کانسپت هیوندای RN24 معرفی شد ؛ خودرویی مسابقهای با شتاب ۳.۴ ثانیه

هیوندای در سال ۲۰۱۲ پروژهای را با نام «Rolling Lab» کلید زد. در این پروژه خودروساز کرهای یک سوپر اتومبیل موتور وسط را توسعه داد که البته هیچ گاه شاهد تولید انبوه آن نبودیم. در گذر زمان، این پروژه به تدریج تکامل پیدا کرد و هیوندای چند مفهومی دیگر را بر اساس آن ساخت. در سال ۲۰۲۲ شاخه N کانسپت برقی RN22e را بر مبنای این پروژه طراحی و تولید کرد. حالا پس از دو سال، این شاخه کانسپت دیگری را بر اساس پلتفرم Rolling Lab معرفی کرده است. این کانسپت RN24 نام دارد و برداشت کرهایها از یک اتومبیل برقی اسپرت را نشان میدهد.
هیوندای RN24 و اشتراکات فنی با آیونیک ۵ نسخه N
کانسپت RN24 از نظر قوای محرکه در واقع همان آیونیک ۵ نسخه N است. با این حساب باید گفت که در مفهومی RN24 هم پیشرانه دو موتوره بسیار قدرتمند وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. تشابه دو مدل به همین جا ختم میشود، چرا که کانسپت RN24 از شاسی متفاوتی بهره میبرد. این شاسی اسکلتی از خودروهای رالی اقتباس شده و فاصله محوری در آن ۳۳.۷ سانتیمتر کوتاهتر شده است.

همانطور که در تصاویر میتوانید مشاهده نمایید، در کانسپت هیوندای RN24 پنل های بدنه تا حد امکان حذف شدهاند تا وزن نهایی خودرو کاهش پیدا کند. البته با وجود تجویز رژیم لاغری، این خودرو کماکان سنگین بوده و ۱۸۸۰ کیلوگرم وزن دارد. بخشی از این وزن به استفاده از باتری حجیم ۸۴ کیلووات ساعتی مربوط میشود. ناگفته نماند وزن این کانسپت در مقایسه با وزن هیوندای آیونیک ۵ نسخه N به اندازه ۳۵۰ کیلوگرم پایینتر است.

اشتراکات با سایر مدلها
مفهومی هیوندای RN24 روی رینگهای مشکی مات ۱۹ اینچی سوار شده، جالب اینکه این رینگها در حقیقت به النترا N تعلق دارند. اسپویلر انتهایی نیز از خودروهای مسابقهای TCR به امانت گرفته شده است. در کنار اینها باید گفت که تازهترین مفهومی کرهایها ترمز دستی و سیستم کنترل قوای محرکه را از خودروی رالی کمپانی به ارث برده، این سیستم به راننده اجازه میدهد با کمک دکمههای موجود روی فرمان بتواند میزان قدرت تولیدی توسط موتورهای جلو و عقب را تنظیم کند. همچنین به لطف این سیستم امکان تنظیم میزان حساسیت شتاب گیری یا عملکرد سامانه بازیابی انرژی ترمز برای راننده وجود دارد. سیستم کنترل الکترونیکی گشتاور هم از خودروی رالی i20 N به این کانسپت منتقل شده است.

شتابی فوقالعاده بالا
با آنکه کانسپت هیوندای RN24 برای تجربه هیجان در پیست طراحی شده، اما عملکرد آن در مسیر مستقیم ستودنی است. این مفهومی جذاب صفر تا صد را در زمان ۳.۴ ثانیه طی میکند، در مسیر مستقیم هم این خودرو میتواند حداکثر سرعت خود را به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

برای تزریق هیجان بیشتر به راننده و تماشاگران، هیوندای RN24 به چند بلندگوی خارجی و داخلی تجهیز شده است. این بلندگوها با پخش صدای مصنوعی صدای غرش موتور خودروهای بنزینی را شبیهسازی میکنند!
طبق انتظار هیوندای هیچ برنامهای برای تولید انبوه کانسپت RN24 ندارد. خودروساز کرهای این مفهومی متفاوت را به عنوان «ایده اولیه از نسل بعدی خودروهای برقی قدرتمند» تلقی میکند.
