سایپا سهند پارس خودرو ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
سایپا سهند پارس خودرو جدید ترین محصول گروه سایپا است که در پارس خودرو به تولید می رسد. این خودرو در واقع فیس لیفتی از ساینا است.
1503 سی سی
90 اسب بخار
137 نیوتن متر
دیفرانسیل جلودرباره سایپا سهند پارس خودرو
سایپا سهند پارس خودرو عضو جدید خانواده پلتفرم X200 است که طراحی بروزتر و زیباتری نسبت به دیگر اعضای این خانواده دارد و به نوعی فیس لیفت ساینا محسوب می شود. این خودرو محصول اختصاصی پارس خودرو است و در خط تولید این شرکت به تولید می رسد و به همین دلیل است که نشان پارس خودرو را روی آن می بینیم. انتظار می رود سایپا سهند پارس خودرو با توجه به چهره ظاهری بهتر و امکانات بیشتری که نسبت به نسل های خود دارد ، میزان فروش خوبی را تجربه کند. البته که نمی توان از اساس فنی و پلتفرم قدیمی آن گذشت. این خودرو نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد و از نظر ویژگی های فنی و ظاهری بسیار به سایپا اطلس شبیه است. در ادامه بیشتر به سایپا سهند پارس خودرو می پردازیم.

طراحی بدنه
با اینکه در سایپا سهند سعی شده است تا چهره بروزتری داشته باشیم اما به طور کلی شاهد طراحی پیچیده ای نیستیم. در نمای جلو سایپا سهند پارس خودرو، چراغ ها حالت کشیده دارند اما به لحاظ طراحی از ساینا بسیار زیبا ترند و طراحی بهتری دارند. بر روی کاپوت از خطوط طراحی موازی استفاده شده است تا جلوه بهتری به این خودرو دهد . جلو پنجره ها طراحی لوزی شکل دارند و در وسط جلو پنجره نشان پارس خودرو دیده می شود و در پایین جلو پنجره نواری کرومی رنگ وجود دارد که چراغ ها را به یکدیگر وصل می کند.

چراغ های مه شکن در سهند پارس خودرو درون یک قاب مشکی رنگ قرار گرفته اند و طراحی خطی شکل دارند. در زیر مه شکن ها نواری مشکی رنگ وجود دارد که دور تا دور خودرو کشیده شده است. در نما بغل پارس خودرو سهند می توانیم رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی را مشاهده کنیم. شیشه ها و آینه های جانبی درون قاب مشکی قرار گرفته اند که ترکیب رنگی خوبی را با رنگ اصلی بدنه تشکیل داده اند. سقف این خودرو به صورت یکپارچه به رنگ مشکی در آمده است که به این خودرو جذابیت ظاهری بیشتری داده است.

در نما عقبی سایپا سهند پارس خودرو چراغ های دو تکه عقب را مشاهده می کنیم که از چراغ های ساینا کشیده تر شده اند. در بین چراغ ها نوشته سهند به چشم می خورد. در قسمت پایین نمای عقب می توانیم به دیفیوزر ها اشاره کنیم که طراحی خوبی دارند.
مشخصات فنی سایپا سهند پارس خودرو
در بخش فنی ، پارس خودرو سهند به پیشرانه M15 از نوع GSI مجهز است. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، ۴ سیلندر ، ۸ سوپاپ که قادر است روی هم رفته ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی یا گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل کند. شایان ذکر است که این پیشرانه، نسخه بهینه شده موتور M15 است.

در سایپا سهند پارس خودرو در محور جلو شاهد استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب سیستم تعلیق یکپارچه H هستیم. ترمز های به کار رفته در سهند پارس خودرو همانند ساینا در محور جلو دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه ای است . پارس خودرو سهند دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ، ۷ لیتر است ، که مصرف سوخت متوسطی است. به طور خلاصه سایپا سهند به لحاظ فنی دارای مشخصاتی معمولی است اما با توجه به وزن تقریبی ۱.۲ تنی ، انتظار می رود شتاب قابل قبولی را ارائه دهد.
| برند | پارس خودرو |
| مدل | سهند |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۴۰۲ |
| حجم موتور | 1503 سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۸ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۹۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ دنده دستی / اتوماتیک CVT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | تویست بیم |
| طول | ۴۲۰۹ میلی متر |
| عرض | ۱۹۳۷ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۹۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۴۱۴ میلی متر |
| وزن | ۱۱۱۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۴۱ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/۶۰R14 |
| برند نشان مادر | پارس خودرو |
| کشور سازنده | ایران |
نسخه دوگانه سوز با موتور دوگانه سوز ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با کد M15 GSI (CNG) عرضه می شود که می تواند نهایت قدرت ۷۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۱۶ نیوتن متر را تولید کنند. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

طراحی کابین و امکانات
به طور کلی در بخش طراحی کابین سهند پارس خودرو دارای طراحی بروزتری نسبت به نسل های قبلی خود است. مهم ترین چیزی که در بخش طراحی کابین ، توجه ها را به خود جلب می کند استفاده از تریم دورنگ است. سهند تا کنون با تریم های مشکی و قرمز، مشکی و کرمی و مشکی و نقره ای دیده شده است.
در بخش رودری ها شاهد استفاده از پلاستیک خشک هستیم که طراحی دو رنگ آن جلوه خوبی را ایجاد کرده است.در بخش داشبورد نیز از شاهد استفاده از ترکیب رنگ های خوبی هستیم که حس خوبی را به سرنشینان می دهد. دریچه های سیستم تهویه طراحی گرد و اسپرتی دارند و درون یک قاب کرومی رنگ قرار گرفته اند.

در بخش بالای وسط کنسول می توانیم به نمایشگر سیستم مالتی مدیا اشاره کنیم که برای این خودرو نکته مثبتی محسوب می شود. شایان ذکر سیستم مالتی مدیا به کار رفته در سایپا سهند پارس خودرو دارای ۴ بلندگوست. در بخش پایین وسط کنسول نمایشگر کوچک دیگری نیز وجود دارد که مربوط به سیستم تهویه است و اطلاعاتی حالت سیستم تهویه مطبوع، شدت پرتاب باد و… را به ما می دهد.
بخش سوئیچ کنترل پارس خودرو سهند نیز در زیر بخش کلید های مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است و کلید های مربوط به باز کن درب صندوق عقب ، قفل مرکزی ، گرمکن شیشه و در نسخه فول آپشن کلید های مربوط به سیستم کنترل پایداری و دکمه مربوط به رادار بین خطوط نیز ، در آن دیده می شود. فرمان سایپا سهند پارس خودرو از نوع کمکی برقی است و طراحی غربیلک آن از نوع دی کات است. از روی کلید های تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان می توان تنظیمات مربوط به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را انجام داد. برای سایپا سه تیپ مختلف عرضه می شود و شما می توانید جزئیات تیپ بندی سایپا سهند را در لینک زیر مطالعه کنید.
حتما بخوانید : جزئیات تیپ بندی سایپا سهند

کلاستر استفاده شده در سهند پارس خودرو از نوع آنالوگ بوده و طراحی زیبا و مناسبی دارد. در میان عقربه ها کامپیوتر کوچک سفری را می بینیم که اطلاعاتی نظیر دمای آب ، میزان سوخت، میزان پیمایش خودرو و… را از روی آن می توان دریافت کرد. فضای ردیف عقب سایپا سهند با توجه به فاصله محوری ۲.۴ متری ، فضای زیادی نیست و همانند دیگر محصولات خانواده پلتفرم X200 است.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور (سفارشی) |
| امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی - دوربین عقب - سنسور پارک عقب - سنسور نور - سنسور باران (سفارشی) - پشتی برقی صندلی جلو با گرمکن (سفارشی) - سانروف (سفارشی) - تریم داخلی چرم (سفارشی) - فرمان کمکی برقی (در نسخه های اتوماتیک) - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی - کامپیوتر سفر - تهویه الکتریکی - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - کروز کنترل و محدودکننده سرعت (در نسخه های اتوماتیک) - شیشه های عقب دودی (سفارشی) - آینه های تاشو برقی - استارت دکمه ای (سفارشی) |
معایب و مزایا
| مزایا | طراحی به روزتر نسبت به ساینا - مصرف سوخت قابل قبول - مناسب برای استفاده های شهری |
| معایب | فناوری قدیمی پیشرانه با وجود ارتقای فنی - متریال اقتصادی در کابین - نمای جانبی قدیمی - پلتفرم نه چندان به روز |
قیمت سهند S
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۶) | ۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۶) | ۶۴۲,۳۵۲,۰۰۰ تومان |
قیمت سهند G
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۹/۱۶) | بدون قیمت تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۹/۱۶) | ۵۲۴,۳۵۵,۰۰۰ تومان |
رقبای سهند پارس خودرو
این خودرو یک سدان کامپکت است و سایپا ساینا رقیب مستقیم آن است. اما اگر بحث سگمنت و کلاس فنی را کنار بگذاریم، می توان خودروهایی نظیر سایپا اطلس و کوییک را هم رقیب سهند دانست. اما در نظر داشته باشید که در این رده قیمتی تمام محصولات برای سایپا هستند و عملا کمپانی در این رده رقیبی ندارد.
آلبوم تصاویر سهند



























سوالات متداول
پارس خودرو سهند دارای یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و می تواند به وسیله گیربکس ۵ سرعته دستی یا گیربکس cvt ، نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۳۷ نیوتن متر را به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی سایپا سهند می توانیم به دو کیسه هوا، تهویه الکتریکی دستی، سیستم کنترل پایداری، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک عقب، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، کروز کنترل، فرمان دی کات، دوربین ۳۶۰ درجه ، رادار بین خطوط، سنسور فشار باد تایر ها ، سنسور نور ، سنسور باران ، رینگ آلومینیومی و…. اشاره کنیم.
شرایط فروش ال ۹۰ ایرانی اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
قیمت جدید کارخانه محصولات پارس خودرو اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
مسئولیت حیاتی پارسخودرو در حفظ جایگاه تولیدکننده با کیفیت ترین خودروهای داخلی
مقایسه طراحی سایپا 441P و امکو؛ ظاهری ظریف تر یا پیکره ای عضلانی تر؟





اینکه همون زباله همیشگیه.خودتونو مسخره کردین!!!
پول همیم زباله رو خیلیا ندارند میفهمی که اینو !
عزیز همین زباله رو خیلیا ندارند بخرند خوب نخرند من پولش را دارم ولی اطلس آشغال را هم نخریدم رفتم یک سمند ۱۴۰۲ در حد صفر خریدم ۶۲۰ ملیون هر گندی هست یک چرخش می ارزه به کل سایپا برو سهند و اطلس و کوئیک و شاهین را سوار شو اول دستگیره درب را از داخل که میخواهی درب را باز کنی میشکنه یکی از بچه ها سهند پارس خودرویی خرید روز اولی دستگیره درب سمت راننده از وسط نصف شد همه اش کلاهبرداری هست بدنه هم که ندارند هیچکدام
رینگش قطعا ۱۵ نیست، اشتباه گفتید، رینگ ۱۵ اصلا به ساینا نمیخوره، نمای جلو خوب ولی عقب درهم و برهمه و عحیب و غریبه، مگه لامبورگینی اوروس میخوای طراحی کنی؟ چراغ به این کشیدگی رو میزاری رو یه ماشین فسقلی؟
داخل خودرو خیلی بهتر شده البته اگر کیفیت مواد درجه چند و آشغال نباشه، اتوماتش واسه استفاده شهری عالیه، خصوصا تو شهر شلوغی مثل تهران و در کنارش صندوق نسبتا بزرگی هم داری که واسه یه خانواده کم جمعیت و همچنین واسه تاکسی اینترنتی مناسبه
چرا جلو ماشین آرم پارس خودرو هستش ولی رو فرمون آرم سایپا؟!
تیبا سهند!
فرقون همان فرقون است فقط طراحی و شکل آن تغییر کرده است.تایر خودروهای چینی قابل مقایسه با خودروهای ساخت داخل نیست.
اینکه بازم همون پرایده 😂 فقط پالونش عوض شده
عزیزم شما اینجا فقط نق می زنین وقت پیش فروش بشه خودت و همه خانواده سبد وزنبیل میذارین توی صف علتش هم اینه همه ملت دنبال کاسبی و دلالی هستن .
آشغاله اشغال حیف ۱۰۰۰تومن بدی این ماشین بخری خدا وکیلی پیکان بهتره
واقعا ما ایرانی ها لیاقت بیشتری از این ناقص الخلقه های نازیبا و خطرساز داریم سوال اینست که ای مردم شما بگویید آیا تغییر در سپر جلو و عقب که قالب برای تزریق پلاستیک میخواهد فقط و درب موتور و درب صندوق عقب که آن هم دو قالب ساده میخواهند و گلگیر چپ و راست جلو و عقب که دو عدد قالب پرس فقط لازم است یعنی بطور کامل فقط با سفارش شش عدد قالب میتوان نام یک خودرو را تغییر داد و بعنوان خودروی جدید به ملت ایران قالب کرد؟!
واقعا این یعنی خودرو سازی؟؟!
یعنی ملت ما به چنین درجه ای از هوش و فهم رسیده اند که چنین مطلب مسخره ای را باور کنند؟!
یعنی با تغییر در شش عدد قالب میتوان خودرو تولید کرد؟!!!!!
تغییر در رنگ پلاستیک داشبرد و اضافه کردن چند عدد سنسور را هم حتما تولید خودرو جدید محاسبه کرده آید واعجبا!!!
این موتور پراید رو چی که شما نزاشتین
نگران نباش هموطن گرامی. در نسخه های بعدی دو شرکت بویینگ و ایرباس طی درخواست های خیلی خیلی فراوان خواستار نصب این موتور روی هواپیماهای فوق سنگین خود شده اند. موضوع از طرف شرکت سایپا درحال بررسی است.
ساینا نیو فیس
سلام
قیمت چقدر است
نقدی
یا از دم قسط اسا
پولاتونو خرج زبالهاهای بازیافتی نکنید هرچی قوطی حلبی و پلاستیک بازیافتیه تو ایران تبدیل میشه به ماشین
یه کاسه مسراب دیگه 😂😂😂
یه زمانی مردم آرزوی داشتن یه پیکان نو را داشتند اما امروز به ولع خریدن خودرو اونم نه برای استفاده روزمره بلکه فقط برای دلالی که منجر به گرانی پشت گرانی خودرو شده رو آورده اند و معلوم نیست این بشر حریص چقدر می خواد عمر کنه که نه لذتی زندگی نه عبادتی از سر بندگی و نه شرفی از روی انسانیت برای خودش گذاشته است اگر هر شخصی صرفا برای رفع نیاز شخصی ، خودرویی خریداری و همین را چند سال نگه دارد اوضاع کشور اینقدر افسار گسیخته نخواخد شد
نمی ارزه . چون اتاق و بدنه و شاسی و چرخ ها و موتور و گیربکس همان تیبا هست . ولی متاسفانه با سیاست های خودرو سازهای داخلی آخرش غالب مشتری میشه ! خیلی راحت تولید انواع ساینا کنار گذاشته میشه و بجاش سهند تولید میشه مثل قبلا که تیبا توقف تولید شد و کوییک گرانتر جایگزین شد . به این میگن سود حسابی !
من متوجه نشدم گیربکس دنده ست یا اتومات؟!