روغن ریزی موتور ؛ دلایل و راه حل ها

یکی از مشکلات اساسی که ممکن است برای موتور پیش بیاید روغن ریزی است که می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در این مطلب به این مشکل می پردازیم.
یکی از ترسناک ترین اتفاقات برای یک راننده وجود لکه نشت روغن موتور بر روی زمین یا قطعات داخلی موتور است، روغن برای موتور مانند خون برای خودرو عمل می کند در صورت نبود روغن موتور خودرو به مشکلات جدی بر می خورد و در بهترین حالت یک خودرو بدون روغن بیش از چند دقیقه دوام نمی آورد. دلایل متعددی میتوانند منجر به بروز روغن ریزی شوند که برخی از آنها به عوامل مکانیکی و برخی دیگر به نگهداری نامناسب مرتبط است. در این مطلب، به بررسی دلایل اصلی روغنریزی موتور و راهکارهای کاربردی برای رفع آنها میپردازیم.
پیشنهاد می شود ؛ دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک ؛ AT ، CVT و DCT
دلایل روغنریزی موتور خودرو
سوراخ یا ترک در خطوط کانال های انتقال روغن

خطوط انتقال روغن که وظیفه حمل روغن از کارتل به قطعات موتور را دارند، ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه، فرسودگی یا کیفیت پایین مواد اولیه دچار ترک یا سوراخ شوند. این مشکل بهویژه در خودروهایی که در مسیرهای ناهموار یا شرایط آبوهوایی سخت کار میکنند شایعتر است. ترک یا سوراخ در این خطوط میتواند باعث نشتی مداوم روغن شود و در صورت بیتوجهی به آن، فشار روغن در سیستم کاهش یافته و به قطعات داخلی موتور آسیب وارد شود. برای رفع این مشکل، باید مسیر خطوط انتقال روغن به دقت بررسی شده و محل نشتی شناسایی شود ، یکی از دلایلی که بیشتر متخصصان توصیه میکنند هر هفته موتور ماشین چک شود همین دلیل است که با انجام بازدید های دوره ای متوجه هر خرابی در موتور شویم. اگر آسیب جزئی باشد، میتوان از چسبهای صنعتی مقاوم برای تعمیر بسیار موقت استفاده کرد، اما در صورت گستردگی آسیب، تعویض کامل خطوط ضروری است.
شکستگی یا فرسودگی کارتل

کارتل، بهعنوان مخزن اصلی نگهداری روغن، یکی از اجزای کلیدی موتور است که در معرض خطراتی نظیر ضربات خارجی یا فرسایش ناشی از مواد شیمیایی قرار دارد. شکستگی یا ترک در کارتل میتواند منجر به خروج حجم زیادی از روغن و در نتیجه آسیب جدی موتور شود. این مشکل معمولاً در خودروهایی که فاقد سینی زیر موتور هستند و در جادههای پر از سنگ و دستانداز رانندگی میکنند بیشتر دیده میشود.توصیه میشود حتما در خودرو هایتان از سینی موتور استفاده کنید و بهتر است که جنس سینی فلزی باشد.
یکی دیگر از دلایل روغن ریزی از موتور که به کارتل مربوط است، هرز شدن پیچ کارتل است که بیشتر بخاطر غیر متخصص بودن اتو سرویسی ها پیش می آید،اما در برخی موتور ها مانند موتور EF7 این مشکل ذاتی است و بعد از چندین تعویض روغن با کوچیک ترین گشتاور اضافه یا اشتباه این پیچ هرز شده و باعث روغن ریزی میشود.
برای رفع ترک یا شکستگی ، ابتدا باید محل ترک یا شکستگی کارتل شناسایی شود. در صورتی که آسیب کوچک باشد، از جوشکاری یا مواد آب بندی مخصوص برای تعمیر استفاده میشود که در بیشتر موارد ارزش تعمیر ندارد. اما اگر آسیب گسترده باشد یا کارتل به شدت فرسوده باشد، تعویض آن تنها راهحل مؤثر است.
مشکلات در سیستم روغنکاری

سیستم روغنکاری موتور که شامل اویل پمپ، خنک کن روغن، فیلتر روغن و مسیرهای انتقال است، ممکن است به دلایل مختلف دچار نقص شود. استفاده از فیلترهای بیکیفیت یا خرابی اویل پمپ میتواند موجب نشت یا کاهش فشار روغن شود. این شرایط نه تنها باعث روغنریزی میشود، بلکه میتواند به کاهش روانکاری قطعات و در نتیجه فرسایش آنها منجر شود. برای رفع این مشکل، ابتدا باید تمامی اجزای سیستم روغنکاری بررسی شوند. فیلتر روغن در صورت انسداد یا فرسودگی باید تعویض شود،توصیه میشود حتما از فیلتر روغن های باکیفیت استفاده کنید.
در خودرو هایی با موتور TU5و TU5+ که فیلتر روغن و درپوش آن یکپارچه نیست، درپوش فیلتر حتما با هر سرویس بررسی شود،این درپوش آمار خرابی بالایی دارد، نمونه فلزی دچار نشتی و پلیمری دچار فرسودگی میشود در این دو مورد به دلیل نزدیک بودن محل نشت با منیفولد دود خطر آتش سوزی دارد.

استفاده از روغن موتور مناسب با ویسکوزیته توصیهشده توسط سازنده خودرو نیز اهمیت بالایی در حفظ سلامت سیستم روغنکاری دارد.
شلشدن پیچها و اتصالات

شلشدن پیچها و اتصالات در سیستم روغنکاری به دلیل ارتعاشات موتور یا عدم سفت کردن مناسب در زمان نصب، میتواند یکی دیگر از دلایل روغن ریزی باشد. این مشکل در خودرو های مجهز به موتور xu7 بسیار شایع است و همیشه در بخشی از موتور لکه های از روغن وجود دارد، باید تمامی پیچها و اتصالات مسیر روغنکاری شوند و در صورت مشاهده شلشدگی، به کمک ابزار گشتاور سنج محکم شوند.
نشتی واشر و کاسه نمد و درپوش ها

واشرها، کاسهنمدها و درپوش های موتور وظیفه جلوگیری از نشت روغن در محلهای اتصال قطعات مختلف موتور را بر عهده دارند. این قطعات که از جنس پلاستیک یا فلز مقاوم هستند، به مرور زمان در اثر حرارت زیاد، فشار روغن و استفاده مداوم دچار فرسودگی میشوند. نشتی در این اجزا معمولاً با کاهش تدریجی سطح روغن و مشاهده لکههای روغن زیر خودرو و پوسته موتور همراه است.
در خودروی هایی با موتور xu7 و M15 سایپا این مشکلات بسیار رایج تر است علل خصوص در موتور M15 که روغن از درب سوپاپ مستقیماً بر روی وایر ها و منیفولد دود نشت پیدا کرده و بسیار خطرناک است، داستان از آنجایی ترسناک تر می شود که در موتور M15 GSI اطلس و سهند از هدرز استفاده شده است، هدرز حرارت بالا تری نسبت به سیستم های دیگر دارد…!

برای رفع خیلی از این مشکلات، باید واشرها و کاسه نمدهای معیوب تعویض شوند. این فرآیند نیازمند باز کردن بخشهایی از موتور است و باید توسط یک مکانیک حرفهای انجام شود در برخی از موتورها این مشکلات ذاتی است و قابل حل نیست. استفاده از واشرها و کاسهنمدهای باکیفیت و بررسی منظم آنها نیز میتواند عمر مفید این قطعات را افزایش دهد و از روغن ریزی های آتی جلوگیری کند.
روغن ریزی موتور از مشکلاتی است که اگر به موقع شناسایی و رفع نشود، میتواند به کاهش راندمان خودرو و آسیب جدی به موتور منجر شود. آگاهی از دلایل اصلی این مشکل و انجام اقدامات پیشگیرانه مانند سرویسهای منظم، استفاده از قطعات باکیفیت و رعایت توصیههای سازنده خودرو میتواند نقش مهمی در افزایش طول عمر موتور و کاهش هزینههای تعمیرات داشته باشد. مراقبت صحیح از سیستم روغنکاری نه تنها به عملکرد بهتر خودرو کمک میکند، بلکه آرامش خاطر بیشتری برای راننده به ارمغان میآورد.