تویوتا و اظهار نظری جالب ؛ هیدروژن در آینده میتواند جایگزین دیزل شود

در حالی که بیشتر خودروسازان جهان سرمایهگذاری گستردهای روی خودروهای برقی انجام دادهاند، برخی شرکتها همچنان پیشرانه های هیدروژنی را جزو گزینههای کارآمد و آیندهدار میدانند. تویوتا یکی از از این شرکتهاست که بیش از ۳۰ سال تجربه در توسعه پیشرانه هیدروژنی دارد. این کمپانی ژاپنی اخیراً با پافشاری بر مواضع قبلی خود افزوده هیدروژن میتواند جایگزین دیزل در چند دهه آینده شود.
هیدروژن، جانشین احتمالی دیزل؟
به گزارش آخرین خودرو، شان هنلی، معاون فروش، بازاریابی و عملیات نمایندگیهای تویوتا در استرالیا، در گفتوگو با نشریه Car Expert این کشور تأکید کرده که هیدروژن میتواند در آینده به طور کامل جایگزین دیزل شود. او در این رابطه گفته:
«دیزل در دهه آینده کنار نمیرود، اما در بلندمدت هیدروژن جای آن را خواهد گرفت. در واقع من تصور نمیکنم دیزل سوخت آینده باشد، چرا که موتورهای بنزینی یا جایگزینهای دیگر میتوانند همان کار را انجام دهند و حتی بهتر.»
البته هنلی اعتراف کرده که در حال حاضر بسیاری هیدروژن را دستکم میگیرند، اما اعتقاد دارد با سرمایهگذاری مناسب روی زیرساختهای سوختگیری، این فناوری میتواند به طور جدی وارد صنعت خودرو شود.

تاریخچه هیدروژن در صنعت خودرو
پیشرانه های هیدروژنی قدمت بالایی دارند. هر چند تویوتا از دهه ۹۰ میلادی کار روی این نوع پیشرانه ها را آغاز کرده، ولی ریشه آن به سال ۱۸۰۷ بازمیگردد، زمانی که موتور دی ریواز (De Rivaz) با ترکیب هیدروژن و اکسیژن کار میکرد. در طول قرن نوزدهم، دانشمندان آزمایشهای متعددی روی فناوری سلول سوختی انجام دادند، اما با گسترش موتورهای بنزینی در اوایل قرن بیستم، تحقیقات روی این فناوری به حاشیه رانده شد.
با این حال نوآوریها ادامه داشت. در سال ۱۹۶۶، جنرال موتورز از الکترو ون (Electrovan) به عنوان نخستین خودروی سلول سوختی جهان رونمایی کرد؛ پروژهای که بیش از ۲۰۰ مهندس روی آن کار کرده بودند. این فناوری همزمان با استفاده ناسا در برنامه فضایی آپولو معرفی شد.
معرفی اولین خودروی هیدروژنی تویوتا تا سال ۲۰۱۴ طول کشید. این خودرو با نام میرای (Mirai) رونمایی شد. پیش از تویوتا، هوندا پیشتر در سال ۲۰۰۸ مدل FCX کلاریتی را معرفی کرده بود، اما نتوانست در جذب مشتریان موفق عمل کند. این اتفاق برای میرای هم به نوعی تکرار شد.

چالش بزرگی به نام زیرساخت
مانند خودروهای برقی، فراگیر شدن خودروهای هیدروژنی نیازمند ایجاد زیرساختهای گسترده برای سوختگیری است. به دلیل وجود چالشهای متعدد و البته محدودیت در زمینه سرمایهگذاری، حتی در کشور پیشرفتهای مثل ایالات متحده علاقه زیادی به ایجاد زیرساختهای لازم نشان داده نمیشود. کار به جایی رسیده که شرکت شل سال گذشته اعلام کرد تمام ۷ ایستگاه سوختگیری هیدروژن خود در کالیفرنیا را تعطیل میکند.
ب ام و دیگر خودروساز فعال در زمینه پیشرانههای هیدروژنی
با وجود محدودیتها، همه خودروسازان از سرمایهگذاری در این فناوری دست نکشیدهاند. ب ام و به عنوان دیگر کمپانی فعال در حوزه پیشرانههای هیدروژنی، اخیراً نسل جدید سامانه سلول سوختی خود را معرفی کرده و قصد دارد آن را از سال ۲۰۲۸ وارد تولید انبوه کند. این شرکت پیشتر از کراس اوور محبوب X5 برای آزمایش فناوری هیدروژنی استفاده کرده بود. در مقابل، استلانتیس مسیر متفاوتی در پیش گرفته و هیدروژن را تنها یک «بخش محدود» دانسته و سرمایهگذاری در آن را متوقف نموده است.
آینده هیدروژن در صنعت خودرو
اگرچه مسیر هیدروژن هنوز پر از ابهام است، اما تاریخچه طولانی و سرمایهگذاری شرکتهایی مانند تویوتا و ب ام و نشان میدهد که این فناوری همچنان بخشی از آینده صنعت خودرو باقی مانده و به این زودیها کنار گذاشته نمیشود.




