موتور کاوازاکی استرلا ۲۴۹ ؛ مشخصات فنی + امکانات

یکی از موتور سیکلتهای برند کاوازاکی، کاوازاکی استرلا ۲۴۹ نام دارد که در سبد محصولات کویر موتور قرار گرفته است.
برند کاوازاکی از جمله برندهای محبوب و پیشرفته ژاپن محسوب میشود و تا حدودی میتوان گفت این برند شهرت جهانی دارد. تخصص اصلی برند کاوازاکی در زمینه موتور سیکلت است و این موتور سیکلتها به کشورهای متعددی عرضه میشوند و در ایران نیز شاهد حضور محصولات کاوازاکی هستیم. به طور کلی این برند در طول فعالیت خود نه تنها به تولید موتور سیکلت مشغول بوده، بلکه در زمینههای دیگری نیز فعالیت داشته و در مسیر خود فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است، ولی اکنون به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ در زمینه موتور سیکلت تبدیل شده است. یکی از محصولات این برند محبوب، موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ محسوب میشود که طراحی نسبتا جذاب و زیبایی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات ظاهری و طراحی این موتور سیکلت بپردازیم و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی، تجربه سواری و حتی رقبای آن در اختیار شما قرار دهیم. اگر به موتور سیکلتهای طرح رترو علاقمند هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید، چرا که این موتور سیکلت یک بازسازی جذاب محسوب میشود.
طراحی و ظاهر کاوازاکی استرلا ۲۴۹

موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ یک موتور سیکلت در کلاس استریت است و طراحی آن از جمله طراحیهای کلاسیک و رترو محسوب میشود و از تکنولوژیهای مدرنی نیز در آن استفاده کردهاند. به طور کلی در سبک طراحی رترو شاهد بازسازی یک سبک قدیمی با امکانات مدرن هستیم و این نوع از طراحی در میان فرهنگ عامه طرفداران زیادی دارد. این موتور سیکلت در رنگهای سفید و قهوهای توسط کویر موتور عرضه شده و یکی از موتورهای نسبتا جذاب موجود در سبد این مجموعه محسوب میشود.
در نمای جلویی کاوازاکی استرلا ۲۴۹ شاهد یک چراغ گرد با طراحی کلاسیک هستیم و راهنماهای زرد رنگ در سمت راست و چپ آن قرار گرفتهاند. فرمان این موتور سیکلت یک فرمان لولهای ساده با طراحی قدیمی است و آینههای استیل روی آن تعبیه شدهاند که دید مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند. نحوه قرارگیری و ترتیب کلیدها روی فرمان کاوازاکی استرلا ۲۴۹ مشابه بسیاری از موتورهای کلاسیک محسوب میشود و در بخش صفحه کیلومتر شاهد یک صفحه کیلومتر آنالوگ دوقلوی گرد هستیم. در این صفحه نمایش آنالوگ چراغهای هشدار در سمت راست قرار گرفتهاند و دور موتور نیز در همین قسمت نمایش داده میشود و در سمت چپ شاهد میزان سرعت و کیلومتر طی شده هستیم. کمی پایینتر، سوئیچ این موتور سیکلت تعبیه شده و بالای صفحه کیلومتر نیز کلید تنظیم صفحه کیلومتر قرار گرفته است که طراحی خاصی ندارد.

طراحی باک کاوازاکی استرلا ۲۴۹ مشابه بسیاری از موتور سیکلتهای کلاسیک طراحی شده، ولی در عین حال طراحی جذابی دارد و ظرفیت آن ۱۳ لیتر گزارش شده است. این گنجایش ظرفیت تا حدودی مطلوب به نظر میرسد و مصرف سوخت تقریبی آن ۲.۷۸ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده که بستگی به شرایط رانندگی نیز دارد. زین این موتور سیکلت طراحی ارگونومیکی دارد و روکش آن از جمله بخشهای جذاب طراحی استرلا ۲۴۹ محسوب میشود. به طور کلی در این موتور سیکلت شاهد یک زین یک تکه چرمی هستیم که در قسمت راکب کمی قوس گرفته و در بخش ترک نشین شاهد تفاوت ارتفاع بسیار کمی هستیم. ارتفاع زین موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ تا سطح زمین ۷۳۵ میلیمتر گزارش شده که ارتفاع مناسبی برای افراد با قد مختلف محسوب میشود و هندلینگ را برای افراد کوتاه قد نیز راحتتر میکند.
در انتهای این موتور سیکلت نیز مجدد شاهد یک طراحی کلاسیک در بخش چراغها هستیم و چراغهای راهنما به همان شکلی که در قسمت جلو قرار گرفتهاند، در راست و چپ چراغ خطر تعبیه شدهاند. وزن خشک کاوازاکی استرلا ۲۴۹، ۱۴۸ کیلوگرم محسوب میشود که تا حدودی مناسب است و در دسته موتورهای سنگین وزن قرار نمیگیرد.
ابعاد موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۲۰۹۰ | ۷۶۰ | ۱۰۶۰ |
مشخصات فنی موتورسیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹

در موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، SOHC دو سوپاپ استفاده کردهاند و حجم کلی سیلندر آن ۲۴۹ سی سی محسوب میشود. انجین این موتور سیکلت مجهز به سیستم هوا خنک است و میتواند ۱۷.۴ اسب بخار قدرت را در ۷۴۹۸ دور در دقیقه تولید کند. سیستم انتقال قدرت یا گیربکس در کاوازاکی استرلا ۲۴۹ یک جعبه دنده دستی ۶ سرعته با کلاچ چند صفحهای غوطه ور در روغن محسوب میشود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور الکترونیکی یا برقی است. این موتور سیکلت با استفاده از استارت الکتریکی شروع به حرکت میکند و مجهز به یک باتری ۱۲ ولت ۸ آمپر ساعتی است. موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹، دارای سطح آلایندگی یورو ۴ است و روغن انجین آن 10W-40 محسوب میشود.
اگر به بررسی شاسی این موتور سیکلت بپردازیم، باید اشاره کنیم که در سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی با قطر ۳۹ میلیمتر هستیم و برای بخش عقب از دو کمک فنر هیدرولیک استفاده شده است. در قسمت جلو ترمز تک دیسک ۳۰۰ میلیمتری استفاده شده، ولی ترمز عقب از نوع کاسهای محسوب میشود و خبری از ترمز abs نیست. سایز تایر جلو در موتور سیکلت استرلا ۲۴۹، ۹۰/۹۰ و سایز تایر عقب ۱۱۰/۸۰ است که تایر جلو روی رینگ ۱۸ اینچی و تایر عقب روی رینگ ۱۷ اینچی سوار شده است.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹

موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ با طراحی کلاسیک خود سواری نسبتا مناسبی را نیز ارائه میدهد. ارتفاع زین این موتور سیکلت و همچنین طراحی آن مناسب محسوب میشود و میتواند کنترل و هندلینگ مطلوبی را در اختیار راکب قرار دهد. سیستم تعلیق موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ میتواند کنترل مطلوبی را در طی سواری فراهم کند و در دفع ضربات عملکرد مطلوبی ارائه دهد. ترمز دیسکی این موتور نیز در بخش جلو عملکرد مناسبی دارد، ولی متاسفانه در بخش عقب از ترمز کاسهای استفاده شده و خبری از سیستم ترمز ضد قفل نیست که خبر بدی برای امنیت راکب است. وزن موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ تا حدودی مناسب محسوب میشود، ولی با احتساب مایعات و همچنین جزئیات فلزی متعدد آن میتوان گفت احتمال ایجاد چالش در هندلینگ با این وزن وجود دارد و ممکن است برای افراد تازه کار چالشهایی به همراه داشته باشد.
رقبای موتورسیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹
یکی از رقبای سرسخت موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹، موتور سیکلت زونتس ۲۳۰ N2 محسوب میشود که یک موتورسیکلت تک سیلندر، دو سوپاپه و چهار زمانه مجهز به سیستم هوا خنک است و قدرت مشابهی با این موتور سیکلت دارد. در برند یاماها نیز شاهد حضور موتورسیکلتهای مشابهی با کاوازاکی استرلا ۲۴۹ هستیم و موتور سیکلت یاماها ایکس اس ۱۵۵ میتواند یکی از رقبای این موتور محسوب شود و علاوه بر آن باجاج اونجر ۲۲۰ نیز تا حدودی رقیب خوبی است.
نقاط ضعف و قوت موتورسیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، کارایی نسبتا بالا، سیستم تعلیق قابل قبول
معایب: صفحه کیلومتر قدیمی، قیمت نسبتا بالا، عدم وجود ترمز ABS
در پایان باید بگوییم موتور سیکلت کاوازاکی استرلا ۲۴۹ یکی از موتورهای نسبتا جذاب کویر موتور در کلاس استریت محسوب میشود که میتواند طرفداران زیادی داشته باشد. طراحی ظاهری این موتور، ترکیبی از طراحی کلاسیک و مدرن است و این طراحی از جمله الگوهای محبوب در بین موتورسواران محسوب میشود و طرفداران خاص خود را دارد. مشخصات فنی کاوازاکی استرلا ۲۴۹ تا حدودی قابل قبول است و میتوان انتظار کارایی بالایی را از انجین این موتور داشت. سواری کاوازاکی استرلا نیز قابل قبول به نظر میرسد و در سایه زین مناسب و سیستم تعلیق خود میتواند تجربه سواری خوبی را برای راکب و ترک نشین فراهم کند. در حالت کلی با توجه به اطلاعات ارائه شده، ما شاهد یک موتورسیکلت نسبتا جذاب با کارایی تقریبا بالا هستیم که میتواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.
نظر شما درباره کاوازاکی استرلا ۲۴۹ چیست؟ به نظر شما این محصول موجود در سبد کویر موتور، ارزش خرید دارد؟





از اونجایی که هوا خنک هست به درد استفاده تو جاهایی مثل بندرعباس که خیلی گرم و شرجی هست نمیخوره درسته؟؟
بنظرمن؛که ۵۰ سال موتورهای مختلف رانده ام:مزایای این موتور،/پلتفرم زیبای نوستالوژیک موتورهای انگلیسی قدیم BSA و هوندای قدیم ۲۵۰ و ۱۲۵سی سی ژاپنی،/زین پهن و کشیده،/باک بزرگ،/تایرهای پهن جالب است،
ولی معایب زیادی داره،
/نسبت وزن( با روغن و بنزین کامل )به توان موتور حدودا،یک اسب بخار برای ۹/۴ کیلوگرم بالا میباشد،/دو سوپاپه بودن بجای ۴ سوپاپ روی توان موتور اثر منفی دارد،/افت توان در هوای گرم تابستان بویژه در نواحی گرمسیر،/نداشتن قاب زنجیر کامل،که موجب فرسایش سریع زنجیر در تماس با گروغبار جاده،/ترمز ضعیف کاسه ای چرخ عقب بجای ترمز دیسکی برای این وزن زیاد،/فاصله کم گلگیر جلو که با ورود گل و لای جادههای خاکی قفل خواهد نمود،/نداشتن سپر محافظ جلو و عقب برای حفاظت از راننده و انجین و دسته دنده پایی بسیار ضروریست،