%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰

پیشرانه M15GSI سایپا ؛ موتور جدید سهند و اطلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

منتشر شده در 24 خرداد 1403 ساعت 16:30
نویسنده حسین باباپور
پیشرانه M15GSI سایپا

پیشرانه M15GSI سایپا موتور جدیدی است که روی محصولات این گروه خودروسازی می بینیم. اما این پیشرانه چه مشخصاتی دارد؟

شرکت سایپا خواه‌ناخواه، بقا و عدم بقای خود را تا حد زیادی به خودروی پراید مدیون است. چراکه این ماشین حدود ۳۰ سال قبل به خطوط تولید سایپا منتقل شد و از آن زمان به بعد همچنان ردپای آن در صنعت خودروی ایران به صورت بسیار مستحکم و فراگیر به چشم می‌آید. در سال ۱۳۸۹ پلتفرم خودروی پراید مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت که در نهایت از دل آن ماشین جدیدی به نام تیبا و یک پلتفرم اصلاح شده تحت عنوان ایکس ۲۰۰ به لیست محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور اضافه شد تا آغازی باشد بر کلید خوردن یک پروژه گسترده که از دل آن تاکنون چندین محصول با عنوان جدید اما باطن تقریباً یکسان، بیرون آمده است.

محصولاتی همچون تیبا، ساینا، کوییک، سهند و اطلس جزو خودروهایی هستند که تاکنون در قالب پلتفرم ایکس ۲۰۰ و با اتاق‌های فیس‌لیفت شده به دست مشتریان ایرانی رسیده‌اند. تا یکی دو سال پیش موتور این خودروها همان پیشرانه ام ۱۵ هشت سوپاپ تیبا بود که در اصل نمونه اصلاح شده موتور پراید محسوب می‌شد.

موتور جدید سهند و اطلس

اما با توجه به سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای آلایندگی در کشور و ملزوماتی که در راستای کاهش مصرف سوخت باید خودروسازان به آن پایبند باشند، شرکت سایپا با همکاری مگاموتور تصمیم به بهینه‌سازی موتور ام ۱۵ گرفت و از اواخر سال ۱۴۰۰ موتور جدید را با نام M15GSI و سپس تحت عنوان M15l به نمایش درآورد تا از آن به بعد روی محصولاتی همچون کوییک جی ایکس، اطلس و سهند نصب شود. در این مطلب به بررسی پیشرانه M15GSI می‌پردازیم و تفاوت‌های آن با موتور M15 معمولی را که پیش از این روی ساینا و کوییک حضور داشت، به اطلاع شما می‌رسانیم.

پیشرانه M15GSI چه تفاوت‌های ساختاری با پیشرانه M15 معمولی دارد؟

علی‌رغم آنکه پیشرانه M15GSI از لحاظ ظاهری، تعداد سوپاپ‌ها و حجم سیلندرها خیلی تفاوتی نسبت به مدل پایه خود یعنی پیشرانه ام ۱۵ ندارد، اما باید به اطلاع برسانیم که تقریباً اکثر قطعات آن اصلاح و حالا با نمونه‌های جدیدتر جایگزین شده است. هدف از این کار به طور کلی دستیابی به اهدافی همچون کاهش مصرف سوخت، ارتقای استاندارد آلایندگی و افزایش کارایی موتور به همراه بالا بردن دوام فنی آن ذکر شده است.

پیشرانه M15GSI سهند

در این راستا حدود ۳۰ قطعه اصلی، از تجهیزات برقی گرفته تا قطعات مکانیکی همگی تغییر کرده و جای خود را به نمونه‌های جدید داده است. کوئل‌ها و سیستم جرقه‌زنی، یاتاقان‌های ثابت و متحرک، مجموعه بلوک سیلندر، سرسیلندر، انژکتورها و سیستم پاشش سوخت، مجموعه پیستون‌ها و رینگ‌های پیستون، میل‌لنگ، میل‌بادامک، سیت سوپاپ‌ها در سر سیلندر، طرح منیفولد ورودی هوا، نوع منیفولد خروج دود، پمپ آب، پمپ روغن، کاتالیست، بالانسر شفت و … از جمله مواردی هستند که در موتور جدید M15GSI به طور کلی تغییر کرده و با نمونه قبلی متفاوت هستند.

ساختار پیشرانه M15GSI

در این میان شاخص‌ترین تغییراتی که بیش از هر چیز به چشم می‌آید، شامل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و همچنین استفاده از منیفولد دود استیل یا همان هدرز به جای نمونه‌های سنتی چدنی است. استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها موجب کارایی بهتر موتور در دورهای میانی شده و مواردی مثل کاهش مصرف سوخت و افزایش توان را به دنبال دارد. همچنین استفاده از خروجی دود هدرز نیز باعث تنفس بهتر موتور، کاهش استهلاک و افزایش بازدهی آن می‌شود. استفاده از هدرز در کم کردن اثر لگ سیستم پدال گاز برقی نیز می‌تواند موثر باشد و باعث افزایش راندمان موتور و شتاب اولیه بهتر خودرو شود.

مشخصات فنی پیشرانه M15GSI

موتور جدید ۸ سوپاپ سایپا نسبت به نمونه قبلی حدود ۷ درصد افزایش توان داشته است و حالا نزدیک به ۹۱ اسب بخار قدرت در کنار ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ضمن آنکه مصرف سوخت آن نیز تقریباً چیزی حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده و به نزدیکی ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

مشخصات پیشرانه M15GSI

به علاوه گفته می‌شود خودروهایی نظیر سهند و اطلس که به موتور ام ۱۵ جی اس آی یا همان M15I مجهز می‌شوند، از گیربکسی با ضرایب دنده و پلوس‌های جدید استفاده خواهند کرد که راندمان کاری خودرو را در مجموع افزایش می‌دهد و عملکرد بهتری در موضوع انتقال قدرت به نمایش می‌گذارد.

نتیجه‌گیری

پیشرانه M15GSI نمونه‌ای به‌روز شده از همان موتور تیبا است که حالا با قطعات جدید به میدان آمده تا عملکرد اصطکاکی آن کاهش داشته باشد و از این طریق مصرف سوخت کمتر به علاوه توان کمی بالاتر ارائه دهد. مواردی مثل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و استفاده از منیفولد دود استیل یا همان هدرز طبعا تاثیر بهینه‌ای در عملکرد این موتور خواهد داشت.

علاوه بر آن تغییر ضریب تراکم سیلندر، استفاده از رینگ‌ پیستون‌های مقاوم‌تر و سایر تحولاتی که در مجموعه سرسیلندر، میل بادامک، میل‌لنگ، سیستم جرقه‌زنی، سیستم پاشش سوخت و… در موتور M15GSI رخ داده است، باعث می‌شود که این پیشرانه در کل راندمان بهتر و عملکرد قابل قبول‌تری نسبت به گذشته از خود نشان بدهد.

ویدیو های پیشنهادی

۳۰ Responses to “پیشرانه M15GSI سایپا ؛ موتور جدید سهند و اطلس چه ویژگی‌هایی دارد؟”

  1. مصطفی گفت:

    در عصر خودروهای الکتریکی و هایبرید، یک شوخی بی مزه ست

    ۲۷
    ۳
    • حمید خان گفت:

      وقتی خر همان خر باشد تعویض پالان اسبش نمیکنه

      ۳۲
      ۳
    • ناصر محمدنژاد گفت:

      صدای دوازده بنزین ویک لیتر روغن خدایی خجالت نمی‌کشی مثل ادامس استفاده شده هروز پیدا میکنن میجون

      ۱۳
      ۲
    • ماهسون گفت:

      سلام.پراید و مشتقات آن هیچ تفاوتی نداره،همان شاسی حلبی و موتور که با گرانفروشی ده برابری قالب ملت شریف میشه،قیمت اینجور ماشین ها باید زیز بیست میلیون باشد منصفانه است.

      ۹
      ۴
    • سعید گفت:

      خر همون خره فقط پالونش رو عوض میکنن.

      ۵
      ۰
    • ناصر گفت:

      شمارا به خدا مردم و بیش از این دیگه نفهم حساب نکنید با این پیشرفتی که در دنیا درمورد خودرو است خجالت هم خوب چیزیه ، ماسعی میکنیم از خودرو ملی کشور خودمان استفاده کنیم اما شماهر روز استعمار گری تان را بیشتر می کنید افتضاه آقا افتضاه

      ۱۱
      ۰
  2. محمد مهدوی گفت:

    سلام چرا سایپا پیشرانه m15 را ۱۶ سوپاپ نکرد الان یا سایپا پیشرانه tu5 plus که از سیتروئن گرفته بود می گذاشت روی اطلس و سهند و توربو می کرد می گذاشت روی شاهین خیلی بازدهی بهتر می شد.

    ۲۴
    ۲
  3. حمید گفت:

    خودروساز بخاد موتور قوی کنه هم نمیذارنش

    ۷
    ۲
  4. شمس گفت:

    بنده نظری خاصی در این زمینه ندارم ، فقط اونجا که فرمودید گیربکس و پلوس جدید ، دقیقا منظور چی هستش ؟

    ۳
    ۰
    • حسن گفت:

      هیچی ینی دردسر واسه صاحب ماشین و مکانیک یه دیسک صفحه یا کله پلوس بخوای عوض کنی چند جور داره که هر لوازم فروشی یه نوعشو داره

      ۱
      ۰
  5. افشین گفت:

    موتور هشت سوپاپ دیگر یک فناوری قدیمی هست و با اینکارها بروز نمیشود. امروز در دنیا موتورهای شانزده سوپاپ با زنجیر تایم بی صدا و ایضا سیستم وی وی تی در حال بروز رسانی هستند و خودرو سازان ما هنوز در خال بروز رسانی موتور پراید و بزرگتر کردن استوانه سیلندر آن هستند!!!!!! با توجه به ورود خط تولید موتورهای سه سیلندر و چهار نمونه از آن که مجهز به سیستم توربو شارژر هم هستند استفاده از این موتورهای قدیمی فقط دهن کجی به خریدار که محکوم به خرید از این خودرو سازان هست ‌‌‌هودنمایی میکند.

    ۱۶
    ۱
    • کیوان گفت:

      خودروسازان اینجا را غرب وحشی فرض کرده اند خودشان را کابوی و ما را سرخپوست و برده سیاهپوست می‌بینند که هر ظلم و اجحافی به ما میکنند و با کمال بی وجدانی در حالی که می‌توانند ولی هیچ سعی در یادگیری و ابداع یا استفاده از فن آوری مدرن و موتورهای بروزتر و مدرن‌تر که امکان خریداری و تولید تحت امتیاز یا مهندسی معکوس آن وجود دارد نمی‌کنند چون حاضر نیستند کوچکترین خرجی برای مردم کنند وقتی دو دهه پیش آئودی آ۲ دیزلی با مصرف بهینه حدود ۲لیتر در صد کیلومتر تولید میشد اینها حتی حاضر نیستند همان فن آوری۲۰سال پیش آلمان را تولید کنند چون سودشان تولید یک محصول قدیمی است که برای آن هیچ جدیدی نکنند و سی سال به دست مردم بدهند مثل پژو۴۰۵ و پراید آدم باید چقدر بی وجدان و طماع و خائن به دین و کشور باشد که مردم مسلمان کشورش را اینچنین غارت و استعمار و سرکیسه کند و به شعورشان توهین کند و چنان از دین و انسانیت تهی باشد که جیب هموطن مسلمانش را مثل طراران با قالب کردن چنین محصولاتی خالی کند

      ۸
      ۱
  6. سیگما گفت:

    تو کوییک GX یکی از همکارا نشسته بودم که همین موتور روش هست، به نظر واقعا یکم از نظر قدرت و گشتاور بهتر از M15 هست واقعا، ولی امان از صدا و لرزش! شاید بگم حتی بیشتر از قبل شده! به نظر خود من سایپا باید بیشتر رو این کار میکرد، ینی اگه به اندازه قبل قدرت و گشتاور داشت ولی صدا و لرزش مثلا ۱۰٪ کمتر بود در مجموع بهتر بود.

    ۱۱
    ۰
  7. علی گفت:

    با سلام، چه اصراری دارید به این موتور هشت سوپاپ، بابا ۱۶ سوپاپ کنید با همین حجم به گشتاور ۳۷۰ تا ۴۲۰ میرسه، اینقد کار سختیه؟ بابا بیست سال پیش شما ریو شانزده سوپاپ زدید چرا دنده عقب میرید چرا به فکر مردم نیستین، درد و بلای کره ای ها بخوره تو سرتون

    ۱۶
    ۵
    • Mohsen گفت:

      مهندس چجوری میخوای از یه موتور یک و نیم لیتری بالای ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور بگیری اونم با این الیاژ تازه اگه بتونی با توربو این کارو کنی کلی از قطعات موتور تو طولانی مدت خیلی زود خراب میشن و نمیتونن زیر این
      فشار درست و کم استهلاک کار کنن

      ۵
      ۱
      • ریشه‌ی پاینده گفت:

        امروزه یافتن بیش‌تر پاسخ‌ها با جست‌وجو در گوگل از آسان‌ترین کارهاست.
        ویژه‌ی پرسش شما هم باید بگم نمونه‌ش یکی از موتورهای تویوتاست.

        ۰
        ۰
      • حمید گفت:

        مگر متور فعلی شاهین از تعاریف شما خارجه نه نیست ولی اگر سر سیلند ریو بالای اون نصب می شود به جای توربو به مراتب بهتر می شود.. بله اگر شانزده سوپاپ هم بشه توربو هم بشه بازهم سیستم یا تاقن ها و میلنک و غیر بیشتر از همون ۱۴۰ اسب توان نداره ولی دمای متور صدای متور نیوتون و کشتار متور و استهلاک متور مصرف سوخت و… بشدت تغیر می کرد

        ۱
        ۰
    • جواد گفت:

      الهی به حق علی

      ۰
      ۰
  8. یزدان گفت:

    ای کاش همان پراید با کمی بهبود تولید میکردند باور کنید از این مدل های آشغال تیبا و ساینا و کوییک خیلی بهتر بود اگه از لحاظ ایمنی ضعیف بود مگه الان این تیبا و ساینا و کوییک ایمن هستند واقعا خودم الان ساینا دارم اصلا راضی نیستم صدرحمت به پراید؟

    ۱
    ۷
  9. آرمان گفت:

    منظور از تغییر قطعات اصلی موتور چیه، سیلندر و سر سیلندر و پیستون و رینگ و یاتاقان و میل بادامک عوض کردن بعد ۴تا سوراخ اضافه نکردن که موتور ۸سوپاپ نباشه؟ تغییری که اینا میگن نهایت در حد عوض شدن جا پیچ باید باشه چون خط تولید داره از همون قالب ها استفاده میکنه،وقتی که رودری های ماشین همچنان جای شیشه بالابر دستی،سوراخ داره و با یک پلاستیک خشک پوشیده میشه،اینا میخوان قالب تولید سیلندر و سر سیلندر و پیستون و یاتاقان و میل لنگ عوض کنن؟
    نهایت تغییرات فیزیکی داخل موتور همون میل بادامکی اونم چون سنسور اش عوض شده که سوپاپ متغیر باشه
    حتی سوزن انژکتور حاضر نیستن عوض کنن،یکسر به نمایندگی سایپا بزنید شاهین ها و کوئیک و ساینا های جدید که خراب شدن ببینید

    ۸
    ۰
  10. رضا گفت:

    متور که از صفری روغن کم می‌کند ووزن ماشین سنگین ومتور ضعیف و قیمت ماشن بالا تمام لوازم درجه آخر مثل پمپشیشور ماشین داخل آب رفته و سوخته بوش تعادل ماشین داخل آب داشت من مانده چطور تو منجد آب بود دیسک صفحه شایان باتری صبا لاستیک سیستم ترمز آیا دیگر جای دزدی داشته که ما خبر نداریم

    ۴
    ۰
    • ریشه‌ی پاینده گفت:

      درست می‌گی اما بهت برنخوره تو کشور باید یه کارخانه راه بندازن بل‌که نوشتن تو را بروزرسانی کنن خودروسازی که دیگه جای خود دارد.
      🤔پمپشیشور؟!!!

      ۷
      ۱
    • کاظمی گفت:

      آقا رضا فکر کنم خیلی عصبانی بودی که البته حق هم داری ، چون هم ایران خودرو وهم سایپا ،مدیرانی داره که سودشون توی این بنجل کاری هستش، وگرنه کشوری که خودش موتور پیشرفته ی موشک با اون فناوری رو میسازه که لبه ی تکنولژی دنیاس ، اگر اراده کنه میتونه موتور چند صد اسب بخار با قطعات مورد نیاز دیگه رو طراحی وتولید کنه ، ولی در کل شما هم انشالله سری بعد قبل از ارسال مطلب ،یه بار نوشته رو چک کن که این مقدار خوندنش سخت نباشه.ممنون ازت.

      ۴
      ۲
  11. مصیو گفت:

    یه پراید کره ای تمیز تمام این اسباب بازیابی که اینا مثلا ساختنو میکنه توجیبش ازهر لحاظ،،،

    ۰
    ۲
  12. مرادی گفت:

    سلام وقت تون بخیر
    همین موتور ارتقا یافته m15 دقیقا از چه زمانی روی محصولات سایپا نصب شده ؟
    چطور این موتورها رو تشخیص می دهند؟

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X