کاپرا U ؛ مشخصات فنی + معرفی
کاپرا سری محصول پیکاپ باسابقه و ارزان قیمت گروه بهمن است که حالا نسخه جدید آن با نام کاپرا U قرار است به بازار عرضه شود.
2378 سی سی
160 اسب بخار
220 نیوتن متر
دو دیفرانسیلکاپرا سری محصول پیکاپ باسابقه و ارزان قیمت گروه بهمن است که حالا نسخه جدید آن با نام کاپرا U قرار است به بازار عرضه شود.
درباره کاپرا U
در سال های ۱۳۸۹ گروه بهمن با درک احساس نیاز بازار ایران به پیکاپی سبک که مقداری هم راحتی را به شرنشینان القا دهد محصولی جدید به بازار ایران آورد. پیکاپ بهمن موتور محصولی از کشور چین بود. برند مادر این خودرو به شرکت ZX Auto که از خودرو ساز های قدیمی و با سابقه چین است برمیگردد. این خودرو در ایران توسط گروه بهمن با نام کاپرا معرفی شد. کاپرا در زبان های لاتین اروپایی به معنای (بز ماده) است. کاپرا در ایران ابتدا با نسخه دو کابین و دو دیفرانسیل عرضه شد اما در سال ۹۱ بهمن موتور از نسخه تک کابین و تک دیفرنسیل این خودرو نیز رونمایی کرد. این نسخه از کاپرا نتوانست در بازار موفقیت چندانی به دست آورد و در نهایت توقف تولید شد. بهمن موتور هفت سال بعد از عرضه اولین نسخه های کاپرا نسخه جدید آن را نیز روانه بازار کرد.

نسخه جدید کاپرا دچار تغیرات اصلی در دیزاین داخل کابین شده بود. در بخش بیرونی تغییر طراحی جلوپنجره و افزودن دی لایت از اصلی ترین المان های بکار رفته در نسخه فیس لیفت این خودرو به شمار می رفت. نام کاپرا ۲ برای این نسخه از کاپرا انتخاب شد. گروه بهمن دست از کاپرا نکشید در سال ۱۴۰۱ دوباره نسخه ای جدید از این پیکاپ ار توسعه داد. نسخه جدید کاپرا ۲ دچار فیس لیفتی در بخش جلوپنجره و چراغ ها شد. این نسخه از کاپرا ۲ عرضه چندان گسترده ای نداشت و در نهایت بهمن موتور تغییراتی در این خودرو ایجاد کرد. نسخه جدید کاپرا با نام کاپرا U قرار است به بازار بیاید. در ادامه به برسی این پیکاپ می پردازیم.
طراحی بدنه کاپرا U
طراحی کلی این پیکاپ به عنوان فیس لیفت، تا حد زیادی به نمونه اصلی خود وفادار بوده است. در جلو چراغ های اصلی و راهنما درون یک فریم قرار گرفته و مانند نمونه قبلی از هم جدا نیستند. از دیگر تغییرات کاپرا U نسبت به نسخه اصلی می توان به اضافه شدن چراغ روشنایی روز (day light) اشاره کرد. از جمله تغییرات دیگری که در بخش ظاهری و در نمای جلو شاهد آن هستیم، می توان به تغییر در جلو پنجره و تغییرات ظاهری در سپر خودرو و همچنین آینه های جانبی اشاره کرد. همچنین چراغ های مه شکن که در سپر این خودرو قرار گرفته است در این نما قابل مشاهده هستند.

در نمای کناری نیز طراحی کاپرا U همانند نسخه قدیمی خود است. در این نما شاهد چراغ های راهنما بر روی آینه های جانبی هستیم . بر روی گلگیر، برچسب طرح کروم با نوشته (grand tiger) به چشم می خورد که نام اصلی این خودرو را به ما یادآور می شود. دستگیره ها نیز با طرح کرومی کیفیت قابل قبولی دارند. همچنین در این نما رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی را می توان مشاهده کرد که طراحی رینگ ها تا حد زیادی شبیه به نسخه قبلی پیکاپ کاپرا است. از مزایای که در طراحی ظاهری کاپرا U شاهد آن هستیم وجود رکاب ها برای سوار یا پیاده شدن راحت تر سرنشینان است. ازتغییراتی که در نمای جانبی می توانیم احساس کنیم افزایش ۱۵۰میلی متری فاصله محوری کاپرا U نسبت به نسخه اولیه کاپرا است. به طور کلی در نماهای کناری شاهد خطوط طراحی ساده هستیم. البته با توجه به قدیمی بودن پلتفرم آن نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. در نمای عقبی چراغ های کشیده و ساده و مشابه نسل های قبلی این خودرو است. زاویه ورود و خروج پیکاپ کاپرا یو ۲۱ و ۲۸ درجه به ترتیب است.

مشخصات فنی
اصلی ترین تغییر کاپرا U تعویض موتور آن با نسخه ای جدید تر است. این موتور جدید نسبت به پیشرانه قبلی بهره وری بالای تری دارد. موتور کاپرا U می تواند ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور موتور 5600rpm و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4000rpm تولید کند. توان در این خودرو از طرق جعبه دنده ۵ سرعته دستی با سه قابلیت 2H/4H/4L به چرخه ها انتقال می یابد. در نسخه کاپرا U دو کابین اتوماتیک از گیربکس ۸ سرعته AT ساخت ZF با دسته دنده چرخشی استفاده شده است. کاپرا U دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. شاسی این خودرو به رسم اکثر پیکاپ های بازار به صورت نرده بانی طراحی شده است. شاسی کاپرا یو در طول سالیانی که در بازار بوده عملکرد مناسبی از خود نشان داده و از فرسودگی و شکستگی زودرس به دور بوده. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلوی کاپرا U مک فرسون و بخش عقب فنر شمش می باشد.
| برند | بهمن |
| مدل | کاپرا U |
| کلاس بدنه | پیکاپ |
| سال تولید | ۱۴۰۴ |
| حجم موتور | ۲۳۷۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی |
| انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
| تعلیق جلو | دابل ویشبون |
| تعلیق عقب | فنر تخت |
| طول | ۵۲۶۰ میلی متر |
| عرض | ۱۸۱۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۷۸۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۳۱۰۰ میلی متر |
| وزن | ۱۷۳۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۷۴ لیتر |
| مصرف سوخت | ۹.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/70R16 |
| شرکت عرضه کننده | بهمن موتور |
| برند نشان مادر | ZX Auto |
| کشور سازنده | چین - ایران |
کابین و امکانات
کاپرا را می توان جزء ارزان ترین پیکاپ ها در بازار ایران شناخت. به واسطه قیمت پایین تر این خودرو نسبت به دیگر پیکاپ های بازار نمی توان از آن انتظار کیفیت و متریال بالایی داشت. کیفیت متریال به کار رفته در این خودرو در حد متوسط رو به پایین است. طیف رنگی به بکار رفته در اتاق خودرو در اکثر بخش های پلاستیکی، سیاه است. در داخل کابین شاهد همان ساختار داشبورد کاپرا دو هستیم که در سال ۹۶ تغییر دیزاین شد. اما شاخص ترین تغییر کاپرا جدید در مقایسه با نسل قبل، استفاده از نمایشگر عمودی لمسی سیستم مالتی مدیا است که آپشن نسبتا جذابی برای کاپرا جدید به حساب می آید و در دیگر نسخه های این خودرو دیده نمی شد.

از جمله امکانات این خودرو می توان به سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، سنسور TPMS، تزئینات کرومی آینه ها و دستگیره های بیرونی، کلید های کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان و… اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی - تهویه اتوماتیک - کامپیوتر سفری - تریم داخلی پارچه ای - دوربین عقب - سنسور نور - چراغ روشنایی روز - تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها (تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین) |
مزایا و معایب
| مزایا | قیمت اقتصادی نسبت به سایر پیکاپ های دو دیفرانسیل - ظرفیت بار مناسب - استهلاک به نسبت کم - شبکه خدمات پس از فروش - قدرت بیشتر نسبت به نسخه های قبلی کاپرا |
| معایب | طراحی قدیمی - کیفیت نه چندان ایده آل متریال کابین - شتاب و توان حرکتی ضعیف تر نسبت به رقبا - سواری نه چندان نرم |
رقبای کاپرا
در حال حاضر در رده قیمت که قرار است کاپرا U عرضه شود رقیبی برای این خودرو وجود ندارد. خودروهایی همانند کی ام سی تی ۸ در رده قیمتی بالاتری نسبت به این خودرو قرار دارند و خودروی همانند کارون نیز در بحث فنی رقیب این خودرو نیست.
سوالات متداول
اصلی ترین تغییر کاپرا U تعویض موتور آن با نسخه ای جدید تر است. این موتور جدید نسبت به پیشرانه قبلی بهره وری بالای تری دارد. موتور کاپرا U می تواند ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور موتور 5600rpm و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4000rpm تولید کند. توان در این خودرو از طرق جعبه دنده ۵ سرعته دستی با سه قابلیت 2H/4H/4L به چرخه ها انتقال می یابد. در نسخه کاپرا U دو کابین اتوماتیک از گیربکس ۸ سرعته AT ساخت ZF با دسته دنده چرخشی استفاده شده است. کاپرا U دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. شاسی این خودرو به رسم اکثر پیکاپ های بازار به صورت نرده بانی طراحی شده است. شاسی کاپرا یو در طول سالیانی که در بازار بوده عملکرد مناسبی از خود نشان داده و از فرسودگی و شکستگی زودرس به دور بوده. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلوی کاپرا U مک فرسون و بخش عقب فنر شمش می باشد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، سنسور TPMS، تزئینات کرومی آینه ها و دستگیره های بیرونی، کلید های کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان و… اشاره کرد.
انتشار کاتالوگ رسمی سدان ملی ایران خودرو و بهمن موتور ؛ اینووی در مسیر بازار
قیمت انواع هونگچی در بازار و کارخانه ؛ ۹ آذر ۱۴۰۴
شرایط فروش نقدی و نقدی–اعتباری ون باری اینرودز تمدید شد
قیمت انواع دیگنیتی در بازار و کارخانه – ۸ آذر ۱۴۰۴





پیکاپ کاپرا یو به دلیل متور قوی ۱۶۰ اسب بخاری و استهلاک کم خیلی به درد شرکت های خصوصی و ارگان های دولتی میخورد واقعا نیاز به یک خودرو قوی و کم استهلاک مثل کاپرا در راهداری و پلیس راه دیده میشه.