موضوعات داغ روز:

پیشرانه N20 ؛ موتور سایپا آریا و شاهین جوانان چه مشخصاتی دارد؟

منتشر شده در 30 خرداد 1403 ساعت 14:30
نویسنده محمدرضا پاداش
عکاس حسین دلاور
پیشرانه N20

پیشرانه N20 یکی از پیشرانه های جدید گروه خودروسازی سایپا به حساب می آید که قرار است در سایپا آریا و شاهین جوانان مورد استفاده قرار گیرد.

بدون تردید بزرگ ترین ضعف محصولات فعلی گروه خودروسازی سایپا قوای محرکه آن ها است که باعث شده استقبال کمتری از خودروهای این خودروساز نسبت به محصولات ایران خودرو داشته باشیم. به روز رسانی یک پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی با نام M15GSI برای محصولاتی نظیر کوییک GX، اطلس و سهند هم نتوانست این ضعف را برطرف کند و اضافه شدن توربو برای محصولی مثل شاهین G باز هم نتوانست نارضایتی از قوای محرکه قدیمی و نسبتا ضعیف محصولات سایپا را جبران کند. حالا پس از مدت ها مگا موتور تصمیم گرفته تا مجموعه جدیدی از پیشرانه ها را برای محصولات سایپا به تولید برساند و یکی از این موتور ها پیشرانه N20 نام دارد که قرار است در سایپا آریا و شاهین جوانان مورد استفاده قرار بگیرد.

مشخصات پیشرانه N20

پیشرانه N20 در واقع یکی از موتورهای میتسوبیشی است که سال ها است توسط کمپانی چینی DAE تولید می شود. جالب است بدانید این پیشرانه بصورت تنفس طبیعی MPI و GDI قابلیت تولید دارد و توربوشارژ هم روی آن سوار می شود. البته DAE این پیشرانه را به کمک AVL توسعه داده و نسخه توربو TGDI این پیشرانه را با همین کد فنی در خودرو چانگان یونی کی می بینیم. نکته مهم در مورد این پیشرانه این است که استاندارد یورو ۶ را دارد و انعطاف زیادی در مدل های تنفس و مکانیزم دارد.

مشخصات پیشرانه N20

اما پیشرانه ای که قرار است در مرحله اول روی کراس اوور آریا ببینیم نسخه معمولی از پیشرانه N20 است که یک موتور ۲ لیتر (۱۹۹۸ سی سی) تنفس طبیعی و چهار سیلندر خطی است که این بار با سنت شکنی به جای ۸ سوپاپ، شانزده سوپاپ دارد و فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ ها بصورت دوگانه (DVVT) را دارد. نوع پاشش سوخت در این پیشرانه از نوع چند نقطه ای یا MPI است و نسبت تراکم ۱۱/۵:۱ را در این موتور داریم. با این مشخصات پیشرانه N20 توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور 204 نیوتن متر را دارد و با توجه به تنفس طبیعی بودن آن، این خروجی های فنی خوب و قابل قبول ارزیابی می شود. این دقیقا همان پیشرانه ای است که در مرحله اول زیر کاپوت آریا دیده خواهد شد و بعدا در نمونه GDI در آریا (نسخه ای متفاوت) و شاهین جوانان به کار می رود.

انتقال قدرت از پیشرانه N20

قدرت از پیشرانه N20 به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE به چرخ ها منتقل می شود. نکته مهم این است که ما این کد گیربکس را در محصولات داخلی دیگر نظیر تارا اتوماتیک دیده ایم اما دقت داشته باشید که کالیبراسیون گیربکس به کلی در محصولات متفاوت خواهد بود. البته پیش بینی می شود که این جعبه دنده در نسخه GDI تغییراتی در بحث تورک کانورتور یا مبدل گشتاور داشته باشد و این یعنی تغییرات در شاهین جوانان و گزینه قوی تر آریا به پیشرانه محدود نیست و گیربکس هم تغییراتی خواهد داشت. همچنین این گیربکس قابلیت خلاص سازی در توقف را بر اساس استانداردهای روز گیربکس AT دارد.

قدرت پیشرانه N20

مزایا و معایب

مزایا : به روز تر و مدرن تر نسبت به محصولات قبل – حساسیت کمتر نسبت به کیفیت سوخت نسبت به نمونه های توربو – دارای استاندارد یورو ۶ – انعطاف مهندسی و داشتن نمونه های مختلف تنفس

معایب : نبود فناوری برقی سازی هیبرید (با وجود برقی سازی در دنیای امروز خودرو) – عدم دقت کالیبراسیون گیربکس (احتمالی)

ویدیو های پیشنهادی

۱۵ Responses to “پیشرانه N20 ؛ موتور سایپا آریا و شاهین جوانان چه مشخصاتی دارد؟”

  1. محمود گفت:

    عزیز دل یه موتور کم استهلاک و جون سخت با توربو فعلا روی شاهین معجزه کرده

    حالا برا چی ناراضی هستند خدا می‌دونه

    ۴۰
    ۷۹
    • ‌ ‌ ‌‌ ‌‌ ‌ گفت:

      آلایندگی، لرزش و سر صدا و بعضا مصرف زیاد

      ۶
      ۷
      • سید محسن گفت:

        کاملا موافق دوستان هستم ..این دیدگاه های سطحی مال کسانی هست که هرگز سوار شاهین نشدن..من خودم ۱۵ ماهه شاهین دارم ،در این رنج قیمتی و با مقایسه محصولات دیگر ،کم وکاستی خاصی که نمی بینم, به نسبت بهتر هم هست،ونمیگم ایده آل ایده ال هست ولی خدایش خوبه ،ببنید بعد نصب موتور m۱۶اگه باز رقیبی براش تو ایران بود اونوقت نظر بدید..بدلیل چالش های تحریم این موتور رو آوردن …که خدایش عالی جواب داده …

        ۲
        ۱
    • ناشناس گفت:

      برای اینکه امروز ما باید بهتر از دیروز باشه هر روز باید بهتر بشیم

      ۶
      ۰
  2. رامین گفت:

    نسخه Gdi این موتور چند اسب بخار توان داره؟

    ۲
    ۲
  3. PARSA گفت:

    امیدوارم با وجود چنین تغییر مثبتی در پیشرانه و قوای محرکه شاهد کمتر مشکلاتی در شاهین مثل قبل باشیم.

    ۲
    ۳
  4. Amir گفت:

    به موتور ۸ سوپاپ پراید که توربو شده میگید کم استهلاک ؟؟؟ جون سخت ؟!
    معجزه ؟!😂😂😂😂
    شما این شاهین هارو کجا دیدی که ما ندیدیم

    ۱۱
    ۱۱
    • مسعود گفت:

      دقیقا نقطه قوت شاهین فعلا بین ماشین های ایرانی همین موتور تیبای روشه کم استهلاک بوده و بی خرج و سه ساله خودشو به خوبی ثابت کرده با اینکه اتاق شاهین از سنگین ترین ماشین ایرانخودرو ۲۰۰ کیلو سنگین تره با این حال مصرف سوخت و شتاب خوبی هم داره. هیچ لرزش یا صدای خاصی که بیشتر از موتور های ایران خودرو باشه من ندیدم

      ۱۲
      ۹
    • امیر علی گفت:

      نقطه قوت این موتر شاهین اینه اگه تعمیر کامل هم بشه نصف هزینه سایر موتورهای دیگه نمیشه

      ۷
      ۲
  5. بهنام پرنگ گفت:

    اینهایی که میگن موتور هشت سوپاپ پراید روی شاهین معجزه کرده ، بهشون پیشنهاد میکنم زودتر به شنوایی سنجی مراجعه کنن تا نیازمند سمعک نشدن . واقعا صدای تراکتور رو نمیشنوید یا ادا درمیارید؟! ده دقیقه تو شاهین نشستم با سردرد پیاده شدم اصلا برای یه آدم نرمال با گوش های سالم قابل استفاده نیست این ماشین !!!

    ۱۰
    ۱۲
    • Amho گفت:

      در مورد صدای موتور شاهین افراد مبالغه میکنن . ممکنه صداش در حالت شتابگیری زیاد باشه ولی اذیت کن نیست یه چیزی در حد کیا ریو هست . نقطه قوت شاهین سرگاز بسیار مطلوبش حتی در مقایسه با دنا توربو هست . سایز توربو کوچک انتخاب شده به همین دلیل در سرگاز و دور پایین و متوسط گشتاور خوبی در دسترس هست درست برخلاف دنا که در دور موتور پایین و سر گاز ضعیف هست.

      ۳
      ۰
  6. محمد گفت:

    خودروسازی تهران بعد ۶۰سال هنوز قدرت وتوان ساخت یک موتور‌ماشین ساده ندارد،وقتی کارخانه ایی که وجود ساخت یک پیشرانه ساده نداردو فقط شده مونتاژ کار،.ادامه کار اینچنین کارخانه ها خیانت کردن به مملکت وملت است باید درش رو گِل بگیرند.

    ۱
    ۱
  7. ناشناس گفت:

    هر دم از باغ بری می رسد
    چنی تر از چینی تری می رسد
    ایم دو خودرو ساز داخلی گویا شدن نمایندگی چین در ایران خیالتان راحت هر موتور و پیشرانه ای بیارند فقط چینیه .
    خبری از اروپا و ژاپن نیست .اینا فقط دنبال کسب سود هستند .نه کیفیت .

    ۱
    ۲
  8. پاشا گفت:

    شاهین؟!!! معجزه؟! 🤣🤣 یادمه یه بابایی هم بود چند سال پیش بخودش میگفت معجزه هزاره سوم….. 😂😂

    ۱
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.