موتور سیکلت هوندا CRF 250 رالی ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

موتور سیکلت هوندا CRF ۲۵۰ موتوری طراحی شده برای رالی است و طراحی نسبتا جمع و جوری دارد که ما در این مطلب به آن میپردازیم.
شرکت هوندا نامی آشنا در بین مردم است و تقریبا میتوان گفت همه مردم با این شرکت آشنا هستند. این شرکت یکی از نخستین خودروسازان ژاپنی بود که با تولیدات لوکس خود توانست به شهرت جهانی برسد و در نهایت پا به عرصه ساخت موتور سیکلت نیز گذاشت. اولین موتور سیکلت شرکت هوندا در سال ۱۹۴۹ و با حجم ۹۸ سی سی تولید شد به مرور زمان این شرکت پا به عرصه ساخت موتورسیکلتهای ۴ زمانه رقابتی گذاشت و در نهایت موتور سیکلت هوندا در مسابقات موتورسواری قهرمان شد و رفته رفته شاهد افزایش شهرت این شرکت بودیم. در حال حاضر شرکت هوندا با تولید موتور سیکلتهای متنوع در کلاسهای مختلف در سراسر جهان به شهرت رسیده و حتی در ایران نیز شاهد حضور موتورسیکلتهای این برند هستیم. یکی از موتورسیکلتهای هوندا که الهام گرفته از رالی داکار است، موتور سیکلت هوندا سی آر اف ۲۵۰ نام دارد که یک موتور تریل بوده و توسط همتاز موتور عرضه میشود. اگر به موتور سیکلتهای کلاس تریل و همچنین موتورهای هوندا علاقمند هستید، یشنهاد میکنیم مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید؛ چرا که ما در این مقاله به بررسی کلی موتور سیکلت هوندا CRF رالی میپردازیم و اطلاعاتی درباره آن در اختیار شما قرار میدهیم.
طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا CRF 250 RALLY
طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا CRF ۲۵۰ یک طراحی الهام گرفته شده از موتور سیکلتهای رالی داکار است و به طور کلی شاهد یک طراحی جسورانه و هیجان انگیز هستیم. با نگاه به موتورسیکلت متوجه خواهید شد که این موتور طول زیادی ندارد و تا حد امکان جمع و جور طراحی شده تا بتواند حس ماجراجویانه بیشتری را انتقال دهد.

در نمای جلویی شاهد گلگیر هستیم که با ارتفاع بلندتری زیر چراغ اصلی تعبیه شده تا از پاشش گل و لای به سمت راکب و همچنین چراغ جلوگیری کند. چراغ جلو ابعاد متوسطی دارد و به صورت چند ضلعی طراحی شده و همچنین از نوع ال ای دی است که پرتاب نور خوبی را در اختیار راکب قرار میدهد. در بعضی از نسخهها شاهد یک وایند شیلد برای جلوگیری از برخورد گل، گرد و خاک و هدایت جریان باد هستیم که در نمای جلویی تعبیه شده و طراحی جالبی دارد. فرمان موتور سیکلت هوندا CRF 250 RALLY یک فرمان لولهای است که ارتفاع و ابعاد مناسبی دارد و روی آن آینهها حالت برگ طراحی شدهاند و زاویه دید خوبی را در اختیار راکب قرار میدهند. در سمت راست و چپ فرمان این موتور سیکلت شاهد دکمههای ضروری مثل استارت، دکمه چراغ، راهنما، بوق و تغییر حالت نور پایین به نور بالا هستیم.
صفحه کیلومتر موتور سیکلت هوندا رالی CRF یک پنل دیجیتالی است و دور موتور، سرعت، میزان سوخت و ساعت را در اختیار راکب قرار میدهد. باک این موتور سیکلت طراحی جالبی دارد و مشابه بسیاری از موتور سیکلتهای کلاس تریل و شبیه به موتورهای رالی داکار طراحی شده و به صورت یکپارچه مشاهده میشود. باک موتور سیکلت هوندا سی آر اف رالی، ۱۰.۱ لیتر ظرفیت دارد که تا حدودی میتوان با آن مسافتهای طولانی را طی کرد.

زین این موتور سیکلت یک زین یک تکه است که شبیه به زین سایر موتور سیکلتهای کلاس تریل طراحی شده و شاهد یک زین شیبدار هستیم که قسمت ترک نشین یا قسمت عقبی آن محدود است. در نمای جانبی این موتور سیکلت شاهد نمادCRF ، هوندا و نام کامل موتور روی فلاپهای کناری هستیم و اگزوز زیر زین به سمت بالا طراحی شده و تایرها و رینگها شبیه به موتورهای رالی داکار و سایر موتورهای تریل طراحی شدهاند.
در نمای عقب موتور سیکلت هوندا CRF ۲۵۰ رالی شاهد چراغ خطر ال ای دی هستیم که به قسمت انتهایی زین متصل شده و تا حدودی ابعاد کوچکی دارد. وزن این موتور سیکلت ۱۳۰ کیلوگرم گزارش شده که با توجه به فاصله محوری ۱۴۵۵ میلی متری میتوان سواری مناسبی را در جادههای مختلف با آن تجربه کرد.
ابعاد موتور سیکلت هوندا رالی CRF 250 به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۲۲۰۰ | ۸۱۵ | ۱۲۰۵ |
مشخصات فنی موتورسیکلت هوندا RALLY CRF 250
در انجین موتور سیکلت هوندا رالی CRF ۲۵۰ شاهد یک انجین ۴ زمانه با سیستم خنک کننده مایع هستیم که طبق اعلام همتاز موتور ۲۵۰ سی سی ظرفیت دارد. حداکثر قدرت ارائه شده توسط انجین این موتور سیکلت برابر با ۱۸.۲ کیلووات بوده و گشتاور تولیدی آن معادل ۲۲.۶ نیوتونمتر است. سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت هوندا CRF رالی ۲۵۰ از نوع انژکتوری بوده و راه انداز آن استارتی است که باعث میشود در هر شرایطی موتور به سرعت روشن شود. در بخش گیربکس شاهد یک گیربکس ۶ سرعته هستیم که نیروی تولید شده را به چرخ عقب میرساند. در سیستم تعلیق این موتور سیکلت شاهد کمک فنر تلسکوپی معکوس در بخش جلو هستیم و همچنین در بخش عقب از کمک فنر ساده استفاده کردهاند که هر دو مورد عملکرد خوبی را ارائه میدهند. در هر دو محور موتور سیکلت CRF ۲۵۰ رالی شاهد ترمزهای دیسکی هستیم که با سیستم abs خود ترمزگیری ایمنی را فراهم میکنند. سایز چرخ جلو در این موتور سیکلت ۲۱ اینچ بوده و سایز چرخ عقب ۱۸ اینچ گزارش شده که میتوانند در مسیرهای آفرودی کنترل قابل قبولی را ارائه دهند.

تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت هوندا RALLY CRF 250
در طول سواری با موتور سیکلت هوندا رالی CRF ۲۵۰ روشنایی مناسبی خواهید داشت، چرا که جلو و عقب این موتور سیکلت به چراغهای ال ای دی مجهز شده و با مصرف انرژی کمتر پرتاب نور بالا و روشنایی بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد. با انجین ۲۵۰ سی سی موتور سیکلت هوندا رالی CRF ۲۵۰ میتوانید سرعت و شتاب نسبتا مناسبی را تجربه کنید و حداکثر سرعت گزارش شده برای این موتور ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با وزن ۱۳۰ کیلوگرمی آن را ارائه میدهد. سیستم تعلیق موتور سیکلت هوندا CRF 250 تجربه سواری تقریبا نرمی را در اختیار شما قرار داده و کنترل مناسبی را در مسیرهای مختلف ارائه میدهد. گشتاور نسبتا بالای این موتور سیکلت باعث میشود تا در مسیرهای آفرودی تجربه خوبی داشته باشید و سیستم تعلیق میتواند در موانع سخت، پستی و بلندیها عملکرد مناسبی را ارائه دهد. سیستم ترمز نیز توقف پذیری مناسبی را داشته و در سایه سیستم abs ایمنی بالاتری در طول سواری فراهم خواهد شد. ارتفاع زین و استایل نشستن روی این موتور با فاصله محوری مناسب باعث حفظ تعادل راکب و سرنشین میشود، ولی به نظر میرسد فضایی که برای ترک نشین یا سرنشین در نظر گرفتهاند تا حدودی محدود است. در حالت کلی با امکانات در نظر گرفته شده برای موتور سیکلت هوندا رالی CRF 250 میتوان گفت این موتور قابلیت ارائه یک تجربه سواری نرم و هیجان انگیز را دارد و در نهایت کنترل بهتری را در مسیرهای مختلف و به ویژه مسیرهای ناهموار در اختیار راکب قرار میدهد.

رقبای موتور هوندا CRF 250 RALLY
در حال حاضر موتورهای متعددی در کلاس تریل طراحی شدهاند که از نظر ظاهری تقریبا شبیه به هم هستند، ولی حجم انجین متفاوت و همچنین عملکرد متفاوتی را ارائه میدهند. یکی از رقبای موتور سیکلت هوندا CRF رالی ۲۵۰ موتور سیکلت یاماها وی آر ۲۵۰ آر است که تا حدودی گشتاور و وزن نزدیکی با این موتور دارد، ولی ظرفیت باک آن کمتر است. موتور تریل KTM 250 EXC-F نیز میتواند رقیب قدرتمندی برای این موتور باشد، چرا که وزن سبکتری داشته و قدرت بیشتری ارائه میدهد. علاوه بر موارد ذکر شده موتور KLX 250 کاوازاکی نیز گزینه خوبی برای رقابت با هوندا RALLY 250 CRF به حساب میآید.
مزایا و معایب موتورسیکلت هوندا رالی سی آر اف ۲۵۰ و جمع بندی
مزایا: طراحی ظاهری تقریبا جذاب، سیستم تعلیق مناسب
معایب: قیمت بالا، فضای محدود ترک نشین
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت هوندا رالی CRF 250 یکی از موتورهای کلاس تریل است که در ایران توسط همتاز موتور عرضه میشود. این موتور طراحی ظاهری نسبتا جذابی دارد و در طراحی آن از موتورهای رالی داکار الهام گرفته شده است. موتور هوندا CRF ۲۵۰ با توجه به ویژگیهایی که دارد میتواند گزینه مناسبی برای سواری در جادههای خاکی، جادههای ناهموار و مسیرهای آفرودی، حتی در داخل شهر و مسیرهای ترافیکی باشد. این موتور قیمت تقریبا بالایی دارد و ممکن است گزینه ایدهآلی از نظر قیمت برای همه افراد نباشد و علاوه بر این مورد شاهد فضای محدودی در بخش زین ترک نشین هستیم که ممکن است آزاردهنده به نظر برسد. با این حال وجود سیستم abs و یک سیستم تعلیق مناسب تجربه سواری نرم و هیجانانگیزی را ایجاد میکند.
نظر شما درباره موتور سیکلت هوندا رالی CRF 250 چیست؟ به نظر شما آیا این موتور با این قیمت ارزش خرید دارد؟
موتورسیکلت بلنتا Z249 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتو EXC F KTM 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی
موتورسیکلت بلنتا R225 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتور دایچی CR 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی




