کمبود و گرانی ؛ آشوب بازار لاستیک را فرا گرفته است

بازار لاستیک همزمان با آغاز پاییز، وارد یک دوره هرج و مرج ناشی از گرانی و کمبود تایر شده است. بازار لاستیک این روز ها حال خوشی ندارد.
به گزارش آخرین خودرو به نقل از دیجیاتو، اگر این روزها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج و مرج کامل بر این بخش حکمفرماست. بازار تایر با مشکل عدم وجود تایر به میزان کافی دست و پنجه نرم میکند. علاوه براین، قیمت لاستیک طی ماههای اخیر بهشدت افزایش یافته است. در نتیجه بهطور همزمان کمبود تایر و گرانی قیمت تایر از معضلات این بازار به حساب میآیند.
به عنوان یک نمونه از افزایش بهای تایر، هر جفت لاستیک مخصوص رینگ ۱۴ اینچ طی ماه اخیر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این رینگ در خودروهای ایرانی بسیار پرکاربرد است. خانواده خودروهای تیبا، ساینا، کوییک، رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ و پژو پارس، همگی از رینگ ۱۴ اینچ استفاده میکنند. به همین دلیل گرانی تایر مناسب رینگ ۱۴ تأثیر قابل توجهی بر شرایط بازار و نحوه خرید لاستیک خواهد داشت.
بازار لاستیک غرق در گرانی و کمبود
همزمان با گرانی قیمت لاستیک، کمبود تایر نیز بهشدت در بازار احساس میشود. تایرهای خارجی در بازار کمیاب هستند و اکثر آنها در سایز استاندارد عرضه شدهاند. همچنین اگر مشتری تایر با اندازه پهن بخواهد، اکثر انتخابها از بین برند های چینی هستند. در بخش تایرهای ایرانی نیز کمبودهای قابل توجهی احساس میشود. برخی برند ها تنها تایر را در تعدادی اندازه محدود روانه بازار میکنند و مشتریان ناچار به انتخاب برند های دیگر هستند.
به نظر میرسد تولیدکنندگان تایر نیز رویه مشابهی با خودروسازان در پیش گرفتهاند. این شرکتها از عرضه اجناس خود به بازار لاستیک خودداری میکنند تا بتوانند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. در سوی دیگر، وزارت صمت تاکنون در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرده است. به گفته معاون وزیر صمت، افزایش قیمت لاستیک مشکلات این صنعت را حل نمیکند. مشکلات این صنعت مربوط به حوزه تولید و توزیع است. تولید لاستیک نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته و کمبود ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه، بزرگترین چالش صنعت لاستیک به شمار میآید.