موضوعات داغ روز:

مقایسه هوندا فورزا و یاماها X مکس ؛ کدام اسکوتر پرچمدار بهتر است؟

منتشر شده در 29 مرداد 1403 ساعت 12:15
نویسنده سعید آقازاده
عکاس علی آشناخواه
ویدئو علی آشنا خواه

هوندا فورزا و یاماها X مکس دو اسکوتر ژاپنی و پرچمدار بازار هستند که قیمت نجومی دارند اما کدام یک از این دو موتور بهتر است؟

اسکوتر ها عنوان پر فروش ترین سبک موتوری را در بازار ایران یدک می کشند و روز به روز خوشبختانه شاهد افزایش تنوع این سبک موتورها هم از لحاظ برند و هم از لحاظ حجم موتوری در کشور هستیم؛اگرچه با استاندارد های مفهوم تنوع فاصله داریم اما به نسبت سال های گذشته یک حرکت رو به جلویی محسوب می شود. حجم موتور 250cc از محبوب ترین حجم موتوری در بین موتورسواران کل دنیا به حساب می آید و اگر این حجم توسط یک برند معتبر عرضه شود محبوب تر هم می شود.

باتوجه به مقدمه و ترکیب اسکوتر با حجم موتور۲۵۰ با برند معتبر در بازار ایران آن هم از نوع ژاپنی، چه بهتر از مقایسه یاماها ایکس مکس و هوندا فورزا ۲۵۰ ؟ کلاس موتوری این دو موتور از یاماها و هوندا، اسکوتر میدسایز و اصطلاحا مکسی اسکوتر می باشد. مکسی اسکوتر ها نسخه های قوی تر با ابعاد و وزن بیشتر نسبت به اسکوتر های معمولی بوده که مناسب استفاده در مسیر های طولانی هستند. در ادامه به مقایسه دو ژاپنی پرحاشیه این روزهای بازار ایران،یاماها XMAX و هوندا فورزا می پردازیم. با ما همراه باشید..

مقایسه طراحی هوندا فورزا و یاماها X مکس

هر دو موتور به واسطه ابعاد بزرگ و پهن تر خود،در نگاه اول از اسکوتر های معمولی متمایز می شوند.یاماها XMAX 250 با دو فیس قدیم و جدید در بازار ایران حضور دارد که ما فیس جدید این موتور را مورد مقایسه قرار می دهیم.

نمای جلویی

در نمای جلویی موتور، با یک طراحی هوشمندانه و تا حدودی ساده طرف هستیم که هماهنگی خوبی با نام موتور و سایر قسمت های موتور دارد.چراغ های تمام LED موتور به شکل X طراحی شده که اشاره به نام موتور دارد، جلب توجه می‌کند و خبر از یک طراحی جذاب و خاص می‌دهد.در نمای جلویی موتور چراغ‌های راهنما  در نزدیکی فرمان قرار دارد؛ در بین چراغ های راهنمای موتور یک طلق بادگیر در نظر گرفته شده که کاربردی آنچنانی در بادگیری برای صورت راکب ندارد و تنها بخش سینه ای راکب را پوشش می دهد.

مقایسه بدنه هوندا فورزا و یاماها X مکس

در نمای جلویی هوندا فورزا با یک چهره متفاوت به نسبت یاماها و شاید اسکوتر های دیگر روبرو هستیم.چراغ های LED موتور،کشیده و تا حدودی یادآور بال هوندا می باشد.اما عنوان پرحاشیه ترین بخش در طراحی این موتور به سبک طراحی چراغ های راهنما و آیینه های موتور تعلق دارد چراکه به شکلی متفاوت چراغ های راهنما در پشت آینه موتور تعبیه شده است.از آن جایی که طراحی کاملا بحث سلیقه ای است کاربران نظرات مختلفی در مورد این بخش موتور دارند که شامل تعابیر مثبت و منفی می شود.

موتورسیکلت هوندا فورزا و یاماها X مکس

بخش کیلومتر و کنسول

در بخش کیلومتر یاماها شاهد دو قسمت کاملا دیجیتال هستیم.این قسمت اطلاعات زیادی از جمله دورموتور،سرعت موتور،ساعت و میزان سوخت را با خوانایی مناسب زیر نور خورشید در اختیار راکب قرار می دهد.فرمان موتور بخوبی با فلاپ کاور شده و نمای بهتری ایجاد کرده است.در قسمت کنسول موتور شاهد دو داشبورد در دار هستیم که عمق مناسبی دارند و درگاه USB نیز در این بخش دیده می‌شود. جاپایی موتور واقعاً جادار است علی رغم اینکه در این قسمت باک ۱۳ لیتری موتور نیز قرار دارد اما فضای پای بسیار خوبی دارد و راحتی راکب در این بخش را تضمین می‌کند.موتور مجهز به کی لس بوده و این قسمت در مرکز کنسول جای داده شده است.

مقایسه سرعت هوندا فورزا و یاماها X مکس

اما هوندا فورزا در بخش طراحی کیلومتر ترکیبی از آنالوگ و صفحه دیجیتال استفاده کرده که شباهت بسیار زیادی به صفحه کیلومتر خودرو دارد؛به این صورت که در بخش آنالوگ سمت راست دورموتور و و در سمت چپ نیز کیلومتر شمار قرار دارد و در بین این بخش ها یک صفحه دیجیتال که متشکل از اطلاعاتی مانند میزان سوخت ساعت و..دیده می شود.در بخش کنسول موتور همانند رقیب خود شاهد سیستم کی لس هستیم که خوشایند عموم کاربران ایرانی خواهد بود.علاوه بر این محفظه ای با درگاه USB نیز در کنسول موتور تدارک دیده شده است.فضای پای این موتور هم کاملا جادار و برای راکب رضایت بخش خواهد بود.فرمان موتور بخوبی کاور شده و همانند ایکس مکس به صورت مستقل از کنسول گردش می کند.

مقایسه اسکوتر ها

نمای جانبی و زین

در نمای جانبی یاماها ایکس مکس شاهد خطوط شکسته با الگوی مشابه و پر تکرار هستیم که تاحدودی با سایر قسمت های موتور هماهنگ طراحی شده است.موتور از این نما حس اسپورت و آماده ای را به بیننده خود می دهد.باتوجه به فلسفه مکسی اسکوتر ها که برای سفرهای طولانی طراحی می شوند، راحتی راکب موتورسیکلت از اهداف اصلی و کلیدی شرکت های موتورسیکلت سازی در ساخت این سبک موتور ها می باشد؛بنابراین انتظار داریم با یک فضای پای جادار و زین بزرگ و البته سواری نرم روبرو باشیم.یاماها تا حد زیادی این انتظار مارا برآورده کرده است.در بخش زین با یک زین بزرگ و پهن با دربر گیرندگی مناسب به همراه پشتی برای راکب روبرو هستیم.ارتفاع زین موتور 80cm است و چون زین موتور پهن و همچنین وزن موتور بالاست حتما باید در کنترل موتور حواستان جمع باشد.

مقایسه نمای جانبی هوندا فورزا و یاماها X مکس

نمای جانبی موتور با رینگ های ۱۴اینچی آلومینیومی در عقب و رینگ ۱۵اینچی در قسمت جلو آراسته شده است.فضای زیر زین هردو موتور جا دار و ابعاد مشابهی دارند اما عمق فضای زیر زین یاماها بیشتر است. هوندا طراحی نمای جانبی موتور خود را با  ترکیبی از خطوط موازی و شکسته همراه کرده که با ظاهر کلی موتور هماهنگ است.نمای جانبی موتور خشن به نظر نمی رسد و تا حدودی محافظه کارانه طراحی شده است.زین در این موتور نیز همانند رقیب خود بزرگ و پهن است اما پشتی آن زاویه زیادی دارد و دربر گیرندگی کمتر اما راحتی بیشتری دارد.در فورزا نیز از رینگ آلومینیومی در قسمت جلو با سایز ۱۵ و رینگ چرخ عقب با سایز ۱۴ اینچی استفاده شده است.

مقایسه طراحی هوندا فورزا و یاماها X مکس

نمای عقبی

از نمای عقب ایکس مکس شاید بتوان به ساده ترین و سنبل شده ترین بخش موتور در بحث ظاهری یاد کرد که بهتر بود کمی جسورانه تر و با ظرافت بیشتری طراحی می شد. هوندا فورزا طراحی به نسبت چشم نواز تری در بخش عقب موتور دارد و به نظر می‌رسد نمره بیشتری به نسبت رقیب خود، علی رغم اینکه طراحی کاملا موضوع سلیقه ای است کسب کند.

نام موتور سیکلتطول (سانتی متر)عرض (سانتی متر)ارتفاع (سانتی متر)ارتفاع زین (سانتی متر)وزن تر (کیلوگرم)
یاماها X مکس۲۲۱۷۹۱۳۸۸۰۱۸۱
هوندا فورزا۲۱۵۷۶۱۵۱۷۲۱۸۵

مشخصات فنی هوندا فورزا و یاماها X مکس

همانطور که قبلاً اشاره کردیم هر دو موتور به یک انجین ۲۵۰سی سی مجهز هستند.حجم موتور دقیق در یاماها XMAX 249.8cc تک سیلندر ۴ زمانه و ۴ سوپاپ می باشد. فرایند خنک سازی انجین موتور توسط سیستم آب انجام می شود. توان تولیدی موتور ۲۲.۵ اسب بخار و ۲۴.۵ نیوتن متر گشتاور در دورموتور۵۵۰۰ بوده که این اعداد و ارقام کاملا معقول هستند.انتقال قدرت در این موتور توسط یک گیربکس cvt‌ و به وسیله تسمه به چرخ عقب منتقل می شود. موتورهای یاماها در بحث شتاب معمولا در حجم برابر نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری دارند و یاماها ایکس مکس نیز از این قضیه مستثنی نیست. عملکرد انجین موتور در بحث شتاب یاماها را مجاب کرده تا بر روی این موتور از سیستم ترکشن کنترل یا کنترل هرزگردی استفاده کند. ایکس مکس در عرض ۱۴ثانیه با تک سرنشین به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد که اگر همچنان به گاز دادن ادامه دهید حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت خواهید کرد که با توجه به وزن تر ۱۸۱ کیلوگرمی این موتور رقم قابل قبولی است.مصرف سوخت این موتور ۳.۱لیتر در هر صد کیلومتر اعلام می شود.

مشخصات هوندا فورزا و یاماها X مکس

اما جدیدترین نسخه فورزا در بازار ایران از یک پیشرانه ۲۵۰ سی سی تک سیلندر چهار سوپاپ و چهار زمانه بهره می‌برد که توان تولیدی آن ۲۲ اسب بخار قدرت ۲۲.۶ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راکب خود قرار می دهد.موتور همانند یاماها مجهز به سیستم آب خنک رادیاتور است. انتقال قدرت به چرخ عقب بر عهده یک گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی و توسط تسمه انجام می‌شود.وزن تر موتور به ۱۸۵ کیلوگرم می‌رسد با توجه به وزن بالاتر شتاب موتور کمی کندتر از یاماها است و در شرایط ایده‌آل صفر تا صد را در عرض ۱۵ ثانیه طی می‌کند و حداکثر سرعت خود را می‌تواند تا مرز ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت برساند هرچند توصیه می‌کنیم که با سرعت پایین‌تر با موتور سیکلت رانندگی کنید. ظرفیت باک موتور ۱۱.۷ لیتر است که با مصرف ۳لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می توانید حدودا ۴۰۰ کیلومتر با موتور پیمایش داشته باشید.

مقایسه ترمز هوندا فورزا و یاماها X مکس

بخش ترمز و تعلیق

سیستم تعلیق یاماها در قسمت جلو از نوع جفت تلسکوپی و در بخش عقب موتور یک جفت کمک فنر معمولی را داریم. ترکیب ۴ کمک فنر،وزن بالای موتور و لاستیک پهن موتور سواری نرمی را در اختیار راکب قرار می‌دهد اما همچنان کوبش به خوبی احساس می‌شود.ترمزهای یاماها ایکس مکس در هر دو چرخ دیسکی و مجهز به abs می‌باشد و توان کنترل مناسبی دارد.

ترمزهای هوندا فورزا همانند یاماها ایکس مکس هم در عقب و هم در جلو از نوع دیسکی مجهز به abs هستند. سیستم تعلیق موتور در جلو جفت تلسکوپی و در عقب موتور نیز از نوع کمک معمولی به صورت یک جفت دیده می‌شود. در رابطه با بخش ترمزها و کمک فنرها در بخش سواری بیشتر به این موضوع می‌پردازیم و عملکرد آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد همچنان با ما همراه باشید.

سواری و تجربه رانندگی

در بخش سواری موتور وقتی که به زین ایکس مکس سوار می‌شوید زین پهن و ارتفاع به نسبتاً بلند زین کمی شما را دچار تردید می‌کند اما بتدریج با موتور ارتباط خوبی برقرار می‌کنید.در بخش سواری یاماها ایکس مکس شتاب اولیه و ثانویه بهتری دارد حتی در صورت خاموش بودن ترکشن کنترل شاهد هرزگردی خواهیم بود. سیستم تعلیق موتور در قسمت عقبی دچار ضعف است و این ضعف باعث لرزش و کوبش می شود اما به صورت کلی نسبت به اسکوتر های معمولی موتور لرزش‌های کمی دارد. چسبندگی موتور به لطف تایرهای پهن و وزن زیاد موتور مناسب است. ترمز های موتور با توجه به وزن بالای موتور قابل قبول عمل می کنند و و امکان کنترل مناسبی به راکب می دهند.

بررسی یاماها X مکس

هوندا فورزا با ارتفاع زین 72cm ارتفاع کمتری به نسبت رقیب خود دارد که این مورد باعث یک مزیت و یک ایراد می شود؛ ارتفاع کم زین باعث تسهیل در کنترل و تسلط راکب به موتور می شود اما راکب لرزش های بیشتری را متحمل می شود. سواری موتور باتوجه به تسلط و نمای زیبای کنسول برای راکب لذت بخش خواهد بود. باتوجه به وزن بیشتر موتور عملکرد کندی در شتاب نسبت به رقیب خود دارد و کاملا در این مورد از رقیب خود باز می ماند.وزن بیشتر تاثیر خود را بر عملکرد ترمز ها نیز گذاشته و ترمز گیری فورزا نسبت به یاماها با ضعف روبرو است هرچند این تفاوت محسوس نیست.

هوندا فورزا

فورزا صدای بیشتری در حرکت درجا دارد اما نکته مثبت برای هوندا فورزا شعاع گردش بهتری است که نسبت به رقیب خود به نمایش می گذارد.همچنین موتور به دلیل چهره به نسبت متفاوت، در خیابان ها جلب توجه می‌کند.

مقایسه امکانات هوندا فورزا و یاماها X مکس

اسکوتر های مکسی به دلیل کاربردشان معمولا حامل آپشن و امکانات خوبی هستند. از امکانات یاماها  ایکس مکس می توان به ترکشن کنترل،صفحه نمایش تمام دیجیتال با امکاناتی مانند اتصال به گوشی،دزدگیر و سیستم بدون کلید یا همان کی لس اشاره کرد. فورزا نیز به آپشن هایی نظیر سیستم کنترل کشش،دی لایت زنون و کی لس مجهز است.یکی از جذاب ترین آپشن های این موتور طلق متحرک و برقی موتور هست که مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

جمع بندی

هر دو موتور دارای مزایا و معایبی هستند که در مقاله های اختصاصی هر کدام به صورت دقیق تر به بررسی آن ها می پردازیم.

اما مهم ترین ایراد هر دو موتور قیمت نجومی و دور از دسترس این موتور ها برای علاقمندان به موتورسواری است.قیمت های موتور تا ۳برابر قیمت جهانی در بازار ایران عرضه می شوند و اکثر مصرف کنندگان ایرانی از استفاده موتورهای با کیفیت و با حجم بالا محروم شده اند.انگیزه قیمت گذاری این موتور ها به هیچ عنوان مشخص و قابل درک نیست.

حال شما بگویید آیا یاماها ایکس مکس و هوندا فورزا ارزش خرید دارند؟ کدام یک بر رقیب خود پیروز است؟

ویدیو های پیشنهادی

۱۱ Responses to “مقایسه هوندا فورزا و یاماها X مکس ؛ کدام اسکوتر پرچمدار بهتر است؟”

  1. مهدی گفت:

    آقا وقتتون بخیر.دم آقای دلاور هم گرم و بقیه بچه ها.بخش موتور سیکلت سایت خیلی خوبه و فعاله من واقعا کیف میکنم به سایت سر میزنم.تشکر

    ۲
    ۰
    • نیما ارفعی گفت:

      سپاس از شما

      ۰
      ۰
    • بابک گفت:

      آقا جفتشون جیگرن.. ولی قیمتا فوق العاده بالاست، خداوکیلی قیمتهارو بیارن پایین که همه بتونن بخرن، واسه کسانی امثال من واقعا سخته خرید همچین موتوری، از همه اینها گذشته شخصا adv رو خیلی دوست دارم واقعا موتور خوش قیمت و خوبیه.. این نظر شخصی من هستش لطفا کسی جبهه نگیره.. در آخر هم میخوام تشکر کنم از عزیزانی که این ویدیو رو در اختیار ما گذاشتن.. خسته نباشید خداقوت

      ۶
      ۰
  2. ناشناس گفت:

    خب انگیزه اینا برای چنین قیمتای گرونی برمیگرده به دزد بودنشون هدفشون اخاذی و پول کشیدن از مردم نه خدمت به مردم ،کالا وارد میکنن حالا چه ماشین باشه چه موتور یا چیزهای دیگه به قیمت دوبرابر بازار جهانی میندازن به مردم ایران بعدم میگن که اسلام فرمودن گرانفروشی حرامه کم فروشی حرام درصورتی که مملکت ما سرتاپاش گرونی و کم‌فروشی و تورمه فقط دروغ دروغ دروغ

    ۲۸
    ۰
  3. بابک گفت:

    هرچی میکشیم از همین اسلامه دوست عزیز، همه کافرها کارشون درسته و بهترین امکانات رو دارن ما مسلمانها دائم تو عقب ماندگی و بدبختی زندگی میکنیم ، برای من سواله واقعا اونایی که کافرن چرا از مایی که کافر نیستیم از همه لحاظ سرتر هستن؟؟ آیا این موضوع کمی شروور نیست؟؟

    ۲۲
    ۴
    • امیر گفت:

      اقتصاد ایران ربطی به اسلام نداره. نتیجه کار آدم های دزد و فاسد هست که مردم با رای هاشون انتخاب میکنن و امثال این آدم ها فقط به فکر پر کردن جیب خودشون هستن . و تحریم هل هم عامل دیگه اند که نتیجه استقلال طلبی ما ایرانی ها در برابر کشور های غربی هست و تا زمانی که ما برده غرب نشیم و با نانجیب هایی مثل اسرایل و آمریکا دوست نشیم تحریم ها و فشار های اقتصادی می مونن.

      ۵
      ۱۲
  4. امیر گفت:

    با تشکر از مقایسه خوبتون.یه سوال داشتم :بین فورزا ۳۵۰ و ۲۵۰ و xmax کدوم فضای زیر زینشون بیشتره؟

    ۰
    ۰
  5. Mahdi گفت:

    سلام ارادت.هردوتا دوست داشتنی هست. من xmax دارم پولی j.costa و کلاچ مالوسی براش نصب کردم بسیار عالی شده. صفر تا صد ۸ ثانیه . ته موتور موقع گاز داد نرم در میره که لذت بخش هست

    ۱
    ۰
  6. اسدی گفت:

    هردوتاشون نسبت نیرو به وزن شون کمه اسکوترهای adv سنگین نباید زیر ۵۰۰ سی سی خرید
    پولی که تو ایران از مشتری بابت اسکوترهای ژاپنی ۲۵۰ سی سی میگیرن در بازارهای آزاد پول یک اسکوتر ژاپنی ۵۰۰ سی سی هست

    ۲
    ۱
  7. نوید گفت:

    عجب مجری ضعیفی . میگه کمک های جلو ایکمکس (((جفته)) جفت ؟ کمک جلو جفت ؟
    مگه موتور داریم که کمک جلوش جفت نباشه . صدو ۸۰ بار فقط گقت رادیات داره رادیات داره
    خیلی خوب شتاب میگیره . ببینیم راسته با نه . کلا فقط داره سوتی میده . ر چی برای ماشین خوبه برای موتور افتضاح

    ۰
    ۰
  8. مهدی گفت:

    من چند وقتیه فورزا رو خریدم با توجه به این قبلا اسکوترب نداشتم و الان کنارش یه mt25 دارم نظرمو اعلام میکنم
    شتابش به نظرم افتضاحه واقعا ۱۵ ثانیه اصلا منطقی نیست
    تازه وقتی با همسرم دوتایی سوار میشیم عملا به هیچکس‌نمیرسیم ولی کشش خیلی خوبی توی سر بالایی ها داره
    راحتی زین محشر حتی بعد از ۸ ساعت رانندگی احساس خستگی نکردم
    شارژر داخل داشبرد بسیار کاربردی و البته تایپ سی
    فضای زیر زیر عالی خیلی راحت دوتا کاسکت و دستکش و یه کاپشن رو جا دادم
    نسبت به mt25 خودم خشک تره نرمی اون روی توی هیچی ندیدم
    توی درجا لرزش جزیی داره که فکر کنم به خاطر تک‌ سیلندر بودنش عادیه
    به خطر بزرگی و اینه های پهنش کمی لایی کشی باهاش سخته
    اینه های خیلی عالی و‌کاربردی
    کلا به خاطر جایگزاری خوب اینه هاش کلا با موتوری دیگه فرق داره ازین جهت
    صفحه کیلومتر بسیار زیبا
    ترمزاشم به نظر خودم از موتور دیگم خیلی بهتر و قرص تره
    زیبایی که به نظر رقیبش xmax حق هیچ عرض اندامی پیش این نداره
    لوازم و اکسسوری هم‌فراموش‌کنین نیست براش

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.