فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی T9
۴,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۱
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
جک J4
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۴
هایما ۸S
۳,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۱۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
فونیکس آریزو 8
۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
شاهین GL
۱,۲۷۳,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
رانا پلاس
۱,۰۵۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی T9
۴,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۱
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
جک J4
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۴
هایما ۸S
۳,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۱۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
فونیکس آریزو 8
۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
شاهین GL
۱,۲۷۳,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
رانا پلاس
۱,۰۵۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰

هیات تطبیق مقررات مجلس ؛ مصوبه تعرفه پلکانی واردات خودرو را مغایر قانون دانست

منتشر شده در 25 شهریور 1404 ساعت 13:00
نویسنده آخرین خودرو
هیات تطبیق مقررات مجلس ؛ مصوبه تعرفه پلکانی واردات خودرو را مغایر قانون دانست

اختلاف میان دولت و مجلس بر سر نحوه تعیین حقوق ورودی خودروهای وارداتی وارد مرحله تازه‌ای شد؛ در حالی که دولت از خردادماه حقوق ورودی را به شکل پلکانی اعمال کرده بود، هیأت تطبیق مقررات مجلس در نظریه اخیر خود این مصوبه را مغایر قانون بودجه ۱۴۰۴ دانست.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از تسنیم، از خردادماه ۱۴۰۴ امسال تاکنون، ماجرای حقوق ورودی خودروهای وارداتی به یکی از پرونده‌های پرحاشیه در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی کشور تبدیل شده است؛ موضوعی که با مصوبه پلکانی دولت در ۲۳ خرداد ماه  آغاز شد و حالا با ورود دیوان عدالت اداری و رأی مقدماتی هیئت تطبیق مقررات مجلس به نقطه‌ای حساس رسیده است.

شروع ماجرا؛ مصوبه پلکانی در خردادماه

در بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق ورودی خودروهای وارداتی برای سال جاری به‌طور مشخص ۱۰۰ درصد تعیین شده است. این حکم صریح مجلس، چارچوب روشنی برای گمرک و دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌کرد. با این حال، هیئت وزیران در خردادماه ۱۴۰۴ مصوبه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن، حقوق ورودی خودروها به صورت پلکانی از ۲۰ درصد تعیین می‌شد.

گمرک نیز در فاصله فروردین تا خرداد، همچنان با ملاک قرار دادن تعرفه سال قبل اقدام به وصول حقوق ورودی کرده بود و همین مسئله موجب سردرگمی فعالان اقتصادی و واردکنندگان شد. مصوبه تازه دولت عملاً با قانون بودجه در تضاد قرار داشت و به همین دلیل، از همان ابتدا با انتقادات جدی کارشناسان و حقوقدانان مواجه شد.

ورود دیوان عدالت اداری

با شکایت فعالان بازار و طرح ایرادهای حقوقی، موضوع به دیوان عدالت اداری کشیده شد. دیوان درمیانه تابستان با صدور دستور موقت، اجرای مصوبه دولت را متوقف کرد. این تصمیم به معنای آن بود که دولت تا زمان بررسی نهایی پرونده، امکان اجرای تعرفه پلکانی را نخواهد داشت.

برای دور زدن این مانع حقوقی، هیئت وزیران در مردادماه مصوبه دیگری به تصویب رساند. در این مصوبه تلاش شد تا با درج میانگین ۱۰۰ درصدی تعرفه و لحاظ سقف تخصیص ارز دو میلیارد دلاری در جداول انتهایی، شکل ظاهری مصوبه با حکم قانون بودجه ۱۴۰۴ هماهنگ شود. اما در عمل، همان سازوکار پلکانی در بدنه آیین‌نامه باقی ماند و تنها ظاهر آن بهبود یافت. بسیاری از کارشناسان این اقدام را راه‌حل شکلی و نه محتوایی ارزیابی کردند و معتقد بودند که همچنان مغایرت ماهوی با قانون وجود دارد.

انتظار برای نظر هیئت تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی

با وجود این تغییرات، نگاه‌ها متوجه هیئت تطبیق مقررات مجلس شد که وظیفه بررسی مصوبات دولت از حیث انطباق با قوانین را بر عهده دارد. واردکنندگان، ناظران بازار و کارشناسان حقوقی همگی در انتظار موضع این هیئت بودند تا تکلیف نهایی تعرفه واردات خودرو مشخص شود.

سرانجام در ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴، رأی مقدماتی هیئت تطبیق به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابلاغ شد. در این نامه به صراحت آمده است که مصوبه دولت از حیث تعیین پلکانی حقوق ورودی خودروها، مغایر با بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ است. در متن رأی تأکید شده که مجلس میزان تعرفه را ۱۰۰ درصد تعیین کرده و دولت نمی‌تواند این حکم را با سازوکار دیگری جایگزین کند.

پیامدهای حقوقی و اقتصادی

این رأی مقدماتی نشان می‌دهد که هیئت تطبیق مصوبه دولت را در تضاد با قانون می‌داند و حالا معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت صمت موظف‌ اند ظرف ده روز مستندات خود را ارائه دهند. در صورت قطعی شدن نظر هیئت تطبیق، دولت باید مصوبه خود را اصلاح یا لغو کند.

از منظر اقتصادی، تداوم بلاتکلیفی در تعرفه‌ها موجب توقف یا کندی فرآیند واردات خودرو شده است. فعالان بازار معتقدند این وضعیت به افزایش هزینه‌های مبادله، رانت اطلاعاتی و کاهش شفافیت منجر شده است. برخی کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که ادامه چنین روندی، اعتماد فعالان بخش خصوصی به سیاست‌های تجاری دولت را تضعیف خواهد کرد.

چالش میان مجلس و دولت

ماجرای اخیر بار دیگر نشان داد که تقابل میان احکام صریح بودجه و مصوبات اجرایی دولت تا چه اندازه می‌تواند منجر به ابهام و تعارض در اجرا شود. مجلس تأکید دارد که احکام بودجه باید بدون تغییر عملیاتی شود و هرگونه اصلاح یا تغییر باید در قالب لایحه اصلاحی به مجلس ارائه گردد. در مقابل، دولت استدلال می‌کند که شرایط اقتصادی و نیاز به انعطاف در سیاست‌گذاری، اتخاذ تصمیمات اجرایی متفاوت را ضروری می‌سازد.

با این حال، ورود دیوان عدالت اداری و هیئت تطبیق مجلس بیانگر آن است که کفه حقوقی به سود مجلس سنگین‌تر است و بعید است مصوبه پلکانی دولت در نهایت دوام بیاورد.

اکنون چشم‌ها به تصمیم نهایی هیئت تطبیق مقررات و واکنش دولت دوخته شده است. اگر دولت نظر هیئت را نپذیرد و بر مصوبه خود اصرار داشته باشد، موضوع به صحن مجلس و حتی نهادهای بالاتر کشیده خواهد شد. اما اگر دولت تن به اصلاح دهد، تعرفه واردات خودرو بار دیگر به همان نرخ ۱۰۰ درصدی بازمی‌گردد.

در هر دو حالت، آنچه مسلم است، این کشمکش‌ها پیام روشنی برای فعالان بازار دارد: ریسک حقوقی و عدم قطعیت همچنان سایه خود را بر بازار واردات خودرو گسترده است. واردکنندگان و مصرف‌ کنندگان نهایی قربانی اصلی این وضعیت‌ اند، چرا که در عمل، تصمیم‌ گیری‌ های ناپایدار و متناقض موجب افزایش قیمت‌ها و کاهش پیش‌ بینی‌ پذیری بازار شده است.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X