%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰

للا لومباردی ؛ اولین و تنها امتیازآور زن فرمول یک در ۵۰ سال گذشته

منتشر شده در 13 اردیبهشت 1404 ساعت 13:00
نویسنده علیرضا تمدنی
للا لومباردی ؛ اولین و تنها امتیازآور زن فرمول یک در 50 سال گذشته

للا لومباردی (Lella Lombardi) اولین زنی بود که در گرند پری اسپانیا در سال ۱۹۷۵ در فرمول یک به امتیاز رسید و تا کنون زن دیگری در این سری از مسابقات هنوز به این افتخار دست نیافته است. دقیقاً ۵۰ سال پیش و در جریان مسابقه دیوانه وار اسپانیا پس از تنها ۲۹ دور و پس از یک تصادف مرگبار، به شش نفر برتر از جمله للا لومباردی ایتالیایی، نیم امتیاز داده شد.

به گزارش آخرین خودرو، این لحظه اولین و تنها باری بود که یک زن در فرمول یک موفق به کسب امتیاز شد و از آن زمان تاکنون طرفداران فرمول یک می‌پرسند چه زمانی زن دیگری می‌تواند در این مسابقات شرکت کند و سپس کسب امتیاز کند!

للا لومباردی ؛ اولین و تنها امتیازآور زن فرمول یک در 50 سال گذشته

لومباردی اولین عضو خانواده‌اش بود که گواهینامه رانندگی گرفت و خیلی زود متوجه شد که اشتیاق او به مسابقه دادن بیشتر از علایق دیگرش است. به همین دلیل، او برای مدت کوتاهی در مسابقات کارتینگ شرکت کرد و اولین ماشین خودش را برای شرکت در فرمول مونزا در سال ۱۹۶۵ خریداری کرد.

در طول سال‌ها، لومباردی در مسابقات فرمول ۸۵۰ پیشرفت کرد و ۱۰ مسابقه را برد و قهرمان شد؛ در فرمول ۳ نیز به مقام سوم رسید؛ سپس در سال ۱۹۷۴ وارد فرمول ۵۰۰۰ شد. سال بعد، لومباردی دومین زنی شد که در گرندپری آفریقای جنوبی به مسابقات فرمول یک راه یافت اما پس از خرابی سیستم سوخت خودرویش، از این مسابقه کنار کشید.

در دومین مسابقه فصل در اسپانیا، لومباردی از بین ۲۶ راننده، از رده ۲۴ مسابقه را شروع کرد اما هرج و مرج در مراحل ابتدایی مسابقه، راه را برای صعود او به رتبه‌های بالاتر هموار کرد. چهار راننده تا پایان دور اول از دور خارج شدند و چهار راننده دیگر تا پایان دور دهم از دور مسابقه اصلی خارج شدند. در مجموع، ۱۷ راننده از مسابقه کناره‌گیری کردند که با تصادف رولف استوملن(Rolf Stommelen) که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، مسابقه زودتر از موعد (در دور ۲۹ از ۷۵ دور) به پایان رسید، به این معنی که لومباردی نیم امتیاز برای مقام ششم کسب کرد.

للا لومباردی ؛ اولین و تنها امتیازآور زن فرمول یک در 50 سال گذشته

این نیم امتیاز همچنان تنها امتیازی است که یک زن تا به حال در یک مسابقه فرمول ۱ کسب کرده است در حالی که رانندگان مرد در سال‌های پس از آن هزاران امتیاز قهرمانی کسب کرده‌اند. در واقع، لومباردی به همراه ماریا ترزا فیلیپیس (Maria Theresa de Filippis)، تنها زنانی هستند که در یک گرندپری فرمول یک مسابقه داده اند اما این سوال که چه زمانی یک زن دیگر در فرمول یک مسابقه خواهد داد، موضوع داغی است که در مطالب بعدی به آن خواهیم پرداخت.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X