موضوعات داغ روز:

مقایسه ریرا و چانگان CS35 پلاس ؛ تقابل کراس اوور ملی و خوش قیمت چینی

منتشر شده در 21 فروردین 1404 ساعت 17:30
نویسنده حسین باباپور
مقایسه ریرا و چانگان CS35 پلاس

در این مطلب ریرا را در مقابل چانگان CS35 پلاس قرار داده ایم و می خواهیم بدانیم که ری را در مقابل این چینی اقتصادی چند مرده حلاج است.

با توجه به آنکه تب خرید خودروهای کراس‌اوور طی چند سال اخیر بسیار داغ‌تر شده و مشتریان تمایلات زیادی به این گونه خودروهای شاسی‌بلند شهری عمدتاً خوش‌قیمت پیدا کرده‌اند، تولیدکنندگان سراسر جهان تمرکز ویژه‌ای روی ساخت کراس‌اوورها گذاشته و انواع مختلفی از این محصولات را به سبد تولیدات خود اضافه کرده‌اند.

شرکت ایران‌خودرو نیز جهت نشان دادن توانایی‌های خود در ساخت خودروهای جدید کراس‌اوور و دور شدن از حال و هوای پلتفرم‌های قدیمی پژو، این بار البته یک پلتفرم جدیدتر پژو را به خدمت گرفت تا اولین شاسی‌بلند شهری بومی خود را با نام ری را به مرحله تولید برساند و به دیگران بقبولاند من آنم که رستم بود پهلوان و قرار نیست همیشه خودروهای قدیمی، خارج از رده و دور از رقابت با محصولات روز را تولید کنم. 

به هر حال حاصل این حریف‌طلبی ایران‌خودرو، رسیدن به محصولی با نام ریرا است که می‌تواند رقیب مستقیم برخی شاسی‌بلندهای وارداتی نظیر چانگان CS35 پلاس سایپا باشد و حتی در برخی جنبه‌ها از این ماشین چینی بهتر عمل کند. به سراغ مقایسه ریرا با چانگان CS35 پلاس برویم تا بدانید که این ماشین ایرانی در مقابل رقیب مطرح چینی چه گل‌هایی برای نشاندن کنج دروازه حریف دارد و نکات مثبت یا منفی آن چیست. 

ویدیوی تست و بررسی ری را

ویدیوی تست و بررسی چانگان CS35 پلاس

مقایسه طراحی بدنه

طراحی ریرا کمی نامتناسب و غیرمعمول به نظر می‌رسد. طرح چهره این خودرو به طور واضح از روی نسل قبلی هیوندای سانتافه الگوبرداری شده و نمی‌توان آن را خیلی زیبا دانست، اما به هر حال در قیاس با سایر محصولات ایران‌خودرو جذابیت بیشتری در المان‌های این بخش نظیر چراغ‌های اصلی و دیلایت، جلو پنجره، سپر و سایر موارد دیده می‌شود. اما نمای چهره چانگان ابهت و وقار بیشتری به نمایش می‌گذارد. نوع طراحی چراغ‌ها در مقایسه با سبک جلو پنجره و جزئیات سپر کاملاً هماهنگ به نظر می‌رسد و ضمن ارائه یک چهره متین و سرشار از آرامش، زیبایی خود را به رخ می‌کشد. 

مقایسه طراحی ریرا و چانگان CS35 پلاس

نمای بغل ریرا کمی اسپرت‌تر احساس می‌شود، ولی ناحیه جانبی چانگان CS35 پلاس بیشتر شبیه کسی است که کت و شلوار رسمی پوشیده و برای تمامی شرایط، این لباس زیبا و برازنده به نظر می‌رسد. 
در نمای عقب نیز همین توصیف برقرار است با این تفاوت که چانگان CS35 پلاس در این قسمت سعی کرده تا خودرویی عضلانی‌تر باشد و به واسطه المان‌هایی همچون چراغ‌های عقب پهن‌تر یا سر اگزوزهای دایره‌ای دو طرف، فرم خشن‌تری به نمای پشت خود بدهد. 

مقایسه بدنه ریرا و چانگان CS35 پلاس

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که طراحی چانگان از تناسب بیشتری برخوردار بوده و در مجموع هماهنگی بالاتری بین المان‌های آن دیده می‌شود. اما شاید خلاقیت به کار رفته در طراحی ریرا و ظاهر کمی اسپرت‌تر آن بتواند نظر برخی از مشتریان را به سمت خود جلب کند و در چشم آن‌ها خودروی جذاب‌تری محسوب شود. 

مقایسه مشخصات فنی

ریرا ایران‌خودرو از نسخه به‌روز شده موتور EF7 توربو با نام EFP استفاده می‌کند و به کمک این پیشرانه ۱۶۴۵ سی‌سی ۴ سیلندر، می‌تواند چیزی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌ متر گشتاور را به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تحویل دهد. گیربکس با قابلیت تعویض دستی توسط شیفترهای دنده پشت فرمان عرضه شده که می‌تواند تجربه رانندگی ریرا را لذت‌بخش‌تر از حریف کند.

مقایسه فنی ریرا و چانگان CS35 پلاس

جعبه‌دنده ریرا از نوع اتوماتیک سنتی AT مجهز به مبدل گشتاور است که در قالب برندهایی نظیر DAE یا لاندا در بازار ایران وجود دارد و روی خودروهایی مثل ۲۰۷ اتوماتیک یا تارا اتوماتیک نصب شده است. این نوع گیربکس از لحاظ کیفی در حد نمونه‌های ژاپنی یا فرانسوی نیست و معمولاً نیاز دارد تا هر ۲۰ هزار کیلومتر سرویس روغن و صافی آن انجام شود تا دچار خرابی زودتر از موعد نشود.

در طرف دیگر، چانگان CS35 پلاس با موتور ۱.۴ لیتری مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت داخل سیلندر وارد بازار ایران شده است. این پیشرانه حدود ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه‌ تر خود تحویل می‌دهد. گیربکس‌های دوکلاچه نیز معمولاً استهلاک نسبتاً زیادی از جهت دابل‌کلاچ دارند، اما نمونه‌های روغنی یا خیس در مقایسه با سیستم‌های دابل‌کلاچ خشک کم‌استهلاک‌تر هستند و کمتر نیاز به تعویض سیستم کلاچ پیدا می‌کنند.

هر دو خودرو از نوع دیفرانسیل جلو هستند و چانگان حدود ۳۵ کیلوگرم نسبت به حریف ایرانی وزن کمتری دارد. عملکرد فنی چانگان CS35 پلاس به همراه وزن کمتر باعث شده تا این خودرو در شتاب‌گیری نسبت به ریرا هیجان بیشتری در سرنشینان ایجاد کند و در حالت استاندارد ظرف مدت ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما شتاب صفر تا صد ریرا تقریباً ۱۰.۴ ثانیه است که اگرچه برای کراس‌اوور شهری در این ابعاد کاملاً قابل قبول به نظر می‌رسد، اما به هر حال نسبت به حریف چینی کندتر عمل می‌کند.

مقایسه مشخصات ریرا و چانگان CS35 پلاس

در مورد مصرف سوخت باید بدانید که هر دو کراس‌اوور تقریباً پایاپای هم عمل می‌کنند، اما ریرا نسبت به حریف کمی برتر ظاهر شده و با ۷.۳ لیتر مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر، حدود سه‌دهم لیتر نسبت به چانگان در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌کند که البته شاید در عمل خیلی قابل تشخیص نباشد.

از لحاظ سیستم تعلیق و فنربندی هم باید بدانید که با توجه به اقتصادی بودن نسبی رده قیمتی این دو کراس‌اوور ایرانی و چینی، جای تعجب ندارد که از تعلیق نیمه‌مستقل محور پیچشی برای بخش عقب استفاده شود تا هم قیمت تولید پایین بیاید و هم مشتریان هنگام سرویس و نگهداری این بخش هزینه غیرعادی صرف تعمیرات تعلیق عقب نکنند.

این نوع سیستم، یک سواری و هندلینگ متعادل اما نه‌چندان دقیق را ارائه می‌دهد که برای خودروهای اقتصادی و نیمه‌اقتصادی گزینه مطلوبی به شمار می‌رود و هندلینگ در حد متوسط اما اطمینان‌بخش و نسبتاً کارآمد را برای خودرو به وجود می‌آورد.

خودروری‌را ایران خودروچانگان CS35 پلاس
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور۱.۶۴۵ سی سی۱۳۹۲ سی سی
توان خروجی۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر۱۵۵ اسب بخار – ۲۵۵ نیوتن متر
گیربکس۶سرعته اتوماتیک۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک تر
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۴ ثانیه۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۶۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۵ کیلومتربرساعت۲۰۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۲۵ کیلوگرم۱۳۹۰ کیلوگرم
حجم باک۵۰ لیتر۵۳ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۳۸-۱۸۰۸-۴۳۳۴ میلیمتر۱۶۶۰-۱۸۲۵-۴۳۳۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۵۹۰ میلیمتر۲۶۰۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۱۰ لیتر۴۰۳ لیتر

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی

نوع فضای داخلی این دو خودرو تقریباً از یک شیوه کلی پیروی می‌کند که در آن نمایشگرهایی به هم چسبیده، حالت چندلایه داشبورد و غربیلک فرمان D-Cut مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، در حالت کلی به نظر می‌آید که طراحی داشبورد چانگان زیباتر بوده و ظرافت بالاتری در ترسیم المان‌های مختلف داشبورد این خودرو به کار رفته باشد. به‌ویژه مواردی مثل طراحی هنرمندانه کلیدهای وسط داشبورد به همراه دستگیره روی کنسول وسط سمت شاگرد از نکات مثبت این نوع طراحی تقریباً راننده‌محور داشبورد به شمار می‌رود.

مقایسه کابین ریرا و چانگان CS35 پلاس

طراحی داخلی ریرا نیز در نوع خود زیبایی قابل قبولی دارد که در مقایسه با دیگر خودروهای ایرانی تحول بزرگی به شمار می‌رود، اما به نظر نمی‌رسد که در جزئیات به اندازه نمای داخلی چانگان CS35 پلاس جذابیت داشته باشد.

ضمناً نکته منفی دیگری که در ریرا دیده می‌شود، کیفیت مونتاژ نسبتاً پایین و فواصل غیریکنواخت درزهای بخش‌های مختلف داشبورد و رودری‌هاست که جزو ایرادات مونتاژ محسوب شده و نسبت به ادوات داخلی محصول چانگان رده پایین‌تر قرار می‌گیرد.

مقایسه طراحی داخلی ریرا و چانگان CS35 پلاس

منتها فضای داخلی چانگان از پلاستیک‌های خشک بیشتری استفاده کرده و از این جهت شاید ریرا حس بهتری به کاربر منتقل کند. البته نقاط پرلمس رودری‌ها در هر دو خودرو با روکش‌های چرمی و مواد نرم پوشش داده شده تا کاربران رفاه بیشتری داشته باشند.
فضای داخلی این دو خودرو به اندازه شاسی‌بلندهای بزرگ نیست، اما می‌توان گفت که افرادی با قد ۱۸۵ سانتی‌متر در ردیف عقب آن‌ها می‌توانند با کمترین محدودیت و فضای پای و سر کافی حضور پیدا کنند.

صندوق عقب ریرا حدود ۴۱۰ لیتر ظرفیت دارد، اما صندوق چانگان CS35 معادل ۴۰۳ لیتر گنجایش دارد و تقریباً اختلاف چندانی میان این دو از بابت ظرفیت صندوق دیده نمی‌شود.

مقایسه آپشن‌های ریرا و چانگان CS35 پلاس

چانگان CS35 پلاس در قالب تیپ ۲ و ۳ وارد بازار ایران شده که تیپ ۲ این خودرو فاقد مواردی مثل سقف پانورامیک، دوربین جانبی، تهویه اتوماتیک و کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای است.

اما تیپ ۳ این خودرو در مقایسه با ریرا از مواردی مثل رادار هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن، سنسور باران و شیفتر دنده پشت فرمان بهره می‌برد.
بنابراین، به‌طور کلی ریرا نسبت به چانگان CS35 پلاس سطح تجهیزات متنوع‌تری دارد و خودروی پرآپشن‌تری محسوب می‌شود.

خودروریرا  چانگان cs35 پلاس
کروز کنترل دارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارد
رادار خط خواننداردندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور باراندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABS و EBDدارددارد
رادار نقطه کورداردندارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهداردندارد
کیسه هوادارد (۴ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهداردندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
شارژر وایرلسدارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری ؛ ریرا ارزنده‌تر است یا چانگان CS35 پلاس؟

با توجه به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که خودروی ریرا به‌عنوان یک محصول ایرانی با تیراژ بالاتر، می‌تواند خیال مالکان خود را از بابت تأمین لوازم بدنه و قطعات یدکی به قیمت مناسب و با فراوانی مطلوب، راحت کند. ضمن آنکه ریرا دارای امکانات متنوع‌تر و قیمت رسمی پایین‌تر است که باعث می‌شود خرید این خودرو از کمپانی سازنده برای مالک صرفه اقتصادی بیشتری ایجاد کند.

اما چانگان CS35 پلاس نیز طراحی ظاهری متناسب‌تر، نمای داخلی زیباتر، کیفیت مونتاژ بهتر و شتاب حرکتی سریع‌تری را در اختیار شما می‌گذارد. بنابراین گزینه بهتری برای مشتریانی خواهد بود که به دنبال خودرویی با شتاب بالاتر و نمای داخلی جذاب‌تر هستند. البته محدودیت عرضه و مشخص نبودن سرنوشت تداوم حضور آن در بازار ایران باعث می‌شود تا بازار خریدوفروش و همچنین قیمت قطعات آن احتمالاً نسبت به حریف ایرانی در شرایط نامناسب‌تری قرار گیرد و راحتی مالکیت آن را در سطح پایین‌تری نسبت به محصول ایرانی قرار دهد.

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “مقایسه ریرا و چانگان CS35 پلاس ؛ تقابل کراس اوور ملی و خوش قیمت چینی”

  1. Danial گفت:

    چی رو با چی مقایسه میکنید
    خدایی چانگان ی چیز دیگست
    کیفیت و دوام بالا
    استهلاک پایین
    منتاژ با سطح کیفی جهانی
    انوقت ریرا چی؟

    ۲۱
    ۱۱
  2. هادی گفت:

    آقای حسین بابا پور ، نویسنده ی مطلب ، حالت خوبه ؟
    چانگان ، یکی از بزرگ ترین خودروسازان چین رو داری با ری را مقایسه می کنی ؟
    ری را با کیفیت زباله که تازگیا ایراداتش هم داره رو میشه و بخاطر همون ایرادات هم الان تولیدش رو متوقف کردن ؟
    تنها مزیت های ری را نسبت به چانگان آپشن های بیشتر و گیربکس کم دردسر تر اش هست.
    کیفیتش که از چانگان کمتره ، موتورشم ضعیف تره ، تکنولوژی موتورش که قدیمیه ، طراحیشم که زشته.
    در ضمن در بحث خدمات ، چانگان خدمات سایپا رو داره که تو این بحث هم از ری را چیزی کم نداره.

    ۳
    ۴
  3. محمود گفت:

    آقا اجازه ☝️
    کلا تو این مقاله ما فهمیدیم که از همه نظر چانگان سرتره.

    ۱۴
    ۱۰
    • علی گفت:

      سلام
      چانگان به شدت کیفیت ساخت و مونتاژ بالاتر و طراحی خارجی بهتر و منطقی تری داره، ریرا آپشن بیشتر.
      طراحی جلو داشبورد چانگان رو دوست ندارم خیلی سادهس اما در کل چانگان خیلی سرتره.

      ۱
      ۳
  4. حاج علی گفت:

    من بهمن ماه یه j7 کرمان موتور ثبت نام کردم با قیمت قطعی. دیروز زنگ زدن و به دروغ گفتن بیا برای تایید شماره شاسی. من رفتم، یه اقرارنامه گذاشتن جلوم برای پذیرفتن افزایش قیمت بر اساس افزایش قیمت ارز مبنا و گمرک. میخاستن با کلک ازم امضا بگیرن. موقع ثبت نام چشمتون رو باز کنید و با هرشرکتی قرارداد نبندید بخصوص کرمان موتور.

    ۴
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.