%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰

نور بالا اتوماتیک در خودرو چگونه عمل می کند؟

منتشر شده در 25 شهریور 1403 ساعت 10:30
نویسنده آرام عزیزی
نور بالا اتوماتیک

نور بالا اتوماتیک یکی از آپشن هایی است که در خیلی از خودرو های وارداتی مونتاژی دیده می‌شود.در این مطلب به برسی این فناوری می پردازیم.

در حین رانندگی خیلی مواقع پیش آمده از تغییر نور پایین به بالا و نور بالا به پایین خسته شده ایم. به خصوص در جاده های شلوغ، انتخاب نادرست نور بالا و پایین می تواند حادثه ساز شود در نور بالا احتمال اذیت چشم رانندگی رو به می شود و در نور پایین دید کافی نداریم که بسیار خطرناک می باشد. در این راستا مهندسان دست بکار شدن و سیستم نور بالا خودکار را توسعه دادند.

معرفی نور بالا اتوماتیک

سیستم نوربالا اتوماتیک (Automatic High Beam) به عنوان یک فناوری در صنعت خودرو طراحی شده است تا ایمنی و راحتی رانندگی در شب را افزایش دهد. این سیستم با بهره‌گیری از دوربین‌های پیشرفته و حسگرهای نوری، وظیفه دارد که نوربالای خودرو را در شرایط مناسب به صورت خودکار فعال یا غیرفعال کند. هدف اصلی این سیستم، بهبود دید راننده در شب و کاهش خطر خیرگی چشم سایر رانندگان در جاده‌های تاریک است.

نور بالا اتوماتیک خودرو

در زمانی که خودرو در یک جاده تاریک در حال حرکت است و هیچ خودرویی در میدان دید قرار ندارد، سیستم نوربالا اتوماتیک به صورت خودکار نوربالا را فعال می‌کند. به طور دقیق‌تر، این سیستم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در صورتی که در فاصله‌ای معمولاً بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر در جلو، هیچ منبع نوری شناسایی نشود (مانند چراغ‌های جلوی خودروهای مقابل یا چراغ‌های عقب خودروهای پیش‌رو)، نوربالا را فعال می‌کند. این فاصله بسته به نوع سیستم و تنظیمات خودرو ممکن است کمی متفاوت باشد. از طرفی، اگر یک منبع نوری در این محدوده تشخیص داده شود، سیستم به سرعت واکنش نشان داده و نوربالا را خاموش می‌کند تا از خیرگی و اذیت شدن چشم راننده مقابل جلوگیری شود.

سیستم نور بالا اتوماتیک

ایده توسعه این سیستم به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازمی‌گردد. زمانی که شرکت جنرال موتورز برای اولین بار سیستم نوربالا اتوماتیک را در خودروی کادیلاک مدل ۱۹۵۲ معرفی کرد. این سیستم ابتدایی با استفاده از سنسورهای نوری ساده کار می‌کرد که قادر به تشخیص نورهای جلو و عقب خودروهای دیگر بودند. با این حال، این سیستم‌ها با چالش‌های متعددی مواجه بودند، از جمله عدم توانایی در تشخیص دقیق منابع نوری مختلف، که باعث عملکرد نامناسب در برخی شرایط می‌شد.

حتما بخوانید : هداپ دیسپلی (HUD) چیست؟

عملکرد نور بالا اتوماتیک

با پیشرفت فناوری در دهه‌های بعد، سیستم نور بالا اتوماتیک به طور قابل توجهی بهبود یافت. امروزه این سیستم‌ها از دوربین‌های با وضوح بالا (CCD یا CMOS) استفاده می‌کنند که می‌توانند تصاویر جاده را با دقت بالا ثبت کنند. این دوربین‌ها به طور معمول در نزدیکی آینه عقب خودرو نصب می‌شوند و به صورت مداوم جاده را اسکن می‌کنند تا نورهای جلو و عقب خودروهای دیگر و نورهای محیطی را شناسایی کنند. این داده‌های تصویری سپس به یک واحد پردازش مرکزی ارسال می‌شود که با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر و یادگیری ماشینی، تصمیم‌گیری می‌کند که آیا نوربالا باید روشن یا خاموش شود.

سیستم نور بالا اتوماتیک

علاوه بر این، سیستم‌های مدرن از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند که با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های متعدد از شرایط جاده‌ای و محیطی، دقت و کارایی سیستم را بهبود می‌بخشند. این الگوریتم‌ها قادرند حتی شرایط پیچیده نوری و آب و هوایی را نیز تشخیص دهند و واکنش مناسب نشان دهند. برای مثال، در شرایط بارانی یا مه‌آلود، سیستم ممکن است تصمیم بگیرد که نوربالا را فعال نکند یا شدت نور را کاهش دهد تا دید راننده بهینه باقی بماند و از خیرگی غیرضروری جلوگیری شود.

با وجود این پیشرفت‌ها، سیستم نوربالا اتوماتیک هنوز با چالش‌هایی روبرو است، به ویژه در شرایطی که نورهای غیرمعمول مانند تابلوهای روشنایی یا نورهای جاده‌ای می‌توانند سیستم را فریب دهند. به همین دلیل، خودروسازان به طور مداوم در حال بهبود الگوریتم‌ها و استفاده از فناوری‌های جدید مانند لایدار (LiDAR) و رادار برای افزایش دقت و کارایی این سیستم هستند.

مزیت نور بالا اتوماتیک

در مجموع، سیستم نوربالا اتوماتیک با ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته و الگوریتم‌های پیچیده، به طور موثری تجربه رانندگی در شب را بهبود می‌بخشد و به یکی از ویژگی‌های استاندارد در خودروهای مدرن تبدیل شده است.

مزایا و معایب

سیستم نوربالا اتوماتیک مزایای متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش ایمنی رانندگی در شب اشاره کرد. این سیستم با فعال‌سازی خودکار نوربالا در جاده‌های تاریک، دید بهتری برای راننده فراهم می‌کند و با تغییر به موقع به نورپایین، از خیرگی چشم رانندگان مقابل جلوگیری می‌کند.کاهش خستگی راننده نیز یکی دیگر از مزایای این سیستم است، چرا که نیازی به تنظیم دستی نوربالا وجود ندارد.

با این حال، این سیستم با چالش‌هایی نیز مواجه است. عملکرد صحیح آن وابسته به شرایط محیطی و دقت تکنولوژی‌های مورد استفاده است. در شرایط نوری پیچیده یا آب و هوای نامساعد، ممکن است سیستم به درستی عمل نکند. همچنین،هزینه بالای نصب این آپشن  روی خودروها می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف محسوب شود.

تکنولوژی نور بالا اتوماتیک

سیستم نوربالا اتوماتیک، با اتکا به تکنولوژی‌ها و الگوریتم‌های هوشمند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، تلاش می‌کند تا تجربه رانندگی در شب را ایمن‌تر و راحت‌تر سازد. این فناوری، با وجود پتانسیل بالا، همچنان در مواجهه با شرایط پیچیده محیطی و هزینه‌های معایبی نیز دارد. با این حال این سوال مطرح می‌شود : آیا می‌توان به این تکنولوژی اعتماد کرد و آیا می‌تواند در شرایط خاص جاده‌ای و آب و هوایی ایران و فرهنگ رانندگی ما به درستی عمل کند؟

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X