بنلی ۱۵۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

بنلی ۱۵۰ یکی از موتورسیکلت های معروف بازار است که با ورود خود سر و صدای زیادی به پا کرد اما در این مطلب بیشتر با این موتور آشنا می شویم.
موتور سیکلت بنلی تا کنون در چند مدل مختلف وارد کشور ما شده است که مدلهایی مانند ۲۵۰ و ۳۰۰ به عنوان موتورسیکلتهای شهری با وزن نسبتا سنگین مورد استقبال قرار گرفتند. اما یکی دیگر از موتورسیکلتهای برند ایتالیایی چینی بنلی که در سال ۹۹ توسط نیکران موتور وارد کشور ما شد، موتورسیکلت بنلی ۱۵۰ است که با توجه به قیمتی که دارد از نظر ظاهری و فنی متقاعد کننده است. در واقع بنلی TNT 150 نیوفیس بنلی ۱۵ TNT بوده که تغییرات زیادی نسبت به مدل قبلی داشته است. در ادامه به بررسی کامل بنلی ۱۵۰ نیوفیس میپردازیم و از نظر ظاهری و فنی مشخصات آن را زیر ذرهبین قرار خواهیم داد.
طراحی و ظاهر بنلی ۱۵۰
موتورسیکلت بنلی ۱۵۰ موتورسیکلتی میان رده محسوب میشود و باتوجه به این موضوع ظاهری نسبتا جذاب در نوع خود دارد. این موتورسیکلت نسبت به مدل قبلی ظاهری پویاتر دارد و در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز در بازار ایران عرضه شده که شاسی موتور همه رنگها قرمز است. این مدل از نظر ظاهری شباهت زیادی با بنلی ۲۵۰ سیسی تک سیلندر دارد و ظاهر چندان جدید و غیر آشنایی ندارد. این موتور به صورت فابریک گارد یا محافظی ندارد که در زمان زمین خوردن از صدمات احتمالی آن جلوگیری کند. فلاپهای بدنه این محصول با طرح تهاجمی که دارند احساس قدرت و سرعت را به ببینده منتقل میکنند و کیفیت رنگآمیزی و برچسبهای روی فلاپها مناسب است. چراغ جلو این موتور اندازه متوسط و طرحی معمولی دارد و دو عدد دیلایت در پایین آن قرار گرفته است و چراغ راهنما آن نیز از نوع LED است.

باک این موتورسیکلت نیز ظاهری پهن و تاحدودی عضلانی دارد و ظرفیت آن ۱۳.۵ لیتر است که برای یک موتور شهر ظرفیت مناسبی محسوب میشود و میتوان مسافت نسبتا خوبی را با آن طی کرد. فرمان بنلی ۱۵۰ مانند اکثر موتورها لولهای است و حالت آن نسبت به مدل قبل بهبود یافته و خمیدگی مناسبی دارد که باعث قرارگیری دستهای راکب در حالتی مناسب میشود. در قسمت سمت راست فرمان این موتور کلیدهای قطع و وصل برق موتور، و دکمه استارت آن وجود دارد و راننده دسترسی راحتی به آنها دارد و در سمت چپ نیز کلیدهای مختلفی ازجمله کلیدهای کنترل چراغها وجود دارد. اطلاعات این موتور ازجمله مسافت طی شده، سرعت و میزان سوخت و دور موتور توسط یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال نمایش داده میشود که طراحی جمعوجوری داشته و روشنایی و وضوح مناسبی دارد و چراغهای هشدار و راهنما نیز در سه طرف این صفحه کیلومتر قرار دارند. زین موتور نیوفیس بنلی ۱۵۰ دوتکه است و اندازه طول آن برای راحتی راننده و ترک نشین مناسب است اما عرض آن کمی باریک است و همچنین روکش آن فابریک نیست و به زین دوخته شده است. سایز لاستیکهای چرخ جلو این مدل از موتور بنلی ۸۰/۱۰۰ است و سایز لاستیک چرخ عقب آن ۷۰/۱۲۰ است که هر دو روی رینگهای ۶ پره آلومینیومی ۱۷ اینچی قرار گرفتهاند.

چراغ خطر موجود در عقب موتور بنلی ۱۵۰ از نوع LED بوده و طرح راهنما نیز مانند جلو است. دو ویژگی مثبت قسمت عقب این موتور، وجود یک دوشاخ پلاستیکی و استفاده از جک وسط است. شاسی این موتور از جنس فولاد و به صورت لولهای است اما نکته منفی که در این قسمت مشاهده میشود، جوش داده شدن جاپایی عقب به شاسی است و درصورتی که موتور زمین بخورد و جاپایی آسیب ببیند، شاسی هم آسیب خواهد دید.
مشخصات فنی
موتورسیکلت بنلی ۱۵۰ مجهز به یک انجین ۱۵۰ سیسی چهار زمانه تک سیلندر روغن خنک است که چهار سوپاپ دارد و این سوپاپها به کمک دو میل سوپاپ بالا و پایین میشوند. حداکثر خروجی این موتور ۱۳ اسب بخار قدرت در ۹۰۰۰ دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور آن 12 نیوتنمتر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه است. بنابراین انجین این موتور نسبت به مدل قبلی ارتق یافته و قدرت و شتاب آن بهبود یافته است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه موتورسیکلت بنلی توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ عقب هدایت میشود. همچنین سیستم سوخترسانی این مدل از موتورسیکلت بنلی از نوع انژکتوری است که علاوهبر کاهش آلودگی هوا باعث بهبود بهرهوری نیز میشود.

بنلی ۱۵۰ مجهز به سیستم استارت برقی است که باعث راحتی و سهولت راننده برای روشن کردن آن میشود. سیستم تعلیق بنلی ۱۵۰ نیز نه خیلی خشک و نه خیلی نرم است و به صورت کلی وضعیتی راضی کننده دارد. در قسمت جلو این موتور دو کمک فنر تلسکوپی معکوس وجود دارد و کمک فنر عقب نیز هیدرولیکی است. بنلی ۱۵۰ نیوفیس از نظر سیستم ترمز نیز بهبود یافته است زیرا در مدل قبلی ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب آن کاسهای بود اما در مدل نیوفیس هر دو ترمز عقب و جلو دیسکی هستند. اندازه ترمز دیسکی جلو این محصول ۲۶۰ میلیمتر و دو پیستونی بوده و ترمز دیسکی عقب نیز ۲۴۰ میلیمتر و تک پیستون است. این مدل از بنلی در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین تقریبا ۲ تا ۲.۵ لیتر بنزین مصرف میکند که این مقدار مصرف سوخت برای یک موتورسیکلت شهری قابل قبول است. وزن این موتور ۱۳۴ کیلوگرم است که به عنوان یک موتورسیکلت شهری نسبتا سنگین محسوب میشود.
ابعاد : طول ۲۰۵۰ میلیمتر – عرض ۸۱۰ میلیمتر – ارتفاع ۱۰۶۵ میلیمتر
تجربه سواری و رانندگی با بنلی ۱۵۰
بسیار اهمیت دارد که هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت، حالت قرارگیری دست، کمر و پاها مناسب باشد تا راننده راحت بوده و خسته نشود. فرمان موتورسیکلت بنلی ۱۵۰ به گونهای است که دستها در حالت مناسبی قرار میگیرند و کمر نیز تقریبا صاف و قائم خواهد بود، البته این حالتهای راحت برای افرادی که قد کوتاهتری دارند چندان صدق نمیکند و ممکن است کمر آنها کمی خمتر شود. همچنین روی زین این موتور یک انحنا وجود دارد که ممکن است افرادی که چاق هستند را اذیت کند . با استارت زدن این موتور و حرکت میتوان متوجه شد که قدرت زیادی ندارد و نباید انتظار زیادی از آن داشت اما به صورت کلی این موتورسیکلت برای استفاده معمولی و رفتوآمدهای شهری و بین شهری مناسب است. نکته مثبتی که رانندگی و سواری با موتورسیکلت بنلی ۱۵۰ دارد، نرم بودن دنده آن است و تجربه بهتری را از این نظر در اختیار راننده قرار میدهد. هنگام ترمزگیری با این موتور میتوان متوجه شد که ترمز جلوی آن عملکرد چندان قوی و سریعی ندارد که باتوجه به قیمت این محصول نیز نباید انتظار چندان زیادی از آن داشت. شتاب صفر تا صد این محصول ۲۲.۴۸ بوده و حداکثر سرعتی که میتوان با آن تجربه کرد، ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

رقبا
تا کنون موتورسیکلتهای شهری زیادی با مشخصات ظاهری و فنی مختلف وارد کشور ما شده است که موتور سیکلت بنلی ۱۵۰ نیز یکی از محصولات چینی وارداتی است و رقبایی نیز در این بازار دارد. باتوجه به مشخصات فنی و عملکردی و قیمتی که این موتورسیکلت دارد موتورسیکلتهایی مانند آپاچی ۱۶۰ و CF160 ازجمله رقبای اصلی آن محسوب میشوند که شرایط تقریبا مشابهی با این محصول بنلی دارند.
نقاط ضعف و قوت بنلی ۱۵۰ و جمع بندی
مزایا : قیمت مناسب – سواری نسبتا نرم و راحت – سیستم تعلیق مناسب – مصرف معقول سوخت – موجود بودن قطعات در بازار
معایب : قدرت نه چندان زیاد – بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیر نسبت به دیگر رقبا – خطا داشتن صفحه کیلومتر – کیفیت پایین لاستیکها
در پایان باید بگوییم بنلی ۱۵۰ یکی از موتورسیکلتهای شهری و با قیمت مناسب است که طراحی و ظاهر نسبتا بهروز و جذابی دارد و قدرت و شتاب آن برای استفادههای روزمره و عادی مناسب است اما با توجه به قیمتی که دارد نباید انتظارات غیر معقولی از آن داشت.

نظر شما درباره این موتورسیکلت چیست؟ به نظر شما بنلی ۱۵۰ نیوفیس ارزش خرید دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
یاماها R3 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی
سوزوکی بورگمن ۲۰۰ ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتور هوندا کلیک ۱۵۰ ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی





سلام وقت بخیر
ترمز جلو بنلی ۱۵۰ نیو فیس چهار پیستون و عقبش دو پیستون میباشد
آقا خانم براد ر
دوست گرامی به هیچ عنوان نخررر.. قطعات نیست نماینده و تعمیرگاه مثل غذا پزی ها بازار موتور میبره پشت کارگاه میگه روغن زدم صفه عوض کردم درصورتیکه نه تو دیدی نه آمار هست و فقط پول پول میگیره گارانتی هم پشم.نکنید..همون صد بیست پنج ژاپن بخرید اگه برای سی سال پیش بهتر از اینه
قطعات پیدا میشه، توی گمرک همه جوره هستش. برای کسی که فقط بخواد مصرف کنه عالیه، میتونه از قطعات سایر رقبا استفاده کنه و به این موتور نیز میخوره. برای کسی که بخواد سواری خوب داشته باشه و دنبال خرید و فروش نباشه و خیلی به ظاهر اهمیت نده عالیه.
سلام بنده انقدر با موتور سر و کله زدم از همه چی خبر دارم انژکتور داخل ایران فایده نداره قطعات واقعا گرانه انژکتور هم حساسه را به را به مشکل میخورِ هر موقع میرفتیم سرکار موقع برگشت با وانت میومدم خونه پدرم در اومد هر جا هم میبردم هیچکس سر در نمیاورد فقط میگفتن هوندا ۱۲۵😁نمایندگی رو که اصلا فکرشو نکن هیچی بارشون نیست همه جز ضرر زدن هیچی بلد نیستن فقط تعویض کار قطعات درست هستن یعنی هیچی به هیچی درد رو نمیفهمن اخر سر رفتم تمام انژکتور رو ریختم پایین کاربراتور کردم الان نزدیک به دو ساله اخ نگفته راحت میرم شمال میام خراب هم بشه راحت درست میشه دردش مشخصه تا تکنسین خوب نداریم قطعات نداریم فقط کاربراتور درمانشه اولش میگفتن کاربراتور کن تو کتم نمیرفت انژکتور رو کرده بودم تو دهنم ول نمیکردم اخر پول یه موتور رفت برای کرایه وانت و الکی هل دادنو خوردن زمینو بیچاره شدنو از نفس افتادن رفتم کاربراتور کردم دیگه هر تعمیر گاهی میتونه درستش کنه با هزینه کم الان فقط حواسم به روغن هست تخته گاز هم نمیرم اندازه مییرم جاش هم میگازم ولی باید حواست باشه فشار نیاری خلاصه برو حالشو ببر فقط کاربرانور
سلام چیزایی که گفتید در مورد همه افراد و نمایندگی ها صدق نمی کنه
با سلام.من نزدیک به دوسال موتور بنلی گرفتم نسبت به سند موتور اقدام کردم ولی هنوز .به دستم نرسیده .من که از موتور بنلی راضی نیست م.قطعات نیست اگر هم پیدا بشه خیلی گرانه ..در کل سراغ همچین موتوری نروید .من گرفتم خیلی پشیمانم.