بررسی دوکاتی مولتی استرادا V4 مدل ۲۰۲۵

دوکاتی مولتی استرادا V4 برای سال ۲۰۲۵ تغییرات مهمی کرده است و بهبودهای کوچک متعددی به آپدیت ارزشمند آن اضافه شدهاند. از زمان تغییر مولتی استرادا از انجین V-twin به V4 در سال ۲۰۲۱، این موتورسیکلت ادونچر اسپرت همواره به عنوان قویترین و پیچیدهترین موتور از نوع خود شناخته شده و همچنین به پرفروشترین مدل برند تاریخی ایتالیایی دو کاتی تبدیل شده است.
اگرچه ایراد بزرگی به آن وارد نبود، دوکاتی برای سال 2025 مجموعهای از به روز رسانی های جزئی ولی ارزشمند ارائه داده است، به جای تغییرات کلی. اما این بهبودها در مجموع، که تعدادشان کم نیست، باید به اندازه کافی باشند تا این موتور همچنان در صدر باقی بماند.

بررسی کلی
اگرچه مولتی استرادا V4 جدید از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل قبلی خود به نظر میرسد، اما هیچ دلیلی برای کماهمیت جلوه دادن این نسخه وجود ندارد. به قول معروف: «اگر خراب نیست، آن را درست نکن»؛ علاوه بر این، با وجود تغییرات کوچک اما مهمی که وجود دارد، میتوان گفت این نسخه جدید فلسفهای از پیشرفت تدریجی برای حفظ موفقیتهای پیشین را دنبال میکند؛ چیزی که مولتی استرادا 2025 کاملاً آن را به نمایش میگذارد.

به همین دلیل، پیشرانه V4 فوقالعاده قبلی همچنان عملکرد بالای خود را حفظ میکند، اما با مطابقت با استانداردهای جدید Euro5+، بهبود مصرف سوخت و بهبود صدا نیز همراه شده است. همچنین ترمزها و سیستم تعلیق تغییراتی داشتهاند و امکان استفاده از چرخهای سبکتر جدید نیز وجود دارد. چراغهای جلو بهروزرسانی شدهاند و اکنون به چراغ مه شکن اختیاری مجهز هستند – که برای اولین بار در موتورسیکلت ها دیده میشود. همچنین دو حالت جدید به سیستمهای الکترونیکی موتور اضافه شده است و جایگاه بار نیز برای افزایش راحتی سرنشین عقب جابهجا شده است. به طور خلاصه، بهترین (و پرفروشترین) مدل دوکاتی اکنون بهتر از همیشه شده است.
موقعیت رانندگی
موقعیت رانندگی راحت با دستههای پهن و وضعیت نشستن عمودی همراه با صفحه نمایش قابل تنظیم و ارتفاع صندلی که قبلاً تقریباً ایدهآل بود، همچنان بدون تغییر باقی مانده است. همچنان امکان انتخاب صندلی با ارتفاع بسیار زیاد یا بسیار کم وجود دارد، بسته به نیاز شما. تغییرات موجود بیشتر مربوط به جایگاه بارهای اختیاری است که در دو نوع پلاستیکی و آلومینیومی عرضه میشوند. جعبه بار بالایی ۱۲ میلیمتر عقب تر و کیفهای جانبی ۲۵ میلیمتر (در نوع پلاستیکی) و ۳۰ میلیمتر (در نوع فلزی) جابهجا شدهاند تا راحتی سرنشین عقب افزایش یابد. مانند رقیبش، BMW R 1300 GS، دوکاتی نیز به سیستم کاهش ارتفاع خودکار صندلی مجهز است که اکنون در سرعتهای زیر ۱۰ کیلومتر بر ساعت (یا حدود ۶ مایل بر ساعت) بین ۱۵ تا ۳۰ میلیمتر به دلخواه شما عمل میکند. در مجموع، همچنان شکایتی نیست.

بررسی کاربردی بودن
موتورسیکلتها به ندرت به اندازه مولتی استرادا کاربردی یا چند کاره هستند؛ نام آن به معنای «چند خیابان» است. اکنون، با پنج نسخه مختلف از مدل V4 و دو مدل ۹۵۰ سیسی V2 دوقلو، اگر هنوز هم مولتی استرادایی وجود ندارد که نیازهای شما را برآورده کند، احتمالاً خواستههای بسیار خاصی دارید. تمرکز این بررسی روی محبوبترین نسخه، یعنی V4 S است؛ اما مدلهای پایه V4 بدون تعلیق الکترونیکی Skyhook، مدل اسپرتتر Pikes Peak با چرخهای ۱۷ اینچی، مدل Rally آماده آفرود با چرخهای سیمی و باک بزرگتر و مدل Hypersport RS با موتور قویتر از مدل Streetfighter و قطعات با استاندارد سوپر بایک نیز وجود دارند.
هرکدام ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند، اما مدل V4 S واقعاً همه کارها را انجام میدهد و اکنون بهتر از همیشه است. بنابراین، میتوانید با آن به راحتی با رادار کروز، بار و دستگیرههای گرمکننده سفر کنید. میتوانید از جنبه اسپرت آن با قدرت ۱۷۰ اسب بخار، هندلینگ عالی و قطعات و سیستمهای الکترونیکی فوقالعاده لذت ببرید. و اگر بخواهید میتوانید با آن در شرایط سخت نیز رفت و آمد کنید یا به آفرود بپردازید.

بررسی عملکرد فنی و ترمزها
همانطور که مشخص است، دوکاتی با وجود این که چیز زیادی برای بهبود در V4 S قدیمی وجود نداشت، باز هم آن را بهتر کرده است. موتور زنجیری Granturismo همچنان بدون تغییر باقی مانده است، یعنی ۱۷۰ اسب بخار قدرت با میان برد قدرتمند، شخصیتی شبیه به V-twin و الکترونیکهای عالی شامل کنترل پرتاب، کنترل کشش، تغییر دنده سریع و سیستمی که برای کمک به مصرف سوخت و کاهش آلایندهها، در حالت ایستاده دو سیلندر عقب را خاموش میکند.
از ویژگیهای جدید میتوان به مطابقت با استاندارد Euro5+، اگزوز جدید با صدای بهتر، دو حالت جدید (مرطوب و آفرود) و گسترش دامنه غیر فعال سازی سیلندرهای عقب اشاره کرد که حالا در سرعتهای پایین هم فعال میشود و ادعا شده مصرف سوخت را تا شش درصد بهبود میبخشد. از نظر ترمز، دیسکهای دوقلوی جلویی Brembo بدون تغییر ماندهاند اما دیسک عقب از ۲۶۰ به ۲۸۵ میلیمتر افزایش یافته و با کالیپر و سیلندر اصلی جدید تنظیم شده است. این سیستم اکنون به طور مؤثرتری با سیستم ترمز الکترونیکی دوکاتی کار میکند، جایی که بسته به حالت و تنظیمات، ترمز عقب به طور خودکار جلوی موتور را هم فعال میکند.

انجین:
۱۱۵۸ سیسی V4، خنک شونده با مایع
قدرت:
۱۷۰ اسب بخار در 10750 دور در دقیقه
نسبت قدرت به وزن:
۶۹ اسب بخار به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم
گشتاور:
۱۲۴ نیوتن متر در 9000 دور در دقیقه
نسبت گشتاور به وزن:
۵۰ نیوتن متر به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم
انتقال نیرو:
– ۶ دنده، کلاچ هیدرولیک چند صفحهای خیس با لغزش/کمک
– انتقال نهایی با زنجیر
– سیستم تعویض دنده سریع
ظرفیت سوخت:
۲۲ لیتر
طول:
۲۲۹۱ میلیمتر (تخمینی)
عرض:
۹۹۰ میلیمتر (فرمان)
ارتفاع:
۱۴۵۸ میلیمتر
وزن:
– ۲۴۶ کیلوگرم با سوخت
– حداکثر بار: ۲۲۴ کیلوگرم
ارتفاع صندلی:
۸۴۰/۸۶۰ میلیمتر (قابل تنظیم، اختیاری: 810/830، 855/875، 870/890)
تعلیق:
– جلو: فورک USD وارونه ۵۰ میلیمتری، کاملاً قابل تنظیم، ۱۷۰ میلیمتر حرکت
– عقب: کمکفنر تکگانه، کاملاً قابل تنظیم (تنظیم از راه دور پیشبار)، ۱۸۰ میلیمتر حرکت
تایرها:
– جلو: 120/70-19
– عقب: 170/60-17
ترمزها:
– جلو: دیسکهای نیمهمعلق ۳۲۰ میلیمتری، کالیپرهای شعاعی ۴ پیستونی مونوبلوک برمبو
– عقب: دیسک ۲۸۰ میلیمتری، کالیپر شناور ۲ پیستونی برمبو
– سیستم ABS در پیچها قابل دسترسی (قابل تنظیم و غیرفعالسازی)
کلاستر:
– صفحه نمایش ۵ اینچی TFT با سرعتسنج، دورسنج، کیلومترشمار، نشانگر دنده، نشانگر سوخت، دو شمارنده سفر، محدوده سوخت، دمای محیط و موتور، ساعت
– اختیاری: اتصال به گوشی هوشمند
سایر ویژگیها:
– چراغهای LED، چراغهای مخصوص پیچ، کلیدهای نورانی، چراغ ترمز اضطراری
– حالتهای رانندگی، کنترل کشش در پیچها (قابل تنظیم و غیر فعال سازی)، حالتهای قدرت، کنترل ویلینگ
– کروز کنترل، نگهداری در شیب. اختیاری: جک وسط، دستگیرهها و صندلیهای گرم شونده، سیستم نظارت بر فشار تایرها (TPMS)
بررسی سواری و هندلینگ
تغییرات جزئی در این بخش شامل جابهجایی یک میلیمتر بالا برای محور عقب به منظور کاهش فرورفتگی تعلیق در هنگام شتابگیری و واحد تعلیق عقب جدید با دامنه وسیعتری از تنظیمات پیشبار است. دوشاخ نیز سنسور موقعیت بهروز شدهای دارد که با سیستم نیمهفعال کار میکند و چرخهای سبکتر جدید هم به صورت اختیاری در دسترس هستند. تفاوتها حتی در آزمایشهای پیاپی هم به سختی قابل تشخیص است اما سواری در هر حالتی عالی است، فرمان دقیق و طبیعی عمل میکند و تعداد کمی از موتورسیکلتهای ادونچر میتوانند ترکیب اسپرت و راحتی عملی که در اینجا وجود دارد را ارائه دهند. اگر بخواهید تمرکز بیشتری بر اسپرت بودن داشته باشید، همچنان گزینههای Pikes Peak یا RS در دسترس هستند.

بررسی دوام فنی و قابلیت اطمینان
ما دلیل خاصی برای شک در مورد قابلیت اطمینان و دوام فنی مولتیاسترادا V4 S جدید نداریم، زیرا که نسخه قبلی عملکرد مناسبی داشته است. با این حال، با توجه به بهروزرسانیهای گسترده و فناوریهای جدید این نسخه، باید کمی با احتیاط در مورد آن صحبت کنیم.

بررسی تجهیزات و امکانات
جا برای شرح تمام تجهیزات وجود ندارد اما میتوان به برخی از آنها اشاره کرد: شش حالت استاندارد و قابل تنظیم، صفحه کیلومتر بزرگ TFT با کلیدهای روشن شونده، کروز راداری و هشدارهای برخورد، تعلیق نیمهفعال در این نسخه S، غیرفعالسازی سیلندر عقب و کاهش خودکار ارتفاع صندلی، کنترل کشش، پرتاب و تک چرخ، تغییر دنده سریع، ترمزهای پیوسته الکترونیکی و… .
البته، تجهیزات اختیاری شامل دستگیره و صندلی گرمشونده، دو ست بار بهروز شده مختلف، ارتفاع صندلیهای متفاوت و چرخهای سبک وزن. در بهروزرسانی جدید، دوکاتی نیز مانند BMW، تجهیزات را در قالب پکیج جانبی عرضه میکند که برجستهترین آنها شامل بسته Sport Travel and Radar با چرخهای ریختهگری و باکس پلاستیکی و Adventure Travel and Radar با چرخهای سیمی و بارهای آلومینیومی میباشد.

نتیجهگیری
همیشه دلایل زیادی برای خرید دوکاتی مولتی استرادا V4 وجود داشته است. این موتور هم شیک و اسپرت است، هم کاربردی و پیچیده و به طور کلی هر چیزی که اکثر موتورسواران میخواهند را انجام میدهد. و اگر V4 S نمیتواند این کارها را انجام دهد، چهار مدل دیگر مولتیاسترادا V4 وجود دارد که ممکن است بهتر با ترجیحات شما همخوانی داشته باشد. نسخه جدید همه این کارها را حتی بهتر انجام میدهد.
عملکرد بهینهتری دارد، به لطف تغییرات در سیستم تعلیق بهتر کنترل میشود، امکانات بیشتری دارد و به تجهیزات بهتری مجهز شده است. تنها شکایتی که میتوان داشت؟ البته این موضوع سلیقهای است، اما رنگها و گرافیکهای جدید کمی بیش از حد توی چشم هستند و وقتی چند گزینه اضافه میکنید، قیمت هم ترسناکتر میشود. اما نمیتوان همه چیز را با هم داشت!
