فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰

مسابقه شماره ۵ ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ – گرندپری برزیل ۲۰۰۸

منتشر شده در 11 آذر 1404 ساعت 15:00
نویسنده علیرضا تمدنی
مسابقه شماره 5 ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ - گرندپری برزیل ۲۰۰۸

در ادامه سری مطالب از معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۲۰۰۸ برزیل خواهیم رفت؛ نبردی که برای کسب عنوان قهرمانی به دور آخر و پیچ آخر فصل کشیده شد و در ثانیه‌های پایانی فصل، درگیری لفظی بین لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) از تیم مک‌ لارن (McLaren) و فیلیپه ماسا (Felipe Massa) از تیم فراری (Ferrari) به طرز باشکوهی حل و فصل شد!

مسابقه‌ای جذاب برای کسب عنوان قهرمانی در سال ۲۰۰۸

به گزارش آخرین خودرو، تنها چند ماه پس از رویارویی سال ۲۰۰۷ در برزیل، جایی که کیمی رایکونن (Kimi Raikkonen) از فراری، با شکست دادن همیلتون و فرناندو آلونسو (Fernando Alonso)، دو راننده رقیب از مک‌ لارن، به قهرمانی رسید، مسابقات F1 در استرالیا دوباره آغاز شد تا رانندگان برای کسب عنوان قهرمانی در سال ۲۰۰۸ دوباره به رقابت بپردازند.

آیا رایکونن می‌تواند دومین عنوان قهرمانی را کسب کند؟ آیا هم‌تیمی او یعنی ماسا (Massa) قدم بعدی را برمی‌دارد و چالش خودش را آغاز می‌کند؟ آیا همیلتون و مک‌لارن می‌توانند از شکست دوباره جان سالم به در ببرند؟ و شانس آلونسو در بازگشت به رنو چطور خواهد بود؟

پس از ۹ دور از ۱۸ دور فصل ۲۰۰۸، رقابت برای کسب عنوان قهرمانی رانندگان به طرز باورنکردنی نزدیک شده بود؛ همیلتون و رانندگان فراری همگی با ۴۸ امتیاز مشترک در بالای جدول صدرنشین بودند. پس از برخورد به پشت ماشین رایکونن در pit lane در کانادا و جریمه شدن در فرانسه، پیروزی شگفت‌انگیز همیلتون در آب و هوای مرطوب در گرندپری بریتانیا و یک پیروزی دیگر در آلمان، به او انگیزه‌ای مضاعف داده بود.

ماسا نیز با پس از دست دادن دردناک موتورش در مجارستان در حالی که پیشتاز مسابقه بود، به خوبی به رقابت‌های اسپانیا و بلژیک بازگشت؛ جایی که همیلتون ابتدا از خط پایان عبور کرده بود اما پس از مسابقه به رتبه سوم سقوط کرد: یک جریمه بحث‌برانگیز برای cut کردن پیچ و کسب برتری در نبرد دیرهنگام با رایکونن. موضوعی که همیشه با کمال تعجب برای همیلتون رخ می‌دهد!

مسابقه شماره 5 ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ - گرندپری برزیل ۲۰۰۸

همه پیست‌ها به برزیل می‌رسند!

در طول چند مسابقه پایانی، همیلتون و ماسا خود را به عنوان دو مدعی قهرمانی معرفی کردند و کوبیکا (Kubica) با تلاشی پرشور، خود را پشت سر آن دو قرار داده بود. کوبیکا بعداً از تصمیم تیم بی‌ام‌و-ساوبر (BMW-Sauber) برای توقف توسعه خودروی خود در اواسط فصل و تمرکز بر مقررات کاملاً جدید ۲۰۰۹ ابراز تاسف کرد.

پس از مسابقه ماقبل آخر در چین که همیلتون فراری‌ها را شکست داده بود، این راننده بریتانیایی بود که با ۹۴ امتیاز در مقابل ۸۷ امتیاز ماسا، قهرمانی را در دست داشت، به این معنی که در مسابقه خانگی راننده برزیلی (که در آن زمان ۱۰ امتیاز برای پیروزی در نظر گرفته می‌شد) به تغییرات قابل توجهی نیاز بود.

جمعیت پرشور و پرانرژی تمام تلاش خود را کردند تا ماسا را ​​برای کسب عنوان قهرمانی تشویق کنند. پیست اینترلاگوس (Interlagos) به لطف باران، عنصر دیگری را به ترکیب روز مسابقه اضافه کرد و رانندگان را مجبور به استفاده از لاستیک‌های intermediate برای شروع مسابقه کرد که ماسا با تسلط بر آن، جایگاه اول را حفظ کرد و پیشتاز میدان بود.

پس از طی دورهای آغازین و خشک شدن پیست، اینجا بود که مسابقه تغییر جهت داد؛ ماسا زودتر به pit stop رفت و پیشتازی خود را حفظ کرد اما همیلتون بیشتر در پیست ماند و از رده چهارم به هفتم سقوط کرد. سباستین فتل (Sebastian Vettel) از تورو روسو (Toro Rosso)، آلونسو از رنو، و جیانکارلو فیزیچلا (Giancarlo Fisichella) از تیم Force India، همگی از این فرصت استفاده کردند.

همیلتون چاره‌ای جز حمله نداشت؛ ابتدا وقتی ترولی (Trulli) ایتالیایی در پیچ Senna Esses کند عمل کرد، او را از پیش رو برداشت و سپس چند دور بعد و در همان پیچ، با شجاعت فیزیچلا را نیز به چالش کشید. با پیشروی مسابقه، آب و هوا! و اجرای استراتژی‌ها، همیلتون به جایگاه چهارم بازگشت اما این رویارویی و وضعیت قهرمانی هنوز در لبه تیغ بود.

مسابقه شماره 5 ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ - گرندپری برزیل ۲۰۰۸

نقش‌آفرینی گلاک (Is that Glock)

با بارش باران در دقایق پایانی، اکثر پیشتازان از جمله ماسا و همیلتون تصمیم گرفتند با لاستیک‌های intermediate ادامه دهند اما گلاک با ماندن در مسیرهای لغزنده ریسک کرد و در ابتدا جایگاه خوبی را بدست آورد.

پس از یک اشتباه، همیلتون خود را در جایگاه ششم و یک جایگاه دورتر از جایگاهی که برای شکست دادن ماسا و کسب عنوان قهرمانی لازم بود، یافت؛ قهرمان خانگی (فیلیپه ماسا) با رسیدن به پرچم شطرنجی و کسب پیروزی، کار لازم را انجام داده بود.

سپس در حالی که بقیه گروه از خط پایان عبور می‌کردند، گزارشگر مسابقه یعنی مارتین براندل (Martin Brundle) فریاد زد که Is that Glock?! زیرا تویوتای در حال تقلا و مک‌لارنِ در حال حمله در بخش پایانی دیده شدند.گلاک در شرایط آب و هوایی رو به وخامت، مثل اردکی بی‌حرکت روی لاستیک dry بود و خودرویش حقیقتا توانی برای رقابت نداشت. در نتیجه همیلتون با کسب مقام پنجم در دراماتیک‌ترین شرایط، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

راننده آلمانی یعنی گلاک که ملیتش منجر به ادعاهایی در رسانه‌ها مبنی بر کمک او به مک‌لارن با موتور مرسدس شد، گفته است که “هرگز فکر نمی‌کردم این اتفاق برای من بیفتد. ما سعی کردیم فقط مسابقه خودمان را انجام دهیم و حداکثر استفاده را از آن ببریم اما هیچ‌کس به من نگفت که من کسی هستم که قهرمانی را تعیین کرده است. حتی وقتی بعد از مسابقه برگشتم و پشت سر لوئیس پارک کردم، از مهندسم پرسیدم چه کسی قهرمانی را برد و او گفت: لوئیس. من به سمت لوئیس رفتم، تبریک گفتم، رفتم و تمام روزنامه‌نگاران به سمت من دویدند. با خودم فکر کردم: خب، همه آنها به طرف لوئیس می‌روند بنابراین کنار رفتم. سپس همه آنها به سمت من آمدند! و از من این سوالات عجیب و غریب پرسیده شد، مثل اینکه عمدی بود؟!، چرا این کار را کردی؟! و از این جور حرف‌ها. من هم می‌گفتم اینجا چه خبر است؟! همکارانم در تیم، من را به سمت جایگاه مخصوص مسابقه برگردانند و برایم توضیح داند که واقعاً چه اتفاقی افتاده است!

مسابقه شماره 5 ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ - گرندپری برزیل ۲۰۰۸

پیروزی و شکست

همینطور که گلاک به این سوالات پاسخ می‌داد، همیلتون پدرش را پیدا کرد و شروع به پردازش آنچه که تازه اتفاق افتاده بود کرد، تحقق رویای کودکی. همیلتون در سن ۲۳ سال و نه ماه و ۲۶ روز جوان‌ترین قهرمان جهان F1 شد – رکوردی که از آن زمان تاکنون تنها توسط فتل (۲۳ سال و چهار ماه و ۱۱ روز) شکسته شده است.

ماسا نیز البته در این شکست بسیار مهربان و متواضع بود، در طول مراسم سکو سرش را بالا نگه داشت، به تماشاگران خانگی ادای احترام کرد و به همیلتون برای موفقیتش تبریک گفت، در حالی که از دستاوردهای او و خودش ابراز افتخار می‌کرد.

مسابقه شماره 5 ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ - گرندپری برزیل ۲۰۰۸
ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X