%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰

۶۳ درصد افت فروش تسلا در اروپا؛ مقصر ایلان ماسک است یا انتظار برای مدل Y جدید؟

منتشر شده در 22 بهمن 1403 ساعت 11:00
نویسنده سعید علیپور
افت فروش تسلا در اروپا

فروش تسلا در چندین بازار بزرگ اروپایی در ماه گذشته به‌ شدت کاهش یافته است. این افت فروش تسلا در اروپا شامل کشورهایی مانند آلمان، بریتانیا و فرانسه بوده و ادامه روند نزولی فروش این خودروساز در سال ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. طبق آمار، در سال گذشته تسلا ۱.۷۸ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته است. با این رکورد، اولین کاهش فروش سالانه تسلا در بیش از یک دهه گذشته رقم خورده؛ اگرچه رفتار بحث‌برانگیز ایلان ماسک ممکن است در این کاهش فروش نقش داشته باشد، اما عوامل اقتصادی و تغییرات بازار نیز بی‌تأثیر نبوده‌اند.

سقوط آزاد فروش تسلا در آلمان و سایر کشورهای اروپایی

در کشور آلمان و در ماه ژانویه تسلا تنها ۱,۲۷۷ دستگاه از محصولات خود را فروخته است. این رقم نسبت به ژانویه ۲۰۲۴، کاهش ۵۹.۵ درصدی را نشان می‌دهد. بخشی از این افت ناشی از حذف یارانه‌های دولتی برای خودروهای برقی در سال گذشته است. اما جنجال‌های اخیر ایلان ماسک، از جمله حمایت وی از یک گروه سیاسی راست‌گرا در آلمان و حرکات جنجالی وی در مراسم تحلیف دونالد ترامپ که شبیه سلام نازی بود، ممکن است باعث کاهش تقاضا برای محصولات تسلا شده باشد.

کاهش تقاضا برای محصولات تسلا محدود به آلمان نیست. در فرانسه، فروش این شرکت ۶۳ درصد افت کرده و به ۱,۱۴۳ دستگاه رسیده است. در بریتانیا، هم فروش ۱۲ درصد کاهش داشته که اگرچه رقم چشمگیری به نظر نمی‌رسد، اما باید در نظر داشت در همین بازه زمانی، کل فروش خودروهای برقی در بریتانیا ۳۵ درصد رشد کرده است. همچنین، فروش تسلا در سوئد ۴۴ درصد، نروژ ۳۸ درصد و هلند ۴۲ درصد کاهش یافته است.

فروش تسلا در آلمان

عامل اصلی کاهش فروش تسلا

کاهش فروش تسلا در اروپا تنها به رفتارهای جنجالی ماسک نسبت داده نمی‌شود. عوامل دیگری نیز در این روند تأثیرگذار بوده‌اند که ناپایداری اقتصادی جهانی یکی از مهم‌ترین آنهاست. اما یکی دیگر از دلایل اصلی این کاهش، انتظار خریداران برای نسخه فیس لیفت مدل Y محسوب می‌شود.

کراس اوور مدل Y یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اروپاست و نسخه جدید آن با طراحی بروز، فضای داخلی ارتقا‌یافته و بهبود‌های فنی می‌تواند خریداران را برای خرید این مدل هیجان‌زده کند. اما بسیاری از مشتریان به جای خرید نسخه فعلی، ترجیح می‌دهند منتظر مدل جدید بمانند. با این حال، برای جلوگیری از کاهش فروش، تخفیف‌هایی روی مدل Y فعلی ارائه کرده که شاید برخی مشتریان را به خرید نسخه قدیمی‌تر ترغیب کند.

کاهش محبوبیت تسلا در اروپا

علاوه بر کاهش فروش، محبوبیت برند تسلا نیز در اروپا رو به افول است. طبق یک نظرسنجی در بریتانیا که در ژانویه منتشر شد، ۵۹ درصد از مالکان خودروهای برقی و خریداران بالقوه اعلام کردند که به دلیل اقدامات اخیر ایلان ماسک، تمایلی به خرید این محصولات ندارند.

کاهش فروش تسلا در اروپا

در سوئد، میزان افرادی که دیدگاه منفی نسبت به تسلا دارند، از ۴۷ درصد به ۶۳ درصد افزایش یافته، در مقابل میزان افرادی که نظر مثبتی نسبت به این برند دارند، از ۱۹ درصد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

چالش‌های پیش روی تسلا در آینده

همچنان یکی از پیشگامان بازار خودروهای برقی است، اما این شرکت اکنون با چالش‌های متعددی از جمله کاهش یارانه‌های دولتی، رقابت شدید از سوی خودروسازان دیگر و حواشی پیرامون ایلان ماسک روبروست. با وجود همه این مسائل، عرضه فیس‌ لیفت مدل Y و کاهش قیمت‌ها ممکن است عاملی برای بازگشت فروش تسلا به مسیر رشد در ماه‌های آینده باشد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X