نیسان ماکسیما دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟

نیسان ماکسیما که در دوره ای توسط پارس خودرو مونتاژ می شد جزو خودروهای اسطوره ای بازار ایران است. در ادامه به ارزش خرید این خودرو می پردازیم.
نیسان ماکسیما برای مدت حدود یک دهه توسط شرکت پارسخودرو از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ مونتاژ و به مشتریان ایرانی تحویل داده شد. این خودرو در ابتدا بهواسطه طراحی ظاهری زیبا و عملکرد فنی فوقالعاده، بسیار مورد توجه اقشار نسبتاً ثروتمند قرار گرفت و در ادامه سایر قشرهای جامعه نیز به خرید آن، بهویژه در نمونههای دست دوم، علاقهمند شدند. در حال حاضر نیز نیسان ماکسیما بهعنوان یک خودروی میانقیمت در بازار محصولات مونتاژ دست دوم حضور دارد و با رقیبان کرهای کارکرده نظیر انواع هیوندای سوناتا یا اپتیما به رقابت میپردازد. در این مطلب میخواهیم به بررسی نقاط ضعف و قوت نیسان ماکسیما دست دوم بپردازیم و ببینیم آیا در مقابل حریفان وارداتی دست دوم، بهویژه محصولات کرهای، ارزش خرید دارد یا نه.
نقاط قوت نیسان ماکسیما دست دوم
نیسان ماکسیما بهعنوان یک سدان نیمهلوکس قدیمی در حال حاضر در بازار ما دارای نقاط قوتی است که میتواند خرید آن را برای مشتریان کاملاً توجیه کند. در ادامه به بعضی از مهمترین نقاط قوت این خودرو بهعنوان یک سدان نیمهلوکس دست دوم میپردازیم تا ببینیم آیا هنوز هم ارزش خرید دارد یا نه.
موتور پرقدرت و شتاب مناسب

نیسان ماکسیما یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری با قدرت ۲۲۷ اسب بخار و ۲۸۸ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد که نسبت به وزن ۱۴۳۰ کیلوگرمی این خودرو کاملاً قوی ظاهر شده و میتواند شتاب صفر تا صد بسیار دلچسبی را به کاربران خود هدیه دهد. البته قطعاً موتورهای کارکرده و دست دوم، در صورتی که اورهال نشده باشند، کارایی اولیه را ندارند. پس باید هنگام خرید نمونه دست دوم به سلامت موتور و میزان توان خروجی آن توسط یک متخصص مکانیک یا داینو ریمپ آگاهی پیدا کنید.
کابین بزرگ و جادار
یکی دیگر از مزایای نیسان ماکسیما بهرهمندی از کابین بسیار بزرگ و جادار است که حضور ۵ نفر سرنشین بزرگسال بدون کمترین محدودیت را تضمین میکند. بنابراین اگر میخواهید یک سدان خانوادگی نسبتاً جادار در اختیار داشته باشید، نیسان ماکسیما از این مزیت بهطور کامل برخوردار است.
دوام فنی و کیفیت ساخت بالا
یکی دیگر از مزیتهای نیسان ماکسیما کیفیت ساخت بالای بخش فنی آن است که حتی بعد از گذشت مدتها، اگر از موتور و گیربکس این خودرو بهخوبی مراقبت شده باشد یعنی سرویسهای تعویض روغن و فیلتر آن با نمونههای اصلی و بهموقع انجام شده باشد، موتور این خودرو برای سالها نیاز به هیچگونه تعمیر نخواهد داشت. البته از آنجا که ما با نمونههای دست دوم طرف هستیم که معمولاً چند دست چرخیدهاند، احتمال فرسودگی پیشرانه و گیربکس این خودرو وجود دارد. اما اگر یک ماشین اصطلاحاً خانگی و تکبرگ سند پیدا کنید که صاحب آن نسبت به انجام سرویسهای خودرو کاملاً حساس و دقیق بوده است، احتمالاً فعلاً این خودرو نیازی به تعمیرات و تعویض قطعات فنی نخواهد داشت.
بازار خرید و فروش پررونق

اگر یک خودروی نیمهلوکس قدیمی در رده قیمتی متوسط میخواهید که بازار خرید و فروش آن همچنان پررونق باشد، نیسان ماکسیما یکی از بهترین گزینههاست. این خودرو ۱۰ سال بهصورت مونتاژی با تیراژ نسبتاً بالا در بازار ما حضور داشته و به دلایل مختلف نظیر شتاب مهیج، کابین جادار و… بهعنوان یک نمونه دست دوم از بازار خرید و فروش پررونقی برخوردار است و بهراحتی به پول نقد تبدیل میشود.
فراوانی قطعات یدکی با قیمت متعادل
برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که لوازم یدکی و بدنه آنها بسیار گرانقیمت هستند، لوازم فنی نیسان ماکسیما با قیمت متعادل و در مارکهای مختلف در بازار یافت میشود. البته قیمت لوازم اصلی کمی گران است، اما با این حال در برابر رقبای چینی چندان گران و نامتعارف محسوب نمیشود. همچنین در بسیاری از شهرهای بزرگ و مراکز استانها، تمامی لوازم یدکی و بدنه خودرو بهراحتی یافت میشود که نگرانی مالکان نسبت به تعمیرات، یافتن قطعات یدکی و مواردی از این دست را به حداقل میرساند.
نقاط ضعف نیسان ماکسیما دست دوم
برخی از نقاط ضعف نیسان ماکسیما هم میتواند دلیل بر نخریدن این خودرو برای بعضی از مشتریان باشد.
فقدان امکانات

ماکسیما از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی حرف خاصی برای گفتن ندارد و بهاستثنای تهویه اتوماتیک و تنظیم برقی صندلیهای جلو، تجهیزات آنچنانی در فهرست امکانات این ماشین ژاپنی دیده نمیشود. بنابراین اگر صرفاً یک ماشین پرآپشنتر میخواهید، بهتر است حریفان کرهای کارکرده یا برخی محصولات چینی همقیمت نیسان ماکسیما را در نظر بگیرید.
سیستم تعلیق ساده عقب و ناپایداری این بخش
نیسان ماکسیما از یک موتور پرقدرت و شتاب عالی سود میبرد که گشتاور بالایی را به چرخهای جلو انتقال میدهد. این شتاب بالا و وزن نهچندان زیاد بههمراه سیستم تعلیق یکپارچه عقب، سبب شده تا نیمه پشتی ماکسیما در سرعتهای بالا هنگام دور زدن پایداری کافی نداشته باشد و اصطلاحاً احتمال دررفتگی آن زیاد باشد. بنابراین انحراف قسمت عقب خودرو میتواند موجب ناپایداری ماکسیما در سرعتهای بالا شود و احتمال برخورد را افزایش دهد.
مصرف سوخت بالا
موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر ماکسیما بهطور متوسط در بهترین حالت ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهصورت ترکیبی بنزین مصرف میکند. این رقم قطعاً برای موتورهایی که دست دوم و چند سال کار کردهاند، بالاتر میرود و در شرایط شهری نیز بسیار بیشتر از این مقدار خواهد شد. بنابراین اگر بیشتر در سطح شهر تردد میکنید و نمیخواهید زودبهزود راهی پمپبنزین شوید، بهتر است ماکسیما نخرید.
ضعف سیستم ترمز

سیستم ترمز ماکسیما خیلی جوابگوی توان بالای موتور این خودرو نیست و به نظر میرسد در صورت عدم رعایت فاصله با ماشین جلویی، احتمال برخورد بهویژه در سرعتهای کمی بالا وجود داشته باشد.
طراحی داخلی قدیمی
نیسان ماکسیما پارسخودرو یک خودروی قدیمی بوده و طراحی داخلی آن نیز در برابر محصولات کمی جدیدتر، بهویژه نمونههای چینی در همین رنج قیمتی، چندان حرفی برای گفتن ندارد. در نتیجه اگر طراحی داخلی خودرو و فرم داشبورد برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است بهجای خرید ماکسیما، برخی دیگر از محصولات کرهای یا تولیدات جدیدتر چینی را انتخاب کنید.
نتیجهگیری
با توجه به نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد، پاسخ به این سوال که بالاخره ماکسیما بخریم یا نه، بیشتر به نیازها و انتظارات شما از یک سدان متوسط مونتاژی سابقاً نیمهلوکس بستگی دارد. این خودرو برای افرادی که بودجه متوسطی دارند و نیازمند یک ماشین خانوادگی پرقدرت، پرشتاب، با کابین جادار، طراحی ظاهری قابل قبول، قطعات یدکی نسبتاً فراوان، کیفیت سواری لذتبخش و پرستیژ بالاتر نسبت به محصولات همقیمت داخلی هستند، گزینه مناسبی بهشمار میرود. اما باید میزان مصرف سوخت بالا و مواردی مثل ناپایداری قسمت عقب و فرم ساده کابین را نیز در نظر بگیرید و سپس نسبت به خرید یا نخریدن ماکسیمای دست دوم اقدام کنید.





الان دارندگانش میان میگن نه تهش در نمیره!
ماکسیما تنها ماشین سلطنتی تا الانه که هرکسی هم نمیتونه سوار بشه اونم بخاطره هزینه ی زیاده .هرچقدر پول بدی آش میخوری دیگه.والله هم ترمزه خوبی داره هم قرصِ.خیلیا کفه سوار شدنش موندن.شاهه ماشیناس ماشالله👍
درکل ارزش خرید خودروی دست دوم بستگی به فرهنگ مالک آن دارد در غیر اینصورت ارزش خرید ندارد
هرچیزی یه تاریخ مصرف داره. این خارجی های خسته دیگه تاریخ مصرفشون گذشته. ماکسیماو کمری و کرولا سوناتا و آزرا و اپتیما و خیلی ماشینای بالای ده سال کار دیگه با این قیمت های نجومی و غیر منطقی ارزش خرید ندارن
ماکسیما بجای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می کنه. روغن مورد نیازش ۴ لیتره. که تا حدودی برخی هزینه هاش کاهش پیدا می کنه. اگر راننده باهاش درست رفتار کنه و از پرشتاب و ترمزهای ناگهانی پرهیز کنه، چون دور موتوش تو سرعتهای مجاز نسبت به ماشینهای دیگه پایینه، مصرفش هم کاهش پیدا می کنه. کولرش هم حرف نداره. روشن و خاموشش چندان تاثیری رو قدرت موتور نداره شاید مشکل ماکسیما طول و پایین بودن زیر ماشین باشه
درکل اگر فنی نیستی بازاری نیستی اصلا دور این ماشین ها نرید صفر بخرین چندسال راحت
ولی اگر مقداری فنی و میتونی ازماشین درحدی سر دربیاری که تعمیرکار و لوازم یدکی کلاه گشاد نذاره سرت بخر
قدرت خوب/ لوازم ارزون(بازاری باشی بگردی تو پاچت نره)/محکم تو تصادف لذت رانندگی مخصوصا وقتی گاز وتخته کنی دوتا معکوس بده یاخودت بدی. البته چینی هم شتاب خوبی دارن ولی استقامت تو فشار نه
ماکسیما و ایمنی؟؟؟
ایمنی ماکسیما مربوط به همون سالهای اولیه تولیدش هستش و در مقابل خودروهای تولیدی امروزی حتی چینی ایمنی صفر داره