ام وی ام ۵۳۰ به عنوان یک سدان دست دوم اقتصادی ارزش خرید دارد یا نه ؟


ام وی ام ۵۳۰ جزو اولین محصولات چری است که در بازار ایران عرضه شده است. در ادامه می خواهیم ببینیم که این خودرو هنوز هم ارزش خرید دارد؟
بازار خودروهای اقتصادی ما پر از سدانهای خانوادگی تولید داخل است که تنوع چندانی از لحاظ طراحی و قوای محرکه ندارند. در این میان، محصولاتی همچون ام وی ام ۵۳۰ بهعنوان گزینههای جانشین تولیدات داخلی در ردههای قیمتی اقتصادی وارد بازار شدهاند و بعضی از مشتریان را بهجای خرید محصولات داخلی به سمت این دسته تولیدات چینی سوق دادهاند.
این خودرو بین سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ توسط مدیران خودرو بهصورت مونتاژی وارد بازار ایران شد و در حال حاضر نمونههای دستدوم آن با قیمتهای نسبتاً اقتصادی در حد محصولات ارزانقیمت سایپا و یا حتی کمتر در بازار حضور دارند. همین قیمت اقتصادی به همراه برخی دیگر از نقاط قوت سبب شده تا بعضی از مشتریان به فکر خرید ام وی ام ۵۳۰ بهجای محصولات داخلی نظیر انواع سمند، پژو پارس، تندر ۹۰ و… بیفتند. در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت ام وی ام ۵۳۰ در نمونههای کارکرده و دستدوم میپردازیم تا بدانید آیا این خودرو در برابر محصولات رقیب داخلی ارزش خرید دارد یا نه.
نقاط قوت ام وی ام ۵۳۰
ام وی ام ۵۳۰ بهعنوان یک سدان خانوادگی اقتصادی دارای برخی نقاط قوت است که خرید آن را برای مشتریان ایرانی، بهویژه افراد با توان مالی کمتر، به گزینهای مناسب تبدیل میکند. در زیر به بعضی از مهمترین نقاط قوت این خودرو اشاره کردهایم:
کابین جادار

یکی از مهمترین نقاط قوت ام وی ام ۵۳۰ نسبت به بعضی از محصولات رقیب، کابین بزرگ و جادار آن است که بهراحتی میتواند یک خانواده ۵ نفره را در خود جای دهد. طراحی آن نیز نسبتاً دلباز بوده و باعث میشود در رده محصولات اقتصادی یکی از بهترین گزینهها باشد. بنابراین اگر کابین بزرگ و جادار میخواهید، این خودرو مطابق میل شما خواهد بود.
توان فنی بالا
یکی از مهمترین نقاط قوت ام وی ام ۵۳۰، توان فنی نسبتاً بالای موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی آن است که حدود ۱۳۹ اسب بخار توان تولید میکند و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور نیز از آن به دست میآید. این میزان توان حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به اکثر خودروهای همرده داخلی بالاتر بوده و در نتیجه چابکی و شتاب دلنشینتری را نصیب شما میکند. البته ضرایب دنده گیربکس این خودرو کمی سبک در نظر گرفته شده و همین مورد کمی روی قدرت شتابگیری آن تأثیر منفی گذاشته است؛ اما در مجموع، توان فنی بالا یکی از مهمترین نقاط قوت ام وی ام ۵۳۰ محسوب میشود.

از لحاظ مصرف سوخت نیز موتور ام وی ام ۵۳۰ تقریباً قابلقبول عمل کرده و بهطور متوسط در شرایط ایدهآل حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی مصرف میکند که نسبت به محصولاتی همچون پژو پارس معمولی کممصرفتر است.
سواری نرم
کیفیت سواری و سیستم تعلیق ام وی ام ۵۳۰ نسبتاً نرم است و در مقایسه با برخی از رقبای موجود در بازار کشور، آرامش سواری بیشتری را نصیب شما خواهد کرد. البته شاید همین نرمی در بعضی موارد روی هندلینگ تأثیر منفی بگذارد، اما در مجموع، در سرعتهای متعادل باعث ارتقای لذت رانندگی و راحتی سواری خواهد شد.
قیمت نسبتاً منطقی در نمونههای دستدوم
یکی از مهمترین دلایلی که بسیاری از مشتریان با توان مالی پایینتر را به سمت خرید این خودرو بهجای محصولات داخلی نظیر انواع سمند و پژو پارس سوق میدهد، همین قیمت نسبتاً منطقی نمونههای دستدوم آن است که در شرایط فعلی میتواند با توان مالی بسیاری از مشتریان همخوانی پیدا کند. حتی شاید بتوان با بودجه خرید یک پراید نسبتاً مدلبالا، به سراغ خرید مدلهای پایینتر ام وی ام ۵۳۰ رفت. بنابراین این خودرو یکی از معدود سدانهای جمعوجور غیرایرانی است که میتوانید در بازار دستدوم با قیمت کاملاً اقتصادی یکی از نمونههای آن را تهیه کنید.
نقاط ضعف و دلایل نخریدن ام وی ام ۵۳۰
ام وی ام ۵۳۰ بهعنوان یک سدان کارکرده، نقاط ضعفی دارد که شاید مشتری را از خرید آن منصرف کند. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره کردهایم:
قطعات یدکی گران و کمیابتر از رقبای داخلی
درست است که قطعات یدکی موتور و گیربکس این خودرو در بازار موجود است، اما نسبت به رقبای همقیمت داخلی از لحاظ قیمتی در رده بالاتر قرار میگیرد و فراوانی آن نیز کمتر است. بنابراین هزینههای نگهداری، تعمیرات و دردسرهای این فرایند برای مالک ام وی ام ۵۳۰ نسبت به محصولات پرفروش داخلی نظیر انواع سمند، پژو پارس، تندر ۹۰ و… بالاتر خواهد بود. پس اگر هزینه نگهداری و تعمیرات کمتری میخواهید، بهتر است به سراغ محصولات پرفروش داخلی بروید.
طراحی بیرونی و داخلی نهچندان جذاب

با وجود آن که اکثر محصولات داخلی و همرده ام وی ام ۵۳۰ از نظر طراحی چندان جذاب نیستند، اما ام وی ام ۵۳۰ نیز از این نظر حرف زیادی برای گفتن ندارد. بنابراین شاید بعضی از مشتریان از طراحی بیرونی این خودرو و نمای داخلی آن چندان لذت نبرند و بهجای آن به سراغ خرید محصولاتی همچون پژو پارس بروند. حتی شاید با صرف بودجه کمی بیشتر به سراغ ام وی ام ۵۵۰ رفته و آن محصول جدیدتر مدیران خودرو را تهیه کنند که از لحاظ طراحی در شرایط بهتری قرار دارد.
بازار خرید و فروش کمرونقتر از محصولات داخلی
ام وی ام ۵۳۰ در بازار ایران باید با رقبایی مثل پژو پارس، انواع سمند و رنو ال ۹۰ رقابت کند. تمامی این خودروها در بازار دستدوم خیلی سریع به فروش میرسند و اصطلاحاً بازار پررونقی دارند؛ اما ام وی ام ۵۳۰ چنین بازار پررونقی ندارد و برای فروش آن ممکن است مدت بیشتری به دنبال مشتری بگردید. بنابراین اگر میخواهید ماشینتان سریعتر به پول نقد تبدیل شود، بهتر است به سراغ رقبای داخلی ام وی ام ۵۳۰ بروید.
نتیجهگیری
با توجه به نکاتی که در مورد ام وی ام ۵۳۰ بیان کردیم، میتوان گفت این خودرو در ردههای قیمتی پایین، یکی از انتخابهای قابلقبول و مناسب، بهویژه در مقایسه با محصولات داخلی نظیر پژو پارس یا سمند محسوب میشود. خصوصاً افرادی که قصد خرید ماشین داخلی با بودجه نسبتاً پایین را ندارند، میتوانند روی ام وی ام ۵۳۰ تحقیقات بیشتری انجام دهند. البته این نکته را هم باید به یاد داشته باشند که هزینههای نگهداری و تعمیرات این خودرو گرانتر است و از لحاظ شرایط فروش نیز معمولاً بازار معاملات کمرونقتری دارد. اما کیفیت سواری، شتاب و چابکی، و کابین جادار از نقاط قوت ام وی ام ۵۳۰ محسوب میشود که موجب میشود مشتریان از خرید خود نسبتاً راضی باشند.
این ماشین عالی
۱۰ ساله یه قرمزش دارم آخ نگفته هرچی بهش گاز میدم هیچی به هیچی موتور و گیربکس پلمپ و قوی ۲۰۰۰ سی سی
خدامیدونه فقط خودش
من یک مدل ۹۱ رو دارم تو این ۱۳ سال فقط روغن و بنزین زدم و مصرفی هاشو عوض کردم ۲۰۶ و ۴۰۵ خم داشتم اما رانندگی با ۵۳۰ احساس امنیت و ووو بهتری بهم میده
سلام.بنده حدود چهار سال هست این ماشین را دارم اول از همه این که این ماشین اگر توسط تعمیر کار خودش تعمیر و سرویس بشه مشکلی بوجود نمیاره دوام قطعات اصلی شرکتی بسیار بالا هست و عمر نسبتا بالایی به قطعات خودروهای داخلی داره قطعه از خود شرکتهای مجاز خرید کنید تا نخواهید هزینه قطعه شرکتی را به جای قطعه وارداتی به مغازه دار بدید.در ضمن اگر خواهان خودرویی شخصی مصرفی خودتان هستیداین خودرو گزینه خوبی هست به شرطی که اطلاعات کامل و کافی از این خودرو مکانیک آن وتشخیص قطعات بدست بیارین .پاینده باشید
دقیقا همینطور هست. من سال اول که خریدم یکما میدویدم هیچ تعمیر کاری نمیتونست درست کنه. تا تعمیرکارش رو پیدا کردم العان ۶ ساله دارم ازش راضیم
از سال ۹۰ دارمش فوق العاده نرم شتاب عالی. توی جاده هم انگار نه انگار که داری ۱۷۰ تا میری یه ذره صدای موتور هم تو ماشین نداره خلاصه که راضیم واقعا
سلام
ماشین خوبیه چند سال داشتم .
اولا موقع خرید سعی کنین سالمش رو گیر بیارین که خرج رو دستتون نذاره
ثالثا رنگ سفید بخرین
سایر رنگها تو این سن و سال آفتاب سوخته هستن .
جاداری و سواریش عالیه
منتها تو سرعت بالا سر پیچ ها ، احتیاط کنین
سلام.به نظرم در این رنج قیمت بی نظیره
این خودرو در حد خودش عالیه و ی چرخش می ارزه به اشغال های ایران خودرو و سایپا
و کسی ارزش واقعی این خودرو رو می دونه که باهاش ی مسافرت رفته باشه
صندلی طبی درجه یک
دید عالی
کولر و بخاری معرکه
شتاب و فرار در سبقت بیست
مصرف سوخت معقول
نور چراغ استاندارد
من که ماشینم و خیلی دوست دارم
ی ۹۴ سفید درجه یک
در ضمن کاش در قسمت معایب اشاره میکردین که بابا اگه کمی گرونه اما کیفیتش ۳ برابره محصولات داخلی و تو مایه های ال ۹۰ هست
این ماشین واقعا خوبه قیمت خیلی پایین داره
همچیش خوبه جز جلوبندی ، رو دست انداز اعصا رو خراب میکنه ، باید کمکشو عوض کرد ماکسیمایی گذاشت ، کمک فنر خودش واقعا مزخرفه و پدر ماشینو در میاره
با سلام والا الان همه خرج های این خودرو که من چند ساله دارم با داخلی یکیه و البته دوام بیشتری هم داره که اگه شما بیشتر هزینه کنید لیشتر هم کار میدن همون قطعات و الان دیگه همه جا هست و با تلفن زنگ میزنید میفرستند ، دیجی کالا هم قطعات ام وی ام رو داره خیال تون راحت و در آخر شما هر ماشینی که میگیرید باید سالم باشه و مرتب