چرخش استراتژیک پورشه؛ پرچمدار جدید به جای پیشرانه برقی با موتور درون سوز عرضه میشود

شرکت پورشه که پیش از این تصمیم داشت محصولات جدید خود را با پیشرانه های تمام الکتریکی روانه بازار کند، حالا تغییر استراتژی داده و به ریشهها بازگشته است! این خودروساز بزرگ آلمانی اعلام کرده کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و شرایط اقتصادی دشوار، باعث شده مدیران کمپانی در برنامهها تجدیدنظر کنند. مهمترین تغییر به شاسی بلند پرچمدار آتی مربوط میشود که قرار است ابتدا با موتورهای بنزینی و هیبریدی به بازار بیاید.
کاهش سرعت بازار و دلایل تغییر مسیر
پورشه به دلیل رشد کمتر از انتظار فروش خودروهای برقی، افزایش تعرفههای واردات در آمریکا و کند شدن بازار خودروهای لوکس در چین، ناچار به این تغییر جهت بزرگ شده است. اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه و گروه فولکس واگن، درباره این تصمیم گفته:
«ما در حال حاضر با تغییرات عظیمی در صنعت خودرو مواجه هستیم. به همین دلیل برنامههای پورشه را در تمام بخشها از نو تعریف میکنیم تا با واقعیتهای جدید بازار و نیازهای مشتریان هماهنگ شویم.»

شاسیبلند پرچمدار K1؛ از تمام برقی تا موتورهای سنتی
یکی از روشنترین نمونههای این تعریف مجدد، شاسی بلند فوق لوکس جدیدی است که بالاتر از مدل محبوب کاین قرار خواهد گرفت. این خودرو که در داخل شرکت با نام K1 شناخته میشود، قرار بود بهترین جایگاه را در ویترین مدلهای تمام الکتریکی کمپانی داشته باشد. اما حالا تأیید شده که در ابتدا این خودرو تنها با پیشرانه های درونسوز و هیبریدی قابل شارژ معرفی میشود.
تغییر پلتفرم
این تغییر تنها محدود به یک مدل نیست. پورشه همچنین جدول زمانی مربوط به توسعه پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی نسل بعدی خود را که قرار بود در دهه ۲۰۳۰ آغاز شود، لغو و به تعویق انداخته است. این پروژه قرار است در همکاری مشترک با برند های دیگر گروه فولکس واگن باز طراحی شود.
برند پرطرفدار پورشه صراحتاً اعلام کرده دلیل این تغییر، «رشد به مراتب کندتر تقاضا برای خودروهای تمام برقی لوکس» بوده است. همین موضوع باعث شده مدلهای بنزینی همچون پانامرا و کاین برای ادامه حضور در بازار تا دهه آینده چراغ سبز بگیرند.

پروژههای برقی همچنان ادامه دارند
با این حال، پورشه تمام برنامههای برقیسازی خود را کنار نمیگذارد. مدلهایی که هم اکنون در مراحل توسعه پیشرفته هستند، طبق برنامه جلو خواهند رفت. از جمله این پروژهها میتوان به نسخه الکتریکی کاین و نسخه کوپه آن، همچنین یک خودروی اسپرت دو در برقی در سری ۷۱۸ اشاره کرد.
رویکرد دوگانه پورشه به آینده
پورشه قصد ندارد از آینده برقی خود صرف نظر کند، بلکه رویکردی با دو مسیر متفاوت را در پیش میگیرد. در راستای این رویکرد، یک شاسی بلند جدید با موتور بنزینی و بر پایه پلتفرم آئودی Q5 عرضه خواهد شد که همزمان در کنار ماکان برقی به فروش خواهد رسید.

هزینه سنگین تغییر استراتژی
این چرخش ناگهانی هزینههای زیادی برای پورشه به همراه دارد. بازنگری در برنامهها و تغییر استراتژی این شرکت میتواند سود عملیاتی سال ۲۰۲۵ را تا حدود ۲.۱۱ میلیارد دلار کاهش دهد. به همین دلیل، پورشه پیشبینی سودآوری خود را برای سال ۲۰۲۵ پایین آورده است. این شرکت اکنون انتظار دارد حاشیه سود عملیاتی حدود ۲ درصد باشد؛ در حالی که پیشتر این رقم بین ۵ تا ۷ درصد پیشبینی شده بود. با این حال، چشمانداز درآمد کلی فروش همچنان بین ۴۳ تا ۴۵ میلیارد دلار باقی مانده است، هرچند هزینههای سازگاری با شرایط بازار حاشیه سود را به شدت کاهش خواهد داد.
اعتراف سخت پورشه ؛ خودروسازان چینی با سرعتی نفس گیر در حال نوآوری و پیشرفت هستند
احیای یک اسطوره؛ بازسازی پورشه کاین GTS مدل ۲۰۰۹ و تبدیل آن به خودرویی صفر کیلومتر
تحسین کرهایها توسط ژرمنها؛ پورشه ۷۱۸ برقی با الهام از هیوندای آیونیک ۵ N توسعه مییابد
پورشه کاین الکتریک ۲۰۲۶ معرفی شد؛ قدرتمندترین خودروی خیابانی کمپانی با ۱۱۳۹ اسب بخار قدرت




