هیوندای سوناتا ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
سوناتا سدان محبوب و خوش نام هیوندای که قرار است در نسخه جدید و با ظاهری متفاوت توسط هرمس خودرو به بازار ایران عرضه شود.
1975 سی سی
250 اسب بخار
353 نیوتن متر
دیفرانسیل جلوسوناتا سدان محبوب و خوش نام هیوندای که قرار است در نسخه جدید و با ظاهری متفاوت توسط هرمس خودرو به بازار ایران عرضه شود. در ادامه به معرفی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ میپردازیم.
درباره هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
در کلاس خودرو های سدان یکی از محبوب ترین خودروها در بازار ایران سوناتا محصول کمپانی هیوندای کره است. هیوندای برای تامین نیاز سدان های چهار درب در سال ۱۹۸۵ محصول جدیدی را به خطوط تولید خود اضافه کرد. اولین نسل سوناتا در اصل فیس لیفتی از هیوندا استلار بود، اما نسل دوم آن که سه سال بعد تر معرفی شد بر اساس میتسوبیشی گالانت توسعه یافت. نسل سوم سوناتا در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد، که بر اساس پلتفرم Y3 کیا-هیوندای ساخته شده بود و در ایران نیز حضور نه چندان گسترده ای داشت.

نسل چهارم نیز سه سال بعد معرفی شد ولی اصل کار سوناتا، نسل پنجم بود که با رونمایی از آن در سال ۲۰۰۴ توانست بسیار موفق ظاهر شود و در بازار های آمریکا، خاورمیانه و خود کره جنوبی فروش خوبی تجربه کند. سوناتا نسل پنجم در ایران از جمله محبوب ترین ها در کلاس سدان است. نسل ششم به محض معرفی در سال ۲۰۱۹ توانست فروش خوبی را تجربه کند اما به دلیل ممنوعیت واردات در ایران حضور ادامه داری نداشت. اما الان با باز شدن درب های واردات هرمس خودرو قرار است سوناتا نسل هفتم که در سال ۲۰۲۳ فیس لیفت شده را به بازار ایران وارد کند. در ادامه به برسی این خودرو می پردازیم.

طراحی بدنه سوناتا
با شروع سال ۲۰۲۰ در طراحی محصولات هیوندای انقلابی رخ داد. الگو های طراحی این خودرو ساز با سابقه کره ای به تمامی تغییر کرد و حتی می توان گفت یکی از دلایل همه گیر شدن طراحی چراغ های دو قسمتی و اینکه چراغ اصلی در سپر باشد این شرکت بود. سوناتا نسل هشتم که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد آنچنان این الگو ها را دنبال نمی کرد اما در فیس لیفت ۲۰۲۳، طراحی بخش جلو و عقب آن به کلی تغییر کرد. در بخش جلو اولین چیزی که بسیار به چشم می آید کاپوت کشیده و دی لایت با راهنمای آبشاری (Running Light) تمام عرض سپر است و سبک طراحی دی لایت باعث پهن تر دیده شدن سوناتا می شود. چراغ های اصلی در داخل سپر هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ کار شده است که ترند روز می باشد. جلو پنجره بزرگ که بر روی آن خطوط مورب به خارج سپر کشیده شده اند این نما را جذاب تر می کند.

در نمای جانبی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ خط شانه ای بر روی بدنه خود نمایی می کند که از وسط گلگیر جلو و با هماهنگی با خط کاپوت شروع شده و تا گلگیر عقب ادامه یافته و خط تیزیی نیز در قسمت پایینی درب ها بکار رفته است که نمای قشنگی را به نمایش می گذارد. به دور قوس شیشه ها کروم کاری انجام شده که حس لوکس بودن را تا حدی منتقل می کند. رینگ سوناتا جدید ۱۸ اینچی دو رنگ است که خیلی آن را جذاب کرده و رینگ ها نیز طراحی بسیار شیک و اسپورتی دارد. یکی از نقد های که به سوناتا هست استفاده نکردن از دستگیره های درب مخفی شونده است، برای همچین خودروی که بسیاری از الگو های مدرن و جدیدیی را دنبال می کند جود همچین دستگیره هایی لازم بود و بسیار به مدرن بودن، اسپورتی و شیکی آن می افزاید. صندوق و شیشه عقب در سوناتا جدید با زاویه مشابهی طراحی شده اند که حس فست بک بودن را منتقل می کند.

چراغ عقب نیز به سبک طراحی چراغ روز جلو، به هم پیوسته است اگر با دقت آن را ببینم به یاد حرف H می افتیم که تداعی کننده لگوی شرکت هیوندای است. دیفیوزر عقب بخش زیادی از حجم عقب را در بر گرفته که بر روی آن چهار خروجی اگزوز واقعی قابل مشاهده است. در جمع بندی طراحی سوناتا می توان این را گفت که این خودرو پر از الگو های جدید طراحی است، سعی شده در آن مدرن بودن حس شود و در کنار حس اسپورت با چاشنی از لوکس بودن نیز وجود داشته باشد. اما به دلیل فیس لیفت بودن برخی از این المان ها با هم در تضاد هستند که در بخش جانبی بیشترین خود نمایی را دارد.

مشخصات فنی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
سوناتای جدید قرار است با دو تیپ فنی موتور ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری به بازار عرضه شود. موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت است که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند وحداکثر گشتاور آن نیز ۲۵۳ نیوتن متر است که در محدوده ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ آر پی ام در دسترس راننده خواهد بود. گیربکس هیوندا سوناتا ۱.۵ لیتری از نوع ۷ سرعته دو کلاچه خشک بوده و نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند البته باید این نکته را هم گفت که این قوای فنی دقیقا با کیا کی ۵ توربو یکسان است. موتور ۲ لیتری این خودرو T-GDI می باشد که می تواند ۲۴۵ اسب بخار و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال داده می شود این موتور به طور میانگین ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می سوزاند.

البته در نمونه ای که تست های فنی ویدیویی بر روی آن انجام شد سوناتا از یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر با پاشش مستقیم سوخت بهره می برد که در دسته موتورهای اسمارت استریم هیوندا است. این موتور ۲۵۰۰ سی سی حداکثر توان ۱۹۱ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن مترگشتاور را تولید می کند که با گیربکسی ۸ سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است. به دلیل محدودیت های واردات خودرو و مسائل مربوط به تامین ارز احتمال دارد این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری مشترک با کیا K5 توربو به عرضه شود. این موتور حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۵۳ نیوتن متر است که با گیربکسی ۷ سرعته دو کلاچه خشک توان را به چرخ های جلو انتقال می دهد.
| برند | هیوندای |
| مدل | سوناتا |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۲۰۲۴ |
| حجم موتور | ۱۹۷۵ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژ TGDI |
| قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۵۳ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۹۴۵ میلی متر |
| عرض | ۱۸۶۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۴۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۷۵ میلی متر |
| وزن | ۱۵۵۶ کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/45R18 |
| شرکت عرضه کننده | هرمس خودرو |
| برند نشان مادر | هیوندای |
| کشور سازنده | کره – چین |
تعلیق در هر دو نسخه در بخش جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی لینک می باشد و به همین دلیل در این خودرو راحتی و هندلینگ با هم دیگر مهیا هستند و حتی می توان آن را در کاربری های لوکس که راحتی سرنشینان اولویت است به کار گرفت.
هرمس خودرو برای پوشش سامانه وارداتی عادی و جانبازان قرار است دو نسخه از این خودرو را به بازار خودرویی ایران عرضه کند که نسخه ۱.۵ لیتری برای سامانه وارداتی می باشد و ۲ لیتری برای سامانه جانبازان.
کابین و امکانات SONATA
ترکیب رنگی غالب بکار رفته در کابین هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ ترکیبی از مشکی و کرم بوده که بسیار این خودرو را لوکس و زیبا نشان می دهد. متریال استفاده شده در کابین سوناتا همانطور که انتظار می رود کیفیت بالایی دارد، بر روی داشبورد و رودری ها سافت تاچ بکار رفته و صندلی ها نیز با چرم مصنوعی پوشش داده شده که کیفیت مطلوبی دارد. سوناتا جدید در کلاس سدان های D سگمنت قرار دارد، یعنی سدانی بزرگ و خانوادگی است. ابعاد کابین سوناتا ۱۷۷۰×۱۹۰۰×۴۸۳۰ که با توجه به طول و عرض بالای این خودرو فضای کابین آن به شدت جادار و بزرگ می باشد، صندلی های این خودرو زاویه بسیار مناسبی دارند و سرنشین در آن می تواند تجربه بسیار راحت داشته باشند.

داشبورد سوناتا از سبک طراحی جدید هیوندای پیروی می کند که ترکیبی از سادگی با مدرن بودن است که با دو رنگ خنثی دیزاین شده است، پنل تهویه به شکل سرتاسری بکار رفته که در داخل آن نور پردازی محیطی انجام شده است. مالتی مدیا و کلاستر به صورت یکپارچه بوده اما با این تفاوت مالتی مدیا چند درجه به سمت راننده متمایل شده است. فرمان سوناتا به شکل ساده ای طراحی شده اما جذابیت خاصی را در خود دارد و در آن دسترسی به کروز کنترل و برخی دیگر از امکانات بر روی فرمان امکان پذیر است. اما مشکلی که شاید برخی با این خودرو داشته باشند پنل تهویه دیجیتال آن است که از لحاظ دسترسی مقداری پیچیده و سخت است.

از جمله امکانات سوناتا جدید می توان به هشدار بازشدن در، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، رانندگی بین خطوط، دسته دنده الکترونیکی، سنسور نور، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتو هلد، انتخاب حالت رانندگی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، بازشدن درب صندوق با حرکت پا، فناوری LED چراغ ها و …اشاره کرد.
امکانات رفاهی و ایمنی
| امکانات ایمنی | ۶ کیسه هوای ده نقطه ای – سامانه کنترل پایداری و کشش – سامانه پایش وضعیت راننده – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – هشدار برخورد از جلو – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک |
| امکانات رفاهی | سنسور پارک جلو و عقب – دوربین ۳۶۰ درجه – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – رادار تابلو خوان – رانندگی خودکار بین خطوط – سنسور نور – آینه های جانبی برقی به همراه گرم کن – استارت دکمه ای – ترمز پارک برقی – تریم چرم مصنوعی کابین – سامانه پایش فشار باد تایر ها – حالت های مختلف رانندگی – استارت و استاپ موتور – اتوهلد – کروز کنترل تطبیقی – در صندوق عقب برقی – فناوری LED چراغ ها – سقف پانوراما – نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا – پشت آمپر دیجیتال – صندلی های برقی جلو – گرم کن صندلی های جلو – نورپردازی کابین – تهویه اتوماتیک – سیستم صوتی حرفه ای |
مزایا و معایب
| مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب - کابین جادار - توان حرکتی خوب - امکانات مناسب |
| معایب | حساسیت پیشرانه به سوخت بی کیفیت داخلی - عدم عرضه در کامل ترین نسخه |
رقبا سوناتا
سوناتا یکی از محصولات رده بالای هیوندای است که در بازار ایران نیز یکی از خوش آوازه ترین خودرو های کره در کلاس سدان می باشد. از جمله رقبای سوناتا می توان به هونگجی H5، مزدا ۳ جدید، هوندا سیویک اشاره کرد. اما یکی از ضربه هایی که به این خودرو در بازار ایران وارد می شود جهش قیمت آن در بازار است.
آلبوم تصاویر


































سوالات متداول
سوناتای جدید قرار است با دو تیپ فنی موتور ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری به بازار عرضه شود. موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت است که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند وحداکثر گشتاور آن نیز ۲۵۳ نیوتن متر است که در محدوده ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ آر پی ام در دسترس راننده خواهد بود. گیربکس هیوندا سوناتا ۱.۵ لیتری از نوع ۷ سرعته دو کلاچه خشک بوده و نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند البته باید این نکته را هم گفت که این قوای فنی دقیقا با کیا کی ۵ توربو یکسان است. موتور ۲ لیتری این خودرو T-GDI می باشد که می تواند ۲۴۵ اسب بخار و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال داده می شود این موتور به طور میانگین ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می سوزاند.
تعلیق در هر دو نسخه در بخش جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی لینک می باشد و به همین دلیل در این خودرو راحتی و هندلینگ با هم دیگر مهیا هستند و حتی می توان آن را در کاربری های لوکس که راحتی سرنشینان اولویت است به کار گرفت.
از جمله امکانات سوناتا جدید می توان به هشدار بازشدن در، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، رانندگی بین خطوط، دسته دنده الکترونیکی، سنسور نور، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتو هلد، انتخاب حالت رانندگی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، بازشدن درب صندوق با حرکت پا، فناوری LED چراغ ها و …اشاره کرد.
نسخه نهایی هیوندای موبد معرفی شد؛ ربات چهار چرخ خودران برای کاربریهای مختلف
هیوندای سوناتا جدید در بازار قیمت گذاری شد
آیا سانتافه نسل دوم (CM) ارزش خرید دارد یا خیر؟
کانسپت هیوندای کریتر (Hyundai Crater) معرفی شد ؛ شاسی بلندی واقعی برای فتح انواع مسیرهای آفرود





نمیدانم چرا ظاهر هیوندا ها در سالهای ۲۰۱۸ را بیشتر می پسندم با قیافه اینا نمیتونم کنار بیام تنها سوناتا نیست النترا هم همینطور
کلا سبک طراحی های جدید کیا و هیوندای خیلی زشت شده بنظرم.
نسل های قبلی سراتو ، سوناتا ، توسان ، سانتافه ، k5 یا اپتیما توربو ، سورنتو ، اسپورتیج و …. که همشون رو هرمس خودرو و کرمان موتور و کوشا خودرو آوردن و قراره بیارن خیلی طراحی های قشنگ تر و جداب تری دارن.
والا هیوندا الان ظاهرش از چینی ها ضعیفتر شده..مدل ۲۰۱۳ از همه قشنگتر بود وهست…اینا مثلا جدید داخلش رو انگار ایران خوردو درست کرده
* ما به ارزشهای اخلاقی و حفظ حریم خصوصی کاربران احترام میگذاریم.
* انتشار محتوای مستهجن و غیراخلاقی، خلاف قوانین و مقررات ما است.
* با هرگونه اقدام در جهت انتشار این نوع محتوا، برخورد قانونی خواهد شد.
از بس بی سلیقه ای دلاور که برات هیچ نسلی جذاب نبوده😂😂
آخه تو چه حالیته سوناتا یعنی چی که برات جذاب نبوده
احتمالا درصد نگرفتی
این خودروسازا چه شون شده .دارن گند میزنن به روزهای اوجشون.اون از بی ام و با طراحی افتضاحش ، اینم از هیوندا ، بنز هم که یکی به نعل یکی به میخه. خلاقیت در طراحی زمانی ارزشمنده که ماشین رو زیباتر کنه. وگرنه کار کردن چراغ جلو اصلی، داخل سپر یا روی ستون جلو یا روی سقف ماشین که نشد هنر! پس تکلیف هارمونی و زیبایی چی میشه
سیاه مات
سیاه مات