موتورسیکلت بلنتا R225 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ محصولی از برند معتبر بلنتا است که در کلاس نیکد طراحی شده و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
برند بلنتا یکی از برندهای معتبر و مطرح در زمینه ساخت موتور سیکلت است که هدف آن ارائه محصولاتی با کیفیت و همچنین قیمت مناسب است. این برند اصالتا ایرانی است، ولی با شرکتهای چینی و سایر شرکتهای خارجی همکاریهایی انجام داده و یک سری محصولات را مونتاژ و عرضه میکند. یکی از موتور سیکلتهای برند بلنتا موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ نام دارد که موتوری در کلاس نیکد است و تا حدودی هیجان انگیز طراحی شده است. این موتور توسط همتاز موتور به فروش میرسد و علاوه بر آن شاهد محصولات دیگری از این برند در همتاز موتور هستیم. ما در این مقاله قصد داریم به طراحی ظاهری موتور سیکلت بلنتا R225 پرداخته و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی، تجربه سواری، رقبا و حتی مزایا و معایب آن در اختیار شما قرار دهیم. اگر به دنبال یک موتورسیکلت با طراحی اسپرت و همچنین قیمت مناسب هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری موتورسیکلت بلنتا R225
طراحی ظاهری موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ تا حدودی هیجان انگیز و اسپرت دیده میشود و میتواند مورد توجه بسیاری از جوانان قرار گیرد. در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد یک استایل تهاجمی هستیم و چراغ جلو به صورت اسپرت طراحی شده و در قسمت بالایی آن شاهد فلاپ هستیم. راهنماها با ابعاد کوچک به صورت افقی در راست و چپ کله چراغ اصلی تعبیه شدهاند و فرمان موتور سیکلت بلنتا R225 یک فرمان لولهای ساده است. بر روی این فرمان شاهد آینههایی با ابعاد متوسط هستیم که زاویه دید خوبی را در اختیار راکب قرار میدهند و در سمت راست و چپ فرمان دکمههای استارت، چراغ، راهنما، بوق و تغییر حالت نور پایین به نور بالا قرار داده شدهاند. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر دیجیتالی است و اطلاعاتی مثل کیلومتر طی شده، ساعت، سرعت و وضعیت دنده را به نمایش میگذارد.

باک موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ طراحی عضلانی و اسپرتی دارد و حجم آن ۱۴ لیتر گزارش شده است که برای یک موتور نیکد حجم خوبی است. در فضای زین شاهد یک زین دو تکه هستیم که فضای ترک نشین کاملا محدود و کوچک به نظر میرسد، ولی فضای در نظر گرفته شده برای راکب قابل قبول است. دستگیرهای برای ترک نشین تعبیه نشده و تنها یک رکاب روی زین ترک نشین قرار داده شده که به نظر میرسد محل قرارگیری درستی ندارد و بهتر است ترک نشین از فلاپهای کناری برای حفظ تعادل خود استفاده کند.

در نمای جانبی شاهد فلاپهای متعددی هستیم و برخلاف سایر موتورهای نیکد که در گذشته به صورت تقریبا عریان تولید میشدند در نسخههای جدید شاهد پوشیدگی بسیاری از بخشها با فلاپ هستیم. اگزوز طراحی تقریبا کلاسیک و گردی دارد و تایرها تقریبا ساده به نظر میرسند. در کنار این موارد طراحی نمای جانبی، باک و زیر باک جالب صورت گرفته و یک حالت سه بعدی ایجاد شده که نمای جانبی را جذاب نشان میدهد.
در نمای عقب موتور سیکلت بلنتا R225 شاهد چراغ خطر نسبتا کوچکی هستیم و چراغهای راهنما پایینتر در سمت راست و چپ روی بخش پلاک تعبیه شداند و شباهت زیادی به چراغهای راهنمای جلو دارند. وزن کلی این موتور سیکلت ۱۲۸ کیلوگرم گزارش شده که برای یک موتور شهری و اسپرت قابل قبول به نظر میرسد و با توجه به این وزن عملکرد خوبی را در ترافیک و همچنین جادهها ارائه میدهد.
ابعاد موتور سیکلت بلنتا R225 به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۱۹۴۵ | ۸۴۰ | ۱۱۲۵ |
مشخصات فنی موتورسیکت بلنتا R225
موتور سیکلت بلنتا R225 به یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و سیستم خنک کننده رادیاتور روغن مجهز شده و حجم آن ۲۲۳ سی سی گزارش شده است. حداکثر قدرت گزارش شده برای این موتور سیکلت ۱۲.۷ کیلووات بوده و حداکثر گشتاور آن ۱۷.۷ نیوتن متر گزارش شده است. سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت بلنتا R225 از نوع انژکتوری بوده و با گیربکس دندهای خود امکان انتقال قدرت با زنجیر به چرخ عقب را فراهم کرده و در نهایت تعویض دنده نرمی را ایجاد میکند. در سیستم تعلیق جلوی این موتور سیکلت شاهد کمک فنرهای تلسکوپی معکوس هستیم که کنترل و پایداری را در پیچها افزایش میدهند. در سیستم تعلیق عقب نیز از کمک فنر ساده استفاده شده که تا حدودی ضربات جاده را دفع کرده و در سرعتهای بالا پایداری موتور را حفظ میکند.
ترمزهای جلو و عقب موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ دیسکی هستند و میتوانند با کاهش خط ترمز، ترمزگیری خوبی را فراهم کرده و توقف سریع را امکانپذیر کنند. لاستیکهای استفاده شده برای این موتور سیکلت تیوبلس هستند و رینگها نیز اسپرت آلومینیومی بوده که وزن موتور را کاهش داده و عملکرد بهتری را ارائه میدهند. سایز تایر جلو در موتور بلنتا R225 برابر با ۱۱۰/۷۰ و سایز تایر عقب برابر با ۱۳۰/۷۰ است که هر دو روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار شدهاند.

تجربه سواری و رانندگی با موتور بلنتا R225
فرمان و همچنین جاپایی موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ به صورت استاندارد طراحی شده و شاهد یک طراحی ارگونومیک در بخشهای مختلف این موتور سیکلت هستیم که باعث افزایش تسلط بر رانندگی میشود. سرعت و شتاب موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ قابل قبول بوده و میتواند تجربه هیجان انگیزی را ارائه دهد. سیستم انژکتوری این موتور سیکلت مصرف سوخت بهینه و آلایندگی کمتر را فراهم کرده و در نهایت با سیستم تعلیق مناسب میتواند کنترل پایداری و همچنین جذب ضربات را در جادهها و پیچها به همراه داشته باشد. با وجود باک ۱۴ لیتری نیاز به سوختگیری مکرر وجود ندارد و چنین حجمی میتواند برای سواری در داخل شهر و حتی جاده مناسب باشد. با استفاده از ترمزهای دیسکی موتور سیکلت بلنتا R225 در مواقع اضطراری میتوانید به سرعت ترمز کنید، ولی اشارهای به وجود سیستم abs نشده که میتواند تا حدودی یک ویژگی منفی باشد. یکی از ویژگیهای جذاب این موتور صدای آن است که تا حدودی با صدای موتور سیکلتهای اسپرت یکسان بوده و با استارت موتور صدای هیجان انگیزی را میشنوید. در حالت کلی موتور سیکلت بلنتا R225 میتواند در مسیرهای شهری و جادهای تجربه سواری لذت بخش و همچنین هیجان انگیزی را ارائه دهد و گزینهای مطلوب برای سواری باشد.
رقبای موتور بلنتا R225
در حال حاضر در بازار ایران موتورهای متعددی در کلاس نیکد توسط شرکتهای مختلف مونتاژ یا وارد شدهاند. اگر به دنبال رقبایی مناسب برای موتور سیکلت بلنتا R225 باشیم بهتر است به موتور سیکلت بلنتا زد اشاره کنیم که تا حدودی برادر این موتور محسوب میشود و میتواند با آن رقابت کند. این دو موتور سیکلت هر دو توسط همتاز موتور ارائه میشوند و محصولی از بلنتا هستند. البته موتورهای سی اف ۲۵۰ و سی اف ۱۵۰ نیز تا حدودی میتوانند با بلنتا آر ۲۲۵ رقابت داشته باشند. موتورهای سی اف از حجم انجین مشابهی با این موتور برخوردار نشدهاند، ولی مانند بلنتا R225 در کلاس نیکد دسته بندی میشوند.

مزایا و معایب موتورسیکلت بلنتا R225 و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، سواری تقریبا نرم
معایب: محدودیت در فضای ترک نشین، نبود سیستم ترمز ضد قفل یا ABS
در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت بلنتا R225 محصولی عرضه شده توسط برند بلنتا است که در ایران مونتاژ میشود و همتاز موتور آن را وارد بازار میکند. این موتور سیکلت در کلاس نیکد دستهبندی میشود و طراحی آن تهاجمی، اسپرت و نسبتا جذاب است. مشخصات فنی موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ قابل قبول به نظر میرسد و سرعت، شتاب و سیستم تعلیق عملکرد مناسبی را ارائه میدهد. به طور کلی تجربه سواری با این موتور سیکلت میتواند نرم و هیجان انگیز و حتی لذت بخش باشد و گزینه مناسبی برای سواری در جاده و شهر محسوب شود. با وجود مزایا و ویژگیهای مثبت ذکر شده شاهد محدودیت در فضای زین ترک نشین هستیم و به احتمال زیاد ترک نشین نتواند تجربه سواری لذت بخشی را کسب کند. همچنین با وجود ایمن بودن سیستم ترمز این موتور سیکلت، شاهد عدم وجود سیستم ترمز ضد قفل یا همان abs هستیم که میتواند تا حدودی خطرناک باشد و ریسک سواری را افزایش دهد.
نظر شما درباره موتور سیکلت بلنتا آر ۲۲۵ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت برای خرید گزینه مناسبی است؟
موتور دایچی CR 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی
موتور سیکلت وسپا RED 946 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتورسیکلت بنلی 180S ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتور SYM گلکسی JX 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی




