%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰

ساینا EX ؛ معرفی + مشخصات فنی

ساینا EX یکی از سدان های اقتصادی سایپا است که بر پایه پلتفرم X200 طراحی شده و جایگزینی برای تیبا به حساب می آید.

حجم موتور 1503 سی سی
قدرت 87 اسب بخار
گشتاور 128 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
ساینا EX ؛ معرفی + مشخصات فنی
منتشر شده در 07 آبان 1404 ساعت 13:39
نویسنده حسین باباپور

ساینا EX یکی از سدان های اقتصادی سایپا است که بر پایه پلتفرم X200 طراحی شده و جایگزینی برای تیبا به حساب می آید.

شرکت سایپا چند سال بعد از موفقیت تیبا در بازار، به سراغ فیس‌لیفت این خودرو رفت و محصولی جدید، زیباتر و نسبتاً مشتری‌پسندتر با نام ساینا را بر اساس آن به تولید رساند. این سدان کوچک دارای دو تیپ بود که مدل EX به‌عنوان نسخه اصلی با تیراژ بسیار بالاتر در دسترس خریداران قرار گرفت.

معرفی ساینا EX

شرکت سایپا پلتفرم پراید را به‌روز رسانی کرده و با تقویت شاسی و طراحی بدنه جدید، محصول تیبا را در سال ۱۳۸۸ عرضه کرد. اما تیبا بعد از چند سال نیاز به فیس‌لیفت داشت، به‌ویژه اینکه طراحی چهره آن چندان جذاب نبود و نمی‌توانست به‌راحتی با محصولاتی مثل پژو ۴۰۵ رقابت کند. به همین دلیل خودروی جدید با نام ساینا بر اساس اتاق تیبا طراحی شد که در اصل نسخه فیس‌لیفت تیبا محسوب می‌شد اما نام جدیدی روی آن گذاشته شد.

ساینا EX ؛ معرفی + مشخصات فنی

ساینا طراحی چهره و نمای عقب جدید به همراه طراحی داخلی کمی متحول‌شده ارائه می‌داد، با این حال از لحاظ فنی و پلتفرم تفاوتی با تیبا نداشت. شرکت سایپا این خودرو را با دو تیپ SX یا مدل پایه و EX یا مدل فول‌آپشن‌تر به مشتریان عرضه کرد، ولی تیپ SX فاقد تجهیزات حداقلی مشتری‌پسند بود و به همین دلیل خیلی زود از خط تولید خارج شد. تولید ساینا EX تا اوایل دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد و بعد از آن جای خود را به نسخه فیس‌لیفت و ارتقا یافته خود با نام ساینا S داد.

طراحی ظاهری ساینا EX

فرم بدنه و نمای ظاهری ساینا EX بر اساس خودرو تیبا طراحی شده است. بنابراین از نمای بغل تفاوت چندانی با محصول قدیمی‌تر سایپا ندارد. طرح فریم پنجره‌ها، شیب ستون‌ها، نوع طراحی گلگیرها و سایر جزئیات مشابه تیبا هستند، هرچند قطر رینگ‌ها و طراحی قالپاق چرخ‌ها کمی متفاوت است.

طراحی ظاهری ساینا EX

اما وقتی به بخش جلو نگاه کنید تغییرات اساسی دیده می‌شود؛ چراغ‌های اصلی کاملاً متفاوت شده و حالت کشیده و اسپرت به خود گرفته‌اند. همچنین جلوپنجره از درِ کاپوت جدا شده و طراحی درپوش موتور نیز مطابق با استانداردهای ایمنی عابر پیاده تغییر یافته است. سپر جلو نیز کاملاً متفاوت از تیبا بوده و چهره زیباتری برای ساینا EX به وجود آورده است.
نمای عقب هم تغییر کرده و عناصری مثل درِ صندوق، فرم چراغ‌ها و سپر با نمونه‌های تیبا تفاوت دارند. به‌طور کلی این تحولات باعث شده تا ساینا EX استایل زیباتر و جذاب‌تری نسبت به تیبا پیدا کند و از لحاظ طراحی بدنه خودروی محبوب‌تری محسوب شود.

طراحی ظاهری ساینا EX

مشخصات فنی ساینا EX

ساینا EX تقریباً با همان مشخصات فنی تیبا وارد بازار شد. این خودرو به موتور M15 سایپا مجهز است که ۱.۵ لیتر حجم دارد و از نوع ۴ سیلندر تنفس طبیعی است. حداکثر قدرت موتور ساینا EX حدود ۸۷ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن معادل ۱۲۸ نیوتن‌متر است. این توان از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود و شتاب صفر تا صد را در حدود ۱۳ ثانیه فراهم می‌کند.

برندسایپا
مدلساینا
کلاس بدنهسدان
سال تولید۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱
حجم موتور۱۵۰۳ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۸
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۸۷ اسب بخار
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
طول۴۲۱۵ میلی متر
عرض۱۶۶۳ میلی متر
ارتفاع۱۴۸۴ میلی متر
فاصله محوری۲۴۱۰ میلی متر
وزن۱۰۵۰ کیلوگرم / ۱۰۸۵ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر
مصرف سوخت۷.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۱۸۵/60R14
شرکت عرضه کنندهسایپا
برند نشان مادرسایپا
کشور سازندهایران
مشخصات فنی ساینا EX

میانگین مصرف سوخت ساینا EX در شرایط استاندارد حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی ۱۰۵۰ کیلوگرمی کمی زیاد به نظر می‌رسد. به‌ویژه در شهر مصرف سوخت بالاتر از انتظار است اما در سفرهای جاده‌ای مصرف متعادل‌تری دارد. باک سوخت ۴۱ لیتری، حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، سیستم تعلیق جلو مستقل مک‌فرسون و تعلیق عقب با محور پیچشی از دیگر ویژگی‌های فنی ساینا EX هستند.

مشخصات فنی ساینا EX

کیفیت سواری ساینا نسبت به تیبا تغییر چندانی نکرده اما به نظر می‌رسد صدای ورودی به کابین کمتر شده است. لذت سواری آن نسبت به پراید بالاتر است ولی به رقبایی مثل پژو ۴۰۵ نمی‌رسد. از نظر هندلینگ نیز ضعف‌هایی دارد و هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای مارپیچ باید احتیاط بیشتری کرد.

طراحی داخل کابین و امکانات ساینا EX

فرم داخلی کابین ساینا نسبت به تیبا تا حدودی تغییر کرده ولی کلیت تریم داخلی همان فضای قدیمی را تداعی می‌کند. طراحی داشبورد به‌ویژه در بخش میانی متحول شده و دریچه‌های تهویه جدید به همراه پنل تهویه و تنظیمات متفاوت در آن تعبیه شده است. تزیینات نقره‌ای‌رنگ نیز در قاب‌های اطراف پنل وسط و بخش‌هایی از رودری‌ها استفاده شده است. طراحی غربیلک فرمان و کیلومترشمار نیز حالتی کلاسیک دارند که برای خودرویی اقتصادی قابل قبول است.

ساینا EX ؛ معرفی + مشخصات فنی

نشستن پشت فرمان ساینا حس تسلط مناسبی به راننده می‌دهد و دید جلو و جانبی کافی است. صندلی‌ها برای یک خودروی اقتصادی نسبتاً مناسب و ارگونومیک هستند، هرچند در مقایسه با خودروهای جدید قدیمی و خسته‌کننده به نظر می‌رسند. تنظیم صندلی‌ها به‌صورت دستی است و هیچ صندلی برقی در ساینا EX وجود ندارد. متریال به‌کاررفته در داشبورد و رودری‌ها از جنس پلاستیک خشک و ارزان‌قیمت است که در خودروهای اقتصادی مرسوم است.

ساینا EX ؛ معرفی + مشخصات فنی

ردیف دوم صندلی‌ها نسبت به رانا یا پژو ۲۰۶ کمی جادارتر بوده و برای حضور بزرگسالان مناسب‌تر است. صندوق عقب ۳۷۰ لیتری هم نیاز مسافرتی ۳ تا ۴ نفر را به‌خوبی پاسخ می‌دهد. در مقایسه با تیپ SX، ساینا EX تجهیزاتی مثل شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تهویه دیجیتال و سنسور پارک عقب دارد. همچنین دو کیسه هوای جلو، ترمز ضدقفل ABS و EBD و سیستم پخش صوت با ورودی USB از دیگر امکانات آن هستند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیدو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD
امکانات رفاهیشیشه ها و آینه های جانبی برقی - تهویه الکتریکی دستی - سنسور پارک عقب - تریم داخلی پارچه ای - فرمان هیدرولیک - فرمان کمکی برقی (در نسخه اتوماتیک) - استارت دکمه ای (در نسخه اتوماتیک) - حالت رانندگی اسپرت و برقی و تیپ ترونیک ۶ سرعته مصنوعی (در نسخه اتوماتیک) - رینگ آلومینیومی (سفارشی ) - تریم داخلی چرم مصنوعی (آپشنال دنده ای) - نمایشگر لمسی (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) - دوربین عقب (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) - کروز کنترل و محدودکننده سرعت (در نسخه اتوماتیک) - شیشه های دودی عقب (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک)

مزایا و معایب

مزایالوازم یدکی ارزان - مصرف سوخت پایین - هزینه نگداری کم - بازار خرید و فروش مناسب
معایبکیفیت متریال و مونتاژ کم - سواری نه چندان پایدار - ایمنی ضعیف

رقبای ساینا EX

محصولاتی مثل تیبا صندوقدار، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ به همراه پژو ۴۰۵ GLX از مهم‌ترین رقبای ساینا EX دنده‌ای در بازار ایران محسوب می‌شوند.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

ساینا EX چه مشخصاتی دارد؟

ساینا EX به موتور ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی M15 مجهز است که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ دنده دستی منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۳ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بیشترین سرعت این سدان کوچک نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است.

ساینا EX چه امکاناتی دارد؟

این سدان اقتصادی تجهیزاتی مانند شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تهویه دیجیتال و سنسور پارک عقب دارد. همچنین دو کیسه هوای جلو، ترمز ABS و EBD و سیستم پخش صوت با ورودی USB از امکانات مهم آن هستند.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “ساینا EX ؛ معرفی + مشخصات فنی”

  1. امیر علی گفت:

    به عنوان کسی که حدود ۷ساله ساینا داره نظر میدم،ماشین فوق‌العاده کم خرج و کم هزینه ای هستش،مصرف سوخت در حد پراید شتابش خوبه مخصوصا در سر بالایی،کابینش برای خانواده در حد چهار نفر مناسبه، موتورش کم استهلاک و کم خرج،ولی کاش ۱۶ سوپاپ بود که حرف نداشت،برای قش متوسط مناسبه

    ۳
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X