موتور باجاج دومینار ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات

باجاج آتو از تولید کنندگان وسائل نقلیه هندی است که در زمینه موتورسیکلت نیز فعالیت دارد دومینار ۲۵۰ یکی از موتورهای این برند محسوب میشود.
باجاج آتو یک شرکت خودروسازی هندی است و به طور کلی در زمینه تولیدات موتورسیکلت، اتوریکشا و همچنین خودرو فعالیت دارد. موتورسیکلتهای این برند در بازار ایران جایگاه نسبتا خوبی دارند و بسیاری از موتورهای این برند در ایران خرید و فروش میشوند. بهعنوانمثال باجاج دومینار ۲۵۰ یکی از موتورسیکلتهای این برند محسوب میشود که شاهد حضور آن در ایران هستیم. تقریبا ۵ یا ۶ سال از معرفی این موتورسیکلت در هند میگذرد و به علت وجود مشکلات گمرکی، حضور این موتور در ایران مدتی زمان برد. کلاس موتور باجاج دومینار، استریت بوده و میتواند گزینهای نسبتا مناسب برای موتورسواران حرفهای و حتی نیمه حرفهای محسوب شود. این نسخه پس از ناموفق ظاهر شدن دومینار ۴۰۰ طراحی و روانه بازار شد و نسخهای سبکتر از باجاج dominar 400 است و شباهت زیادی به KTM دوک ۳۹۰ دارد. ما در این مقاله به بررسی باجاج دومینار ۲۵۰ خواهیم پرداخت و اطلاعات کامل آن را در اختیار شما قرار میدهیم.
طراحی و ظاهر باجاج دومینار ۲۵۰

از نظر ظاهری، باجاج دومینار ۲۵۰ همان باجاج دومینار ۴۰۰ محسوب میشود و شاید تنها تغییر ایجاد شده در بخش رنگ بندی موتورسیکلت باشد. در قسمت چراغ جلو، ما شاهد یک چراغ نسبتا بزرگ و پویا هستیم که از نوع LED است و آینهها به صورت چند ضلعی طراحی شدهاند و دید نسبتا مطلوبی را در اختیار راکب قرار میدهند. فرمان این موتور دقیقا همان فرمان باجاج دومینار ۴۰۰ است و شاهد تغییر خاصی نیستیم. دکمههایی که روی فرمان دومینار ۴۰۰ وجود داشتند، دقیقا با همان ترتیب برای دومینار ۲۵۰ نیز لحاظ شدهاند و در این بخش هم شاهد تغییر نیستیم.
در مورد صفحه کیلومتر این موتور نمیتوان چندان امیدوار بود؛ چرا که بر خلاف مدل قبلی حتی اطلاعات سادهای مثل مصرف سوخت یا مسافت طی شده را نیز نشان نمیدهد. در واقع این مسئله میتواند به عنوان یکی از ضعفهای باجاج دومینار ۲۵۰ در چنین کلاسی مطرح شود؛ زیرا این موتور برای طی مسافتهای طولانی طراحی شده است! ظرفیت باک دومینار ۲۵۰، ۱۳ لیتر است و به نظر میرسد برای سفرهای خارج از جاده حجم چندان بالایی نیست و اگر کمی ظرفیت بیشتری داشت، برای پیمایشهای طولانی گزینه نسبتا خوبی محسوب میشد.

اگر به بررسی زین این موتور بپردازیم، می توانیم بگوییم که زین این موتورسیکلت پهن محسوب شده و نرمی قابل قبولی دارد. میتوان گفت در سواریهای طولانی زین موتور دومینار ۲۵۰، آزاردهنده نخواهد بود. ارتفاع زین این موتور از زمین ۸۰۰ میلی متر محاسبه شده و اگر بیشتر از ۱۷۰ سانتی متر قد داشته باشید، به احتمال زیاد در سواری، مشکل هندلینگ را تجربه نخواهید کرد. وزن موتور دومینار ۲۵۰، ۱۸۰ کیلوگرم گزارش شده که وزن نسبتا بالایی محسوب میشود.
ابعاد باجاج ۲۵۰ دقیقا مشابه باجاج دومینار ۴۰۰ بوده و به شرح زیر است:
طول: ۲۱۵۶ میلیمتر، عرض: ۸۳۶ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۱۲ میلیمتر.
مشخصات فنی باجاج دومینار ۲۵۰

در بخش فنی، شرکت باجاج تفاوتهایی را در دومینار ۲۵۰ ایجاد کرده و در این بخش این موتور سیکلت با نسخه دومینار ۴۰۰ متفاوت شده است. انجین این موتورسیکلت ۲۴۸.۷ سی سی بوده و از سیستم آب خنک بهره مند است و تا اینجای کار میتوان گفت مشابه KTM 250 طراحی شده است. موتورسیکلت باجاج دومینار ۲۵۰، تک سیلندر بوده و میتواند قدرتی حدود ۲۷ اسب بخار تولید و گشتاوری معادل ۲۳ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه داشته باشد. این موتور در این بخش نتوانسته عملکردی مشابه KTM داشته باشد و در هر دو مورد قدرت و گشتاور ضعیف تر عمل کرده است. گیربکس موتور باجاج دومینار ۲۵۰ از نوع گیربکس ۶ سرعته دستی و مجهز به کلاچ لغزنده است.
این موتورسیکلت، در حدود ۳.۸۲ ثانیه شتاب صفر تا صد را طی میکند و تقریبا نیم ثانیه از شتاب KTM 250 پایین تر است و با توجه به این رقم میتوان گفت این موتور شتاب قابل قبولی دارد. حداکثر سرعت محاسبه شده برای دومینار ۲۵۰، ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت آن ۳ لیتر در حدود ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده که تا حدودی زیاد به نظر میرسد.
در قسمت شاسی و سیستم تعلیق موتور باجاج دومینار ۲۵۰، شاهد کمک فنر دوشاخ معکوس در قسمت جلو و کمک فنر مونوشاک قابل تنظیم در قسمت عقب هستیم. در این موتور، سایز لاستیک جلو ۱۷-۸۰/۱۰۰ و سایز لاستیک عقب ۱۷-۷۰/۱۳۰ است. ترمزهای دومینار ۲۵۰ از نوع ABS محسوب میشوند و از ترمزهای دیسکی برای عقب و جلو استفاده شده است. سایز دیسک جلو در این موتورسیکلت ۲۲۰ میلی متر و سایز دیسک عقب ۳۰۰ میلی متر محاسبه شده که نسبت به دومینار ۴۰۰ کاهش یافته است.
تجربه سواری و رانندگی باجاج دومینار ۲۵۰

باجاج دومینار ۲۵۰ با وجود ظاهر نسبتا خشنی که دارد، موتور نسبتا راحتی است و در سواری مشکل زیادی ایجاد نمیکند. کلاچ این این موتور نرم است و عملکرد دریچه گاز روان محسوب میشود. فرمان باجاج دومینار ۲۵۰ کمی پهن به نظر میرسد، ولی در حالت کلی مشکلی برای راکب ایجاد نمیکند، زیرا دسترسی سختی ندارد. اگر بالای ۱۷۰ سانتی متر قد دارید، تجربه رانندگی خوبی را خواهید داشت، ولی اگر زیر ۱۷۰ سانتی متر باشید شاید پاهای شما خوب در جاپایی قرار نگیرند و در کنترل موتور چالش هایی را تجربه کنید.
طراحی زین و باک به گونهای است که سواری را برای راکب راحت میکند، ولی در حالت کلی وزن این موتور میتواند گاهی مشکل ساز باشد. فرمان پذیری باجاج دومینار ۲۵۰ بدون تاخیر صورت میگیرد و مسئله آزاردهنده خاصی جز وزن موتور برای هدایت آن مطرح نیست؛ ولی با این وجود دومینار ۲۵۰ در سطح شهر یک موتور چابک محسوب نمیشود. قدرت ترمزهای این موتور نسبتا خوب است، ولی در سرعتهای پایین عملکرد مناسبتری دارد.
تعویض دندهها در موتور دومینار ۲۵۰ به سختی انجام نمیشود و لرزش زیادی هم هنگام تعویض دنده ایجاد نمیکند. در حالت کلی این موتور نه به طور کامل خشن و آزار دهنده است و نه به قدری منعطف که ضربه ها را جذب کند.
رقبای موتور Bajaj Dominar 250

اگر در بازار ایران به دنبال رقبای باجاج دومینار ۲۵۰ باشیم، میتوانیم به KTM 250، سیاف ۲۵۰، زونتس آر ۲۵۰، سنکی ۲۵۰، بنلی ۲۵۰ تک سیلندر و هانوی ۲۵۰ اشاره کنیم. با توجه به تعداد بالای رقبا، میتوان گفت مسیر سختی پیش روی این برند هندی قرار دارد.
نقاط ضعف و قوت باجاج دومینار ۲۵۰ و جمع بندی
مزایا: زین نسبتا راحت، ظاهر نسبتا جذاب، سیستم خنک سازی رادیاتور.
معایب: وزن نسبتا بالا، تکمیل نبودن امکانات صفحه کیلومتر، مصرف سوخت بالا.
در پایان میتوان گفت موتورسیکلت باجاج دومینار ۲۵۰ با وجود طراحی نسبتا جذاب خود ضعفهایی در زمینه صفحه کیلومتر و طلق شیشه ای خود دارد. علاوه بر این موارد به نظر میرسد، اگر وزن آن سبکتر بود می توانست به گزینه ایده آل تری برای سواری تبدیل شود. انتقاداتی هم به ترمزهای این موتور وارد شده و بهتر بود مقداری قدرت ترمزها افزایش پیدا میکرد. با وجود تمامی این موارد و مصرف بنزین باجاج دومینار ۲۵۰، باز هم میتوان از این موتور برای مسیرها و پیمایشهای جادهای کوتاه استفاده کرد و لذت برد. دومینار ۲۵۰ سیستم تعلیق و زین قابل قبولی دارد و سواری با آن چندان سخت به نظر نمیرسد.
نظر شما در مورد این موتورسیکلت هندی چیست؟ آیا باجاج دومینار ۲۵۰ بهتر از باجاج دومینار ۴۰۰ ظاهر شده و ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
۳/۸ ثانیه در محدوده موتورهای چهار سیلنر ۶۰۰ سی سی هست!!!! این شتاب اشتباهه من شتاب این موتور رو ۱۱ ثانیه گرفتم.