مرسدس برای تولید یک مدل اقتصادی جدید آماده می شود

چند سالی است که کمپانی مرسدس فروش مدل A کلاس را در ایالات متحده متوقف کرده، اما این خودروی جمع و جور همچنان در سایر بازارهای دنیا به فروش میرسد. به گزارش منابع اروپایی، به دلیل تقاضای بالا، این خودرو دو سال دیگر در خط تولید حضور خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۸ عرضه خواهد شد. به این ترتیب، نسل فعلی A کلاس در زمان خداحافظی، یک خودرو ۱۰ ساله خواهد بود؛ موضوعی که برای یک برند لوکس اتفاقی کمسابقه محسوب میشود.
تغییر استراتژی مرسدس؛ موتور درونسوز همچنان ادامه دارد
مرسدس زمانی قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ به یک برند الکتریکی تبدیل شود، البته در صورت فراهم بودن شرایط بازار. اما اکنون برنامهها تغییر کرده و موتورهای درونسوز حداقل تا دهه آینده در محصولات این شرکت باقی خواهند ماند. این تغییر مسیر بخشی از استراتژی جدید مرسدس برای حفظ تنوع در سبد محصولات است.
اختلاف قیمت چشمگیر با مدلهای برقی
یکی از دلایل اصلی ادامه تولید A کلاس، شکاف قیمتی بزرگ میان این مدل و خودروهای برقی جدید مرسدس است. به عنوان نمونه، قیمت پایه A کلاس در آلمان از ۳۴,۴۰۰ یورو آغاز میشود، در حالی که CLA برقی تقریباً ۵۶,۰۰۰ یورو قیمت دارد. حتی اختلاف قیمت نسخه بنزینی CLA با A کلاس قابل توجه بوده و پیشبینی میشود پس از توقف تولید A کلاس، ارزانترین خودروی مزین به نشان مرسدس قیمتی فراتر از ۴۰ هزار یورو داشته باشد.

جانشین A کلاس در راه است
ماتیاس گیسن، عضو هیئت مدیره مرسدس در بخش بازاریابی و فروش، تأیید کرده که یک خودرو اقتصادی برای جانشینی A کلاس در حال توسعه است. او در گفتوگو با نشریه آلمانی Automobilwoche اظهار داشته: «باور کنید؛ در بلندمدت یک مدل پایه برای ورود به دنیای مرسدس بنز وجود خواهد داشت.»
رقابت با آئودی و ب ام و در کلاس مدلهای اقتصادی
با وجود سود کمتر خودروهای اقتصادی نسبت به مدلهای لوکستر، فروش بالاتر میتواند تراز مالی شرکت را متعادل کند. رقبای مرسدس بنز همچنان به مدلهای پایه خود پایبند هستند. ب ام و تولید سری ۱ را ادامه میدهد و آئودی نیز با A3 در این کلاس حضور پررنگی دارد. بنابراین منطقی است که مرسدس نیز همچنان خودروهای اقتصادی خود را حفظ نماید.
آینده طراحی جانشین مرسدس A کلاس
هنوز مشخص نیست ارزانترین مرسدس در سالهای پیش رو چه شکل و شمایلی خواهد داشت. بر اساس گمانهزنیهای نشریه Automobilwoche این خودرو میتواند یک کراس اوور کوچک باشد، هرچند برخی طرفداران ترجیح میدهند جانشین A کلاس به شکل هاچبک یا سدان باقی بماند. گفتنی است مینی ون B کلاس دیگر شانسی برای بقا ندارد و در سال ۲۰۲۶ از خط تولید حذف خواهد شد.
جانشین اسمارت فورتو هم در راه است
مرسدس همچنان نیمی از مالکیت برند اسمارت را در اختیار دارد. شش سال پیش، این شرکت با همکاری جیلی یک سرمایهگذاری مشترک ۵۰:۵۰ را آغاز کرد و از آن زمان تمام خودروهای اسمارت در چین ساخته میشوند. جانشین معنوی مدل فورتو (ForTwo) قرار است اواخر سال ۲۰۲۶ معرفی شود. این خودرو تنها به صورت برقی عرضه خواهد شد و بعید است در بازار آمریکای شمالی به فروش برسد. در هر حال این خودرو همچنان به عنوان مقرونبهصرفهترین مدل با ریشههای مرسدس به حیات خود ادامه خواهد داد.




