تاریخچه محصول جدید نامی خودرو ؛ آلتیما برادر کوچک ماکسیما

نیسان آلتیما یکی از نسل سدان های سایز متوسط این شرکت ژاپنی است که در شش نسل به بازار های مختلف عرضه شده است.
نامی خودرو سدان جدید را به سبد محصولات خودرو اضافه کرده است که در بازار های جهانی به دید برادر کوچک تر ماکسیما شناخته می شود. نیسان آلتما جدید ترین محصول نامی خودرو است که به سبد محصولات وارداتی خود افزوده و بنظر قصد دارد با این محصول جایگاه سدان محبوب و همه فن حریف ماکسیما را دوباره در بازار ایران پر بکند. این خودرو تا کنون در ۶ نسل به بازار های جهانی معرفی شده و بیشتر بازار هدف آن کشورهای آمریکایی شمالی همانند ایلات متحده و کانادا بوده است اما با چرخش دید خودرو سازان از آمریکا به چین و هدف گزاری بر بازار این کشور پرجمعیت این خودرو نیز به بازار چین راه یافت. در ادامه به برسی تارخچه حدود ۳۰ ساله این خودروی جدید نامی، آلتیما می پردازیم.
نسل اول (۱۹۹۳–۱۹۹۷)

نیسان آلتیما در اوایل دهه ۱۹۹۰ بهعنوان جانشین نیسان Stanza وارد بازار شد و خیلی زود در کلاس سدانهای کلاس D جایگاه ثابت پیدا کرد. این نسل بروی پلتفرم نیسان سنزا ساخته شده بود که بر اساس ساختار ساده و قدیمی طراحی شده بود. هدف اصلی طراحی و عرضه آلتیما، پاسخگویی به بازار آمریکای شمالی بود؛ خودرویی که باید راحت، جادار و کمهزینهتر از پرچمدار نیسان یعنی ماکسیما باشد، ولی کیفیت و راحتی بیشتری نسبت به مدلهای کوچکتر مثل سنترا ارائه کند. در این نسل تمرکز بیشتر روی فضای داخلی و تجربه سواری روزمره بود تا نمایش مشخصات فنی عجیبوغریب، بههمینخاطر آلتیما بهسرعت برای خانوادهها و خریداران منطقی محبوب شد. در برخی نمونه های بالاتر امکانات رفاهی آنزمان مانند صندلیهای برقی و سیستم صوتی بهتر دیده میشد که در مقایسه با رقبا نقطه قوتی برای آلتیما بود. در این دوران، نیسان هنوز از بحران مالی دهه ۸۰ فاصله کامل نگرفته بود و نسل اول آلتیما کمک کرد تا فروش نسبتا مطمئنی برای برند ایجاد شود، اما هنوز نیسان به ثبات کامل نرسیده بود. از نظر جایگاه، آلتیما بهعنوان یک گزینه اقتصادی با ارزش در سبد نیسان عمل کرد: راحتتر و بزرگتر از سنترا، اما سادهتر و از لحاظ لوکس بودن پایینتر از ماکسیما. این تناسب باعث شد پایهٔ هویتی آلتیما شکل بگیرد؛ خودرویی که قرار است نیاز بیشتر از یک سدان اقتصادی ولی کمهزینهتر از پرچمدار را رفع کند.
نسل دوم (۱۹۹۸–۲۰۰۱)

نسل دوم آلتیما با هدف پختگی بیشتر طراحی و افزایش راحتی کابین عرضه شد. در این نسل نیز بر همان پلتفرم نسل اول ساخته شد و عمدتا به بهبود کیفیت داخلی، تجهیزات رفاهی و تجربهی رانندگی پرداخت شده . بهجای تغییرات انقلابی فنی، این دوره تمرکزش بر بهتر کردن تجربهٔ روزانه راننده و سرنشینان بود. کابین این نسل با مواد بهتر و چیدمان منطقیتر ساخته شد، امکاناتی مثل ورود بدون کلید و ایربگهای جانبی بهمرور اضافه شدند و سیستمهای رفاهی سادهتر به استاندارد نزدیکتر گشتند. این نسل بهنوعی تثبیت موقعیت آلتیما را رقم زد؛ خودرویی که مشتریانی میخواستند بدون هزینهٔ بالا، سدان خانوادگی جمعوجوری داشته باشند با حس و کیفیتی نزدیکتر به کلاسهای بالاتر همانند ماکسیما. در این دوره، تفاوت جایگاه آلتیما و ماکسیما شفافتر شد: ماکسیما همچنان بهعنوان گزینهٔ بزرگتر و لوکستر در سبد نیسان باقی ماند، در حالی که آلتیما نقش خانوادگیِ مینیمالِ راحت را ایفا میکرد. طراحی بیرونی هم نسبت به نسل قبل نرمتر و محافظهکارانهتر شد تا طیف گستردهتری از مشتریان را جذب کند؛ یعنی خبری از زبان طراحی تهاجمی نبود و هدف اعتماد و کاربرد روزمره بود.
نسل سوم (۲۰۰۲–۲۰۰۶)

نسل سوم را میتوان نقطهٔ تغییر مهمی در تاریخ آلتیما و نیسان دانست؛ دورهای که از لحاظ مهندسی و فضا جهش رخ داد. این نسل اولین بار روی پلتفرم جدید FF-L توسعه یافت که برای سدانهای بزرگتر نیسان طراحی شده بود و فضای داخلی و صندوق بار بهطور محسوسی افزایش یافت؛ بهگونهای که در برخی ملاکها آلتیما به فضای داخلی نزدیک یا حتی فراتر از آنچه در ماکسیما متداول بود، رسید. از منظر بازار، این حرکت باعث شد آلتیما دیگر صرفاً «گزینهٔ ارزانتر» نباشد و بتواند مشتریانی را جذب کند که به دنبال فضای واقعی و توان حرکتی متناسب با نیاز خانوادهاند. مهمتر از همه، در این نسل گزینهٔ موتور شش سیلندر نیز به نسخه های رایج آلتیما اضافه شد. نصب موتور V6 برروی این خودرو، آلتیما را وارد حوزهای رقابتیتر نسبت به رقبا کرد و آن را از یک سدان صرفاً اقتصادی به خودرویی با طیف عملکردی وسیعتر تبدیل نمود. طراحی بیرونی در این دوره اسپرتتر و جسورانهتر شد تا نشان دهد آلتیما میتواند هم خانوادگی باشد و هم کمی لذت رانندگی را ارائه دهد. نسل سوم آلتیما بهعنوان مدلی که فروش بالا و موفقیت تجاری قابل توجهی داشت، کمک کرد نیسان را از بحران مالی جدی در دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ تا حد زیادی نجات دهد.
نسل چهارم (۲۰۰۷–۲۰۱۲)

نسل چهارم آلتیما به سمت افزایش کیفیت، متنوعتر شدن بدنه و تجربهٔ رانندگی بهتر حرکت کرد. این نسل بر پایه پلتفرم جدید D توسعه یافت که بهطور مشترک در اتحاد رنو-نیسان استفاده میشود و بر تعادل بین کیفیت و هزینه تولید تمرکز داشت. در این دوره، نیسان علاوه بر نسخهٔ چهاردر سدان، یک کوپهٔ دو در نیز برای مشتریانی که دنبال ظاهر اسپرتتر بودند عرضه کرد. این تنوع محصول نشان میداد که آلتیما میخواهد دامنهٔ مشتریانش را گسترش دهد. از منظر فنی و آپشنها، نسل چهارم با تجهیزاتی مانند سیستمهای چندرسانهای بهروزتر، دوربین عقب و امکانات رفاهی که پیشتر در کلاسهای بالاتر دیده میشد همراه شد؛ حتی در برخی بازارها نسخههای با فناوری هیبریدی نیز عرضه شد. جایگاهِ آلتیما در سبد نیسان در این دوره همچنان میان سنترا و ماکسیما باقی ماند اما قابل توجه این بود که آلتیما اکنون توانایی رقابت نزدیکتری با سدانهای همردهٔ تویوتا و هوندا داشت؛ نه فقط از نظر قیمت، بلکه از نظر تجربهٔ کلی خودرو. در کل، نسل چهارم تلاش کرد تصویری متعادلتر و حرفهایتر از آلتیما ارائه دهد، خودرویی با ظاهر مدرن، راحتی بالا و گزینههایی برای طیفهای مختلف خریداران.
نسل پنجم (۲۰۱۳–۲۰۱۸)

نسل پنجم نشاندهندهٔ بازتعریف طراحی و کیفیت در آلتیما بود. این نسل همچنان روی پلتفرم بهروز شده D ساخته شد و با زبان طراحی جدید، خطوط تیزتر و سطحی از جزئیات که پیشتر در محصولات لوکستر دیده میشد، ظاهر آلتیما را مدرن کرد. کابین با مواد بهتر و ارگونومی بهبود یافته، تجربهٔ سواری را ارتقا داد و امکاناتی مانند سیستمهای ارتباطی نوین وارد فهرست تجهیزات شدند. یکی از نکات برجستهٔ این دوره توجه ویژه به راحتی صندلیها و تجربهٔ سفرهای طولانی بود؛ نیسان حتی بر مفهومی بهنام «Zero-Gravity seats» تأکید کرد تا حس راحتی بیشتر را برجسته کند. از نظر بازار، آلتیما این نسل را بهعنوان خودرویی نزدیکتر به کلاس بالاتر معرفی کرد؛ در حالی که ماکسیما همچنان نماد لوکستر و با رویکرد عملکردیتر بود، بسیاری از فناوریها و کیفیتها که قبلاً مختص ماکسیما بودند به آلتیما نیز راه یافتند و فاصلهٔ تجربهٔ رانندگی بین این دو مدل کاهش یافت. این دوره، آلتیما را به محصولی تبدیل کرد که هم خانوادهها و هم خریداران جوانترِ علاقهمند به طراحی را جذب میکرد.
نسل ششم (۲۰۱۹–اکنون)

نسل ششم نیسان آلتیما در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد و در همان سال نیز به به بازار آمریکا راه یافت. نیسان این خودرو را در همان سال ۲۰۱۸ وارد بازار چین به صورت مونتاژی در کارخانجات خود با دانگ فنگ کرد. آلتمیا در این نسل که با کد مدل L34 نیز شناخته می شود، آلتیما با سرپرستی تپی کوسونوکی طراحی شد. نیسان این خودرو را در سال ۲۰۲۲ فیس لیفت کرد و در سال ۲۰۲۳ نسخه فیس لیفت به بازار های جهانی راه راه یافت.


در نسل جدید آلتیما خطوط طراحی به صورت کلی تغییر پیداکرده اند و خودرو مقداری به نسل جدید نیسان سیلفی شبیه شده است. نامی خودرو یکی از عرضه کنندگان محصولات وارداتی نیسان که سابقه خوبی نیز دارد این خودرو را به بازار ایران عرضه می کند. کشور سازنده این خودرو چین بوده و در همان خطوط تولید دانگ فن نیسان تولید می شود.
نیسان ترا (Nissan Terra) ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی
مشخصات فنی و امکانات نیسان N7 نامی خودرو
رپید رانر، عضو جدید نیسان در مهمانی آفرودیها
نیسان N7 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی




