ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰

سیستم ورود بدون کلید (keyless entry) چگونه عمل می کند؟

منتشر شده در 12 مهر 1403 ساعت 19:32
نویسنده آرام عزیزی
ورود و خروج بدون کلید

یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های اخیر در خودروهای جدید مورد استفاده قرار گرفته، سیستم ورود بدون کلید است که در این مطلب به آن می پردازیم.

در دنیای مدرن و پیشرفته خودروها، راحتی و امنیت از مهم‌ترین عواملی هستند که سازندگان و مشتریان به آن توجه دارند. یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های اخیر به‌طور گسترده در خودروهای جدید مورد استفاده قرار گرفته و پاسخگوی این دو نیاز بوده، سیستم کیلس اینتری یا همان ورود بدون کلید است. این سیستم به رانندگان اجازه می‌دهد بدون نیاز به استفاده از کلید فیزیکی، خودرو را باز کنند و حتی آن را روشن کنند. اما این فناوری چگونه کار می‌کند؟ انواع آن و چه مزایا و معایبی با خود به همراه دارد؟

 تاریخچه keyless entry

کیلس اینتری برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی به عنوان یک نوآوری در صنعت خودروسازی معرفی شد. این فناوری ابتدا در خودروهای لوکس به کار گرفته شد و به تدریج به یک ویژگی استاندارد در بسیاری از مدل‌های خودرو تبدیل گردید. در ابتدا، سیستم‌های کیلس اینتری صرفاً امکان باز و بسته کردن درب‌ها را از طریق یک فرستنده‌ی بی‌سیم فراهم می‌کردند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، این سیستم‌ها پیشرفته‌تر شدند و قابلیت‌هایی مانند روشن کردن خودرو بدون نیاز به کلید نیز به آن اضافه شد. 

اولین شرکت‌هایی که این فناوری را به‌کار بردند، برندهای لوکس مانند مرسدس بنز و بی‌ام‌و بودند. اما با محبوبیت این سیستم، خودروسازان اقتصادی نیز به تدریج آن را به عنوان یک ویژگی استاندارد به خودروهای خود اضافه کردند.

ب ام و و مرسدس

عملکرد سیستم ورود بدون کلید

سیستم کیلس اینتری شامل چند بخش کلیدی است: یک کلید هوشمند، خودرو، و حسگرهایی که این دو را به هم متصل می‌کنند. هنگامی که راننده با کلید هوشمند خود به نزدیکی خودرو می‌رسد، سیگنال‌هایی بین کلید و خودرو رد و بدل می‌شود. این سیگنال‌ها توسط حسگرهای خودرو شناسایی می‌شوند و درب‌های خودرو باز می‌شوند. راننده به‌راحتی وارد خودرو می‌شود و بدون نیاز به وارد کردن کلید، فقط با فشردن یک دکمه یا پدال ترمز، موتور را روشن می‌کند. 

این فرایند به دلیل استفاده از فرکانس‌های رادیویی و تکنولوژی‌های RFID (شناسه امواج رادیویی) امکان‌پذیر است. کلید هوشمند دارای تراشه‌ای است که هنگام نزدیک شدن به خودرو، سیگنال مشخصی را ارسال می‌کند و خودرو تنها زمانی به آن پاسخ می‌دهد که کلید در نزدیکی باشد. شما در انواع این سیستم امکانات مثل بازکردن در بدونه هیچ عملی، فعال کردن سیستم تهویه، خاموش روشن کردن چراغ، فعال کردن بوق خودرو در پارکینگ ها شلوغ و…

سیستم ورود و خروج بدون کلید

انواع سیستم‌های کیلس اینتری

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های کیلس اینتری به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند. این سیستم‌ها در انواع خودروهای مختلف استفاده می‌شوند و هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

کیلس اینتری سنتی: این نوع ابتدایی‌ترین سیستم کیلس اینتری است که تنها امکان باز و بسته کردن درب‌ها از راه دور را فراهم می‌کند. راننده باید همچنان از یک کلید فیزیکی برای روشن کردن خودرو استفاده کند. این سیستم معمولاً در خودروهای اقتصادی‌تر یا مدل‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود، مانند تویوتا کرولا 2008.

سیستم کیلس انتری

کیلس گو: در این نوع پیشرفته‌تر، علاوه بر باز و بسته کردن درب‌ها، راننده می‌تواند خودرو را بدون نیاز به کلید فیزیکی روشن کند. در این سیستم، کلید هوشمند باید در محدوده مشخصی از خودرو باشد (معمولاً داخل خودرو یا در فاصله نزدیکی به آن) تا سیستم اجازه روشن شدن موتور را بدهد. تفاوت اصلی بین کیلس اینتری سنتی و کیلس گو در این است که در سیستم کیلس اینتری سنتی فقط امکان باز و بسته کردن درب‌ها وجود دارد، اما در سیستم کیلس گو، راننده می‌تواند خودرو را نیز بدون نیاز به کلید روشن کند. به عنوان مثال، این فناوری در مرسدس بنز C-Class 2020 دیده می‌شود.

ورود بدون کلید

سیستم‌های ورود هوشمند: این نوع سیستم‌ها از فناوری‌های بلوتوث یا NFC استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمند یا دستگاه‌های دیگر، درب خودرو یا صندوق عقب  را باز کنند یا حتی از راه دور تنظیمات خودرو را تغییر دهند. این فناوری بیشتر در خودروهای پیشرفته و لوکس استفاده می‌شود، مانند تسلا مدل ۳ که کاربران با استفاده از گوشی هوشمند خود قادر به باز کردن درب‌ها و روشن کردن خودرو هستند.

سیستم‌های بیومتریک: این نسل جدید از سیستم‌های کیلس اینتری، از تکنولوژی‌های بیومتریک مانند تشخیص اثر انگشت یا تشخیص چهره بهره می‌برد. هرچند این سیستم‌ها امنیت بیشتری دارند، اما به دلیل هزینه‌های بالاتر هنوز به‌طور گسترده در خودروهای اقتصادی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. نمونه‌هایی از این سیستم در برخی از خودروهای مفهومی و نمونه‌های لوکس مانند بی‌ام‌و سری ۷ دیده می‌شود.

ورود بیومتریک

در برخی از خودروها، به جای استفاده از کلید یا ریموت، از کارت‌های هوشمند استفاده می‌شود. راننده می‌تواند این کارت را به خودرو نزدیک کند تا درب‌ها باز شوند. این کارت‌ها به عنوان جایگزینی جمع و جورتر و راحت‌تر برای کلیدهای سنتی طراحی شده‌اند و همچنان راحتی بالایی برای راننده به همراه دارند.

تسلا بدون کلید

مزایا و معایب سیستم کیلس اینتری

سیستم کیلس اینتری مزایای زیادی دارد که باعث محبوبیت آن در بین رانندگان شده است. از جمله این مزایا می‌توان به راحتی در استفاده اشاره کرد؛ دیگر نیازی نیست راننده به دنبال کلید بگردد یا آن را درون قفل قرار دهد. همچنین، این سیستم‌ها باعث افزایش ایمنی خودرو نیز می‌شوند، چرا که سیگنال‌ها رمزگذاری شده‌اند و باز کردن خودرو برای سارقان دشوارتر است. 

با این حال، معایبی نیز برای این سیستم وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی، هک شدن سیگنال‌ها توسط سارقان حرفه‌ای است. این سارقان می‌توانند با دستگاه‌های خاص، سیگنال‌های فرستاده شده بین کلید و خودرو را تقلید کنند و درب خودرو را باز کنند. از دیگر معایب، می‌توان به نیاز به تعویض منظم باتری کلید هوشمند اشاره کرد. اگر باتری کلید تمام شود، راننده ممکن است قادر به باز کردن خودرو نباشد.

سیستم ورود بدون کلید

سیستم کیلس اینتری به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته در خودروهای مدرن، راحتی و امنیت بیشتری را برای رانندگان فراهم کرده است. با وجود برخی معایب، مزایای آن باعث شده تا این سیستم در بسیاری از خودروهای جدید به کار گرفته شود. از سیستم‌های ساده برای باز کردن درب‌ها تا فناوری‌های پیشرفته بیومتریک، کیلس اینتری به یک ویژگی ضروری در خودروهای مدرن تبدیل شده است. با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود این سیستم‌ها حتی هوشمندتر و ایمن‌تر از گذشته شوند، تا تجربه رانندگی هر چه راحت‌تر و مطمئن‌تری برای کاربران فراهم شود.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X