موضوعات داغ روز:

سرنوشت خودروهای اقتصادی چه شد؟/ قرار بود خودروها قسطی فروخته شوند

منتشر شده در 09 مرداد 1402 ساعت 13:00
نویسنده آخرین خودرو
سرنوشت خودروهای اقتصادی چه شد؟

سرنوشت خودروهای اقتصادی چه شد؟/ قرار بود خودروها قسطی فروخته شوند

وزارت صمت پارسال وعده داده بود که خودروهای اقتصادی با دامنه قیمتی ۷ تا ۱۰ هزار دلار آن هم با فوریت وارد کشور خواهد شد اما با گذشت یک سال هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از مهر، پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ وزیر وقت صمت وعده داد که خودروهای اقتصادی به عنوان خودروهایی که عموم مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند وارد بازار ایران خواهد شد.

سید رضا فاطمی امین وزیر وقت صمت اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در این خصوص توضیح داده بود که «عمده خودروهای داخلی در محدوده اقتصادی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، زیرا پلتفرم‌های قدیمی دارند و مردم از کیفیت آنها رضایتی ندارند و باید از خطوط تولید خارج شوند، بر این اساس واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی اقشار متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

پس از گذشت دو ماه که واردات خودرو رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت؛ منوچهر منطقی معاون وزیر صمت در مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد که واردات خودروهای اقتصادی در اولویت است؛ منطقی تصریح کرده بود که «پیش از این فقط خودروهایی وارد کشور می‌شد که افراد متمول می‌توانستند از آنها استفاده کنند، اما وزارت صمت با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلاءهای موجود در این حوزه را احصا کرده است. مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود. برای تحقق این اهداف، در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار خواهد گرفت که نیازهای مذکور را تأمین کند، البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد می‌شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که به بخشی که بیشترین مساله را دارد رسیدگی کنیم.»

منطقی همچنین در آبان ماه پارسال نیز دوباره در مورد خودروهای اقتصادی این‌طور گفت که «خودروی اقتصادی، در حدود ۷ تا ۱۰ هزار دلار قیمت داشته، ضمن اینکه فرایند فروش اقتصادی اقساطی نیز برای آنها پیش‌بینی شده است»

نکته قابل توجه آنکه منطقی حتی به تولید خودروهای اقتصادی داخلی نیز اشاره و تاکید کرده بود که «دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال ۱۴۰۲ محصول آنها به بازار عرضه می‌شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تأمین شود.» امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت هم وعده تولید و عرضه ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را داده بود.

از سویی دیگر نیز مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران وعده داده بود که «از اواخر خرداد شاهد واردات انبوه خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود.»

وعده‌های وزارت صمت در حوزه واردات خودرو و عرضه خودروهای اقتصادی به قدری جدی بیان می‌شد که مصرف کنندگان از بازار خودرو عقب نشینی کرده و منتظر ورود خودروهای اقتصادی با کف قیمتی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بودند!

با این حال حدود یک سال از این ماجرا می‌گذرد و نه تنها خودروی اقتصادی وارد نشد بلکه هنوز برنامه‌ای برای تولید خودروهای اقتصادی داخلی هم از سوی متولیان منتشر نشده است.

چقدر خودرو وارد شد؟

چندی پیش گمرک ایران، اطلاعاتی را درباره واردات خودرو در بهار ۱۴۰۲ منتشر کرد. طبق این آمار، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، آمار انواع خودروی سواری وارد شده به کشور ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳، تعداد ۲۴۱ دستگاه و به ارزش ۵.۶ میلیون دلار بوده است. ۷۶۸ دستگاه نیز در حال ترخیص است.

عمده خودروهای وارداتی شامل «آمبولانس» و خودروهای سواری با برند «ZOTYE »، «چانگان» و «بنز» بوده است.

این در حالیست که قرار بود طی ۶ ماه یعنی از دی ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “سرنوشت خودروهای اقتصادی چه شد؟/ قرار بود خودروها قسطی فروخته شوند”

  1. کارلوس آلبرتو پرییرا گفت:

    سرنوشت این خودروها ب همراه فاطمی امین ب درک واصل شد.
    مطمئنا الان فطمی امین, بس ک توی دوسال وزارتش خالی بسته الان خالیدونش پاره شده و در حال رفع ایرادات خودش هست

    ۲
    ۰
  2. محمد دینداری ثانی گفت:

    بنام خدا . کشور ومردم از نظر اقتصادی در وضعیت مالی بدی قرار دارند حال بجای وارد کردن خودروی ارزان وبا کیفیت نود درصد خودروهای که وارد میکنید بالای یک میلیارد قیمت دارند چگونه با حقوق تقریباً ۷میلیونی یا درآمد در این حدود میشه ماشین نو خرید وقتی ۸۰درصد مردم در این وضعیت مالی هستند شرکتی برنده است که خودروی خوب ودر محدوده قیمتی زیر ۵۰۰میلیون وارد کند تا جوانان یا مردم دست از سر خودروهای دهه نود میلادی بردارند که مصرف سوخت بالایی دارند من خودم با یک سرچ در اینترنت دیدم که شرکتها برای تمام اقشار یک کشور خودرو تولید میکنند به عنوان مثال شرکت نیسان از ۷۰۰۰دلار تا۶۵۰۰۰دلار خودرو تولید میکند یک نیسان سانی حدود ۷۰۰۰دلار قیمت دارد که دلار را ۵۰۰۰۰تومان در نظر بگیریم میشودسیصدوپنجاه میلیون که از تمام خودروهای داخلی سرتره شاید آپشن کمتری داشته باشه ولی قیمت خوبی داره خوب من شنیدم یک شرکت واردات خودرو این خودرو رو وارد کرده شورای رقابت تقریباً یک میلیارد قیمت گذاشته لطفاً حداقل به فکر اقشار کم در آمد جامعه هم باشید

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.