ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

موتور TVS ژوپیتر ۱۱۰ ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

منتشر شده در 28 آبان 1404 ساعت 08:00
نویسنده سعید آقازاده
موتور TVS ژوپیتر 110 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور سیکلت تی وی اس ژوپیتر یکی از موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر از برند تی وی اس محسوب می‌شود که در بازار ایران نیز حضور دارد و ما در این مقاله به آن می‌پردازیم.

اولین نسخه از موتور سیکلت‌های تی وی اس ژوپیتر در سال ۱۳۹۵ وارد بازار ایران شد و و این موتور سیکلت یکی از محصولات پرفروش بازار هند محسوب می‌شود‌. در حال حاضر نسخه ۲۰۲۵ تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ نیز وارد بازار جهانی شده، ولی هنوز خبری از حضور آن در ایران نیست؛ به همین دلیل ما در این مقاله نسخه موجود در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این موتور سیکلت شباهت بسیار زیادی به اسکوتر ویگو دارد و تا حدودی می‌توان گفت ژوپیتر ۱۱۰ از نظر فنی و حتی طراحی با این اسکوتر مشابه است. اگر به موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر و محصولات برند tvs علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم همراه ما باشید، چرا که ما در این مقاله به بررسی طراحی ظاهری تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ می‌پردازیم و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی، تجربه سواری و رقبای این اسکوتر نسبتا جذاب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

طراحی ظاهری اسکوتر TVS JUPITER 110

از نظر طراحی ظاهری اسکوتر تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ شباهت زیادی به اسکوتر ویگو ۱۱۰ دارد، ولی در هر صورت این موتور سیکلت تفاوت‌هایی در طراحی خود دارد. اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ در رنگبندی‌های متنوعی مثل آبی روشن، قرمز، سفید و آبی تیره عرضه می‌شود و ترکیب رنگ این موتور سیکلت جذاب به نظر می‌رسد.

موتور TVS ژوپیتر 110 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

در نمای جلویی ژوپیتر ۱۱۰ شاهد یک فلاپ سینه تقریبا پهن هستیم که نماد این برند روی آن قرار گرفته و راهنماها با ابعاد نسبتا بزرگی در راست و چپ آن قرار دارند. کمی بالاتر شاهد چراغ اصلی هستیم که به صورت زاویه‌دار طراحی شده و ابعاد تقریبا بزرگی دارد و همچنین روی فلاپ فرمان تعبیه شده است که با چرخش فرمان شاهد چرخش این چراغ نیز خواهیم بود. فرمان این موتور سیکلت یک فرمان لوله‌ای ساده محسوب می‌شود که طبق معمول با استفاده از فلاپ پوشانده شده و آینه‌هایی نسبتا ساده با طراحی جالب روی آن قرار گرفته‌اند که دید خوبی را در اختیار راکب قرار می‌دهند. روی فرمان اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ تی وی اس شاهد دکمه‌های استارت استاپ، چراغ، بوق، راهنما و فلاشر هستیم که در اکثر اسکوترها و سایر موتور سیکلت‌ها نیز قابل مشاهده هستند و در سمت راست و چپ فرمان تعبیه شده‌اند. صفحه کیلومتر این اسکوتر یک صفحه کیلومتر آنالوگ محسوب می‌شود که اطلاعاتی مثل دور موتور، میزان سرعت، میزان بنزین و مسافت طی شده را به صورت خوانا و با کیفیت در اختیار راکب قرار می‌دهد.

قسمت سوئیچ در سمت چپ کنسول طراحی شده و در سمت راست شاهد یک بخش شبیه جیب برای قرار دادن تلفن همراه یا کیف پول هستیم که با وجود محدود بودن بسیار کاربردی به نظر می‌رسد و راکب می‌تواند در طول مسیر با خیال راحت تجهیزات خود را در آن قرار دهد. در همین بخش شاهد یک درگاه usb هستیم که برای شارژ تلفن همراه کاربردی است و حتی می‌تواند در طول مسیر تلفن همراه راکب و ترک نشین را شارژ کند. فضای جاپایی اسکوتر تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ نسبتا عریض به نظر می‌رسد و راکب می‌تواند با خیال راحت پاهای خود را در این بخش قرار داده و در طول سواری با مشکل یا چالش خاصی مواجه نشود، ولی به نظر می‌رسد فضای در نظر گرفته شده برای پای ترک نشین محدود است.

زین این اسکوتر طراحی جالبی دارد، نرم به نظر می‌رسد و ارتفاع آن تا سطح زمین ۷۶ سانتی‌متر یا به عبارتی ۷۶۵ میلی‌متر گزارش شده است که تا حدودی ارتفاع مناسبی محسوب می‌شود. در انتهای زین شاهد یک دستگیره تقریبا پهن هستیم که می‌تواند علاوه بر جذابیت بخشیدن به زین موتور به حفظ تعادل ترک نشین نیز کمک کند. در نمای جانبی موتور سیکلت تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ شاهد یک موتور پوشیده شده با فلاپ هستیم که در اکثر موارد به صورت دو رنگ مشاهده می‌شود و نماد ژوپیتر در بدنه موجود است و شاهد یک اگزوز جمع و جور با طراحی جالب هستیم.

موتور TVS ژوپیتر 110 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

در نمای عقب این موتور سیکلت شاهد یک نمای متفاوت هستیم، چرا که باک این خودرو در نمای عقب قرار گرفته و زیر آن چراغ اصلی و چراغ‌های راهنما در سمت راست و چپ چراغ اصلی تعبیه شده‌اند که طراحی جالبی دارند و نمای عقب جعبه‌ای دیده می‌شود. باک این موتور سیکلت ۵ لیتر ظرفیت دارد و برخلاف بسیاری از اسکوترهای دیگر نیازی به بلند کردن زین در حین سوخت‌گیری نیست، چرا که باک به بخش عقب منتقل شده است. وزن اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰، ۱۰۷ کیلوگرم محسوب می‌شود که با وجود طراحی نسبتا عریض و پهنی که دارد سبک است و می‌تواند هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد.

ابعاد اسکوتر تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ به شرح زیر است:

طول: ۱۸۳۴ میلی‌متر، عرض: ۶۵۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۱۵ میلی‌متر.

مشخصات فنی ژوپیتر ۱۱۰

مشخصات فنی ژوپیتر 110

اسکوتر تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ از یک انجین ۴ زمانه، تک سیلندر، مجهز به سیستم هوا خنک با دو سوپاپ در هر سیلندر بهره می‌برد و حجم آن ۱۰۹.۷ سی سی گزارش شده است که می‌تواند توانی معادل ۵.۸ کیلووات را در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند‌. این توان معادل ۷.۷ اسب بخار محسوب می‌شود و گشتاور انجین این اسکوتر برابر با ۸.۸ نیوتن متر در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه است و نوع سیستم سوخت رسانی تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ از نوع انژکتور است. سیستم انتقال قدرت نوع کلاچ و نوع دنده این اسکوتر از نوع اتومات محسوب می‌شود و انتقال قدرت به چرخ عقب توسط تسمه صورت می‌گیرد و نوع روشن کننده تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ استارتر الکتریکی است. در بخش سیستم تعلیق جلوی این اسکوتر شاهد حضور کمک فنر تلسکوپی هستیم و طراحان برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر سه مرحله‌ای قابل تنظیم استفاده کرده‌اند. ترمزهای جلو و عقب اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ هر دو از نوع کاسه‌ای هستند و اشاره خاصی به وجود ترمز abs نشده و شاهد یک سیستم ترمز ساده هستیم. سایز لاستیک جلو برابر با ۹۰/۹۰ و سایز لاستیک عقب به همین شکل ۹۰/۹۰ محسوب می‌شود که هر دو روی رینگ‌های ۱۲ اینچی سوار شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با ژوپیتر تی وی اس ۱۱۰

موتور سیکلت ژوپیتر تی وی اس ۱۱۰ تا حدودی می‌تواند سواری نرمی را فراهم کند، چرا که زین و فضای جاپایی آن طراحی مناسبی دارد، ولی ممکن است فضای جاپایی کمی برای ترک نشین آزاردهنده باشد. طراحی بزرگ چراغ‌ها باعث شده تا پرتاب نور مناسبی در اختیار راکب قرار بگیرد، هرچند که نوع چراغ‌های این اسکوتر از نوع ال ای دی نیست و چراغ‌های استفاده شده همگی لامپ معمولی هستند. سیستم تعلیق اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ می‌تواند سواری تقریبا نرمی را برای راکب فراهم کند، چرا که تا حدودی از عملکرد مناسبی برخوردار است و با کیفیت محسوب می‌شود، ولی در هر صورت طراحی اسکوترها به شکلی است که در طول مسیر شاهد یک سری از ضربات خواهید بود. ممکن است در بخش سیستم ترمز چیزی برای گفتن نداشته باشیم، چرا که ترمزهای اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ از نوع کاسه‌ای هستند و متاسفانه خبری از سیستم ترمز abs نیست و این مسئله می‌تواند ایمنی راکب و حتی ترک نشین را به خطر بیندازد؛ پس بهتر است به دنبال یک تجربه هیجان انگیز با این اسکوتر نباشید و از سرعت زیاد پرهیز کنید. حداکثر سرعت گزارش شده برای اسکوتر تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ تقریباً ۷۶ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود که سرعت چندان بالایی نیست و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۹ لیتر است که می‌تواند این موتور را در لیست موتورهای کم مصرف قرار دهد.

رقبای اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰  TVS

یکی از رقبای اصلی اسکوتر تی وی اس ژوپیتر ۱۱۰ می‌تواند موتور سیکلت تی وی اس ویگو باشد، چرا که از نظر ظاهری و حتی مشخصات فنی شباهت زیادی به آن دارد. علاوه بر آن اسکوتر هوندا اکتیو نیز یکی از اسکوترهای محبوب شرکت هوندا محسوب می‌شود و مانند این اسکوتر از مصرف سوخت پایینی برخوردار است و تا حدودی می‌توان گفت طراحی آن شبیه به اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ محسوب می‌شود و به همین دلیل می‌توانیم آن را رقیب دیگری برای این اسکوتر محسوب کنیم.

نقاط ضعف و مثبت ژوپیتر ۱۱۰ و جمع بندی

مزایا: طراحی نسبتا جذاب، مصرف سوخت نسبتا مناسب

معایب: ضعف در سیستم ترمز، سرعت نسبتا پایین

در پایان باید بگوییم که اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ یکی از محصولات کمپانی تی وی اس محسوب می‌شود که در ایران نیز شاهد حضور آن هستیم و به زودی پیش بینی می‌شود که مدل ۲۰۲۵ آن نیز در ایران عرضه شود. این اسکوتر طراحی ظاهری تقریبا جذابی دارد و شبیه به اسکوتر ویگو طراحی شده است، ولی توان قابل ملاحظه‌ای ندارد و سرعت آن نیز تا حدودی پایین محسوب می‌شود. اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ می‌تواند تجربه سواری تقریبا نرمی را فراهم کند، ولی ترمزهای آن ساده هستند و تا حدودی می‌توان گفت این اسکوتر در سیستم ترمز خود ضعف دارد، ولی کم مصرف بودن آن می‌تواند نکته مثبتی باشد. در حالت کلی اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ برای تردد در داخل شهر بد به نظر نمی‌رسد و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سواری در داخل شهر باشد.

نظر شما درباره اسکوتر ژوپیتر ۱۱۰ چیست؟ به نظر شما آیا این محصول تی وی اس ارزش خرید دارد؟

وویا فری ۲۰۲۵ ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X