موضوعات داغ روز:

جذاب‌ترین خودروها با چراغ‌های pop-up

منتشر شده در 30 دی 1403 ساعت 14:00
نویسنده محمد فرهنگیان
جذاب‌ترین خودروها با چراغ‌های pop-up

امروزه به لطف تکنولوژی LED، چراغ‌های جلوی خودروها دید بسیار عالی را در شب فراهم می‌کنند و در عین حال طراحی‌های زیباتر و اغواکننده‌تری را به خودروهای جدید می‌بخشند. با این حال، من همیشه دوران چراغ‌های جلوی پاپ آپ را دوران رومانتیک‌تری می‌دانم. چراکه خودروهایی که چراغ‌های جلوی pop-up دارند، همیشه جایگاه ویژه‌ای در قلب علاقه‌مندان به دنیای خودرو داشته‌اند. این چراغ‌ها نمادین هستند، مانند چشم‌هایی که به ما نگاه می‌کنند و دنیای جدیدی از ماجراجویی و سرعت را به ما نشان می‌دهند. این چراغ‌ها به ما خودروهای افسانه‌ای داده‌اند که هنوز هم طرفداران خودروها را متحیر می‌کنند و مهم‌تر از همه، باعث می‌شوند خودروها بسیار جذاب به نظر برسند.

چراغ‌های جلوی پاپ-آپ، نمادی از دوران طلایی خودروها، زمانی که هر خودرو داستان خود را داشت و هر ماجراجویی با چرخیدن کلید، آغاز می‌شد. این چراغ‌ها چیزی بیش از یک ویژگی طراحی هستند؛ آن‌ها رمز و راز، قدرت و زیبایی را با هم ترکیب می‌کنند و به خودرو شخصیتی منحصر به فرد می‌بخشند. مانند  آنکه خودرو از خواب بیدار شده و آماده است تا ما را به سفرهایی ناشناخته ببرد.

به یاد آورید باند، که با لوتوس اسپریت خود از زیر آب به سطح آمد، یا کوروتی که در جاده‌های پیچیده و خطرناک با چراغ‌های جلوی پاپ-آپ خود شب را روشن می‌کرد. این خودروها نمادهای سبک و عملکردی بودند که قلب‌ها را به تپش درمی‌آوردند و رویاها را به واقعیت تبدیل می‌کردند.

هر زمان که چراغ‌های پاپ-آپ به آرامی باز می‌شوند، لحظه‌ای است که زمان ایستاده و داستانی جدید آغاز می‌شود. خودروهای با چراغ‌های جلوی پاپ-آپ به ما یادآوری می‌کنند که هر جاده‌ای یک ماجراجویی در خود دارد و هر سفری با شجاعت و هیجان آغاز می‌شود.

در این مقاله، نظرم را در مورد خودروهایی با چراغ‌های پاپ-آپ می‌دهم، مدل‌هایی که هنوز هم تا به امروز تأثیرگذار هستند. برای جذاب‌تر کردن آن، لیست را به یک خودرو از هر برند محدود کردم و آن‌ها را بر اساس میزان جذابیت و گیرایی رتبه‌بندی کردم.

۷. Toyota 2000GT (1967 to 1969)

Toyota 2000GT

تویوتا با خودروهای افسانه‌ای خود که چراغ‌های پاپ‌آپ، مانند AE86، MR2 و Supra دارند، شهرت زیادی کسب کرده است. با این حال، هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه‌ی 2000GT جذاب نبودند. 2000GT اولین خودروی سوپراسپرت ژاپن بود. با طراحی بدنه زیبا و نمادین،  طراحی داخلی فوق‌العاده و قطعات خاصی مانند چرخ‌های آلیاژی منیزیم، تویوتا 2000GT نمونه‌ای عالی از خودروهای اسپرت است. این خودرو آنقدر عالی بود که نسخه کانورتیبل آن تنها خودروی ژاپنی بود که در یک فیلم جیمز باند (You Only Live Twice) حضور داشت.

در سال ۱۹۶۷، تویوتا با 2000GT رکورد سرعت جهانی ۷۲ ساعته را شکست و به سرعت میانگین بیش‌از ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت دست یافت. در این مسیر، رکوردهای فاصله و زمان دیگری نیز شکسته شد که نشان‌دهنده اعتمادپذیری این خودرو بود. همه این‌ها به لطف موتور کوچک ۲.۰ لیتری خطی شش سیلندر که از تویوتا کرون گرفته شده و با کمک یاماها به ۱۵۰ اسب بخار ارتقا یافته بود، ممکن شد. این موتور با یک گیربکس دستی پنج سرعته که نیرو را فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد، ترکیب شده بود. در نتیجه، این نماد ژاپنی با ظاهر بی‌زمان، به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۸.۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۸۷/۲۱۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که به معنی یک عملکرد بی‌نظیر برای یک خودرو ۲.۰ لیتری بود!

۶. Honda/Acura NSX (1990 to 2002)

Honda/Acura NSX

یکی از جذاب‌ترین خودروهای ساخته شده به‌وسیله ژاپنی‌ها بی‌شک هوندا NSX هست که به عنوان یکی از خودروهای JDM که فرمول خودروهای سوپراسپرت را تکمیل کرده، معرفی شده. وقتی NSX در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، دنیا را با یک خودرو سوپراسپرت میان‌موتور و منحصر به فرد شوکه کرد. طراحی آینده‌نگرانه و در عین حال بی‌زمان NSX که تاکید بر قرارگیری موتور در قسمت میانی داشت، توجه عموم را به خودش جلب کرد. اما NSX فراتر از یک خودروی زیبا بود؛ یک خودروی راننده‌محور که برای غلبه بر رقبا در عملکرد و رضایت طراحی شده بود.

این خودرو از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار بود، به طوری که اولین خودرویی بود که با یک بدنه تمام آلومینیومی سبک و مستحکم ساخته شد. موتور ۳.۰ لیتری V6 با ۲۷۶ اسب بخار که به یک گیربکس دستی پنج سرعته متصل شده بود، نیروی موتور رو به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد و بعداً با یک واحد ۳.۲ لیتری جایگزین شد. صرف نظر از موتور، NSX با هندلینگ چابک، صدای موتور زیبا و دنده‌های دقیق، تجربه‌ای منحصر به فرد برای راننده ایجاد می‌کرد.

۵. Chevrolet Corvette C4 (1984 to 1996)

Chevrolet Corvette C4

کوروت یک نام مشهور با چراغ‌های تاشو بود که حتی قبل از نسل C4 وارد بازار شد، با اینکه نسل‌های C2 و C3 نیز چراغ‌های جلو را پنهان می‌کردند. اما به نظر من، کوروت C4 بهترین حالت چراغ‌های تاشو را داشت؛ شاید به اندازه پیشینیانش دارای خطوط منحنی نباشد، اما خطوط ساده‌تر آن طراحی‌اش را عضلانی‌تر کرده‌اند. این همان شکل و شمایل یک خودروی اسپرت موتور جلو، دیفرانسیل عقب است که باید داشته باشد.

نکته مهم این است که کوروت C4 اعداد و ارقام خود را برای پشتیبانی از طراحی مردانه‌تر داشت. ابتدا با همان موتوربلاک کوچک ۸ سیلندر V شکل L83  مثل C3 عرضه شد، اما شورلت سریعاً آن را با موتور ۵.۷ لیتری هشت سیلندر V شکل L98  بهبود داد که در مدل‌های سال‌های بعد تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. البته، همیشه ستاره نمایش مدل ZR-1 بود. این نسخه با عملکرد بالا، موتور جدید LT5 5.7 لیتری V8 تولید  و ۳۸۰ اسب بخار را در خود پنهان کرده بود که کوروت ZR-1 را در تنها ۴.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. در سال ۱۹۹۰، این سرعت بسیار بالا بود! و البته در پیچ‌ها هم عالی بود، در حالی که در جاده‌های ناهموار نیز به لطف سیستم تعلیق کنترل انتخابی FX3 همچنان راحت باقی می‌ماند. یک نمایش واقعی آمریکایی از عملکرد و استایل.

۴. Lancia Stratos HF Stradale (1973 to 1978)

Lancia Stratos HF Stradale

لانچیا استراتوس HF استراداله تنها یکی از خودروهای اسپرت با طراحی بسیار عجیب نیست، بلکه یکی از خاص‌ترین خودروهای همولوگیشن (استانداردسازی مسابقات) است که تا کنون ساخته شده است. این خودرو که تنها توسط لانچیا ساخته شده و طراحی فوق‌العاده آینده‌نگر آن توسط مارچلو گاندینی انجام شده، تا به امروز نیز توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. بدنه استراتوس با انبوهی از جزئیات طراحی شده که چراغ‌های پاپ‌آپ شاید ساده‌ترین بخش آن باشند. اما همه چیز با هم به طرز شگفت‌انگیزی کار می‌کند و می‌توان ساعت‌ها به آن نگریست. با این حال، طراحی تنها بخشی از داستان است. استراتوس یک خودروی همولوگیشن بود که برای مسابقات رالی طراحی شده و در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ قهرمانی جهان را به دست آورد. این خودرو همچنین دارای یک موتور V6 که از فراری گرفته شده بود، در مرکز خود برای بهبود دینامیک رانندگی قرار داشت و وزنی معادل ۹۸۰ کیلوگرم داشت. اگرچه موتور تنها ۱۹۰ اسب بخار تولید می‌کرد، اما با توجه به وزن سبک خودرو، این قدرت برای رسیدن به سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت، تنها ۶ ثانیه کافی بود. لانچیا تنها ۴۹۲ نمونه جاده‌ای از این زیبای فضایی ساخت، اما تأثیر این مدل بر صنعت خودروسازی شاید بی‌نهایت باشد.

۳. Jaguar XJ220 (1992 to 1994)

Jaguar XJ220

جگوار XJ220 به اندازه سایر خودروهای سوپراسپرت دوره خود مانند فراری F40 یا پورشه ۹۵۹ شناخته‌شده نیست، اما بی‌شک یکی از زیباترین خودروهایی است که تا به حال ساخته شده است. این خودرو از تمایل برند برای رقابت در مسابقات FIA Group B به وجود آمد و طراحی ظریف با دِک عقب بلند داشت، مشابه خودروهای مسابقه‌ای لمانز. در همین حال، پوشش‌های خاص چراغ‌های جلو بر کارایی آیرودینامیکی خودرو تأکید داشت.

خودروی جاده‌ای XJ220 باید برخی از الزامات عجیب و غریب را برآورده می‌کرد. به ویژه، باید به سرعت نهایی ۲۲۰ مایل بر ساعت ( بیش از ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت ) دست می‌یافت، از این رو نامش نیز به همین خاطر انتخاب شده بود، اما همچنین باید دارای سیستم چهار چرخ محرک، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب و داون فورس برابر یا ۳۰۰۰ پوندی در حداکثر سرعتش می‌بود. موتوری که برای نیروبخشیدن به این هیولا انتخاب شده بود، یک موتور V12 با حجم ۶.۲ لیتر بود. متاسفانه، XJ220 تولیدی دارای یک موتور V6 توربوشارژ دوتایی بود که تنها به چرخ‌های عقب از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته نیرو منتقل می‌کرد.

حتی با این وجود، موتور ۳.۵ لیتری یک ابر قدرت واقعی بود، با تولید ۵۴۲ اسب بخار و گشتاور رعب‌آور ۶۴۳ نیوتن بر متر که برای رسیدن به سرعت ۰ تا۹۶ کیلومتر بر ساعت در تنها ۳.۶ ثانیه و سرعت نهایی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت کافی بود. اعداد شگفت‌انگیزی برای آن دوره بودند، اما کافی نبودند تا خریداران را قانع کنند. جگوار تنها ۲۸۲ واحد از ۳۵۰ واحد برنامه‌ریزی شده را فروخت که دلیل آن عمدتاً به خاطر نارضایتی مشتریان از تغییرات اعمال شده به طرح اولیه V12 AWD بود.

۲. Lamborghini Countach (1974 to 1990)

Lamborghini Countach

لامبورگینی میورا بی‌شک یکی از زیباترین خودروهایی است که تا کنون ساخته شده، با طراحی منحنی و بی‌زمان که از هر گوشه‌ای ظرافت می‌تراود. با این حال، با وجود داشتن چراغ‌های تاشو، برای من، کونتاش جذابیت بیشتری دارد. کونتاش نقطه مقابل میورا است، با طراحی جسورانه و تقریباً گستاخ که تمام خودروهای سوپراسپرت دوره خود را اهلی نشان می‌دهد. ظاهر فضایی کونتاش بهترین نمایش‌دهنده اصول طراحی جسورانه مارچلو گاندینی است. بله، او همان کسی است که لانچیا استراتوس را با قلم جادویی خود طراحی کرده و دلیل اصلی شکل گوه‌ای بیشتر خودروهای سوپراسپرت است.

مانند استراتوس، کونتاش نیز پشت فرمان چیزهای زیادی برای ارائه داشت. از ابتدا با یک موتور V12 با حجم ۴.۰ لیتر و توان تولید ۳۷۰ اسب بخار عرضه شد، اما قدرت و ظرفیت آن طی سال‌ها به ۵.۲ لیتر و ۴۴۹ اسب بخار رسید. آخرین موتور، کونتاش را در ۴.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت و به سرعت نهایی را تا آستانه ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

کونتاش افسانه‌ای همه آن چیزی که برای تبدیل شدن به جذاب ترین خودرو لیست ۱۴ تایی ما را دارد اما تنها اسب سرکش مارنللو است که مانع گاو خشمگین لیست شده تا جایگاه نخست را از چنگ او درآورد.

۱. Ferrari F40 (1987 to 1992)

Ferrari F40

مطمئنا شایسته است که این لیست را با فراری F40 به پایان برسانیم. شاید این خودرو جذاب‌ترین نباشد، اما از نظر تجربه رانندگی، هیچ خودرویی با آن برابری نمی‌کند. با وجود اینکه قیمت هنگفتی دارد، F40 به راحتی شما اهمیت نمی‌دهد. داخل آن حتی از یک خودروی کیت نیز ساده‌تر است، بدون هیچ‌گونه عایق صدایی که بتوان از آن صحبت کرد. در کوتاه‌ترین شکل، این نزدیک‌ترین چیزی بود که صنعت خودرو به یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای به وجود آورده است.

با این حال، در دوره‌ای که خودروها به طور فزاینده‌ای دیجیتال می‌شوند، این رویکرد بیش از همیشه جذاب است. تنها شما و خودرو! پشت شما یک موتور ۲.۹ لیتری V8 توربو شارژ دوتایی با تولید ۴۷۱ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه و ۵۷۷ نیوتن بر متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه قرار دارد، و در دست شما یک گیربکس دستی پنج سرعته. اگر مهارت کافی برای انتقال گشتاور عظیم به زمین داشته باشید، در ۳.۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. اگر شجاعت کافی داشته باشید، می‌توانید سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را نیز ببینید. حال با تمام این تفاسیر آیا دلایل بیشتری برای اینکه F40 جذاب‌ترین خودروی با چراغ‌های تاشو است نیاز دارید؟

در پایان اگر شما گزینه‌های جذاب‌تر دیگری در تاریخ صنعت خودروسازی سراغ دارید با ما در میان بگذارید.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.