%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰

مقایسه سهند S و ساینا S ؛ سدان ارزان چی بخریم؟

منتشر شده در 10 تیر 1403 ساعت 15:02
نویسنده حسین باباپور
مقایسه سهند S و ساینا S

سهند S و ساینا S هر دو سدان های کوچک و ارزانی هستند که سایپا تولید می کند اما کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

سدان‌های کوچک اقتصادی، به‌ویژه محصولات سایپا، طی سال‌های اخیر نقش پررنگی در سفره خودرویی مردم داشته‌اند و خانواده سری X200 سایپا هم به دلیل قیمت پایین‌تر از سایر رقبا، محبوبیت نسبتا بالایی بین مشتریان ایرانی پیدا کرده‌اند. سهند S و ساینا S دو سدان کوچک اقتصادی سایپا هستند که در این مطلب به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم تا نقاط قوت و ضعف محصول جدید سهند S نسبت به مدل قبلی آن یعنی ساینا S بیشتر برای متقاضیان این دو خودرو مشخص شود.

درباره سهند S و ساینا S

ساینا اس در واقع نسخه فیس‌لیفت شده از ساینا معمولی به شمار می‌رود و هر دوی آن‌ها نیز نمونه جدیدتر خودرو تیبا محسوب می‌شوند. تیبا نیز روی پلتفرم اصلاح شده پراید توسعه پیدا کرد و از اواخر دهه ۸۰ شمسی به سبد محصولات سایپا اضافه شد. بعد از آن ساینای معمولی با طراحی زیباتر به بازار آمد و سرانجام نیز این ساینا S بود که در سال ۹۹ جایگزین ساینا EX معمولی شد. ساینا S که در نمای جلو و پشت نسبت به مدل قبلی تغییرات زیادی داشت، به تدریج باید جای خود را به سهند S بدهد. خودرو سهند سایپا نمونه کاملا فیس‌لیفت از ساینا S محسوب می‌شود که در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار رونمایی شد و تولید و عرضه آن نیز در سال ۱۴۰۳ استارت خورد.

مقایسه طراحی بدنه

اگر از نمای بغل به مقایسه سهند S با ساینا S بپردازید، متوجه می‌شوید که هر دوی آن‌ها یک قالب بدنه آن هم متعلق به خودرو تیبا را به خدمت گرفته‌اند. این طراحی بدنه طی سال‌ها بدون تغییر اساسی باقی مانده و صرفاً چندین مرتبه نمای جلو و عقب آن بسته به نام و مدل خودرو، تغییر کرده است.

بنابراین مهمترین جنبه تفاوت ظاهری سهند S با ساینا S به طرح نمای جلو و عقب این دو محصول سایپا برمی‌گردد که انصافاً خودروی سهند از لحاظ طراحی چراغ‌ها، فرم جلوپنجره، استایل نمای عقب، طرح چراغ‌های پشت و طرح سپرها در مقایسه با ساینا S جلوه به مراتب دلچسب‌تری ارائه می‌دهد که البته به دلیل جدیدتر بودن طراحی آن، این مورد امری کاملاً طبیعی است. بنابراین اگر خودروی زیباتر بین این دو سدان سایپا را مد نظر دارید، قطعاً سهند S می‌تواند گزینه مطلوب شما در این میان باشد و چهره‌ای به‌روز به همراه استایلی جذاب‌تر را در اختیار شما بگذارد.

مقایسه مشخصات فنی سهند S و ساینا S

اگرچه اصل و اساس موتور و گیربکس این دو محصول سایپا یکسان به نظر می‌رسد اما موتور سهند S از نوع M15 GSI بوده و دستخوش برخی اصلاحات شده است. از مهمترین اصلاحات صورت گرفته در موتور ۸ سوپاپ سهند S می‌توان به اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVTi و منیفولد خروجی دود استیل یا هدرز اشاره کرد. این اصلاحات باعث شده تا توان موتور کمی افزایش پیدا کند و به ۹۰ اسب بخار در کنار ۱۳۷ نیوتن متر برسد. گیربکس دستی ۵ سرعته نیز همچون گذشته وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. میانگین مصرف سوخت سهند S تقریباً نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد ارزیابی می‌شود.

محصولات سایپا

اما ساینا S با موتور M15 خود قدرتی برابر ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ سرعته دستی تحویل می‌دهد. این خودرو حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از سهند S بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سوی شرکت سازنده اعلام شده است. شتاب صفر تا صد ساینا S نیز در همان محدوده ۱۲.۸ تا ۱۳ ثانیه ارزیابی می‌شود و احتمالاً در عمل اختلاف فاحشی با سهند S نداشته باشد.

مقایسه محصولات سایپا

در مجموع به نظر می‌رسد که تمایز جزیی مشخصات فنی این دو محصول سایپا تاثیر زیادی روی عملکرد آن‌ها به ویژه در بحث شتاب، چابکی و کیفیت سواری نداشته است اما موتور سهند به واسطه به روز رسانی‌هایی مثل برخورداری از تایمینگ متغیر سوپاپ و استفاده از هدرز می‌تواند کمی سرحال‌تر عمل کند و از لحاظ استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت نیز در شرایط بهتری قرار بگیرد.

خودروساینا Sسهند S
موتور۴سیلندر- ۸سوپاپ – تنفس طبیعی۴سیلندر- ۸سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۸۷.۵ اسب بخار – ۱۲۸ نیوتن متر۹۰ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس۵ دنده دستی۵ دنده دستی
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۲.۸ ثانیه۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۲۲  لیتردر۱۰۰کیلومتر۷  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۷۰ کیلومتربرساعت۱۷۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۰۵۰ کیلوگرم۱۱۰۰ کیلوگرم
حجم باک۴۲ لیتر۴۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۸۱-۱۶۶۴-۴۲۰۹ میلیمتر۱۴۸۵-۱۶۷۷-۴۲۱۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۴۱۴ میلیمتر۲۴۱۰ میلیمتر
حجم صندوق ۳۷۰ لیتر۳۷۰ لیتر

مقایسه طراحی کابین

نمای داخلی سهند S در مقایسه با ساینا S تا حد زیادی تغییر کرده و از پوسته داشبورد جدید با المان‌های متفاوت در اتاق این خودرو استفاده شده است. این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما کماکان در حد خودروهای اقتصادی رده پایین قرار می‌گیرد و در مجموع هیجان زیادی از طریق مشاهده طرح جدید کابین سهند S به کاربر انتقال پیدا نخواهد کرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرن‌تر باعث شده تا به طور کلی نمای داخلی سهند اس نسبت به کابین ساینا اس زیباتر به نظر برسد.

کابین سهند S و ساینا S

متاسفانه در بحث متریال، پیشرفت زیادی درون کابین سهند S نسبت به ساینا S احساس نمی‌شود و همان پلاستیک‌های خشک نه چندان مرغوب کماکان در پوسته داشبورد و پنل درها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً برابر است و ۲ تا ۳ نفر سرنشین با قد متعارف می‌توانند با حداقل محدودیت (از لحاظ فضای سر و پاها) در صندلی‌های ردیف عقب حضور پیدا کنند.

مقایسه کابین سهند S و ساینا S

ضمناً گنجایشی نزدیک به ۳۷۰ لیتر درون صندوق عقب سهند اس و ساینا اس وجود دارد که تقریباً کارآمد به نظر می‌رسد و می‌تواند نیازهای مسافرتی ۳ تا ۴ نفر را به راحتی پاسخ بدهد.

مقایسه سهند S و ساینا S از نظر امکانات

سهند S و ساینا S هر دو به عنوان تیپ‌های پایه در لیست خانواده خود شناخته می‌شوند و بنابراین امکانات آن‌ها چندان سطح بالا و مدرن نیست. با این حال، ساینا اس اخیراً به تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها مجهز شده که نمونه‌های قبلی از آنها بی‌بهره بودند. این نکته باعث می‌شود تا نمونه‌های جدید ساینا اس از لحاظ آپشن‌های رفاهی و ایمنی تقریباً در حد سهند اس قرار بگیرند.

تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دی‌لایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینه‌های جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند. گفتنی است که سهند اس علاوه بر موارد فوق، به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل کشش یا هرزگردی (TCS) نیز مجهز است.

خودرو ساینا Sسهند S
کروز کنترلنداردندارد
کنترل پایداریاز سال ۱۴۰۳دارد
کنترل کششندارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
سنسور نوردارد دارد
دکمه های کنترل روی فرماننداردندارد
نمایشگر مالتی مدیانداردندارد
دوربین عقبنداردندارد
کیسه هوادارددارد
تهویه اتوماتیکنداردندارد
تنظیم برقی صندلی های جلونداردندارد
آینه تاشو برقینداردندارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
TPMSدارددارد

نتیجه‌گیری : سهند S ارزنده‌تر است یا ساینا S؟

از آنجا که سهند اس نسخه به‌روز و جدیدتر ساینا S به شمار می‌رود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذاب‌تر، برخی امکانات بیشتر، می‌تواند ارزنده‌تر از ساینا اس باشد. اما نکته اینجاست که قیمت سهند s به میزان قابل توجهی نسبت به ساینا S افزایش پیدا کرده و افرادی که می‌خواهند با بودجه کمتر به بازار بروند، قطعاً ساینا S گزینه مقرون به صرفه‌تری برای آن‌ها محسوب می‌شود.

بررسی سهند S و ساینا S

البته به این نکته هم توجه کنید که در اکثر مدل‌های ساینا S موجود در بازار خبری از سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها نیست و باید برای دستیابی به آن‌ها به سراغ مدل‌های ۱۴۰۳ با قیمت بالاتر بروید.

مدل های سهند S و ساینا S

در نهایت، انتخاب بین سهند S و ساینا S به سلیقه شخصی و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با ظاهری به‌روز، کابین زیباتر و امکانات کمی متنوع‌تر هستید، سهند S می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر به دنبال خودرویی اقتصادی‌تر هستید و شمایل خودرو برایتان در اولویت دوم قرار دارد، ساینا S می‌تواند انتخاب معقولی در این میان باشد

ویدیو های پیشنهادی
  1. ناشناس گفت:

    سهند ارزان نیست

    ۲۹
    ۲
  2. مهدی گفت:

    تو عکس مربوط به سهند هم دکمه های کنترل رو فرمان هست هم مانیتور
    ولی تو توضیحات نه

    سهند اگه اینا رو نداشته باشه، با توجه به اختلاف قیمت بیش از صد تومنی با ساینا اصلا معقول و مقرون به صرفه نیست

    ۴۶
    ۱
  3. امین گفت:

    در واقع همان ساینا هست با این تغیرات ناچیز ۱۰۰میلیون گران‌تر ومردم هم ناچار مردم محدود کردن هرچی تولید کنن باید بخرن خودرو دیگه نیست حالا یکی میاد میگه نخرن پس چی بخرن

    ۳۳
    ۲
  4. ناشناس گفت:

    بایددرسخن گفتن سنجیده باشیم مراعات حال عموم درنظرگرفته شود ارزانترین خودرو که قیمت هرکدام ۴۰۰ و۵۰۰ میلیون واون هزاران کارگرساده باحقوقی ۸میلیون یاکمتر.آیا میتوان خودرو خرید..خداوندبزرگ پشت وپناه کسانی که در فقر وضعف بسرمیبرن..آمین

    ۲۸
    ۳
  5. آزاد گفت:

    هیچ فرقی نداره سلیقه ای هست

    ۱۴
    ۱
  6. لطفعلی خان زند گفت:

    خر همون خره

    ۳۲
    ۳
  7. زکریا گفت:

    اگر سهند با این تفاوت قیمتی که داره این امکانات را داشته باشه ارزش خرید داره :
    استارت دکمه ایی – کروز کنترل – مانیتور و دوربین دنده عقب – دکمه های کنترلی روی فرمان – آیینه تاشو برقی – صندلی راننده و شاگرد مجهز به تنظیم برقی – سانروف – ورود به خودرو بدون سوییچ .
    عزیزان توجه داشته باشند این امکاناتی را که گفتم چیز غیر عادی و غیر منطقی نیست اینا همون امکاناتی هستند که سایپا برای رونمایی اولین نسخه کوییک معرفی کرده بود تازه گیربکس اتومات هم بود که من نگفتم .
    فعلا که سهند نسخه اس موجوده که آپشنهاش مثل ساینا اس ۸۵ گانه هست با این تفاوت که ساینا اس یه ساعت روی داشبردش داره که تاریخ و ساعت را نشون میده که متاسفانه سهند اس این را نداره !
    قراره سهند مدل E رو نمایی بشه که امکانات شبیه به کوییک اتوماتیک پلاس را داره (همون آپشنهایی را که گفتم ) که تخمین زده شده قیمت بازار آزادش حدود ۸۰۵ میلیون تومان باشه !

    ۰
    ۰
  8. ضیا گفت:

    الهی شر این دزدان سیری نا پذیر را از سر مردم کم کن صد رحمت به دزدان دریایی اینا دیگه چه کفتایی هستن نسیب ما شدن

    ۳
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X