%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰

دلار ۵۶ هزار تومانی، چالش جدید خودروسازان !

منتشر شده در 05 مهر 1402 ساعت 17:30
نویسنده آخرین خودرو
ویدئو رضا چوکامی

به دلیل مصوبه اخیر وزارت صمت، دلار خودروسازان از حدود ۴۳ هزار تومان به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده و این موضوع به چالش جدید خودروسازان تبدیل شده است.

به گزارش آخرین خودرو، اواخر مرداد ۱۴۰۲ وزارت صمت به خودروسازان اعلام کرد که محل تامین ارز خود را تغییر دهند و به سراغ تامین از ارز از محل صادرات غیر نفتی بروند. به عبارت ساده تر اعلام شد که خودروسازان باید خود به فکر تامین ارز باشند و دیگر ارز رسمی به آن ها تعلق نمی گیرد. همین مسئله امروز سبب شده تا دلار تامین شده برای خودروسازان عددی میان ۵۱ تومان تا ۵۶ هزار تومان باشد.

پیش از این خودروسازان از دلار حدود ۴۳ هزار تومانی استفاده می کردند و بانک مرکزی و وزارت صمت، تاییدیه استفاده از منابع ارزی را به خودروسازان می دانند. اما از چند هفته گذشته خودروسازان به سراغ تامین ارز از منابع صادراتی غیر نفتی رفته اند و حال می بینیم که برخی صادرکنندگان ارز خود را قیمتی بالا به خودروسازان می فروشند. از سویی خودروسازان هم اجازه ندارند تا ارز خود را صورت آزاد تامین کنند و صرفاً می تواند ارز صادراتی از محل صادرات خود و یا صادرات غیر نفتی صادرکنندگان را برای سفارش گذاری قطعات منفصله استفاده نمایند.

با نگاهی به این روند تامین ارز برای خودروسازان که گویا وزارت صمت و بانک مرکزی هم با قیمت ارز آن مشکلی ندارد و نظارتی بر قیمت ارز صادراتی انجام نمی دهد، می توان پیش بینی کرد که این افزایش نرخ ارز چالش جدیدی را برای خودروسازان و بازار خودرو ایجاد می کند. حال در نظر بگیرید که ارزبری خودروهای مونتاژی چقدر است و تا چه حد رسیدن دلار ۴۳ هزار تومانی به فراتر از ۵۰ هزار تومان، می تواند در قیمت تمام شده خودروها تاثیر داشته باشد.

در این بین افزایش قیمت ارز تاثیر قابل توجهی را بر روی خودروهای کار و تجاری خواهد داشت. زیرا خودروهای کشنده، کامیون و کامیونت قیمت به مراتب بالاتری از خودروهای سواری دارند و زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا کند، تاثیر قابل توجهی روی خودروهای کار و تجاری خواهد داشت. در کنار این موضوع شاهد هستیم که قانون گذاران هزینه های شماره گذاری و تمام شده یک خودرو را در کشور افزایش داده اند و به اسم تعرفه های جدید، افزایش نرخ فیش اسقاط و… هزینه را برای مشتریان بیشتر کرده اند.

پرسش اصلی اینجاست که چطور مسئولان خود چنین تصمیماتی می گیرند و عوامل افزایش قیمت خودروها را قانونی می دانند و ناگهان وعده کاهش قیمت خودرو و ثبات را به مردم می دهند؟ چطور مسئولی که خود هرگونه افزایش قیمتی را غیر منطقی می داند، ناگهان تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها می گیرد و آن را هم قانونی می داند؟

در این قسمت برنامه پشت پرده آخرین خودرو خبرنگار ما به این موضوع پرداخته و چالش جدید خودروسازان و دلار بالای ۵۰ هزار تومان را بررسی کرده است.

ویدیو های پیشنهادی
  1. محمد گفت:

    ماشا الله مافیا بدون کمی ضعیف شدن پر قدرت داره ادامه میده

    ۷
    ۰
    • باهر گفت:

      مدیریت نادان مثل کلاف سردر گم و نیز بخشی نگر هست و اصلا عاقبت اندیش نیست و کارهای آنها مثل دوستی خاله خرسه می ماند و اوضاع آشفته و برآشفته مملکت هم حاکی از این گونه عملکرد مخرب آنهاست.

      ۰
      ۰
  2. حمید گفت:

    قیمت دلار بازار آزاد که ۵۰ تومنه

    ۴
    ۰
  3. M گفت:

    شاهین قیمت کارخونه شد ۶۴۱ تومان و در خواست ایران‌خودرو برای افزایش قیمتی که داده اعلام نمیکنن ببین چقدر هست که اعلام نمیکنن فعلا ولی به زودی اعلام میشه بعد توقع دارن مردم بنز وارد کنن ۵۰۰ میلیون زهی خیال باطل ماشین وارداتی زیر یک میلیارد اصلا وجود نداره که هیچ ایرانی هم داره شروع به افزایش میکنه چند وقت دیگه زیر ۵۰۰ میلیون پیدا نمیشه

    ۵
    ۰
  4. ص _ ن گفت:

    درود بر پول ملی ایران اسلامی / مرگ بر سلطه دلار آمریکا .

    ۲
    ۳
  5. Ebi گفت:

    نه عزیز من این نظام سرمایه داری از نوع فشل رانت خور وفاسد هر روز به عناوین مختلف در جهت تضعیف ایرانیان عزیز اقدام می‌کنه تا جیب کسانی که هم خط خودشونه پر کنند به فکر آبادی وعزت ایران عزیز هم نسیتند

    ۲
    ۲
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X