SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

در این مطلب به این موضوع می پردازیم که آپشن SBR چیست و چگونه عمل می کند؟ در انتها قوانین مربوط به آن را در کشورهای مختلف مرور خواهیم کرد.
ایران خودرو به تازگی جدول قیمت محصولات خود را ویژه اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ اعلام کرده است. وجود واژه SBR در انتهای نام برخی از محصولات ایران خودرو، باعث ایجاد پرسشی در میان بسیاری از مخاطبان شده است که SBR چیست؟ در این مطلب آخرین خودرو به این موضوع می پردازیم که آپشن SBR چیست و چگونه عمل می کند؟ در انتها قوانین مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.
SBR چیست؟

کمربند ایمنی خودرو یکی از اصلی ترین تجهیزات ایمنی است که نقش بسیار حیاتی در حفاظت از سرنشینان در حوادث رانندگی دارد. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، استفاده از کمربند ایمنی میتواند خطر مرگ در تصادفات را تا ۴۵% و خطر آسیب های جدی را تا ۵۰% کاهش دهد. این ابزار، همراه با سیستم های دیگر همانند کیسه هوا، در کاهش تلفات جاده ای نقش اساسی دارد. بعد از ابداع کمربند سه نقطه ای و فراگیر شدن آن در خودروها بسیاری از کاربران از آن استفاده نمی کردند. در دهه ۷۰ استفاده از کمربند در بسیاری از کشور ها الزامی شد اما همچنان برخی از افراد از آن استفاده نمی کردند. آمریکایی ها در همان دهه ۷۰ سازوکار جالبی را در پیش گرفتند؛ بر خودروسازان آمریکایی اجبار شد فرایندی را طراحی کنند که تا زمانی که هر دو سرنشین ردیف جلوی خودرو کمربندشان را نبسته اند خودرو روشن نشود. این فرایند از پایه با مشکلاتی همانند خطر آتش سوزی در حین استارت زدن روبه رو بود و در آخر با اعتراض مردم این سیستم برچیده شد. اما در دهه ۹۰ دوباره بحث کمربند در کانون توجه قرار گرفت و خودروسازان به دنبال راه چاره سیستم SBR یا Seat Belt Reminder امروزی را معرفی کردند. این سیستم با ارسال هشدارهای صوتی (بوق یا صدا) و تصویری (روشن و خاموش شدن چراغ سقفی یا علامت کمربند در کلاستر)، یادآوری می کند که کمربند ایمنی خود را ببندید.
نسل های SBR
شاید برایتان سوال شود که چنین سیستم در خودروهای قدیمی ایران خودرو وجود داشت چرا تیپ بندی جدید برای این خودروها صورت گرفته است؟ سیستم SBR به طورکلی سه نسل دارد، در خودروهای قدیمی ایران خودرو نسل اول این سیستم بکار می رفت. در نسل اول این سیستم هیچ سنسوری به کار نمی رود و تنها اتصالی برای آگاه شدن ECU بر اینکه راننده کمربند خود را بسته است وجود دارد. در این سیستم فقط درصورتی که راننده کمربند خود را نبندد، آلارم به صدا در می آید.

در نسل دوم این سیستم سنسور تشخیص وزن در داخل صندلی شاگرد به کار می رود. در صورتی که سنسور تشخیص دهد که فردی برروی صندلی نشسته است اما کمربند آن بسته نشده، آلارم های تعریف شده فعال می شود.

در نسل سوم این سیستم سنسور وزن در داخل صندلی شاگرد و ۳ بخش صندلی عقب بکار می رود. در این سیستم ابتدا حسگر وزن صندلی، تشخیص می دهد که فردی روی صندلی نشسته است. سپس، حسگر قفل کمربند بررسی می کند که آیا کمربند بسته شده است یا خیر. در صورتی که فرد روی صندلی باشد اما کمربند بسته نشده باشد، واحد کنترل مرکزی (ECU) با ارسال هشدار صوتی و روشن شدن نشانگرهای نوری، راننده و سرنشین را از این موضوع مطلع می سازد. در برخی مدل ها، شدت هشدار به تدریج افزایش پیدا می کند تا کاربر را مجبور به بستن کمربند کند.
قوانین مربوط به SBR

در سال ۲۰۰۲ در اروپا برای خودروهایی که در تست یورو انکپ از فناروی SBR استفاده می کردند امتیاز اضافه ای در نظرگرفته می شد. اما با جدی تر شدن استانداردهای مربوط به بسته شدن کمربند در سال ۲۰۰۹ نصب این سیستم در صندلی راننده به کلی اجباری شد. در سال ۲۰۱۹ نصب یادآوری کمربند در صندلی شاگرد برای تمامی خودروسازان اروپایی الزامی شد. در نهایت سال ۲۰۲۱ نصب SBR در تمامی صندلی های خودروها تولیدی جدید در اروپا اجباری شد. ایران خودرو در سری جدید محصولات خود این آپشن را به کار برده است. انتظار می رود دیگر خودروسازان داخلی نیز چنین سیستمی را به صورت گسترده در خودرو هایشان به کار ببرند.
هر چیزی که بستن کمربند رو یادآوری کنه، یه بازار بالقوهاس برای متقلبهایی که راههای دور زدنش رو بفروشن! یه کمربند بستن که دیگه این همه مصیبت نداره.
یعنی واقعا هر بلایی سرمون بیاد حقمونه ، قیمت مصرف کننده دنا آپشنال ۱ میلیاردو صد !!!! اونوقت روز ثبت نام در عرض ۲ دقیقه ظرفیت تکمیل میشه !!! ۵ یا ۶ ماه هم انتظار و پول های الکی بابت چیزهایی که در اصل باید روی ماشین بخاطر امتیت راننده و سرنشین باشه ازت بگیرن _ چقدر خوبیم ما !!!!!!😡😡😡
با سه تا حروف سه میلیون ماشین گرون کردن آفرین واقعا به این سیاست فروش
خدا لعنتتان کنه برای یه آلارم۴۸میلیون بردن روی اریسان ۲….دزدی که نباید از دیوار بری بالا……
واقعا جای تاسف داره . به جای اینکه آینه هاش رو تنظیم برقی و تاشو برقی و راهنما دار کنید و اون سر دنده قدیمی رو از روش بردارید رفتید سراغ کمربند ؟
یا اون قالپاق های قدیمی یا نذاشتن کفی لاینر یا نداشتن مه شکن ؟ کدومشو بگم ؟ خواهشا به خودتون بیاید .
به خاطر یک آپشن ۴۶۰ میلیون کردن ۵۵۳میلیون مسخره هست اینه برقی می کردن ی مانیتور میذاشتن شاستی ماشین قوی می کردن اندازه نیسان بار ببره و…
برای سنسور کمربند دوباره درخواست وجه کردن اونم برای خودروهایی که تکمیل وجه شد . با مبلغ باور نکردنی ۱۶ ملیون و صدهزار تومن برای یه سنسور . کلاه برداری تا کجا
کجا ۱۶ میلیون؟رانا رو که گفتن ۱/۴۰۰
سلام من رانا امروز ۱۴۰۴.۳.۳پول رو سنسور دادم شد یک میلیون پونصد وهفتاد چند روز پیش هم هفت تومن پول بیمه وارزش افزوده گرفتن این بار سومه میگن تکمیل وجه دزدها کاشکی آپشنهای دیگه ای بهش اضافه میکردن
سلام من رانا امروز ۱۴۰۴.۳.۳پول رو سنسور دادم شد یک میلیون پونصد وهفتاد چند روز پیش هم هفت تومن پول بیمه وارزش افزوده گرفتن این بار سومه میگن تکمیل وجه دزدها کاشکی آپشنهای دیگه ای بهش اضافه میکردن.
سورن ۳ میلیون گرفتن
تو لیست قیمت ها با اس بی ار و بدونشقیمتهاش هست. وقتی زنگ میزنن باید بگن اقا خانوم این سنسور رو میخاین برای ماشینتون یا نه.ولی میدونن همه میگن نه دیگه زوریش کردن اجبار پول میگیرن. پس وقتی زوریه چرا قیمت بدون اس بی ار رو اعلام میکنین دزدهای کثیف
تکنولوژی SBR روش جدید خودروساز بی چشم و روی داخلی برای افزایش قیمت. واقعا باعث تاسف است.
آب که سربالا بره قورباغه هفت تیرکش میشه!!
رقیب سرسخت ارابه های مرگ بی کیفیت و آشغال ایران خودرو و سایپا ماشین های با کیفیت و با قطعات دوام بالای خارجیه.
منتهی وجود انحصار و رانت نمیزاره ماشین خارجی با همبن حدود قیمت دنا و تارا و شاهین وارد کشور بشه تا مردم مجبور بشن اینا رو با این قیمتهای نجومی و چرند بخرن وگرنه کسی حاضر نمیشه اینا رو ۵۰ تومنم بخره و باید ایران خودرو و سایپا رو گل و لجن بگیرن…!!!
تازه بعد از این همه مصیبت میخری اگه ماشین عیب و ایرادی داشته باشه مگه تعمیرکاران ایران خودرو در زمان گارانتی چیزی بلدن که ایرادش رو برطرف کنن ، فقط حیرون بازی،