موضوعات داغ روز:

کدر شدن چراغ‌های خودرو ؛ دلایل و راهکارهایی برای پیشگیری و ترمیم

منتشر شده در 29 آبان 1403 ساعت 14:30
نویسنده آرام عزیزی
کدر شدن چراغ‌های خودرو

کدر شدن چراغ های خودرو یکی از عواملی است که باعث کاهش نوردهی می شود. در ادامه به این موضوع پرداخته و راه حل آن را بیان می کنیم.

چراغ های جلوی خودرو نقشی اساسی در ایمنی رانندگی و ظاهر کلی خودرو دارند. این چراغ ها با تأمین نور مناسب، دید راننده را در شب و شرایط جوی مه آلود افزایش می دهند و به دیگر رانندگان و عابران پیاده امکان می دهند که خودرو را تشخیص دهند. علاوه بر این، چراغ های جلوی شفاف و سالم ظاهر خودرو را زیبا و جذاب نشان می دهند. با این حال، بسیاری از رانندگان با گذشت زمان متوجه کدر و زرد شدن چراغ های خودروی خود می شوند؛ مشکلی که می تواند به طور مستقیم روی دید و روشنایی چراغ ها تأثیر بگذارد. در این مطلب، دلایل کدر شدن چراغ های خودرو، راه های پیشگیری از این مشکل و روش های کارآمد برای ترمیم و نگهداری چراغ های کدر شده را بررسی می کنیم.

چرا چراغ خودرو کدر می شود؟

چراغ خودرو کدر

 کدر شدن چراغ های خودرو یکی از مشکلاتی است که به مرور زمان و در اثر عوامل مختلف محیطی و فنی رخ می دهد. این پدیده بیشتر در خودروهای با عمر بیشتر از ۵ سال دیده می شود و به عواملی مانند تابش مستقیم اشعه ماوراء بنفش، شرایط جوی نامناسب و حتی نوع و کیفیت موادی که در ساخت طلق چراغ به کار رفته است بستگی دارد. تابش نور خورشید که حاوی اشعه ماوراء بنفش است، به مرور زمان بر طلق چراغ ها تأثیر می گذارد و باعث تغییرات شیمیایی در سطح آن ها می شود. این تغییرات به زرد شدن و کدر شدن پلاستیک چراغ ها منجر می شود، به ویژه در مناطقی که تابش خورشید شدید است یا خودرو برای مدت طولانی در فضای باز پارک می شود. همچنین، عوامل محیطی مانند گرد و غبار، باران های اسیدی و آلودگی های هوا نیز در کدر شدن چراغ ها مؤثرند.

این ذرات و مواد شیمیایی در تماس مداوم با سطح چراغ ها، به مرور باعث فرسایش و زبر شدن آن ها می شوند. علاوه بر این، گرمای تولید شده توسط چراغ ها و موتور نیز ممکن است در تغییر ساختار پلاستیک چراغ ها و کاهش شفافیت آن ها تأثیر بگذارد. چراغ های زنون و هالوژن به دلیل تولید گرمای بیشتر، ممکن است نسبت به چراغ های LED که گرمای کمتری دارند، زودتر دچار کدری شوند. در کنار این عوامل، کیفیت موادی که در ساخت چراغ ها به کار رفته است نیز در این موضوع نقش دارد. برخی از چراغ ها به دلیل استفاده از پلاستیک های با کیفیت پایین یا نبود لایه های محافظ UV، مقاومت کمتری در برابر تابش خورشید و دیگر عوامل دارند و زودتر کارایی خود را از دست می دهند.

راه های جلوگیری از کدر شدن چراغ

جلوگیری از کدر شدن چراغ خودرو

با  رعایت برخی روش ها و نکات نگهداری می توان از کدر شدن چراغ های خودرو پیشگیری کرد و یا حداقل آن را به تأخیر انداخت. استفاده از اسپری های محافظ UV یا فیلم های محافظ، یکی از روش های مؤثر برای محافظت از سطح چراغ ها است. این محصولات یک لایه محافظ روی سطح چراغ ها ایجاد می کنند که از تماس اشعه ماوراء بنفش با پلاستیک جلوگیری می کند و مانع از زرد شدن و کدر شدن آن می شود ولی خوب این لایه ها هم در برخی موارد خود آسیب رسان هستند و می توانند باعث پخش نور نامناسب شوند. همچنین شستشوی منظم چراغ ها با شوینده های ملایم نیز می تواند در جلوگیری از کدری مؤثر باشد. آلودگی های هوا، گرد و غبار و دیگر ذرات معلق در هوا با گذشت زمان روی چراغ ها تجمع می یابند و شفافیت آن ها را کاهش می دهند. استفاده از شوینده های مخصوص شستشوی خودرو به همراه آب، می تواند این ذرات را از سطح چراغ ها پاک کرده و مانع از کدر شدن آن ها شود، از دلایل توصیه این مواد شوینده این است که سازنده ملاحظات مربوط به شستشوی خودرو را در نظر گرفته و میزان اسید باز بودن آن مناسب است و در مورد چراغ باعث از بین بردن لایه محافظ آن نمی شود. همچنین، پارک خودرو در مکان های سایه دار و سرپوشیده یکی دیگر از روش های محافظتی است که می تواند از تابش مستقیم خورشید به چراغ ها جلوگیری کند و در نتیجه از تغییرات شیمیایی در پلاستیک چراغ ها بکاهد. با انجام این روش ها و رعایت نکات نگهداری، می توان از بروز زودهنگام کدری چراغ ها جلوگیری کرد.

راهکارهای ترمیم چراغ

ترمیم چراغ کدر

 در صورتی که چراغ های خودرو دچار کدری شده اند، می توان با استفاده از روش های مختلف شفافیت از دست رفته را بازیابی کرد و از آن ها برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد ولی تقریباً همه این روش ها به طلق چراغ آسیب می رسانند و یک لایه از چراغ بر می دارد. این روش ها راه حل های موقت هستند. یکی از روش های ساده برای ترمیم چراغ های کدر، استفاده از کیت های پولیش و سنباده های نرم است. این کیت ها که در بازار موجودند، شامل موادی هستند که سطح چراغ ها را صاف و شفاف می کنند. پولیش کردن چراغ ها به وسیله این کیت ها، فرایندی آسان و در دسترس است که حتی در خانه نیز قابل انجام است ولی به‌صورت کلی ارزش وقت و هزینه کردن را ندارد.

رفع کدری خودرو

کدر شدن چراغ های خودرو یکی از مشکلات رایج است که می تواند به مرور زمان و تحت تأثیر عوامل مختلف رخ دهد. این مشکل نه تنها بر ظاهر خودرو تأثیر می گذارد، بلکه به دلیل کاهش شفافیت و نوردهی چراغ ها، می تواند ایمنی رانندگی را نیز به خطر بیندازد. با شناخت دلایل کدر شدن چراغ ها و رعایت نکات پیشگیری، می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد یا آن را به تأخیر انداخت. همچنین در صورت کدر شدن چراغ ها، با استفاده از روش های ترمیم، می توان شفافیت از دست رفته را بازیابی کرد و از چراغ ها برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد. در نهایت، با توجه به اهمیت چراغ ها توصیه می شود که مالکان خودرو به نگهداری و محافظت از چراغ ها بیشتر توجه داشته باشند.

ویدیو های پیشنهادی

۶ Responses to “کدر شدن چراغ‌های خودرو ؛ دلایل و راهکارهایی برای پیشگیری و ترمیم”

  1. حمیدرضا گفت:

    این همه صغرا کبری چیدی خب آخرش بگو خمیر دندان سفید کننده بگیر کمیر سطح کاسه چراغ خیس کن یچبعد با پنبه و خمیر دندان سفید کننده ماساژ بده مثل روز اولش میشه

    ۲
    ۲
    • ارام عزیزی گفت:

      ممنون بخاطر نظر خوبتون
      میشه با این روش ها شما چراغتو برای مدت کمی ترمیم کنی ولی برای مدت خیلی کمی موثره و زود دوباره کدر میشه،خودم با تینر ۲۰هزار چراغ خیلی زرد شده رو مثل روز اولش در آوردم اما بعد ۴ ماه دوباره کدر شد.چراغی که زرد شده رو یا باید تعویض کرد یا طلقشو عوض کنی که تعویض طلق تنظیم زاویه های چراغو به هم میریزه و توصیه نمیشه.

      ۱
      ۰
      • ناشناس گفت:

        خدمت شما عرض کردم تینر فوری ۲۰۰۰۰ خیلی قوی است و باعث آسیب به ساختار مولکولی مواد پلاستیکی می شود.
        قبلا طلق چراغ از نوع شیشه بود. به هنگام تصادفات و شکستن به سطح جاده میریخت و باعث پنچر شدن خودروهای عبوری دیگر میشد و باعث حوادث بعدی میشد. به همین سبب از نوع پلاستیک و ترموست و ترموپلاست بطور ترکیبی استفاده کردند.
        بله اینکه دوباره تیره میشود قبول دارم چون ساختار مولکولی طلق دچار تغییرات شیمیایی در اثر مجاورت با عوامل جوی شده است.
        این کارها موقت است. اما ارزانتر از تعویض چراغ کامل است. اگر بتوانید فقط طلق چراغ را تهیه کرده و تعویض کنید ، به مراتب بهتر از پاک کردن است.

        ۰
        ۰
    • ناشناس گفت:

      خمیر دندان بخاطر وجود مواد شیمیایی فلورانس آسیب بیشتر به ساختار مولکولی طلق میشود.
      بهترین روش تعویض طلق روی چراغ است.

      ۰
      ۰
  2. کارشناس مکانیک گفت:

    سلام
    یک روق سمباده نمره p2500 یا p 3000 تهیه فرمائید.
    یک بسته پنبه تهیه فرمایید.
    داخل یک بطری آب معدنی کوچک ، یک قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی بریزید و با الباقی را از آب پر کنید و درب بطری را سوراخ کنید.
    یک لیوان سرکه سفید داخل بطری آب معدنی جداگانه نگهدارید و درب بطری را سوراخ کنید.
    پولیش زبر ۴۰ گرم تهیه کنید. پولیش نرم براق کننده ۴۰ گرم تهیه کنید. از هر کدام یک قوطی بخرید و دردخودرو نگهدارید. بسیار پر کاربرد است.
    یک سطل کوچک آب کنار دست‌تان باشد.
    سمباده را داخل آب بیاندازید تا خیس بخورد. با کف دست مقداری آب روی چراغ بریزید. محلول مایع ظرفشویی و آب را روی چراغ بریزید و به آرامی سمباد را روی سطح طلق بکشید. به سمباد زیاد فشار نیاوردید. به آرامی همه جای چراغ را یکنواخت سمباده بکشید.
    کدری و سیاهی و زردی از روی طلق جاری میشود. هنگامی که همه جای طلق را سمباده کشیدید با آب بشورید. مقداری سرکه روی طلق بریزید و مجددا خیلی آرام و نرم سمباده بزنید.
    طلق را با آب بشورید و با دستمال تمیز خشک کنید.
    طلق کدر شده است. نگران نباشید.
    مقداری پولیش زبر را به روی طلق بمالید و با مقداری پنبه محکم همه‌جای طلق را پولیش بکشید.
    مقداری پولیش نرم براق کننده همه جای طلق بمالید و با پنبه محکم روی سطح طلق بکشید.
    آنقدر این کار را تکرار می کنید تا هنه جای طلق براق شود و آثا‌ر کدری سمباده برطرف شود.

    قبل از آغاز این مراحل میتوانید با تینر فوری ۱۰۰۰۰(ده هزار) روی سطح طلق را با پنبه آغشته به تینر محکم طلق را تمیز کنید. بلافاصله با آب طلق را بشورید و مراحل فوق را بترتیب انجام دهید.
    دقت کنید تینر ۱۰۰۰۰ استفاده کنید و از تینر فوری ۲۰۰۰۰(بیست هزار) استفاده نکنید چون به طلق آسیب میزند.
    از تینر ۱۰۰۰۰ می توانید برای برداشتن لکه‌های مالیدگی روی بدنه استفاده کنید. بشرط آنکه خودرو تصادف و رنگ نداشته باشد و رنگ کوره‌ای کارخانه باشد. بدنه خودرویی که تصادف کرده و رنگ شدگی از نوع هوا خشک را داشته باشد با تینر پاک میشود. به محض اینکه لکه را از روی بدنه برداشتید باوآب و تاید محل را بشورید.
    برای برداشتن لکه‌های بجا مانده روی سپر و بدنه خودرو از تینر ۱۰۰۰۰ و پنبه و سمباده پی ۳۰۰۰ (اصطلاحاً پوست پولیش یا پوست ساب می گویند) به مانند مراحل پاک کردن طلق چراغ می توانید استفاده کنید.
    قبلا از هر اقدامی اول گوشه‌ کوچکی از بدنه را تمرین کنید بعداً قطعه کامل را سمباده پولیش کنید.
    موفق و پیروز باشید.

    ۰
    ۱
  3. آرش گفت:

    ازاین همه مطلب که گفتی چیز با ارزشی گیر ما نیامد. لااقل یک راه حل برای پاک کردن کدری ارائه می دادی، خسته‌ نباشی. دوستان یک عدد لیمو ترش را از وسط نصف کنید وکمی جوش شیرین روی آن بریزید وروی چراغ بمالید با حوصله چند دقیقه این کار انجام دهید کمی کدری چراغ از بین می‌رود. یا اسپره wDهم به بر طرف شدن کدری طلق کمک می‌کند.

    ۰
    ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.