نیسان و صرفهجویی ۱.۷ میلیارد دلاری؛ از کاهش تنوع پشتسری ها تا بازنگری در استانداردهای قدیمی

نیسان با هدایت مدیرعامل جدید خود یعنی ایوان اسپینوزا، در حال اجرای یک برنامه گسترده برای کاهش هزینهها و بازگشت به سودآوری پایدار است. این طرح شامل صرفهجویی ۱.۷ میلیارد دلاری در هزینههای متغیر بوده و مأموریت اجرای آن را تاتسوزو تومیتا بر عهده دارد. رسانه اتوموتیو نیوز از این مدیر با لقب جالب «تزار هزینهها» یاد میکند. برای دستیابی به بیشترین بازدهی، تومیتا ایدههای مختلفی را در پیش گرفته که یکی از آنها حذف تنوع پشت سری صندلیهاست.
ایدههای کوچک اما سودآور؛ از پشتسریها تا رنگ صندلیها
آقای تومیتا در گفتوگو با اتوموتیو نیوز گفته کاهش تنوع در طراحی پشت سری ها یکی از کلیدیترین روشها برای صرفهجویی در هزینهها خواهد بود. در حال حاضر، یکی از تأمین کنندگان قطعات پشت سری، اجزا را در انبارهایی به بزرگی دو زمین تنیس ذخیره میکند و کارگران روزانه باید تا ۳۰ هزار قدم برای برداشتن و انتقال قطعات راه بروند. تومیتا میگوید با کاهش این تنوع، میتوان ابعاد انبار و مسیر حرکت کارگران را تقریباً نصف کرد. او تأکید نموده:
«اکنون زمان عمل فرا رسیده است. ما وارد مرحله اجرا شدهایم. باید سودآوری هر محصول را افزایش دهیم، در غیر این صورت نمیتوانیم به یک کسب و کار پایدار امیدوار باشیم.»
۴۰۰۰ ایده صرفهجویی روی میز
به گفته تومیتا، تاکنون ۴۰۰۰ ایده برای کاهش هزینهها روی میز او قرار گرفته که از این میان، ۱۶۰۰ ایده عملی و قابل اجرا تشخیص داده شده است. نیسان قصد دارد اجرای بخشی از این برنامهها را تا پایان سال جاری آغاز کند تا بتواند تا ۳۱ مارس ۲۰۲۷ به هدف صرفهجویی ۱.۷ میلیارد دلاری دست یابد.

بازنگری در استانداردهای قدیمی تولید
برخی از این ایدهها شامل کنار گذاشتن روشهای قدیمی تولید است. برای مثال، نیسان سالهاست در صندلیهای خود از رنگهایی استفاده میکند که در برابر اشعه UV مقاوم هستند؛ این موضوع زمانی اهمیت داشت که خودروها شیشههای ساده داشتند، اما اکنون با استفاده از شیشههای مقاوم در برابر اشعه، این هزینه اضافی ضرورتی ندارد.
همچنین نیسان در حال بررسی کاهش برخی استانداردهای خاص است تا بتواند از قطعات مشترک با دیگر خودروسازان استفاده کند. علاوه بر این، همکاری با تأمینکنندگان چینی به دلیل مقیاس تولید بالا و کارایی بیشتر میتواند نقش مهمی در کاهش هزینهها ایفا نماید.
بازگشت به کنترل هزینهها پس از سالهای تمرکز بر فروش
تومیتا تأکید دارد که بخش زیادی از هزینههای بالا، در سالهایی ایجاد شد که نیسان تنها به دنبال افزایش حجم فروش بود. این استراتژی باعث شد کنترل هزینهها نادیده گرفته شود و در نهایت با افت فروش، نیسان با هزینههای سنگین و پیچیدگیهای غیرضروری در تولید مواجه گردد.
با این حال، او میگوید کاهش هزینهها نباید به معنای افت کیفیت برای مشتری باشد. آقای تومیتا در این رابطه گفته:
«ما نباید این روند را کاهش امکانات یا افت کیفیت بدانیم. به هر ایدهای پاسخ مثبت نمیدهیم. برخی صرفهجوییها به ما این امکان را میدهد که در بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایهگذاری کنیم و محصولات بهتری ارائه دهیم.»




