ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
آریسان ۲
۸۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۳
هایما ۸S
۲,۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۸
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
اطلس GL
۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S
۷۹۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
فوتون تونلند G7
۳,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
اکستریم LX
۳,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۹
رانا پلاس
۱,۰۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۴
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۱
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۵
اکستریم VX
۶,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
کی ام سی T9
۴,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کوییک S
۷۸۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
کی ام سی ایگل
۱,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۷
جک J4
۱,۴۹۶,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
آریسان ۲
۸۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۳
هایما ۸S
۲,۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۸
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
اطلس GL
۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S
۷۹۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
فوتون تونلند G7
۳,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
اکستریم LX
۳,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۹
رانا پلاس
۱,۰۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۴
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۱
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۵
اکستریم VX
۶,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
کی ام سی T9
۴,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کوییک S
۷۸۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
کی ام سی ایگل
۱,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۷
جک J4
۱,۴۹۶,۰۰۰,۰۰۰

۱۱ مرتبه که رانندگان F1 شماره ماشین راننده دیگری را انتخاب کردند (بخش دوم)

منتشر شده در 02 دی 1404 ساعت 18:00
نویسنده علیرضا تمدنی
۱۱ مرتبه که رانندگان F1 شماره ماشین راننده دیگری را انتخاب کردند (بخش دوم)

با اعلام مکس ورشتپن (Max Verstappen) مبنی بر تغییر و انتخاب شماره ۳ قدیمی دنیل ریکاردو (Daniel Ricciardo) برای خودش و لاندو نوریس (Lando Norris) که فصل آینده شماره ۱ قهرمان را تصاحب کرد، شماره ماشین‌ها دوباره مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این ادامه مطلب گذشته، ۱۱ مرتبه که رانندگان با شماره راننده دیگری در مسابقات شرکت کردند، مرور شده است.

شماره ۱۲: از فیلیپه نصر تا کیمی آنتونلی

به گزارش آخرین خودرو، وقتی فیلیپه نصر (Felipe Nasr) در سال ۲۰۱۵ به تیم پیوست، تصمیم گرفت با شماره ۱۲ مسابقه دهد. اگرچه نصر دلیل خاصی را برای این انتخاب به طور عمومی بیان نکرد اما این شماره طنین واضحی داشت. این همان شماره‌ای بود که هموطنش آیرتون سنا (Ayrton Senna)، هنگام کسب اولین قهرمانی جهان خود استفاده کرد و آن را به پیوندی مناسب با یکی از نمادین‌ترین چهره‌های این ورزش و قهرمانان ملی تبدیل کرد.

کیمی آنتونلی (Kimi Antonelli) از تیم مرسدس نیز می‌خواست به این راننده برزیلی افسانه‌ای ادای احترام کند. آنتونلی در مصاحبه‌ای در وب‌سایت رسمی مرسدس در مورد انتخاب شماره‌اش گفت که این انتخاب به خاطر آیرتون است اما این شماره‌ای است که من برای اولین بار در مسابقات تک نفره استفاده کردم.

۱۱ مرتبه که رانندگان F1 شماره ماشین راننده دیگری را انتخاب کردند (بخش دوم)

شماره ۷: از کیمی رایکونن تا جک دوهان

وقتی زمان انتخاب شماره در سال ۲۰۱۴ فرا رسید، کیمی رایکونن (Kimi Raikkonen) قهرمان جهان در سال ۲۰۰۷، دلیل بسیار معناداری برای انتخاب شماره ۷ داشت. این راننده فنلاندی توضیح داده است که “ما باید یک شماره انتخاب می‌کردیم و من آن را انتخاب کردم. احتمالی وجود داشت که شماره ۶ را انتخاب کنم چون با آن قهرمان شدم اما می‌دانستم که رزبرگ آن را می‌خواهد!” انتخاب رایکونن شاید برای او معنی زیادی نداشت اما شماره ۷ انتخاب مورد نظر چارلز لکلرک (Charles Leclerc) و والتری بوتاس (Valtteri Bottas) بود که مجبور شدند به جای آن به ۱۶ و ۷۷ روی بیاورند!

جک دوهان (Jack Doohan) در سال ۲۰۲۵ شماره ۷ را به دست گرفت و مشتاق بود چیزی معنادار برای ماشین آلپین خود انتخاب کرده باشد. دوهان در یک پست اجتماعی توضیح داد که “یکی از الگوهای من، یک فرد و راننده فوق‌العاده خاص، کیمی رایکونن، نیز با این شماره رانندگی می‌کرد! پس من نیز این شماره را انتخاب کردم.”

۱۱ مرتبه که رانندگان F1 شماره ماشین راننده دیگری را انتخاب کردند (بخش دوم)

شماره ۲: از استوفل وندورن تا لوگان سارجنت

با توجه به اینکه شماره ۱ منحصراً به قهرمان جهان پیشنهاد می‌شود، شاید فکر کنید شماره ۲ انتخاب محبوبی باشد اما فقط دو راننده آن را انتخاب کرده‌اند! استوفل وندورن (Stoffel Vandoorne) در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هنگام رانندگی برای مک‌لارن از آن استفاده می‌کرد. وندورن مانند بسیاری از رانندگان، این شماره را خارج از F1 نگه داشت و ماشین فرمول E او نیز این دو شماره را داشت.

لوگان سارجنت (Logan Sargeant) شماره دو را برای یک فصل و نیم حضورش در ویلیامز به ترکیب اصلی بازگرداند. این راننده آمریکایی بار دیگر می‌خواست از شماره‌ای که از موفقیت‌هایش در رده‌های سنی پایه به دست آورده بود، استفاده کند. البته شماره ۳ شماره لوگان بوده است اما این شماره توسط دنیل ریکاردو گرفته شده بود، بنابراین شماره ۲ را انتخاب کرد.

شماره 2: از استوفل وندورن تا لوگان سارجنت

شماره ۹۹: از آدریان سوتیل تا آنتونیو جیوویناتزی

انتخاب شماره ۹۹ توسط آدریان سوتیل (Adrian Sutil) منحصر به فرد بود. در حالی که او به سادگی بالاترین عدد موجود را انتخاب کرد، عدد ۹۹ فقط یک بار در مسابقات قهرمانی جهان ظاهر شده است: روی ماشین برنده لی والارد (Lee Wallard) در مسابقات Indianapolis 500 در سال ۱۹۵۱. البته آن مسابقه طبق مقررات F1 برگزار نشد، بنابراین سوتیل اولین راننده‌ای شد که با ۹۹ روی یک ماشین گرند پری مسابقه داد که لحظه‌ای تاریخی برای این راننده آلمانی بود.

آنتونیو جیوویناتزی (Antonio Giovinazzi) همچنین حداکثر عدد ممکن مجاز طبق قوانین را انتخاب کرد. راننده سابق آلفا رومئو توضیح داد که اولین مسابقه خود را در مسابقات قهرمانی کارتینگ ایتالیا در سال ۲۰۰۶ با عدد ۹۹ برنده شده بود و همین موضوع دلیل انتخابش بوده است.

شماره 99: از آدریان سوتیل تا آنتونیو جیوویناتزی

شماره ۱: از سباستین فتل تا مکس ورشتپن و لاندو نوریس

شماره ۱ منحصراً برای قهرمان جهان رزرو شده است اما هیچ اجباری برای این کار وجود ندارد و شماره معمولی راننده در تمام مدت حضورش در کنار شماره قهرمان جهان رزرو می‌شود. فتل پس از کسب آخرین عنوان قهرمانی خود در سال ۲۰۱۳، قبل از بازگشت به شماره ۵ برای بقیه دوران حرفه‌ای خود، با این شماره مسابقه داد.

همیلتون به طرز مشهوری تصمیم گرفت در تمام طول قهرمانی‌های جهانی خود پس از سال ۲۰۱۴، با شماره ۴۴ خود، که اشاره‌ای به اولین شماره کارتینگ او بود، باقی بماند، شماره‌ای که از آن زمان به بعد با هویت او در داخل و خارج از این ورزش جدایی‌ناپذیر شده است. با این حال، این راننده بریتانیایی در گرندپری ابوظبی ۲۰۱۸ به عنوان یک اتفاق نادر، شماره ۱ را با مرسدس W09 خود رانندگی کرد.

ورشتپن با افتخار شماره ۱ را برای هر چهار فصل پس از قهرمانی‌هایش به دست آورد. او پس از کسب عنوان قهرمانی فصل ۲۰۲۱ گفت: “چند بار می‌توانی این کار را انجام دهی؟ نمی‌دانم، شاید تنها باری باشد که می‌توانم در زندگی‌ام این کار را انجام دهم. این بهترین شماره موجود است. بنابراین، قطعاً آن شماره را روی ماشین خواهم گذاشت.”

برای فصل ۲۰۲۶، شماره ۱ برای اولین بار در چهار سال گذشته دست به دست خواهد شد زیرا لاندو نوریس، قهرمان تازه تاجگذاری شده جهان، شماره ۴ معمول خود را تغییر خواهد داد. نوریس گفته است که “این یک سنت است، به دلیلی وجود دارد. همه ما به عنوان یک تیم که نقشی در مک‌لارن یا ماشین من داریم، می‌توانیم آن را با افتخار بپوشیم. همه مکانیک‌های من، مهندسان من، هر کسی که بخشی از مک‌لارن است، نیز این تقدیر را دریافت خواهد کرد و شایسته شماره ۱ است.”

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X