%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰

استراتژی هوشمندانه تویوتا ؛ همکاری با چینی ها به جای رقابت مستقیم!

منتشر شده در 22 مرداد 1404 ساعت 11:07
نویسنده سعید علیپور
استراتژی هوشمندانه تویوتا ؛ همکاری با چینی ها به جای رقابت مستقیم!

یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید «اگر نمی‌توانی رقبا را شکست دهی، به آنها ملحق شو!» تویوتا، که بزرگ‌ترین خودروساز جهان محسوب می‌شود، دقیقاً همین رویکرد را در پیش گرفته و به جای رویارویی با خودروسازان چینی، با آنها همکاری می‌کند. با این کار، خودروساز ژاپنی می‌خواهد هزینه تولید مدل‌های برقی را کاهش دهد.

محصولات تویوتا چینی‌تر می‌شوند

بر اساس گزارش نشریه Nikkei، تویوتا با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌ پذیری در بازارهای جهانی، استفاده از قطعات و تجهیزات ساخت چین در محصولات برقی خود را گسترش داده است. این قطعات در کارخانه بزرگ این شرکت در تایلند – که بزرگ‌ترین پایگاه تولیدی تویوتا در جنوب شرق آسیا به حساب می‌آید – به کار گرفته می‌شوند.

زنگ خطر در بازار تایلند

بازار خودرو در این منطقه سال‌ها تحت سلطه برند های ژاپنی بوده است. اما در سال‌های اخیر، خودروهای برقی ارزان‌قیمت و مجهز چینی – مثل تولیدات بی وای دی –  با فناوری‌های پیشرفته و امکانات بیشتر، سهم خود را به سرعت افزایش داده‌اند.

استراتژی هوشمندانه تویوتا ؛ همکاری با چینی ها به جای رقابت مستقیم!

آمارها نشان می‌دهد برندهای ژاپنی پیشتر حدود ۹۰ درصد فروش خودروهای جدید در تایلند را در اختیار داشتند. اما در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵ سهم این برندها به ۷۱ درصد کاهش یافته؛ در مقابل، سهم برندهای چینی به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاهش هزینه ۳۰ درصدی از طریق همکاری با چینی‌ها

تویوتا قصد دارد با استفاده از قطعات ساخت چین، هزینه تولید خودروهای برقی خود را تا حدود ۳۰ درصد کاهش دهد. این خودروهای اقتصادی‌ تر قرار است از سال ۲۰۲۸ در تایلند به مرحله تولید برسند.

استراتژی هوشمندانه تویوتا ؛ همکاری با چینی ها به جای رقابت مستقیم!

نمونه موفق این استراتژی، کراس‌اوور برقی bZ3X است که در چین توسط جوینت ونچر جی ای سی-تویوتا تولید می‌شود. این خودرو قیمتی در حدود ۱۰۹,۸۰۰ یوان (معادل ۱۵ هزار دلار و تقریباً نصف قیمت تسلا مدل Y) داشته و در ماه می موفق شد عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی خارجی در بازار چین را کسب کند.

یکی از مدیران تویوتا تأیید کرده که این شرکت قصد دارد همانند bZ3X، با استفاده حداکثری از قطعات ساخت چین، خودروهای برقی اقتصادی را برای بازار جنوب شرق آسیا نیز توسعه دهد.

از شیائومی تا هواوی

تویوتا در ماه ژوئن و در جریان رویداد EV Tech Day، از همکاری با غول‌های فناوری و خودروسازی چین همچون شیائومی، مومنتا و هواوی خبر داد. همچنین ماه گذشته کلنگ احداث کارخانه جدید تولید خودروهای برقی برند لوکس لکسوس در چین به زمین زده شد؛ این دومین کارخانه کاملاً تحت مالکیت یک خودروساز خارجی در چین پس از تسلا است.

استراتژی هوشمندانه تویوتا ؛ همکاری با چینی ها به جای رقابت مستقیم!

با این حال، رقابت با برندهایی مثل بی وای دی که تمامی قطعات از جمله باتری را در داخل کشور خود تولید می‌کنند، همچنان چالش‌برانگیز خواهد بود. تویوتا وعده داده است که نسل جدیدی از باتری‌های کم‌هزینه و کارآمدتر را در آینده نزدیک معرفی کند، اما این فناوری احتمالاً تا چند سال آینده آماده نخواهد شد.

تمرکز بیشتر تویوتا بر تولید محلی

در همین حال، با اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر واردات خودرو از ژاپن، تویوتا تمرکز خود را بر تولید محلی افزایش داده است. این شرکت اوایل سال جاری نخستین کارخانه باتری‌سازی خود در خارج از ژاپن را در ایالت کارولینای شمالی آمریکا افتتاح کرد. قرار است این کارخانه برای خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی  این برند در آمریکای شمالی باتری بسازد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X