آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰

شکست یک خودروساز بزرگ دیگر در چین ؛ میتسوبیشی به طور کامل از بازار خودروی این کشور خارج شد

منتشر شده در 07 مرداد 1404 ساعت 10:05
نویسنده سعید علیپور
شکست یک خودروساز بزرگ دیگر در چین ؛ میتسوبیشی به طور کامل از بازار خودروی این کشور خارج شد

میتسوبیشی موتورز از پایان همکاری خود با شرکت چینی شنیانگ خبر داد. با این اتفاق باید گفت برند ژاپنی به طور کامل از صنعت خودروی چین خارج شده؛ این تصمیم در ادامه توقف تولید خودروهای میتسوبیشی در چین از سال ۲۰۲۳ و همچنین در پاسخ به تحولات سریع بازار این کشور گرفته شده است.

مروری بر تاریخچه حضور میتسوبیشی در چین

به گزارش آخرین خودرو، شرکت مشترک شنیانگ میتسوبیشی که در آگوست ۱۹۹۷ تأسیس شد، به مدت بیش از دو دهه یکی از ارکان اصلی میتسوبیشی در بازار چین به حساب می‌آمد. این شرکت از سال ۱۹۹۸ با تولید موتور برای محصولات میتسوبیشی و همچنین برند های مختلف چینی، نقش مهمی در زنجیره تأمین پیشرانه این کشور ایفا می‌کرد. اما سرانجام در تاریخ ۲ جولای ۲۰۲۵ این شرکت نام خود را به Shenyang Guoqing Power Technology Co., Ltd. تغییر داد و میتسوبیشی موتورز و شرکت میتسوبیشی به طور کامل از جمع سهامداران آن خارج شدند.

میتسوبیشی در بیانیه‌ای اعلام کرده دلیل اصلی این خروج، «تحول سریع صنعت خودروسازی چین» بوده و تصمیم مربوطه در راستای بازنگری استراتژیک در اولویت‌های منطقه‌ای شرکت اتخاذ شده است.

پایان مسیر ۵۰ ساله میتسوبیشی در بازار چین

پیشینه حضور میتسوبیشی در بازار چین به سال ۱۹۷۳ بازمی‌گردد؛ زمانی که صادرات کامیون‌های سایز متوسط به این کشور آغاز شد. تا اوایل دهه ۲۰۰۰، دو شرکت مشترک میتسوبیشی با طرف‌های چینی، پیشرانه مورد نیاز حدود ۳۰ درصد از خودروهای تولید داخل چین را تأمین می‌کردند. اما رشد سریع صنعت خودروی برقی و کاهش تقاضا برای پیشرانه‌ های درون‌سوز، موقعیت میتسوبیشی را در این کشور به‌ شدت تضعیف نمود.

در سال ۲۰۱۲، میتسوبیشی با همکاری گروه خودروسازی گوانگژو (GAC) شرکت مشترک جی ای سی-میتسوبیشی را پایه‌گذاری کرد. این همکاری ابتدا بسیار موفق بود، طوری که در سال ۲۰۱۸، فروش سالانه مدل‌های تولیدی شرکت مذکور به ۱۴۴ هزار دستگاه رسید. از این تعداد، ۱۰۵٬۶۰۰ دستگاه به کراس اوور محبوب اوتلندر اختصاص داشت.

شکست یک خودروساز بزرگ دیگر در چین ؛ میتسوبیشی به طور کامل از بازار خودروی این کشور خارج شد

اما با افزایش رقابت در بازار خودروهای برقی چین، فروش سالانه جی ای سی-میتسوبیشی با سرعت زیادی کاهش یافت و در سال ۲۰۲۲ به ۳۳٬۶۰۰ دستگاه افت کرد. بر اساس گزارش‌های مالی منتشرشده تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳، دارایی‌های کل جی ای سی-میتسوبیشی برابر با ۴.۱۹۸ میلیارد یوان (معادل ۵۸۲ میلیون دلار) و بدهی‌های آن برابر با ۵.۶۱۳ میلیارد یوان (معادل ۷۷۸ میلیون دلار) بوده که منجر به زیان خالص ۱.۴۱۴ میلیارد یوان (معادل ۱۹۶ میلیون دلار) برای این شرکت شده است.

به دنبال این وضعیت، میتسوبیشی در اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد تولید داخلی خود را متوقف نموده و عملیات خود در چین را بازسازی می‌کند. شرکت جی ای سی نیز مالکیت کامل این شرکت را در دست گرفت و گفت از تأسیسات موجود برای تولید انبوه محصولات برند برقی خود، یعنی آیون استفاده خواهد کرد.

نبرد برندهای بومی و خروج برندهای بین‌المللی

خروج میتسوبیشی تنها بخشی از سلسله شکست‌های خودروسازان بین‌المللی در بازار خودروی چین است. شرکت‌هایی همچون بی وای دی و تسلا اکنون بر بازار خودروهای الکتریکی چین حکمرانی می‌کنند و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین برندهای خارجی و شرکت‌های چینی به کلی از هم پاشیده‌اند.

چن لی‌وی، تحلیلگر صنعت خودرو، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های چینی گفته:

«چشم‌انداز خودرویی چین به میدان نبردی برای نوآوری در مدل‌های برقی تبدیل شده و خودروسازان سنتی در رقابت با برندهای بومی دچار چالش جدی هستند. عقب‌نشینی میتسوبیشی، نماد غیرقابل‌انکار تغییر مسیر به سمت راه‌حل‌های بومی است.»

ویدیو های پیشنهادی
  1. محمد داودی گفت:

    اون وقت این خودروهایی که تو چین باد کرده بود رو مفت خریدن آوردن اینجا به قیمت لامبورگینی فشار میدن!

    ۹
    ۵
  2. هومن گفت:

    خروج میتسوبیشی از چین به دلیل حمایتش از تایوانه، میتسوبیشی یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید خودروش در تایوانه که چین از این موضوع خوشش نمیاد و هر حمایتی از تایوان به مزاقش خوش نمی اید…

    ۰
    ۲
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X