%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰

اولین اطلاعات از فراری الکتریکا ؛ نخستین ابرخودروی برقی مارانلو با بیش از ۹۸۶ اسب بخار قدرت

منتشر شده در 21 مهر 1404 ساعت 10:12
نویسنده سعید علیپور
اولین اطلاعات از فراری الکتریکا ؛ نخستین ابرخودروی برقی مارانلو با بیش از ۹۸۶ اسب بخار قدرت

فراری خود را برای عرضه اولین سوپر اتومبیل تمام الکتریکی خود آماده می‌کند. برند صاحب نام ایتالیایی اخیراً برخی جزئیات مربوط به این مدل هیجان انگیز را منتشر کرده است. با تصمیم مارانلویی‌ ها این خودرو با نام فراری الکتریکا و در سال آینده میلادی به‌ طور رسمی معرفی خواهد شد.

طراحی شده با همکاری طراح افسانه‌ای محصولات اپل

هر چند بازار جهانی هنوز تقاضای بالایی برای ابرخودروهای برقی ندارد، اما فراری با اعتماد به نفس کامل قدم در این مسیر گذاشته است. الکتریکا در قالب یک گرند تورر و توسط استودیوی لاوفرم (Loveform) طراحی شده؛ این استودیو را جانی آیو طراح معروف اپل، پایه‌گذاری کرده است. با توجه به سابقه آقای آیو و علاقه‌ای که وی به طراحی‌های ساده و ظریف دارد، انتظار می‌رود فراری الکتریکا نیز ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد.

به گفته فراری از نظر فلسفه کلی، الکتریکا دنباله‌روی مدل قدیمی GTC4 Lusso است. اما موقعیت رانندگی در این خودرو جلوتر بوده و فاصله محوری آن با ۲۹۶۰ میلی‌متر برابری می‌کند. چنین رقمی الکتریکا را شبیه به ابر خودرو های موتور وسط فراری می‌کند. این شرکت تأکید دارد تمام اجزای کلیدی از جمله موتورهای الکتریکی و باتری ۸۰۰ ولتی را در کارخانه مارانلو و به‌ صورت اختصاصی توسعه می‌دهد.

اولین اطلاعات از فراری الکتریکا ؛ نخستین ابرخودروی برقی مارانلو با بیش از ۹۸۶ اسب بخار قدرت

مشخصات فنی فراری الکتریکا؛ چهار موتور با توانایی تولید بیش از ۹۸۶ اسب‌ بخار قدرت

پیشرانه فراری الکتریکا شامل چهار موتور الکتریکی است. این موتورها در حالت تقویت (Boost) می‌توانند در مجموع بیش از ۹۸۶ اسب‌ بخار قدرت تولید کنند. دو موتور عقب هر کدام ۴۱۶ اسب بخار قدرت دارند و تا ۲۵,۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. دو موتور جلو که مشابه مدل F80 هستند، هر کدام ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و تا ۳۰,۰۰۰ دور در دقیقه دور می‌گیرند. بنابراین توزیع قدرت با اولویت محور عقب است، حتی در صورت نیاز محور جلو کاملاً از مدار خارج می‌شود.

اگرچه خروجی پیشرانه الکتریکا تقریباً نصف خروجی ابر خودرو های جدیدی مثل ریمک نورا و یا پینینفارینا باتیستا محسوب می‌شود، اما فراری معتقد است به اندازه بوده و باید روی فاکتورهای دیگری مثل فرمان‌ پذیری و دینامیک رانندگی تمرکز نمود. در این راستا، مدیر توسعه محصول فراری برخی از خودروهای اسپرت برقی را با طعنه به فیل‌هایی تشبیه کرده که فقط در مسیر مستقیم سریع هستند! در هر حال، الکتریکا با اتکا به پیشرانه قدرتمند خود صفر تا صدی برابر با ۲.۵ ثانیه دارد، حداکثر صورت آن هم به ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وظیفه تغذیه پیشرانه و سایر اجزای الکترونیکی فراری الکتریکا به باتری ۱۲۲ کیلووات‌ ساعتی محول شده است.  بر اساس استاندارد WLTP این باتری حدود ۵۳۰ کیلومتر برد حرکتی را فراهم می‌کند. طبق استاندارد آمریکایی EPA که سخت‌ گیرانه‌ تر است، احتمالاً این رقم در حدود ۴۸۰ کیلومتر خواهد بود.

مشخصات فنی فراری الکتریکا؛ چهار موتور با توانایی تولید بیش از ۹۸۶ اسب‌ بخار قدرت

کنترل کامل پویایی؛ چهار موتور با کنترل مستقل

فراری برای دستیابی به کنترل کامل بر دینامیک و رفتارهای الکتریکا، سخت‌افزار و نرم‌افزار فوق‌پیشرفته‌ای را به کار گرفته است. هر چهار موتور برقی به‌ طور مستقل کنترل می‌شوند و سیستم تعلیق فعال با کراس اوور پوروسانگوئه و F80 مشترک است. شاید بدانید سیستم تعلیق موسوم به FAST بر پایه کمک‌ فنرهای مولتیمتیک طراحی شده و با یک موتور ۴۸ ولتی هر کمک فنر را مدیریت می‌کند. این فناوری باعث کنترل بی‌نظیر حرکات بدنه و پایداری فراری الکتریکا در پیچ‌ها می‌شود.

توزیع وزن مهندسی‌شده

باتری از ۱۴ ماژول تشکیل شده که هر کدام شامل ۱۵ سلول است. این ماژول‌ها به شکل مستقیم در شاسی فراری الکتریکا ادغام شده‌اند. محل قرارگیری باتری پشت راننده و زیر صندلی‌های عقب است تا به توزیع وزنی ۴۷ درصد جلو و ۵۳ درصد عقب کمک کند. وزن کلی خودرو حدود ۲۳۰۰ کیلوگرم عنوان شده که تقریباً با پورو سانگوئه هم‌ اندازه است.

اولین اطلاعات از فراری الکتریکا ؛ نخستین ابرخودروی برقی مارانلو با بیش از ۹۸۶ اسب بخار قدرت

فناوری‌های جدید فراری الکتریکا برای تجربه رانندگی متفاوت

برخلاف سایر خودروسازان، فراری در الکتریکا از صدای مصنوعی استفاده نکرده است. به‌ جای این کار، یک شتاب‌سنج در محور عقب صداهای واقعی پیشرانه را ضبط کرده و در کابین تقویت می‌کند تا راننده حس طبیعی‌تری از عملکرد خودرو دریافت نماید.

همچنین سیستم تعویض دنده شبیه‌ سازی‌ شده جدیدی در این خودرو به کار رفته است. الکتریکا پنج نقشه قدرت و گشتاور متفاوت دارد که همانند دنده‌های مجازی عمل می‌کنند و راننده می‌تواند با پدال‌های پشت فرمان بین آنها جابجا شود.

آینده‌نگری فراری؛ ورود جدی به عصر برقی‌ها با الکتریکا

فراری هنوز جزئیات طراحی ظاهری یا قیمت نهایی الکتریکا را اعلام نکرده، اما گفته می‌شود رونمایی کامل آن در نیمه نخست سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد. با توجه به جزئیات ارائه شده، فراری نشان می‌دهد که قصد دارد مسیر برقی‌ سازی را با نهایت دقت و اصالت دنبال کند. به بیان دیگر، الکتریکا در کنار تصاحب عنوان اولین خودروی برقی برخاسته از مارانلو، می‌تواند استانداردهای جدیدی برای ابر خودرو های الکتریکی آینده تعریف کند. اگرچه شمار زیادی از طرفداران هنوز به صدای موتورهای V12  عشق می‌ورزند. اما به نظر می‌رسد این سوپر اتومبیل برقی قرار است فصل تازه‌ای در تاریخ فراری رقم بزند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X