موضوعات داغ روز:

شکست ب ام و و مرسدس توسط یک برند چینی ؛ سبقت گیری آیتو از ژرمن ها

منتشر شده در 31 اردیبهشت 1404 ساعت 10:17
نویسنده سعید علیپور

بازار خودروی چین در حال پوست‌اندازی است. در شرایطی که برند های غربی با افت فروش مواجه شده‌اند، برند های چینی با سرعتی خیره‌کننده جایگاه خود را در بازار مستحکم می‌کنند. آیتو (Aito) یکی از این برند هاست که با وجود قدمت بسیار کم، توانسته از نظر فروش کمپانی‌های بسیار بزرگ و مشهوری چون مرسدس بنز و ب ام و را شکست دهد.

مروری بر تاریخچه برند آیتو

برند آیتو در سال ۲۰۲۱ با همکاری شرکت هواوی و گروه خودروسازی سرس تأسیس شد. شاید بدانید این گروه بیشتر به ساخت کامیونت‌ها و ون‌ های اقتصادی معروف بود. جالب آنکه طراحی‌های اولیه این خودروساز شباهت بسیاری به محصولات ب ام و داشت، اما در کمتر از چند سال توانست خود را به عنوان بازیگری جدی در کلاس خودروهای لوکس مطرح کند.

بر اساس گزارش منتشرشده توسط بلومبرگ، فروش کل خودروهای گروه سرس طی سه سال سه برابر شده و به عدد چشمگیر ۴۲۷ هزار دستگاه رسیده؛ در این بین موفقیت برند آیتو نقش مهمی در این رشد داشته است.

آیتو

استقبال باورنکردنی از خودروهای لوکس آیتو در سال ۲۰۲۴

در سال گذشته میلادی، آیتو توانسته ۱۵۱ هزار دستگاه خودروی لوکس (با قیمت بالاتر از ۵۰۰ هزار یوان یا ۶۹ هزار دلار) در چین به فروش برساند. برای مقایسه، ب ام و موفق به فروش ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو شده و مرسدس بنز ۱۲۷ هزار دستگاه به مشتریان چینی خود تحویل داده است. لندروور با فروش ۵۰ هزار دستگاه و پورشه با ۴۸ هزار دستگاه، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

کراس اوور پرچمدار آیتو M9 که در دو نسخه تمام برقی و افزایش‌دهنده برد حرکتی (EREV) عرضه می‌شود، نقش کلیدی در این موفقیت ایفا کرده است. این خودرو از نظر ابعاد با نسخه فاصله محوری طولانی ب ام و X5 قابل مقایسه بوده و از کابینی لوکس و پیشرفته، متشکل از سه نمایشگر بزرگ، بهره می‌برد.

آیتو aito

معرفی مدل جدید آیتو M8 و ادامه مسیر صعودی

برند آیتو در سال جاری میلادی نیز با رونمایی از مدل جدید M8 که در حقیقت نسخه‌ای کوچک‌تر از M9 محسوب می‌شود، نشان داده قصد عقب‌نشینی ندارد. این خودرو تاکنون بیش از ۷۰ هزار پیش‌ سفارش در چین دریافت کرده که تقاضای بالای بازار برای محصولات این برند تازه‌نفس را نشان می‌دهد.

اگرچه بازار خودروهای لوکس در چین با کاهش کلی تقاضا و جنگ قیمتی شدید مواجه است، اما رشد سریع آیتو و استقبال گسترده از مدل‌های آن، ثابت می‌کند که این موفقیت اتفاقی نبوده و برندهایی چون ب ام و، مرسدس و پورشه باید حضور پررنگ‌تر رقبای چینی را جدی بگیرند.

ویدیو های پیشنهادی

۳ Responses to “شکست ب ام و و مرسدس توسط یک برند چینی ؛ سبقت گیری آیتو از ژرمن ها”

  1. محمود گفت:

    اینقدر اسامی چینی ناموس هستند واسمون که اول خوندمش سبقتِ “گیری آیتو”!
    هرچند تعدادیشون مثل byd و هونگچی و چانگان اون ناموس بودنشون کمتر شده!

    ۳
    ۱
  2. کاوه گفت:

    مجید جان
    ناموس نمیگن
    میگن نامانوس یعنی انس نمیگیره با نام و برند

    ۴
    ۲
  3. مجتبی گفت:

    هیچگاه نمیشه چینی را بجای بنز قبول کرد …

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.