%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰

مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا

منتشر شده در 22 شهریور 1404 ساعت 13:00
نویسنده آخرین خودرو
مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا

روز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه خبری منتشر شد از قول حجت‌ الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عرضه خودرو در بورس کالا.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از خبر آنلاین، روزنامه ایران نوشت: به گفته او ظاهراً سه مدل خودروی داخلی برای عرضه در بورس کالا پذیرش شده است.

او در مورد عرضه خودروهای وارداتی در بورس نیز اعلام کرد: «عرضه خودروهای خارجی در بورس درحال طی مراحل اداری است و فکر نمی‌کنم این روند بیشتر از سه هفته طول بکشد.»

اما این موضوع ابهامات بسیاری دارد. وزارت صمت به عنوان اصلی‌ترین نهاد در زمینه عرضه خودرو به ضرس قاطع با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است؛ این موضوع شامل هم خودروهای وارداتی است و هم داخلی. حالا سؤال اینجاست چگونه رئیس سازمان بورس خبر از عرضه خودروها در بورس کالا داده است؟! آبان ۱۴۰۳ وزیر اقتصاد وقت و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به طور ضمنی از موافقت خود برای عرضه خودرو در بورس کالا خبر دادند.

البته تصمیمی که منوط به موافقت وزارت صمت بود. اما صحبت‌ها درباره عرضه خودرو در بورس کالا با مخالفت شدید محمد اتابک، وزیر صمت مواجه شد. شاید بتوان گفت این جدی‌ترین موضع‌گیری اتابک در قامت وزیر صمت از زمان بر سرکار آمدنش در وزارتخانه بود. صبح چهارشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳ وزیر صمت در حاشیه جلسه هیأت دولت تأکید کرد عرضه خودرو در بورس توجیه ندارد و باید بازار رقابتی شود. وزیر صمت با انتقاد از عرضه خودرو در بورس، تأکید کرد چنین رویه‌ای در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. خودرو باید در شرایط رقابتی واقعی عرضه شود و نیازی به استفاده از بورس برای فروش خودرو نیست. 

دولت مخالف عرضه در بورس کالا محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران» از مخالفت جدی وزارتخانه با عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد. قائم مقام سید محمد اتابک گفت: «تا به حال در کدام نقطه دنیا عرضه خودرو در بورس کالا داشتیم که بگوییم از تجربه موفق‌ شان استفاده می‌کنیم؟ به دلایل مختلف موافق عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم. باید یک نمونه پیدا کنیم که خودرو در بورس کالا عرضه شده و نتیجه خوب داشته است.»

مفتح تأکید کرد: «باید وزارت صمت تأیید عرضه خودرو در بورس کالا را بدهد که ما مخالف این موضوع هستیم و تأیید نمی‌کنیم.»

عرضه در بورس، نظم بازار را به هم می‌زند

سیدحامدعاملی، معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران» نیز دلایل مخالفت دولت با عرضه خودرو در بورس کالا را شرح داد. معاون وزیر صمت می‌گوید: «قبلاً تجربه عرضه خودرو در بورس کالا را داشتیم که اتفاقاً موفق نبود. همچنین بررسی مفصلی توسط حوزه معاونت پژوهشی وزارتخانه انجام شده که نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا موجب افزایش قیمت کالا برای مصرف کننده می‌شود و ما به هیچ وجه در وزارت صمت با این مسأله موافق نیستیم.» 

عاملی می‌گوید: «به لحاط قانونی نیز عرضه خودرو در بورس کالا مخالف قوانین جاری کشور است. به هیچ وجه در بحث خودرو و تعیین قیمت در بورس کالا، استناد قانونی نداریم. نحوه عرضه خودرو و قیمت‌گذاری به طور کامل مشخص است. عرضه از طریق سامانه و شرح قیمت‌گذاری هم معلوم است. به لحاظ قوانین و مقررات با این مسأله موافق نیستیم و این عرضه باعث بر هم خوردن وضعیت بازار خواهد شد. عرضه خودرو در بورس کالا، خلاف سیاست‌های دولت است و وزارت صمت هم به عنوان تنظیم‌کننده بحث قیمت خودرو، عرضه و تولید، موافق این موضوع نیست. به طور کلی خودروی وارداتی و داخلی مشمول این موضوع است و در بورس کالا عرضه نخواهند شد. قطعاً تلاش‌مان هم این است جلوی این عرضه را بگیریم. ما به بورس کالا هم این موضوع را اعلام کردیم و این هفته هم پیگیری خواهیم کرد.»

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X