موضوعات داغ روز:

گزارش کیفیت اولیه خودرو ها در سال ۲۰۲۵ منتشر شد؛ لکسوس در صدر، آئودی در قعر !

منتشر شده در 11 تیر 1404 ساعت 17:00
نویسنده سعید علیپور
گزارش کیفیت اولیه خودرو ها در سال ۲۰۲۵ منتشر شد؛ لکسوس در صدر، آئودی در قعر !

مطالعه جدید موسسه معتبر J.D. Power که هر ساله با هدف ارزیابی «کیفیت اولیه خودروها» در بازار آمریکا منتشر می‌شود، نشان می‌دهد برند لوکس لکسوس توانسته جایگاه نخست را از آن خود کند. در مقابل، آئودی با بیشترین تعداد ایراد گزارش‌شده، در قعر جدول ایستاده است. این تحقیق که اکنون به سی‌ و نهمین سال خود رسیده، یکی از جامع‌ترین بررسی‌های کیفی در صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌رود و معیار مهمی برای مشتریان، کارشناسان و خودروسازان محسوب می‌شود.

جزئیات تحقیق: ۹۲ هزار مالک، ۲۲۷ سوال

در مطالعه امسال، بازخوردهای دقیق بیش از ۹۲ هزار نفر از مالکان یا اجاره‌کنندگان خودروهای مدل ۲۰۲۵ که بین ژوئن ۲۰۲۴ تا می ۲۰۲۵ به بازار آمده‌اند، جمع‌آوری شده است. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌ای شامل ۲۲۷ سوال پاسخ داده‌اند که حوزه‌های مختلفی از جمله کیفیت ساخت، عملکرد پیشرانه، سیستم اطلاعات و سرگرمی، راحتی فضای داخلی، تجربه رانندگی، و طراحی را در بر می‌گیرد.

این مطالعه به صورت میانگین، تعداد مشکلات گزارش‌شده در هر ۱۰۰ خودرو را بررسی می‌کند؛ هر چه عدد پایین‌تر باشد، کیفیت اولیه خودرو بالاتر ارزیابی می‌شود. در سال ۲۰۲۵، میانگین صنعت برابر با ۱۹۲ ایراد در هر ۱۰۰ خودرو بوده است که نسبت به سال گذشته (۱۹۴ ایراد) بهبود اندکی نشان می‌دهد.

گزارش کیفیت اولیه خودرو ها در سال ۲۰۲۵ منتشر شد؛ لکسوس در صدر، آئودی در قعر !

لکسوس با کیفیت ترین، آئودی پر ایرادترین

برند ژاپنی لکسوس با ثبت تنها ۱۶۶ مشکل در هر ۱۰۰ خودرو، در صدر جدول قرار گرفته است. لکسوس سال‌هاست که به دلیل کیفیت ساخت و دوام بالا مورد توجه مشتریان قرار دارد و حالا بار دیگر برتری خود را اثبات کرده است. در سوی مقابل آئودی با ۲۶۹ مشکل در ۱۰۰ خودرو در قعر رتبه‌بندی قرار گرفته است. این عدد، حتی از میانگین صنعت نیز به مراتب بالاتر است. پس از آئودی، ولوو با ۲۵۸ مشکل در رتبه ماقبل آخر قرار دارد؛ عملکردی که با توجه به جایگاه ممتاز این برندها در حوزه فناوری و طراحی، برای بسیاری از علاقه‌مندان ناامیدکننده است.

تفاوت قابل توجه بین برندهای عادی و لوکس

یکی از نکات برجسته مطالعه ۲۰۲۵، فاصله کیفیت بین برندهای معمولی و برندهای لوکس است. برای مثال، نیسان به عنوان برندی غیرلوکس، با ۱۶۹ مشکل در رتبه دوم قرار گرفته؛ اما اینفینیتی – برند لوکس زیرمجموعه نیسان – با ۲۴۲ ایراد، یکی از بدترین رتبه‌ها را دارد. این اختلاف آشکار، حکایت از چالش‌هایی دارد که برندهای لوکس در کنترل کیفیت سیستم‌های پیشرفته و فناوری‌های پیچیده با آن مواجه هستند.

تفاوت قابل توجه بین برندهای عادی و لوکس

عملکرد سایر برندها: از جگوار تا پورشه

جگوار که معمولاً به مشکلات متعدد معروف است، امسال در رتبه چهارم قرار گرفته و پیشرفت چشمگیری را نشان داده؛ همچنین برند هایی چون بیوک (رتبه نهم)، جنسیس (رتبه دهم) و پورشه (رتبه سیزدهم) عملکرد خوبی داشته‌اند و از میانگین صنعت بهتر عمل کرده‌اند. در مقابل، مزدا و فولکس واگن که معمولاً به دوام و مهندسی مشهور هستند، با ۲۲۵ ایراد در رتبه‌های پایین جدول قرار گرفته‌اند.

حذف تسلا و ریوین از جدول رسمی

برخی برندها مانند تسلا و ریوین به دلایل مختلف از جدول نهایی حذف شده‌اند. تسلا با ۲۰۰ ایراد در سطحی مشابه کادیلاک و تویوتا قرار دارد، اما به‌ دلیل عدم همکاری با موسسه J.D. Power برای فراهم کردن اطلاعات مالکان، در رتبه‌بندی رسمی لحاظ نمی‌شود. ریوین نیز با ۲۶۹ ایراد به ازای هر ۱۰۰ خودرو در جایگاهی مشابه آئودی قرار دارد، اما به دلیل عدم تطابق با استانداردهای مطالعه، در لیست نهایی گنجانده نشده است.

ایرادات پرتکرار: از نمایشگر لمسی تا جا لیوانی!

در بخش تحلیل ایرادات، مطالعه جی دی پاور نشان می‌دهد بسیاری از شکایات مالکان مربوط به طراحی و کاربری تجهیزات داخلی است. نمایشگرهای لمسی که برای کنترل تهویه مطبوع به کار می‌روند، یکی از اصلی‌ترین منابع نارضایتی هستند؛ زیرا کار با آن‌ها در حین رانندگی دشوار است. همچنین، جا لیوانی‌ هایی که با ابعاد لیوان‌ها و بطری‌های استاندارد هماهنگ نیستند، بار دیگر به ‌عنوان مشکلی رایج گزارش شده‌اند.

چرا خودروهای لوکس پر ایرادترند؟

بر اساس تحلیل‌های موسسه جی دی پاور، خودروهای لوکس به‌ دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر، پیچیدگی در ساختار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و گاهی عجله در عرضه مدل‌های جدید، بیشتر در معرض ایرادات قرار می‌گیرند. در واقع، پیچیدگی بیش از حد سیستم‌ها و عدم تطبیق کامل با نیاز کاربران می‌تواند تجربه اولیه را با مشکل مواجه کند. همچنین خودروهایی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، معمولاً بیشترین میزان مشکل را دارند، چرا که فرصت کافی برای رفع باگ‌ها و اشکالات اولیه در اختیار سازنده نبوده است.

چرا خودروهای لوکس پر ایرادترند؟

اعتراف آئودی به مشکلات کیفی

آئودی که برای چندمین سال پیاپی در پایین‌ترین بخش‌های جدول قرار می‌گیرد، سرانجام زبان به اعتراف گشوده است. «اسکار دا سیلوا مارتینس» مدیر ارتباطات فناوری و محصول آئودی، در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشته: «ما در گذشته عملکرد کیفی بهتری داشتیم و می‌دانیم که باید دوباره به آن سطح بازگردیم.» او قول داده است که با تمرکز بر بازخورد مشتریان و اصلاح طراحی داخلی، کیفیت محصولات آئودی بهبود خواهد یافت.

برندهای اقتصادی انتخابی هوشمندانه‌تر!

در نهایت، مطالعه کیفیت اولیه خودروها در سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که انتخاب یک برند اقتصادی معتبر مانند نیسان، بیوک یا حتی جگوار – با توجه به داده‌های امسال – می‌تواند منطقی‌تر از خرید یک خودروی لوکس با فناوری‌های پیشرفته ولی ایرادات فراوان باشد. هرچند این گزارش تنها به ۹۰ روز اول مالکیت مربوط می‌شود، اما برای خریدارانی که به کیفیت اولیه اهمیت می‌دهند، راهنمایی بسیار مؤثر و کاربردی به‌شمار می‌رود.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.