%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰

SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

منتشر شده در 10 اردیبهشت 1404 ساعت 16:30
نویسنده آرام عزیزی
SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

در این مطلب به این موضوع می پردازیم که آپشن SBR چیست و چگونه عمل می کند؟ در انتها قوانین مربوط به آن را در کشورهای مختلف مرور خواهیم کرد.

ایران خودرو به تازگی جدول قیمت محصولات خود را ویژه اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ اعلام کرده است. وجود واژه SBR در انتهای نام برخی از محصولات ایران خودرو، باعث ایجاد پرسشی در میان بسیاری از مخاطبان شده است که SBR چیست؟ در این مطلب آخرین خودرو به این موضوع می پردازیم که آپشن SBR چیست و چگونه عمل می کند؟ در انتها قوانین مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.

SBR چیست؟

SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

کمربند ایمنی خودرو یکی از اصلی‌ ترین تجهیزات ایمنی است که نقش بسیار حیاتی در حفاظت از سرنشینان در حوادث رانندگی دارد. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، استفاده از کمربند ایمنی می‌تواند خطر مرگ در تصادفات را تا ۴۵% و خطر آسیب‌ های جدی را تا ۵۰% کاهش دهد. این ابزار، همراه با سیستم‌ های دیگر همانند کیسه‌ هوا، در کاهش تلفات جاده‌ ای نقش اساسی دارد. بعد از ابداع کمربند سه نقطه ای و فراگیر شدن آن در خودروها بسیاری از کاربران از آن استفاده نمی کردند. در دهه ۷۰ استفاده از کمربند در بسیاری از کشور ها الزامی شد اما همچنان برخی از افراد از آن استفاده نمی کردند. آمریکایی ها در همان دهه ۷۰ سازوکار جالبی را در پیش گرفتند؛ بر خودروسازان آمریکایی اجبار شد فرایندی را طراحی کنند که تا زمانی که هر دو سرنشین ردیف جلوی خودرو کمربندشان را نبسته اند خودرو روشن نشود. این فرایند از پایه با مشکلاتی همانند خطر آتش سوزی در حین استارت زدن روبه رو بود و در آخر با اعتراض مردم این سیستم برچیده شد. اما در دهه ۹۰ دوباره بحث کمربند در کانون توجه قرار گرفت و خودروسازان به دنبال راه چاره سیستم SBR یا Seat Belt Reminder امروزی را معرفی کردند. این سیستم با ارسال هشدارهای صوتی (بوق یا صدا) و تصویری (روشن و خاموش شدن چراغ سقفی یا علامت کمربند در کلاستر)، یادآوری می‌ کند که کمربند ایمنی خود را ببندید.

نسل های SBR

شاید برایتان سوال شود که چنین سیستم در خودروهای قدیمی ایران خودرو وجود داشت چرا تیپ بندی جدید برای این خودروها صورت گرفته است؟ سیستم SBR به طورکلی سه نسل دارد، در خودروهای قدیمی ایران خودرو نسل اول این سیستم بکار می رفت. در نسل اول این سیستم هیچ سنسوری به کار نمی رود و تنها اتصالی برای آگاه شدن ECU بر اینکه راننده کمربند خود را بسته است وجود دارد. در این سیستم فقط درصورتی که راننده کمربند خود را نبندد، آلارم به صدا در می آید.

SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

در نسل دوم این سیستم سنسور تشخیص وزن در داخل صندلی شاگرد به کار می رود. در صورتی که سنسور تشخیص دهد که فردی برروی صندلی نشسته است اما کمربند آن بسته نشده، آلارم های تعریف شده فعال می شود.

SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

در نسل سوم این سیستم سنسور وزن در داخل صندلی شاگرد و ۳ بخش صندلی عقب بکار می رود. در این سیستم ابتدا حسگر وزن صندلی، تشخیص می‌ دهد که فردی روی صندلی نشسته است. سپس، حسگر قفل کمربند بررسی می‌ کند که آیا کمربند بسته شده است یا خیر. در صورتی که فرد روی صندلی باشد اما کمربند بسته نشده باشد، واحد کنترل مرکزی (ECU) با ارسال هشدار صوتی و روشن شدن نشانگرهای نوری، راننده و سرنشین را از این موضوع مطلع می‌ سازد. در برخی مدل‌ ها، شدت هشدار به تدریج افزایش پیدا می‌ کند تا کاربر را مجبور به بستن کمربند کند.

قوانین مربوط به SBR

SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم

در سال ۲۰۰۲ در اروپا برای خودروهایی که در تست یورو انکپ از فناروی SBR استفاده می کردند امتیاز اضافه ای در نظرگرفته می شد. اما با جدی تر شدن استانداردهای مربوط به بسته شدن کمربند در سال ۲۰۰۹ نصب این سیستم در صندلی راننده به کلی اجباری شد. در سال ۲۰۱۹ نصب یادآوری کمربند در صندلی شاگرد برای تمامی خودروسازان اروپایی الزامی شد. در نهایت سال ۲۰۲۱ نصب SBR در تمامی صندلی های خودروها تولیدی جدید در اروپا اجباری شد. ایران خودرو در سری جدید محصولات خود این آپشن را به کار برده است. انتظار می رود دیگر خودروسازان داخلی نیز چنین سیستمی را به صورت گسترده در خودرو هایشان به کار ببرند.

ویدیو های پیشنهادی

۳۵ Responses to “SBR چیست؟؛ آپشن جدید محصولات ایران خودرو را بشناسیم”

  1. حجت‌اله براهنی گفت:

    هر چیزی که بستن کمربند رو یادآوری کنه، یه بازار بالقوه‌اس برای متقلب‌هایی که راه‌های دور زدنش رو بفروشن! یه کمربند بستن که دیگه این همه مصیبت نداره.

    ۹۹
    ۱۴
    • حسین گفت:

      یعنی واقعا هر بلایی سرمون بیاد حقمونه ، قیمت مصرف کننده دنا آپشنال ۱ میلیاردو صد !!!! اونوقت روز ثبت نام در عرض ۲ دقیقه ظرفیت تکمیل میشه !!! ۵ یا ۶ ماه هم انتظار و پول های الکی بابت چیزهایی که در اصل باید روی ماشین بخاطر امتیت راننده و سرنشین باشه ازت بگیرن _ چقدر خوبیم ما !!!!!!😡😡😡

      ۱۰۹
      ۷
    • مهدی گفت:

      با یه میکرو سوییچ ساده و یه سیم رفت و برگشت به قفل کمربند همین کار رو میشه کرد حتی برای یک پیکان ، با هزینه ای ۲۰ هزار تومانی ، این غارته

      ۷۴
      ۱۱
      • محمد گفت:

        یعنی کل علم رو بردی زیر سوال🤣🤣🤣 شرکتهای اروپایی از این سیستم استفاده میکنن اونوقت تو با ۲۰ هزار تومن حلش کردی.آفرین.به تو میگن نخبه.مواظب باش ندزدنت

        ۱۷
        ۳۱
  2. عارف گفت:

    با سه تا حروف سه میلیون ماشین گرون کردن آفرین واقعا به این سیاست فروش

    ۱۵۴
    ۶
    • ساسان گفت:

      خریدار باید آگاه باشد.همه کاری میکنیم.بعد زمین و زمانو مقصر میدانیم.وقتی برای صد میلیون ده تا ده تا قوم و خویشی حمله میکنید.انتظار پیشرفت دارید.من جای ایرانخودرو هم باشم هیچی روش نمیذارم ولی گران میکنم.چون باید مشتری ات رو بشناسی.همهتون ۴ یا پنج تا ماشین خریدید.خب خداروشکر که بردید.ولی هیچ حق اعتراضی ندارید.شما حق دارید که نخرید تابستون رو یادتونه؟درس هم نمیگیریم/طرح گذاشتن هیچکس نخرید.

      ۱۰
      ۴
  3. محمدیاسین گفت:

    خدا لعنتتان کنه برای یه آلارم۴۸میلیون بردن روی اریسان ۲….دزدی که نباید از دیوار بری بالا……

    ۱۱۱
    ۵
  4. فرزاد گفت:

    واقعا جای تاسف داره . به جای اینکه آینه هاش رو تنظیم برقی و تاشو برقی و راهنما دار کنید و اون سر دنده قدیمی رو از روش بردارید رفتید سراغ کمربند ؟
    یا اون قالپاق های قدیمی یا نذاشتن کفی لاینر یا نداشتن مه شکن ؟ کدومشو بگم ؟ خواهشا به خودتون بیاید .

    ۱۰۵
    ۶
  5. وحید گفت:

    به خاطر یک آپشن ۴۶۰ میلیون کردن ۵۵۳میلیون مسخره هست اینه برقی می کردن ی مانیتور میذاشتن شاستی ماشین قوی می کردن اندازه نیسان بار ببره و…

    ۶۳
    ۲
    • محمد گفت:

      با سلام واقعا ما ایرانیا چرا اینقدر بزرگنمایی میکنیم چیا رو… قیمت رو درست نگاه کنید ۲۰۷ با sbR قیمتش ۷۳۲ تومن شد اما بدون همون ۷۳۱ تومن بود.. کلا برا ای قضیه یک و خورده گذاشتن رو ماشین نه ۵۰ ۶۰ میلیون.

      ۱۸
      ۱۲
  6. مهدی گفت:

    برای سنسور کمربند دوباره درخواست وجه کردن اونم برای خودروهایی که تکمیل وجه شد . با مبلغ باور نکردنی ۱۶ ملیون و صدهزار تومن برای یه سنسور . کلاه برداری تا کجا

    ۵۱
    ۴
    • سعید گفت:

      بااین روند،غربیلک فرمون هم بزودی آپشن محسوب خواهدشد،اینکه باشد یا نباشدقیمت خودروساز متفاوت خواهد شد…

      ۱۶
      ۱
    • احمد گفت:

      دوستان ازکاه کوه نسازید یکی گفته ۴۶۰ میلیون قیمت بردن بالا یکی گفته ۵۰تا۶۰ میلیون برای این سنسوربردن رو خودرو همش دروغ محض هست.برای منم پیامک اومد رفتم سایت کلا دومیلیون پانصد بود.نمیخوام از خودرو سازها دفاع کنم اما دروغ ونشر آن هم صحیح نیست.

      ۱۰
      ۴
  7. مهدی گفت:

    کجا ۱۶ میلیون؟رانا رو که گفتن ۱/۴۰۰

    ۲۴
    ۵
    • صدرا گفت:

      انصافا برای شرکت‌هایی که زه بغل آپشن حساب می‌شه براشون دو تا سنسور زیر صندلی خیلی براشون ترقیه حیف ای کاش ایران وصل می‌شد به بازار جهانی خودرو و نمایندگی های معتبر دنیا بدون انحصار و گمرک نیومده ایران
      تا معنای واقعی قیمت و خودرو و مشتری مداری و اپشن رو می‌فهمیدیم نه اینکه روی حلب روغن یه موتور دهه ۸۰ و ماقبل از اون رو تو پاچمون کنند اونم با این صف های خرید

      ۷
      ۰
  8. Sadegh گفت:

    سلام من رانا امروز ۱۴۰۴.۳.۳پول رو سنسور دادم شد یک میلیون پونصد وهفتاد چند روز پیش هم هفت تومن پول بیمه وارزش افزوده گرفتن این بار سومه میگن تکمیل وجه دزدها کاشکی آپشنهای دیگه ای بهش اضافه میکردن

    ۲۵
    ۰
    • Amir گفت:

      یعنی یه اپشن کاملا الکی و رو اعصاب ماشین من که فقط این اپشنو برا صندلی راننده داشت هر وقت بدون کمربند میخواستی راننگی کنید صدا جیر جیر میداد سیمشو قطع کردم حالا میخواین برا همه صندلیها بزارن نهایتش همه رو قطع میکنیم
      این یعنی هیچ…

      ۱۴
      ۶
  9. Sadegh گفت:

    سلام من رانا امروز ۱۴۰۴.۳.۳پول رو سنسور دادم شد یک میلیون پونصد وهفتاد چند روز پیش هم هفت تومن پول بیمه وارزش افزوده گرفتن این بار سومه میگن تکمیل وجه دزدها کاشکی آپشنهای دیگه ای بهش اضافه میکردن.

    ۶
    ۰
  10. محمد گفت:

    سورن ۳ میلیون گرفتن

    ۱۰
    ۱
    • رشید گفت:

      من تارا دستی صفر۴۰۳ گرفتم موتور ایراد داشت رفت برا تعویض خودرو ۱۳و ۲۰۰ برا همین آپشن مزخرف گرفتن دزدی آشکار و هیچ کسی هم کاری به کارشون نداره

      ۳
      ۰
  11. Payam گفت:

    تو لیست قیمت ها با اس بی ار و بدونش‌قیمتهاش هست. وقتی زنگ میزنن باید بگن اقا خانوم این سنسور رو میخاین برای ماشینتون یا نه.ولی میدونن همه میگن نه دیگه زوریش کردن اجبار پول میگیرن. پس وقتی زوریه چرا قیمت بدون اس بی ار رو اعلام میکنین دزدهای کثیف

    ۳۰
    ۱
  12. مردم گفت:

    تکنولوژی SBR روش جدید خودروساز بی چشم و روی داخلی برای افزایش قیمت. واقعا باعث تاسف است.

    ۲۸
    ۲
  13. Ali گفت:

    آب که سربالا بره قورباغه هفت تیرکش میشه!!
    رقیب سرسخت ارابه های مرگ بی کیفیت و آشغال ایران خودرو و سایپا ماشین های با کیفیت و با قطعات دوام بالای خارجیه.
    منتهی وجود انحصار و رانت نمیزاره ماشین خارجی با همبن حدود قیمت دنا و تارا و شاهین وارد کشور بشه تا مردم مجبور بشن اینا رو با این قیمتهای نجومی و چرند بخرن وگرنه کسی حاضر نمیشه اینا رو ۵۰ تومنم بخره و باید ایران خودرو و سایپا رو گل و لجن بگیرن…!!!

    ۲۶
    ۱
    • امیر گفت:

      تازه بعد از این همه مصیبت میخری اگه ماشین عیب و ایرادی داشته باشه مگه تعمیرکاران ایران خودرو در زمان گارانتی چیزی بلدن که ایرادش رو برطرف کنن ، فقط حیرون بازی،

      ۱۱
      ۰
  14. صالح گفت:

    آقا چه خبره چرا مغلطه میکنین ، برای ایمنی SBR اضافه کردن ، قیمت ش هم ناچیزه ، برای همه چی غر میزنین ، خدا رو شکر خودروسازها این کامنت ها رو نمی خونن. طرف میگه SBR رو غیرفعال میکنم ، سیم ش رو قطع میکنم ، حالتون خوبه ؟ ایربگ رو هم غیرفعال کن ، برو با ماشین هم از دره بپر پایین ، واقعاً جونتون براتون ارزش نداره ؟ این خزعولات چیه آخه ؟ حتماً ESC هم نمی خواین ، واقعاً که کشورمون عقب مونده نیست ، مردم عقب مونده ان. همه جای دنیا گذاشتن این سیستم های ایمنی اجباری هست. شما بهش میگی آپشن.

    ۸
    ۲۵
    • Mohammad گفت:

      دوست عزیز شما یا ایران نیستی یا از طرف شرکت های خودروسازی داری صحبت میکنی
      آخه این لگن ها چی دارن که داری از استندارد های خودروسازی تو دنیا میگی
      الان منه جوون ایرانی باید آرزوی داشتن یه لگن با مشخصات چهارتاستون و یه ورق روغن نباتی داشته باشم آخه…./:
      ای خدا خودت ظهور کن

      ۱۸
      ۲
    • Ebiram گفت:

      آقای غیر مغلطه، هیچکس تو این کشور با ایمنی مخالف نیست خدا رو شکر بیشتر سطح هوش و IQ در کشور ایران هست ، ولی وقتی ساده ترین چیزها که به قول خودتون در کشورهای اروپایی اجباریه در کشور خودت میشه آپشن و ازش پول اضافی میگیرند باید جلوش ایستاد، اینکه طرف میگه سیم رو میکنیم و قطع میکنیم ناراحتیش بخاطر پول اضافیه که داره پرداخت میکنه، سوال میکنم از شما؟ اگر SBR اجباریه!!! چرا یک مدل خودرو با دونوع مختلف قیمت داریم؟ با SBR و بدون SBR اول پول بدون SBR رو ازت میگیرن بعد به بهانه ی مالیات و بیمه و SBR هر روز پول اضافه تری درخواست میکنند!!!! در اروپا زه بغل درب یا تا شدن آینه بغل یا همین SBR آپشن محسوب میشه؟؟؟ این دو خودرو ساز اگر همین امروز تعطیل بشند به شما قول میدهم مردم از خوشحالی در خیابان شیرینی پخش میکنند…. امیدوارم زودتر این روزو ببینم

      ۱۲
      ۲
    • مجبورم بخرم گفت:

      یک بار تمام چیزهایی که نوشتی را بخوان ، مغلطه بالاتر از این هست؟

      ۱
      ۳
  15. ناشناس گفت:

    سلام ،آخی ،این آپشنه؟ خودرو سازان بلایی مونده که سر مردم نیارن،😩یه کم خجالت هم بیشتر مواقع کاربریده.

    ۴
    ۰
    • احمد صابری گفت:

      ، مرتب افزایش قیمت می دهند اما طلب خریداران را نمی دهند، شرکت سایپا با ارائه یک برگ اعلام کرد جریمه تاخیر در مبلغ خودرو ۶ماه بعد از تحویل داده خواهد شد ، اما تاکنون که ۸ ماه و چند روز گذشته هیچ اقدامی نکرده است و پیگیری هم که می کنی یک پیام ثابت و تکراری ایجاد کرده اند که به صبوری دعوت می کند و پاسخ همان است بس و در تماس تلفنی نیز موضوع ارسال چک به بانک در اردیبهشت ماه به بانک صادرات را مطرح می کنند ، مگر چک در بانک به خواب می رود که تاکنون وصول نشده است؟واقعا تاسف آور است تاکی کلک و حقه بازی

      ۰
      ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X