%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰

چگونگی بازیافت باتری و بازتولید آن برای خودروهای برقی

منتشر شده در 16 مهر 1404 ساعت 09:00
بازیافت باتری و بازتولید آن برای خودروهای برقی

بازیافت و بازتولید باتری‌ ها نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی حیاتی برای آینده صنعت حمل‌ونقل و محیط‌زیست به شمار می‌آید.

جهان امروز در آستانه یک انقلاب برقی ایستاده است. خودروهای برقی به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای سوخت فسیلی، امید تازه‌ای برای کاهش آلودگی و مقابله با تغییرات اقلیمی هستند. اما در دل این تحول، چالشی بزرگ نهفته است: باتری‌های لیتیوم – یون پس از پایان عمر مفیدشان. اگر این باتری‌ها به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند همان قدر خطرناک و آلوده کننده باشند که سوخت‌های فسیلی هستند. از همین رو، بازیافت و بازتولید باتری‌ ها نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی حیاتی برای آینده صنعت حمل‌ونقل و محیط‌زیست به شمار می‌آید.

چرایی اهمیت بازیافت باتری‌ها

باتری‌های لیتیوم – یون مخزن عناصر استراتژیکی چون لیتیوم، نیکل و کبالت هستند؛ عناصری که استخراج آن‌ها هزینه مالی و زیست‌محیطی سنگینی دارد. هر باتری مستعمل درواقع یک معدن ثانویه محسوب می‌شود و بازیافت آن به معنای کاهش وابستگی به استخراج و حفظ منابع طبیعی است. در مقابل، رهاسازی این باتری‌ها باعث نشت مواد سمی و آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی می‌شود. از منظر اقتصادی، بازیافت باتری هزینه تولید سلول‌های جدید را به‌شدت کاهش داده و دسترسی پایدار به مواد حیاتی را تضمین می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، بازیافت نه‌تنها یک ضرورت زیست‌محیطی، بلکه راهکاری استراتژیک برای امنیت انرژی و کاهش هزینه‌های صنعت حمل‌ونقل برقی است.

فرایند بازیافت باتری‌ ها

بازیافت باتری و بازتولید آن برای خودروهای برقی

فرایند بازیافت باتری‌ های لیتیوم – یون با جمع‌آوری و تخلیه انرژی باقی‌مانده آغاز می‌شود تا خطر انفجار و ناپایداری برطرف گردد. سپس باتری‌ها در دستگاه‌های مکانیکی خرد شده و اجزای مختلف آن‌ها از هم جدا می‌شوند. مواد فعال الکتروشیمیایی استخراج‌شده در مرحله بعد تحت فرایندهای شیمیایی قرار می‌گیرند تا فلزات ارزشمندی چون لیتیوم، نیکل و کبالت بازیابی شوند. این فلزات پس از تصفیه و خالص‌سازی، آماده بازگشت به خط تولید هستند و می‌توانند در ساخت نسل جدیدی از باتری‌ها به کار روند. نتیجه این چرخه مهندسی‌شده، تبدیل یک پسماند خطرناک به منبعی پایدار و استراتژیک برای صنعت حمل‌ونقل برقی است.

فناوری‌های نوین در بازیافت باتری

سه فناوری کلیدی برای بازیافت باتری‌های لیتیوم یون به کار گرفته می‌شود. در روش هیدرومتالورژی، محلول‌های شیمیایی به کار می‌رود تا فلزات بادقت بالا استخراج شوند. در پیرو متالورژی، باتری‌ها در دماهای بسیار بالا ذوب شده و فلزات به‌صورت آلیاژ جداسازی می‌گردند. نوآورانه‌ترین رویکرد، بازیافت مستقیم است که به‌جای استخراج کامل، مواد فعال باتری را بازسازی کرده و بدون افت کیفیت به چرخه تولید بازمی‌گرداند. این فناوری به دلیل مصرف انرژی کمتر و حفظ خواص مواد، به‌عنوان آینده‌دارترین مسیر در صنعت بازیافت باتری شناخته می‌شود.

بازتولید باتری (Remanufacturing)

بازیافت باتری و بازتولید آن برای خودروهای برقی

پس از تکمیل فرایند بازیافت، مرحله بازتولید آغاز می‌شود. در این مرحله، سلول‌های سالم از میان باتری‌های فرسوده جداسازی شده و در پک‌های جدید مورداستفاده قرار می‌گیرند. مواد استخراج‌شده نیز پس از خالص‌سازی و ترکیب با مواد تازه، در تولید الکترودهای نو به کار می‌روند. حاصل این چرخه، باتری‌هایی است که از نظر عملکرد و دوام هم‌سطح یا حتی برتر از نمونه‌های اولیه هستند. بازتولید درواقع نقطه اتصال بازیافت با اقتصاد دایره‌ای است؛ جایی که پسماند به منبعی پایدار و ارزشمند برای آینده صنعت انرژی تبدیل می‌شود.

استفاده دوم از باتری‌ها (Second Life Batteries)

باتری‌های خودروهای برقی پس از حدود یک دهه استفاده معمولاً تنها ۷۰ درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ می‌کنند؛ ظرفیتی که برای راندمان یک خودرو ناکافی است، اما همچنان ارزش کاربردی بالایی دارد. این باتری‌ها می‌توانند به‌عنوان واحدهای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی، سیستم‌های پشتیبان شبکه برق یا منابع خانگی مورداستفاده قرار گیرند. چنین بهره‌برداری‌ای به باتری‌ها یک «زندگی دوم» می‌بخشد و چرخه عمر آن‌ها را دو یا حتی سه برابر می‌سازد، به‌طوری‌که از یک محصول مستهلک به زیرساختی پایدار و ارزشمند در حوزه انرژی تبدیل می‌شوند.

چالش‌های بازیافت و بازتولید

بازیافت باتری و بازتولید آن برای خودروهای برقی

مسیر بازیافت و بازتولید باتری‌ ها با چالش‌های جدی همراه است. هزینه‌های بالای فرایند، نبود استاندارد واحد در طراحی باتری‌ها، پیچیدگی‌ها و خطرات ایمنی هنگام جداسازی، و همچنین کمبود مراکز تخصصی، موانعی هستند که می‌توانند سرعت توسعه این صنعت را کاهش دهند. هر یک از این عوامل نه‌تنها چرخه بازیافت را دشوار می‌سازد، بلکه تحقق کامل حمل‌ونقل برقی و حرکت به‌سوی اقتصاد سبز را نیز به تعویق می‌اندازد

باوجود این چالش‌ها، فرصت‌های بزرگی در دل بازیافت نهفته است. سرمایه‌گذاری غول‌هایی مانند تسلا و CATL در خطوط اختصاصی بازیافت نشان می‌دهد که این صنعت آینده‌ای درخشان دارد. گسترش بازیافت نه‌تنها امنیت انرژی را افزایش می‌دهد، بلکه زمینه‌ساز ایجاد هزاران شغل تخصصی در حوزه‌های مهندسی و علوم مواد خواهد شد. به‌ویژه نوآوری در فناوری بازیافت مستقیم می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و بازدهی را به طور چشمگیری افزایش دهد.

در نهایت، بازیافت و بازتولید باتری‌ های لیتیوم – یون قلب تپنده آینده خودروهای برقی است. بدون آن، انقلاب برقی ممکن است به بحرانی تازه در زمینه منابع و آلودگی منجر شود؛ اما با آن، چرخه‌ای پایدار شکل می‌گیرد که از محیط‌زیست حفاظت می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و آینده‌ای روشن‌تر برای صنعت و زندگی بشر رقم می‌زند. هر باتری بازیافتی، نه فقط یک منبع انرژی، بلکه نمادی از امید برای جهانی سبزتر و پایدارتر است.

رانت در عرضه خودرو ؛ سیاست نادرست تبدیل مادران به دلال

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X