تاریخچه موتورسیکلت سازی پژو

پژو یکی از کمپانیهای با تجربه در زمینه خودرو و موتورسیکلت سازی پژو است که سابقه تولید تنوع بالایی از محصولات را در رزومه خود دارد.
شرکت پژو یکی از کمپانیهای فرانسوی با تجربه در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت است که سابقه تولید تنوع بالایی از محصولات را در رزومه خود دارد. این شرکت در ابتدا با هدف ساخت آسیابهای قهوه راهاندازی شد اما بعد از مدتی فعالیت خود را در زمینه ساخت موتور سیکلت و خودرو ادامه داد و هماکنون به یکی از معروفترین برندها تبدیل شده است. در ادامه این مطلب گذری به تاریخچه موتورسیکلت سازی Peugeot خواهیم داشت و معروفترین موتورسیکلتهای این برند را معرفی خواهیم کرد.
نگاهی به شروع فعالیت پژو

سال ۱۸۱۰ شخصی به نام امیل پژو با هدف ساخت آسیابهای قهوه شرکت پژو را را در شهر سوشو فرانسه راهاندازی کرد اما بعد از مدتی فعالیت در این زمینه، در سال ۱۸۳۰ فعالیت خود در زمینه تولید دوچرخه را آغاز کرد. دوچرخههای تولیدی پژو توانسته بودند سهم مناسبی از بازار را از آن خود کنند اما ورود رسمی این کمپانی به صنعت وسایل نقلیه از سال ۱۸۸۲ توسط پسر امیل پژو یعنی آرمان پژو با تولید دوچرخههای گراند بای صورت گرفت. در واقع اولین دوچرخههای تولید شده توسط شرکت Peugeot از نوع پنیفرتینگ بودند یعنی چرخ جلو آنها خیلی بزرگ و چرخ عقب آنها کوچک بود.
آرمان پژو مدتی بعد در نتیجه مشورت با افرادی مانند گوتلیب دایمر به ورود به صنعت خودروسازی علاقهمند شد و در سال ۱۸۸۹ اولین خودرو پژو را ساخت. خودرو ساخته شده به دلیل داشتن موتور بخار بسیار سنگین بود و به زمان زیادی برای گرم شدن نیاز داشت که در سال ۱۸۹۰ استفاده از این موتور ممنوع گردید و پژو از موتورهای سوختی استفاده کرد که تحت لیسانس دایمر بودند و توسط شرکت پنهارد ساخته میشدند.
شرکت موتورسیکلت سازی پژو از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰

در سال ۱۹۰۱ شرکت پژو برای سرعت بخشیدن به رشد خود و بیشتر دیده شدن نوع جدیدی از فناوری را کشف کرد که در آن زمان چندان شناخته شده نبود که این فناوری، استفاده از موتور احتراق داخلی بود و موتورسیکلت مجهز به این مدل را ZL نامید و در سال ۱۹۰۳ نیز تغییراتی در طراحی این محصول ایجاد کرد که باعث بهبود عملکرد آن شد. پژو این اقدام را به کمک دو متخصص سوئیسی به نامهای ارنست زورچر و هرمان لیتی انجام داد. در سال ۱۹۰۴ موتورسواری به نام وینچنزو لانفرانچی با نمونه اولیه موتورسیکلت پژو V2 در پیست مسابقه Dourdan شرکت کرد و در آن زمان موفق شد با طی کردن بیش از ۱۲۳ کیلومتر بر ساعت، رکورد بیشترین سرعت را بشکند.
در سال ۱۹۰۵ این شرکت موفق شد اولین موتورسیکلت مجهز به موتور دوقلوی V-45 درجه را تولید کند. در سال ۱۹۱۰ این کمپانی موتورسیکلت Legere MD را ساخت که مجهز به موتور دو قلو ۳۳۰ سیسی بود که موفقیتی بزرگ محسوب میشد زیرا این موتور بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۳ بیشترین آمار فروش در فرانسه را از آن خود کرد و در سال ۱۹۱۳ مدل دیگری از آن ساخته شد که لقب پاریس نیس را گرفت. سه سال بعد Peugeot یک موتورسیکلت به نام MC 350 را ساخت که یکی از آخرین مدلهای دو سیلندر این برند بود و بیشترین کاربرد آن برای استفاده در ارتش فرانسه بود. همچنین این شرکت در سال ۱۹۱۸ و در جریان جنگ جهانی اول تعداد ۱۰۶۹ موتورسیکلت را به ارتش فرانسه تحویل داد و از آن پشتیبانی کرد.
از سال ۱۹۲۲ تا سال ۱۹۲۹ پزو توانست مدلهای متنوع دیگری را نیز تولید و به بازار تحویل دهد که ازجمله این موتورسیکلتها میتوان به Cyclo-Moto CM1، P101، P102، P103، P104، P105، P107، P108، P109، P110 و P111 اشاره کرد که هر کدام از این مدلها از نظر حجم موتور متفاوت بودند.
اوایل دهه ۱۹۳۰عصر طلایی برای پژو بود و این شرکت با فروش ۱۸۶۰۲ دستگاه موتورسیکلت توانست فروش بی سابقهای را تجربه کند و در طی ۴ سال به افزایش ۸۵ درصدی فروش برسد. در سال ۱۹۳۱ شرکت پژو مدلهایی ازجمله Vélo-Moteur و P50 را در دو نسخه مردانه و زنانه تولید کرد. در همان سال موتورسواری از موتورسیکلت P110 برای طی کردن یک مسیر کوهستانی استفاده کرد و یک خانم ۲۶ ساله به نام فولی نیز با استفاده از موتور P107 توانست دو مرتبه برنده تور دو فرانسه شود. سپس Peugeot از سال ۱۹۳۲ تا سال ۱۹۵۰ به تولید مدلهای جدید و بهبود یافته پرداخت و سبد محصولات خود را متنوعتر کرد. ازجمله مدلهایی که در طی این سالها تولید شد میتوان به موتورسیکلت P114، P51، P515، P52، P54 و P55 اشاره کرد.
وضعیت شرکت پژو از سال ۱۹۵۰ تا سال ۲۰۰۰

در سال ۱۹۵۱ پژو یک موتورسیکلت برقی به نام BIMA را تولید کرد که صدای کمتری داشت و قدرتمندتر بود و در ۳ نسخه مختلف استاندر،. لوکس و گرند لوکس تولید شده بود. در سال ۱۹۵۳ این کمپانی به ساخت اسکوتر روی آورد و مدل S55 را تولید کرد که در سراسر اروپا فروش بالایی را تجربه کرد و دو سال بعد مدل ارتقا یافته آن نیز تولید و عرضه شد. آخرین اسکوتر دهه ۱۹۵۰ پژو نیز مدل S57C بود که در سال ۱۹۵۷ تولید شد که سبکتر و شیکتر از مدلهای پیشین بود.
سال ۱۹۵۸ پژو موتورسیکلت دیگری به نام Tri S55 را با ظاهر متفاوت تولید کرد که از آن برای خدمات داخلی و در کارخانه استفاده میکرد و سال بعد نیز مدل BB3 SP را ساخت و به بازار عرضه کرد. در سال ۱۹۶۸ پژو یک محصول معمولی به نام ۱۰۱ را با هدف افزایش فروش خود تولید کرد و سپس در سالهای بعد مدلهای بهبود یافته و بهتر آن از قبیل ۱۰۲، ۱۰۴ و ۱۰۳را نیز تولید و عرضه کرد که در سال ۱۹۷۴ بیش از ۵۵۰۰۰۰ عدد از نوع ۱۰۳ آن فروخته شد و رکورد بالایی را کسب کرد. سال بعد شرکت پژو از محصول جدید دیگری به نام SX5 که از سبک تریل بود رونمایی کرد و سه سال بعد نیز نسخه SX8 را ساخت که یک موتور نظامی بود.
در سال ۱۹۷۹ این کمپانی آخرین نسخه از خانواده موتورسیکلتهای ۱۰۰ یعنی ۱۰۵ را تولید کرد که موتوری با ظاهر اسپرت و مدرنتر بود و استارت برقی داشت. Peugeot در سال ۱۹۸۰ برای رقابت با ژاپنیها یک موتورسیکلت تریل ۸۰ سیسی TXE را تولید کرد و دو سال بعد نیز نسخه TXP را ساخت.
این کمپانی خوش نام فرانسوی مجدداً در سال ۱۹۸۳ به تولید اسکوتر پرداخت و مدل SC/SX را با بدنه پلاستیکی ساخت و مدلهایی مانند ST، راپیدو، SV، اسپیدیک، اسکواب و Speedfight را نیز تا سال ۲۰۰۰ تولید کرد.
پژو از سال ۲۰۰۰ تا کنون

شرکت موتورسیکلت سازی Peugeot در سال ۲۰۰۱ اولین اسکوتر چرخ بزرگ را ساخت که برای کشورهای در حال توسعه طراحی شده بود و یکسال بعد اولین اسکوتر مجهز به ترمز ABS را ساخت و سال ۲۰۰۳ اولین اسکوتر اسپرت و مسابقهای را تولید کرد که توسط کمپرسور کار میکرد و برای آن زمان نوآوری ارزشمندی محسوب میشد.
این شرکت در سال ۲۰۰۶ برای کسب جایگاهی مناسب در بازار آسیا با شرکت چینی Qingqi شراکت کرد و در نتیجه این همکاری در سال ۲۰۰۸ یک اسکوتر به نام Vivacity ساخته شد و دو سال بعد مدل الکتریکی آن را نیز تولید کرد د. شرکت ماهیندرا هندی در سال ۲۰۱۵ به عنوان سهامدار پژو، ۵۱ درصد از اسکوترهای این شرکت را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۹ تنها سهامدار این شرکت شناخته شد.
در سال ۲۰۱۷ پژو بیستمین سالگرد ساخت Speedfight را جشن گرفت که یکی از بهترین محصولات این کمپانی بوده و در این مدت بیش از نیم میلیون از آن به فروش رفته بود و سال بعد نیز تولد ۱۲۰ سالگی اسکوترهای خود را جشن گرفت. در سال ۲۰۲۰ پژو علاوهبر تولید مدلهایی مانند e-Ludix و Metropolis جدید، فعالیت خود در ویتنام را نیز استارت زد.
در ۲۵ فوریه سال ۲۰۲۱ یعنی بعد از گذشت ۱۲۳ سال از تأسیس شرکت پژو، این شرکت از لوگو جدید خود رونمایی کرد و سر شیر به عنوان لوگو نمادین روی سپرهای محصولات این برند قرار گرفت. همچنین در همین سال Peugeot محصولاتی مانند متروپلیس اس دبلیو، لوکس ترین ۳ چرخ بازار را تولید کرد و تولد پنجاه سالگی موتور ۱۰۳ را جشن گرفت و ۳ فروشگاه نیز با هویت و لوگو جدید خود راهاندازی کرد.
معروفترین موتورسیکلتهای برند پژو
شرکت با سابقه و خوش نام پژو در طول سالهای فعالیت خود لبست بلند بالایی از انواع موتورسیکلت و اسکوتر را تولید کرد و علاوهبر اروپا به بازار دیگر کشورها نیز عرضه نمود. برخی از موتورها و اسکوترهای تولیدی Peugeot توانستند به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کنند که در ادامه به معرفی برخی از این مدلها میپردازیم.
پژو اسپیدفایت، پژو BELVILLE، پژو VIVACITY، پژو کیسبی ۵۰، پژو TWEET، پژو جنگو، پژو Legere MD، پژو P110، پژو متروپلیس اس دبلیو، پژو ۱۰۵، پژو S57C.
خواندنی: شرکت وسپا چگونه متولد شد؟