پایان افسانه گودزیلا ؛ نیسان GT-R پس از ۱۸ سال رسماً به انتهای خط رسید!

نیسان GT-R اتاق R35 پس از نزدیک به دو دهه حضور در بازار، رسماً به انتهای خط رسید. این خودروی اسپرت که از سال ۲۰۰۷ به عنوان سریعترین و قدرتمندترین محصول نیسان شناخته میشود، پس از ۱۸ سال افتخار آفرینی، به تاریخ پیوسته و دیگر سفارش جدیدی برای آن پذیرفته نخواهد شد.
توقف تولید نیسان GT-R R35 در ژاپن
در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۵، نیسان با تأیید پایان تولید GT-R R35 در بازار ژاپن، اعلام کرد پذیرش سفارشهای جدید برای این کوپه اسپرت را متوقف نموده است. این خودروساز ژاپنی با انتشار بیانیهای رسمی در وب سایت خود گفته:
«ما سفارشهای بسیاری برای نیسان GT-R دریافت کردهایم و اکنون پذیرش سفارشهای جدید برای ظرفیت تولید برنامهریزیشده به پایان رسیده است. از تمامی مشتریانمان برای حمایتشان از زمان عرضه این خودرو در سال ۲۰۰۷ صمیمانه سپاسگزاریم.»
این بیانیه تأیید میکند مدل ۲۰۲۵ آخرین مدل از گودزیلای اتاق R35 است. شاید بدانید تولید این خودرو در بازار آمریکای شمالی پیشتر در اکتبر ۲۰۲۴ متوقف شده بود. نسخههای T-Spec Takumi و Skyline آخرین نمونههای تولیدی این مدل افسانهای بودند که به صورت نسخههای تولید محدود در آمریکای شمالی عرضه شدند.

دلیل توقف تولید GT-R اتاق R35 چیست؟
چند سالی بود که شایعاتی درباره توقف تولید نیسان GT-R اتاق R35 به گوش میرسید. این کوپه اسپرت ژاپنی قبلاً در برخی بازارها به دلیل عدم تطابق با مقررات ایمنی، صدای تولیدی و آلایندگی از سبد محصولات نیسان حذف شده بود. در استرالیا و نیوزیلند، تولید این خودرو در اکتبر ۲۰۲۱ متوقف شد، در حالی که در اروپا و بریتانیا تحویل این خودرو تا مارس ۲۰۲۲ ادامه داشت.
مروری بر تاریخچه و مشخصات نسل کنونی GT-R
نیسان GT-R که طرفدارانش لقب گودزیلا را برای آن برگزیدهاند، همیشه به عنوان قاتل اب رخودرو ها شناخته شده است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۰۷ معرفی شد و پس از آن با تجربه چند فیس لیفت و ارتقاهای فنی به حیات خود ادامه داد. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم نیسان در سالهای ۲۰۱۰، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۳ تغییراتی در ظاهر و باطن R35 اعمال کرد تا آن را همچنان در چرخه رقابت حفظ کند.
قلب تپنده GT-R R35 همیشه یک پیشرانه ۳.۸ لیتری توئین توربو V6 بوده که طی این سالها دستخوش بروز آوری های متعددی شده است. در روزهای نخست عرضه، این موتور ۴۷۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد، اما در سریهای بعدی خروجی آن چند بار افزایش یافت. در آخرین نسخه استاندارد GT-R این موتور ۵۶۵ اسب بخار قدرت دارد، اما در نسخه نیسمو میزان خروجی به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است.

آینده نیسان GT-R؛ آیا نسل جدید با کد R36 تولید میشود؟
پس از توقف تولید R35، نیسان قصد دارد راه این افسانه را با یک جانشین کاملاً جدید ادامه دهد. در سال ۲۰۲۳، نیسان کانسپت هایپر فروس را معرفی کرد که تصویری کلی از جانشین احتمالی GT-R را ارائه میداد. با توجه به معرفی این کانسپت، به نظر میرسد نیسان کماکان به تولید یک کوپه اسپرت با پیشرانه بسیار قدرتمند علاقه دارد.
آیا گودزیلای بعدی الکتریکی خواهد بود؟
با توجه به مشکلات مالی نیسان، مشخص نیست که این شرکت دقیقاً چه زمانی گودزیلای جدید را معرفی خواهد کرد. اما بر اساس اطلاعات موجود، نیسان در حال توسعه باتری جامد برای استفاده در یک ابر خودروی الکتریکی جدید است. شنیدهها حکایت از آن دارند توسعه این باتری تا سال ۲۰۲۸ طول خواهد کشید. با این حساب میتوان حدس زد که جانشین احتمالی GT-R اواخر دهه کنونی از راه خواهد رسید.
البته ممکن است نیسان به جای برقیسازی کامل، ابتدا یک نسخه هیبریدی را به عنوان پل ارتباطی بین R35 بنزینی و نسخه تمام الکتریکی R36 معرفی کند. تاکنون، مقامات نیسان در این مورد تصمیمی قطعی نگرفتهاند.