وضعیت بحرانی فولکس واگن؛ کاهش شدید سود و برنامههای اصلاحی نجات برند آلمانی

به نظر میرسد که فولکس واگن با چالشهای جدی مالی دست و پنجه نرم میکند. آمار جدید گروه خودروسازی فولکس واگن نشان میدهد که سود سه ماهه سوم سال جاری با کاهش شدید ۶۳.۷ درصدی مواجه شده؛ ضمن اینکه میزان فروش نیز در همین مدت ۸.۳ درصد افت داشته است. در صورت بررسی آمار ۹ ماهه هم باید گفت که در این بازه سود فولکس واگن ۳۰.۷ درصد و میزان فروش ۴.۴ درصد کمتر از سال گذشته ثبت شده است. اولیور بلومه مدیرعامل فولکس واگن، «چالشهای تاریخی» که کماکان گریبان این شرکت آلمانی را گرفتهاند، عامل اصلی این کاهشها میداند.
به گزارش آخرین خودرو، آقای بلومه در گفتوگو با روزنامه آلمانی «بیلد» به مشکلات ساختاری دیرینه در فولکس واگن اشاره کرده و این مسئله را یکی از دلایل افت فروش در اروپا و چین دانسته است. وی اعتقاد دارد که برای احیای مجدد این برند، باید هزینهها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

هزینههای بالای تولید و نیروی کار
مدیرعامل ۵۶ ساله فولکس واگن که صندلی مدیریت پورشه را نیز در اختیار دارد، در مصاحبه خود گفته هزینه نیروی کار در آلمان به طور میانگین دو برابر هزینه نیروی کار در سایر کشورهای اروپایی است. به همین دلیل، وی بر لزوم کاهش هزینههای توسعه، فروش و سایر هزینههای مربوطه تاکید کرده است.

مشکلات ساختاری فولکس واگن که آقای بلومه به آنها اشاره کرده، ریشه در دوران مدیریت فِردیناند پیِئش فقید دارند؛ دورانی که بسیاری از افراد آن را به عنوان سالهای طلایی این شرکت میشناسند. با این حال، رسوایی دیزلگیت در سالهای اخیر ضربات سختی به اعتبار و وضعیت مالی فولکس واگن وارد کرده؛ طوری که در سال ۲۰۲۰، کمپانی آلمانی از تحمیل ضرر ۳۱.۳ میلیارد یورویی به خاطر این رسوایی بزرگ خبر داد. در کنار این، مشکلات نرمافزاری در محصولات مهمی مانند گلف و ID.3 مزید بر علت شده و اعتبار فولکس واگن را در میان مشتریان خدشهدار کرده است.
برنامههای فولکس واگن برای کاهش هزینهها
طرحهای آقای اولیور بلومه برای کاهش هزینهها، از سوی گونار کیلیان مدیر منابع انسانی فولکس واگن نیز تأیید شده است. کیلیان در مصاحبه با بیلد تأکید کرده که تمامی کارکنان کمپانی باید آماده پذیرش کاهش حقوق باشند. این تصمیم در حالی گرفته شده که اتحادیهها خواستار افزایش ۷ درصدی حقوق ها هستند، اما طبق انتظار این درخواست از سوی فولکس واگن رد شده و به جای آن کاهش ۱۰ درصدی حقوق و دستمزدها در دستور کار قرار گرفته است. البته قرار است دور جدیدی از مذاکرات گروهی برای حل این اختلاف نظر در تاریخ ۲۱ نوامبر برگزار شود.

گزارشها حاکی از آن است که فولکس واگن در نظر دارد هزینههای غیرمستقیم نیروی کار را از طریق کسر پاداش تعطیلات و تخفیفهای مربوط به خرید خودروهای شرکتی کاهش دهد. همچنین، ممکن است پرداختهای مرتبط با وفاداری کارمندان هم که معادل حداکثر سه ماه حقوق آنها بود، حذف شود و تعداد کارآموزان کاهش یابد. بازنشستگی پیش از موعد و عدم جایگزینی نیروی کار پس از بازنشستگی کارمندان مسنتر، از دیگر اقدامات فولکس واگن برای خروج از بحران هستند.
بر اساس گزارش نشریه بیلد، فولکس واگن بودجهای بالغ بر ۹۰۰ میلیون یورو برای اجرای این تدابیر در نظر گرفته تا از بحران عبور کند. به رغم افزایش رقابت با خودروهای چینی، فولکس واگن امیدوار است که این تغییرات بتواند وضعیت را بهبود بخشیده و جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کند.

بیاد ایران ماشین بسازه کلی سود میکنه ما هم خوشحال میشیم