بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰

کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می کند؟

منتشر شده در 07 مهر 1404 ساعت 17:30
کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می کند؟

امروز کروز کنترل تطبیقی یکی از آپشن هایی است که در اکثر خودرو های جدید می بینم و به رانندگی هوشمند کمک می کند.

کروز کنترل تطبیقی؛ پلی میان رانندگی سنتی و خودران

صنعت خودروسازی در دو دهه اخیر با شتابی بی‌سابقه وارد عصر مهندسی هوشمند شده است؛ عصری که در آن فناوری‌های کمکی راننده یا ADAS دیگر یک گزینه لوکس نیستند، بلکه به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختار خودروهای مدرن شناخته می‌شوند. در میان این فناوری‌ها، «کروز کنترل تطبیقی» یا Adaptive Cruise Control (ACC) جایگاه ویژه‌ای دارد. ACC فراتر از یک سیستم کنترلی ساده است. این فناوری با ترکیب رادارهای موج میلی‌متری و در مواردی دوربین‌های چندبعدی و پردازنده‌های پیشرفته، به خودرو قدرتی «پیش‌بینانه» می‌بخشد.

تفاوت بنیادین با کروز کنترل سنتی

کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می کند؟

کروز کنترل سنتی، همان‌گونه که در خودروهای کلاسیک دیده می‌شود، تنها وظیفه‌ای ساده بر عهده داشت: ثابت نگاه‌داشتن سرعت، اما ACC به یک «سامانه تصمیم‌ساز» بدل شده است. این فناوری با پردازش داده‌های بلادرنگ از رادارها و یا دوربین‌ها، رفتار خودروهای اطراف را تحلیل کرده و فاصله‌ای ایمن با وسیله نقلیه پیشرو برقرار می‌کند. اگر شرایط مسیر تغییر کند، سیستم به‌صورت هوشمند شتاب یا ترمزگیری را تنظیم کرده و مانع از برخوردهای احتمالی می‌شود.

معماری فنی و اجزای کلیدی کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می کند؟

ACC بر پایه معماری چندلایه‌ای بنا شده است که تعامل میان حسگرها، واحد پردازش مرکزی و عملگرهای مکانیکی به حساب می آید.

رادار موج میلی‌متری: ستون فقرات این فناوری است که بادقت بالا، فاصله و سرعت خودروهای جلو را پایش می‌کند.

دوربین‌های چندمنظوره: خطوط جاده، علائم و حتی حرکت‌های ناگهانی وسایل نقلیه را شناسایی کرده و داده‌ها را به رادار تکمیل می‌کنند؛ این قابلیت در برخی از خودروهای مجهز به کروز کنترل تطبیقی وجود دارد.

واحد کنترل الکترونیکی (ECU): همچون مغز سیستم عمل کرده و داده‌های حجیم دریافتی را در کسری از ثانیه پردازش می‌کند.

عملگرهای الکترومکانیکی: شامل موتور، گیربکس و ترمز که دستورات ECU را بی‌درنگ اجرا می‌کنند تا خودرو واکنشی نرم و دقیق داشته باشد. این زنجیره پیچیده، خودرو را از یک وسیله مکانیکی صرف به یک سامانه سایبر – فیزیکی بدل کرده است

مزایا کروز کنترل تطبیقی؟

مزایا کروز کنترل تطبیقی

این فناوری مزایای زیادی به همراه دارد. افزایش ایمنی، کاهش خستگی راننده در سفرهای طولانی، بهینه‌سازی مصرف سوخت به دلیل تغییرات نرم در شتاب‌گیری و ترمزگیری و همچنین کاهش استهلاک قطعات از جمله مهم‌ترین دستاوردها هستند.

معایب کروز کنترل تطبیقی چیست؟

با تمام پیشرفت‌ها، ACC همچنان با چالش‌های فنی و اجرایی مواجه است. عملکرد حسگرها در شرایط نامساعد جوی نظیر باران سنگین، برف یا مه کاهش می‌یابد. در جاده‌های پرپیچ‌وخم، امکان بروز تشخیص‌های نادرست وجود دارد. افزون بر این، قوانین جاری در بسیاری از کشورها راننده را ملزم می‌سازد که کنترل خودرو را حتی در هنگام فعال‌بودن سیستم حفظ کند. هزینه بالای این فناوری نیز عاملی بازدارنده برای حضور گسترده آن در خودروهای اقتصادی است.

هم‌افزایی با فناوری‌های نوین

توان واقعی کروز کنترل تطبیقی زمانی به اوج می‌رسد که در کنار دیگر فناوری‌های هوشمند خودرو قرار گیرد. ترکیب این سیستم با ترمز اضطراری خودکار (AEB)، نگهدارنده بین خطوط (LKA) و تشخیص علائم راهنمایی‌ورانندگی، بستری برای رانندگی نیمه‌خودکار با سطحی از دقت و ایمنی بی‌سابقه فراهم می‌سازد. در چنین هماهنگی پیچیده‌ای، خودرو نه‌تنها به تغییرات لحظه‌ای واکنش نشان می‌دهد، بلکه رفتار رانندگی را به‌صورت پویا تنظیم می‌کند. این هم‌افزایی فناورانه، نقطه عطفی است که مسیر صنعت خودرو را به‌سوی خودران‌های تمام‌عیار هموار کرده و مفهوم رانندگی را از «کنترل دستی» به «هدایت هوشمند» ارتقا می‌دهد.

آینده کروز کنترل تطبیقی چگونه است؟

کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می کند؟

آینده ACC، آینده‌ای روشن و سرشار از نوآوری است. با ورود هوش مصنوعی پیشرفته و ارتباطات بین خودرویی V2V و V2X، خودروها به موجوداتی هوشمند تبدیل می‌شوند که نه‌تنها فاصله ایمن را حفظ می‌کنند، بلکه قادر به پیش‌بینی رفتار وسایل نقلیه اطراف خواهند بود. در این چشم‌انداز، خودرو با زیرساخت‌های جاده‌ای در تعامل قرار گرفته و داده‌ها را در لحظه تحلیل می‌کند. آنچه به‌زودی شاهدش خواهیم بود، گذر ACC از یک «کنترل‌کننده فاصله» به یک سامانه تعاملی، متصل و پیش‌نگر است؛ سیستمی که زیرساخت لازم برای تحقق رانندگی خودکار در سطوح ۴ و ۵ را بنا می‌نهد.

آواتار ۱۲ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می کند؟”

  1. رمضانی گفت:

    جالب بود

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X